دانلود مقاله در مورد ماشين‌آلات كشاورزي 47 ص 💯

دانلود دانلود مقاله در مورد ماشين‌آلات كشاورزي 47 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله در مورد ماشين‌آلات كشاورزي 47 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-ماشين‌آلات-كشاورزي-47-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 50 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏10
‏2
‏خلاصه درس ماشين‏‌‏آلات
‏ماشين‏‌‏آلات كشاورزي
‏ص 1 الي 107
‏فصل 1
‏اهميت ماشين‏‌‏ در كشاورزي
‏قرن‏‌‏ها ‏سپري گشت تا اينكه از قدرت بدني حيوانات در كمك به توان بدني انسان استفاده شد. ‏با بوجود آمدن گاوآهن فلزي، موتور احتراق داخلي، تراكتور مزرعه و ساير ماشين‏‌‏هاي كشاورزي، تبديل كشاورزي با دست به كشاورزي ماشيني انجام گرفت.
‏امروزه ماهواره‏‌‏ها از مزارع عمكسبرداري مي‏‌‏كنند و متخصصين ‏و دانشمندان ‏را قادر مي‏‌‏سازد تا مناطق آفت‏‌‏زده را مشخص كرده و رطوبت خاك، حرارت خاك و بسياري از عوامل ديگر را اندازه‏‌‏گيري نمايد. اختراع ‏تراكتورهاي كنترل از راه دور كه به طور خودكار و بر اساس برنامه‏‌‏هاي كامپيوتري كارهاي زراعي را انجام مي‏‌‏دهند (در كشور فنلاند)، ‏فشار سطحي اين تراكتور، 906 كيلوگرم، 4/1 فشار تراكتورهاي متداول با توان يكسان است.
‏كشاورزي امروزه، با توجه به توسعه روزافزون صنعت، بدون استفاده از توان موتور و ماشين نمي‏‌‏تواند جاي خود را ثابت و استوار نگه دارد. مزارعي كه توان موتوري و ماشيني‏‌‏هاي كشاورزي هستند، ‏گذشته از كيفيت و كميت انجام كار و صرفه‏‌‏جويي ‏در مدت انجام ‏مراحل مختلف عمليات آماده‏‌‏سازي بستر بذر، كاشت، وجين و سله
‏10
‏2
‏‌‏شكني، سم‏‌‏پاشي، كودپاشي، برداشت، بسته‏‌‏بندي و ذخيره محصولات كشاورزي، نياز كمتري به توان بدني كارگر جهت انجام اين عمليات دارند.
‏امروزه با پيشرفت در ساخت و توليد ماشين‏‌‏هاي كشاورزي، بخصوص در ساخت كمباين‏‌‏هاي جديد، اين نيروي كارگري مورد نياز تا حدود 5/2 كارگر در ساعت براي توليد يك تن ‏گندم كاهش يافته است.
‏پنبه، هميشه جزو محصولاتي محسوب مي‏‌‏شده كه نيروي كارگري زيادي براي توليد آن مورد نياز بوده، اما با مكانيزه كردن ‏توليد اين محصول، شامل اصلاح روش‏‌‏ه‏اي خاك‏‌‏ورزي ‏و كاشت و همچنين برداشت مكانيكي آن، پيشرفت‏‌‏هاي مهمي براي پايين آوردن اين نيروي كارگري مورد نياز بوجود آمده است.
‏در سال 1970 ميلادي، با استفاده از تراكتورهاي رديف‏‌‏كار، ماشين‏‌‏هاي برداشت پنبه و ساير ادوات جديد، نيروي كارگري مورد‏ ‏نياز براي توليد هر عدل 226 كيلوگرمي پنبه به 32 كارگر ساعت كاهش يافت. ‏امروزه به علت پيشرفت در امر صنعتي شدن جهان و استفاده بيشتر ماشين در كشاورزي، از تعداد افرادي كه در مزارع زندگي مي‏‌‏كنند، كاسته شده است. در كشور ما نيز ‏استفاده از ماشين در كشاورزي در چند ‏دهه‏‌‏ي گذشته، ‏يكي از عوامل مهم كاهش تعداد روستانشينان بوده است. طبق آمارهاي موجود در سال 1300 هجري شمسي، 72% از جمعيت كل كشور ما را روستاييان و چادرنشينان تشكيل مي‏‌‏دادند. در سال 1355، ‏حدود 53% از جمعيت كل كشور در روستاها زندگي مي‏‌‏كردند و در سال 1375، جمعيت كل روستانشينان كشور، 34/38% ‏رسيد.
