دانلود مقاله در مورد علوم طبیعت 💯

دانلود دانلود مقاله در مورد علوم طبیعت باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله در مورد علوم طبیعت

دانلود-مقاله-در-مورد-علوم-طبیعتلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 9 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏علوم ‏طبیعت
‏از نظر انواع موجودات زنده مورد مطالعه ، دانش ‏بوم ‏شناسی ‏به بوم شناسی گیاهی ، ‏جانوری ‏و ‏انسانی ‏تقسیم می‌شود. موضوع بوم شناسی گیاهی ‏بررسی روابط بین گیاهان مختلف با خود و با محیط پیرامون ‏آنهاست.
‏مقدمه
‏هر موجود زنده‌ای برای برخی از فرآورده‌ها و فرایندهای زیستی اساسی ‏بطور انکارناپذیری به ‏محیط ‏زیست ‏خود و بویژه به موجودات زنده دیگر وابسته است. لازمه بقا ، همبستگی گروهی ‏است و بررسی چگونگی این همبستگیها مورد توجه دانش ‏اکولوژی ‏است. دانش اکولوژی مجموعه شناختهایی است که انسان درباره اثرات محیط بر روی موجودات ‏زنده ، اثرات موجود زنده بر روی محیط و ارتباطات متقابل بین موجودات زنده ‏دارد.
‏وقتی ‏موجود زنده‌ای از لحاظ بوم شناسی مورد مطالعه قرار می‌گیرد، هدف این است که معلوم ‏شود، چرا موجود مورد نظر در محیطهای خاص و تحت شرایط معینی زندگی می‌کند؟ شرایط ‏محیطی چه اثراتی بر موجود زنده دارند؟ و موجود زنده به نوبه خود چه تحولاتی در محیط ‏پدید می‌آورد؟ طبیعی است که خود انسان به عنوان یک موجود زنده ، متاثر از عوامل ‏محیط و موثر بر روی عوامل طبیعت در چارچوپ مطالعات اکولوژی از توجه و اهمیت ویژه‌ای ‏برخوردار است.
3
‏تعریف جامعه گیاهی
‏کوچکترین واحد اجتماعات گیاهی را ‏جامعه گیاهی ‏می‌نامند. یک جامعه گیاهی مانند سایر ‏جامعه‌ها از افراد متعددی تشکیل یافته است که در بعضی صفات با یکدیگر شباهت دارند و ‏همین اشتراک منافع و وجود صفات مشترک سبب شده است که در شرایط واحد برویند و به ‏طریق همزیستی معنوی با یکدیگر زندگانی کنند. بنابراین دو اجتماع گیاهی که از لحاظ ‏سیمای ظاهری و ترکیب و صفات بوم شناختی (فراوانی ، بارز بودن یا غلبه ، تراکم ، ‏اهلیت ، توانایی زیستی ، طبقه بندی ، وابستگی و …) با یکدیگر مشابه باشند، جامعه ‏گیاهی واحدی را تشکیل می‌دهند.
‏تعریف جامعه شناسی گیاهی
‏دانشی که اجتماعات گیاهی را مورد بررسی قرار ‏می‌دهد و درباره صفات مختلف آنها ، تغییرات حاصل از نفوذ شرایط محیط در اجتماعات ‏مذکور و همچنین تکامل این اجتماعات بحث و گفتگو می‌کند، ‏جامعه شناسی ‏گیاهی ‏نامیده می‌شود. دانش جامعه شناسی اعم از اینکه جامعه مورد ‏نظر انسانی یا جانوری یا گیاهی باشد، هیچ گاه با یک فرد از آن اجتماع سروکار ندارد، ‏بلکه با گروه و توده افراد در ارتباط است.
‏صفات بوم شناسی
‏صفات بوم شناسی عبارتند از: فراوانی ، بارز بودن ، تراکم ، ‏اهلیت ، توانایی زیستی ، طبقه بندی ، وابستگی و غیره.
‏صفات مختلف بوم شناختی ‏، جامعه‌های گیاهی را از یکدیگر مشخص می‌کند و سبب تمایز آنها از یکدیگر می‌شود. ‏مثلا ‏فراوانی ‏، تعداد افراد یک گیاه در واحد سطح است و ‏غلبه ‏معرف پوشش و سطحی است که گیاه اشغال کرده ‏است. بنابراین فراوانی و غلبه یک گونه گیاهی ، در جامعه‌های مختلف متفاوت است و یک
3
‏گیاه ممکن است فراوان باشد، ولی پوشش زیاد نداشته باشد. بالعکس گیاه دیگر هر چند به ‏فراوانی نوع اول نباشد، ولی ممکن است پوشش زیادی داشته باشد و از لحاظ غلبه بر او ‏پیشی بگیرد.
‏بطور کلی در یک جامعه گیاهی یک یا دو گیاه غالب وجود دارد. ‏گیاهان غالب ممکن است یک ساله ، چند ساله ، درختچه و یا درخت باشند که به نسبت ‏بیشتری از محیط خود بهره‌مند می‌شوند. نامی که به یک جامعه گیاهی داده می‌شود، از ‏گیاهان غالب آن جامعه گرفته شده است. مانند ‏جامعه راشستان ‏و ‏بیدستان.