‏فصل 2
‏مكانيزاسيون كشاورزي در ايران
‏مكانيزاسيون كشاورزي چيست؟
‏از سال 1345، يعني سالي كه قرارداد بين ايران و جمهوري روماني به منظور خريد تراكتور و بعضي ادوات كشاورزي منعقد شد و تعداد تراكتور از آن سال در كشور رو به فزوني گذار‏د، بحث متخصصين فن بوده است.
‏10
‏3
‏مكانيزاسيون ‏به معني اعم، اين نيست كه ‏حتماً از موتور احتراق و يا از آخرين مدل‏‌‏هاي ماشين‏‌‏هاي‏ كشاورزي استفاده شود. ابتدا لازم است دو وسيله ماشين و موتور را تعريف و آنها را ‏از يكديگر تشخيص و جدا نماييم.
‏ماشين: ‏‌‏وسيله‏‌‏اي است كه اگر به آن توان دهيم، برايمان كار انجام مي‏‌‏دهد، ولي خود به تنهايي قادر به انجام كار نيست.
‏موتور: وسيله‏‌‏اي است كه توليد توان مي‏‌‏كند، ولي به تنهايي نمي‏‌‏تواند كاري انجام دهد، مگر اينكه ‏اين توان را به ماشين بدهد تا آن ماشين بتواند كار توليد كند.
‏بطور مثال، ‏يك گاوآهن ‏را مي‏‌‏توان بوسيله حيوان به حركت درآورد و زمين را شخم زد. گاوآهن‏؛ ماشين و حيوان كه آن را مي‏‌‏ك‏شد تا زمين شخم زده شود، در حكم موتور مي‏‌‏باشد. گاوآهن ‏فوق‏‌‏الذكر را ميتوان ‏بوسيله تراكتوري كشيد. بنابراين ‏قوه محركه تراكتور در اينجا موتور است و گاوآهن يك ماشين مي‏‌‏باشد. يك موتور در يك زمان ممكن است دو‏ ماشين را به حركت درآورد. گاه‏ حركت ‏هر دو ماشين ‏براي انجام كار ضروري است. گاوآهني كه توسط تراكتور كشيده مي‏‌‏شود، در صورتي شخم ‏مي‏‌‏زند كه خود تراكتور در حال حركت باشد. ب‏نابراين موتور تراكتور دو ماشين ‏را به حركت درمي‏‌‏آورد؛ يكي گاوآهن ‏و ديگري چرخ‏‌‏هاي تراكتور.
‏كلمه مكانيزاسيون ‏در كشاورزي مترادف با كلمه اتوماسيون (در صنعت) است كه خود به معني اتوماتيك كردن مي‏‌‏باشد. اتوماتيك كردن، يعني كم كردن ‏كار كارگري است. معني اخص مكانيزاسيون كشاورزي، استفاده از ماشين‏ و‏ ‏موتور ‏كشاورزي در ‏كشاورزي جهت كاهش نياز به نيروي كارگري مي‏‌‏باشد. البته اين نياز هنگامي بوجود مي‏‌‏آيد كه درآمد حاصل از كار كارگري ‏كمتر از درآمد به دست آمده از جايگزين نمودن ماشين و موتور باشد كه ‏خود به عوامل متعددي از جمله عوامل زير بستگي دارد:
‏دستمزد كارگر بالا باشد.
‏مشكلات كارگري موجب وقفه در كار در زمان معين شود.
‏زيان‏‌‏هاي حاصل از طولاني بودن كار كارگري بيش از هزينه‏‌‏هاي استفاده از ماشين و موتور شود.
‏كيفيت كار، ماشين آنقدر بالا باشد كه هزينه‏‌‏هاي آن را مستهلك نمايد.
‏10
‏4
‏معني اعم مكانيزاسيون كشاورزي، ‏‌‏اتخاذ‏ هر روشي است كه موجب ازدياد درآمد شود. با اين تعريف، جايگزين كردن كارگر با ماشين و موتور، يكي از روش‏‌‏ها و استفاده از بذر اصلاح شده براي بدست آوردن عملكرد محصول بيشتر است. روشي ديگر كه هر دو بخشي از موضوع ‏مكانيزاسيون هستند.‏
‏آشنايي با وضعيت كشاورزي سنتي در ايران
‏ايران از قديم‏‌‏الايام ‏مهد تمدن‏‌‏هاي ‏باستاني و يكي از مزارع توليد مواد كشاورزي دنياي باستان بوده است. در زمان فرمانروايي مادها، دامپروري به ويژه ‏پر پرورش اسب، رونق به سزايي داشت. در دوران هخامنشيان، براي پيشرفت كشاورزي و توسعه ‏و آباداني ‏آن، ‏كوشش‏‌‏هاي‏ فراواني به عمل آمد. از آنجمله جهت آبياري زمين‏‌‏هاي زيركشت از آب رو‏دخانه كارون، حفر قنوات در نواحي كم‏‌‏آب و استفاده از گاوآهن ‏جهت شخم زمين بود.
‏ابزارهاي كشاورزي كه در ايران باستان بكار مي‏‌‏رفت، شامل انواع ابزارهاي دستي ساده، مانند بيل‏‌‏ها، كج بيل‏‌‏ها، داس‏‌‏هاي دسته كوتاه، كلنگ و‏ وسايل دامي چوبي از قبيل گاوآهن، هرس‏‌‏هاي دندانه‏‌‏ا‏ي، خرمن‏‌‏كوب و غيره بوده‏‌‏اند. ‏براي ‏تامين آب زراعتي (بالا كش‏يدن آب از چاه و رودخانه)، از ‏«‏گا‏وچاه‏»‏ استفاده مي‏‌‏شد. منبع توان و ابزارهاي كشاورزي معمول امروزي در نقاط مختلف كشور خصوصاً نقاط دورافتاده به مرور زمان تغيير زيادي كرده و از ابزارهاي قديمي همچنان ‏استفاده مي‏‌‏شود.
‏شرايط و امكانات توسعه ماشين‏‌‏هاي كشاورزي در ايران
‏در كشور ما، استفاده از تراكتور و ماشين‏‌‏هاي كشاورزي خيلي ديرتر از كشورهاي اروپايي و امريكايي شروع شد. عملاً در‏ طول 50 تا 60 سال اخير به تدريج ‏كشاورزي ايراني با انواع ماشين‏‌‏هاي كشاورزي آشنا شده است و در مواردي كه اين امر انجام گرفته، به علل بنيادي مواجه با مشكلات عديده‏‌‏اي مي‏‌‏باشد. ‏پس از جنگ ‏جهاني دوم، كم‏‌‏كم سرمايه‏‌‏داران و بعضي از شركت‏‌‏ها شروع به وارد كردن تراكتور ‏در ايران نمودند. ‏آغاز فعاليت ‏بنگاه توسعه ماشين‏‌‏هاي كشاورزي از سال 1331 ‏در حقيقت ‏سرآغاز ماشيني كردن كشاورزي ايران به شمار مي‏‌‏رود. در حال حاضر، كارخانجات تراكتورسازي ايران، تراكتورهاي يونيورسال مدل M650‏ با توان 65 اسب بخار، تراكتورهاي مسي‏‌‏فرگوسن مدل 399 با توان 110 اسب بخار، تراكتورهاي مسي

 

دانلود فایل