‏وابستگی گیاهان به جامعه‌های مختلف یکسان نیست. مثلا بعضی ‏از گیاهان در جامعه‌های مختلف دیده می‌شوند و ‏گیاه هر منطقه‌ای ‏محسوب ‏می‌گردند. در حالی که بعضی دیگر در جامعه‌های محدودتری ظاهر می‌شوند، لذا ‏نمی‌توانند خود را با محیطهای مختلف و عوامل گوناگون سازش دهند و ناچار در همه ‏جوامع دیده نمی‌شوند. بعضی دیگر فقط به جامعه خاصی بستگی دارند و در شرایط محدودی ‏که در آن جامعه برایشان فراهم است، ظاهر می‌گردند. در چنین حالتی این گیاهان معرف ‏آن جامعه محسوب می‌شوند.
‏عوامل پراکنش گیاهان
‏شرایط مختلف محیط در همه نقاط سطح زمین به یک میزان ‏فراهم نیست و از این رو در نقاط مختلف ، گیاهان متفاوتی دیده می‌شوند. بطور کلی ‏عوامل اکولوژی عبارتند از : ‏عوامل آب و هوایی یا ‏اقلیمی ، عوامل خاکی ، عوامل زیستی. ‏این است که ترکیب و سیمای رستنیهای ‏مختلف در هر گوشه جهان مشخص است و با نقاط دیگر تفاوت فاحش دارد. به عنوان مثال ‏اختلاف تابش نور خورشید در عرضهای جغرافیایی مختلف در ترکیب و سیمای مدارات مختلف ‏تغییراتی ایجاد می‌کند. بطوری که سیمای ‏جنگلهای ‏استوایی ‏کاملا با سیمای جنگلهای معتدل فرق می‌کند.
‏با این حال اگر شرایط ‏محیط در دو نقطه مساوی و یکنواخت باشد، نیز ممکن است در ترکیب رستنیهای آن دو نقطه ‏اختلاف شدید مشهود گردد، زیرا موانع طبیعی بسیاری می‌توانند از پراکنش گیاهان در ‏نقاط مناسب جلوگیری کنند. عوامل طبیعی مانند ‏اقیانوسها ‏، کوهها و بیابانها مانع کلی پراکندگی گیاهان در دو محیط مشابه‌اند و اگر این سدهای ‏طبیعی ، قاره‌ها و خشکیها را از یکدیگر جدا نمی‌ساخت، شاید پراکنش بسیاری از گیاهان
4
‏مختلف جهان سریع‌تر صورت می‌گرفت.
‏عوامل آب و هوایی
‏گیاهان تحت تاثیر آب و هوا قرار گرفته و شکل زیستی خاصی ‏می‌یابند، یعنی شکل و سیمای ظاهری آنها تا حدی تابع آب و هوای محیطشان می‌شود و در ‏این صورت می‌توانند کم و بیش از تقسیمات کلی آب و هوایی موثر واقع شوند. بدیهی است ‏درختان و جنگلها همواره بر اثر تعریق ، مقدار متنابهی بخار آب دفع می‌کنند و بر ‏مقدار بخار آب جو به میزان قابل ملاحظه‌ای می‌افزایند. در این صورت مناطق جنگلی ‏همواره در اثر باران مشروب می‌شوند و دارای آب و هوای مرطوب‌اند. هر قدر تعداد درخت ‏در محیطی کمتر باشد و به جای آن بوته‌های گیاه و چمنزار سطح خاک را بپوشاند، به ‏همان نسبت از بارندگی محیط و رطوبت زمین کاسته می‌شود.
‏دما و بارندگی از ‏عوامل اقلیمی مهمی هستند که ظهور گونه‌های مختلف گیاهی و رویش آنها را تعیین ‏می‌کنند. دما بر فعالیتهای ‏تعرق ‏، ‏تنفس ‏، رویش ، رشد و ‏تولید ‏مثل ‏تاثیر می‌گذارد. بارندگی سالیانه عامل اصلی در تعیین انتشار گیاهان است. ‏بطور کلی جنگلها ، نواحی پرباران را اشغال می‌کنند. صحراها در نواحی کم باران دیده ‏می‌شوند و علفزارها در نواحی دارای بارندگی متوسط وجود دارند. ‏نور ‏سومین ‏عامل اقلیمی مهمی است که در رشد گیاه ، گل دادن و ‏فتوسنتز ‏آن تاثیر بسزایی دارد. بسیاری از گونه‌ها نیازهای نوری نسبتا معینی دارند. برخی از ‏آنها مانند رستنیهای کف جنگل ، برای رشد به نور کم و بعضی دیگر مانند درختان به نور ‏زیاد دارند.
‏عوامل خاکی
‏عواملی که در پراکنش ، رشد و بقای گیاه تاثیر می‌گذارند، ‏عبارتند از: ‏دمای خاک ، مقدار آب ، ‏اکسیژن ‏، مواد آلی ، مواد کانی و درجه اسیدی خاک. ‏دمای خاک در رشد گیاه بویژه از ‏لحاظ تاثیر در جذب آب و مواد کانی ، عامل موثری به شمار می‌آید. در دماهای پایین ، ‏دراز شدن ریشه متوقف گشته، سبب کندی نفوذ آن به طبقات واجد آب و مواد کانی می‌شود، ‏لذا میزان جذب آب و مواد کانی کاهش می‌یابد. ‏باکتریها ‏نیز در خاک سرد غیر فعال‌اند. بنابراین مواد کانی به اندازه کافی در دسترس ‏ریشه ‏قرار نمی‌گیرد. در این صورت کشتکاران ناگزیرند از ‏کودهای نیتروژن‌دار

 

دانلود فایل