دانلود مقاله در مورد سيستم فرمان و کنترل 12 ص 💯

دانلود دانلود مقاله در مورد سيستم فرمان و کنترل 12 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله در مورد سيستم فرمان و کنترل 12 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-سيستم-فرمان-و-کنترل-12-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 12 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

1
‏تحقیق درس اتومکانیک
‏سيستم فرمان و کنترل
‏سيستم‏ ‏فرمان‏ ‏و‏ ‏کنترل
‏در اين‏ جا‏ به بررسي و معرفي انواع سيستم هاي فرمان، جعبه فرمان ها و هندسه ي فرمان پرداخته و سپس با توجه به محدوديت هايي كه در ساخت و يا در بازار وجود دارد بهترين سيستم هاي موجود را مورد بررسي قرار مي دهيم. ‏قبل از اینکه وارد بحث شویم نیروهای وارد بر سیستم را شناسایی خواهیم کرد. نیروهای مخالف با حرکت چرخ عبارتند از :
‏نیروی اصطکاک
‏نیروی شتاب گیری
‏نیروی جانب به مرکز یا همان گریز از مرکز
‏نیروی هوا و باد
‏نیروی حاصل از شیب جاده
‏ نيروهاي فوق بر حركت و كنترل خودرو تاثير مي گذارند، علاوه بر آن، حركت خودرو، خود نيز تاثير پذير از موارد زير است :
‏متعادل توزیع شدن نیرو بر چرخ ها
‏عرض خودرو و فاصله بین دو محور
2
‏کیفیت ارتعاش گیرها
‏نوع سیستم تعلیق
‏زوایای فرمان که در این فصل توضیح داده می شود‏.
‏وضعیت تایرها از نظر کیفیت (لاستیک ها و بالانس بودن آنها)
‏سطح اتکای موثر
‏در طراحی فرمان با تنظیم صحیح زوایای فرمان، نکات فوق را لحاظ می کنیم، اما باید به مسئله ی حرکت راحت و آسان چرخ توسط نیروی منتقل شده از طریق فرمان نیز توجه کرد. یکی از مهمترین معیارهایی که درانتخاب نوع فرمان نقش دارد، ایمنی آن است. مانند استفاده از کیسه هوا Air bag
‏ یا استفاده از نوعی میل فرمان که در مقابل ضربه‏،‏ تا می شود. مثلا در نوعی ميل فرمان به نام ستون لوله ای، AC Delco
‏ فرمان از نوع تلسكوپي می باشد. مزایای این سیستم عبارتند از:
‏تاب بر نمی دارد.
‏در هنگام ضربه شدید مثل تلسکوپ عمل کرده و از طول جمع می شود ‏و لذا انرژی را جذب کرده و از فشار ضربه کاسته می ‏شود ‏و حالت بالشتکی ایجاد می کند.
‏ در نوعی دیگر به هنگام ضربه ستون پایینی به طرف بالا حرکت می کند و انرژی ضربه را می ‏گیرد.
‏تقسیم بندی فرمان به دو دسته است: الف)دستی ب) غیر دستی
‏ منظور از فرمان دستی، فرمانی است که نیروی دست راننده مستقیم به چرخ منتقل می شود و فرمان غیردستی فرمانی است که در آن برای کاستن نیروی مورد نیاز برای چرخاندن فرمان از وسایل رابط کمک کننده استفاده می کنند. بعنوان مثال، در فرمان غیردستی از خاصیت هیدرولیک و مغناطیس در جعبه فرمان برای افزایش نیروی راننده استفاده می شود. در اینجا به توضیح اجزای فرمان ‏مي پردازيم.
‏ اجزای فرمان دستی عبارتند از:
‏غربيلك
‏میل فرمان
‏جعبه فرمان
4
‏اهرم های هدایت کننده
‏سگدست یا شغالدست
‏ انواع جعبه فرمان‏
‏ مهمترين بخش يك سيستم فرمان جعبه فرمان آن است كه چرخش غربيلك را به چرخش چرخ ها تبديل مي كند. ‏ مهمترين وظيفه جعبه فرمان عبارت از تبديل حركت دوراني ميل ورودي جعبه فرمان به حركت خطي از طريق اهرم ها، جهت هدايت خودرو است.
‏ ‏جعبه فرمان ساچمه اي Recirculating ball

‏ اين سيستم فرمان بيشتر در اتومبيل هاي سنگين استفاده مي شود. ‏مزيت اصلي اين‏ ‏ سيستم اصطكا‏ك‏ بسيار
‏شكل 2-1 ‏نمايي از برش جعبه فرمان ساچمه اي
‏كمي است كه با استفاده از ساچمه فراهم گرديده ‏است‏.
‏ عيب اصلي اين سيستم حجم زیاد آن است.
‏جعبه فرمان راك و پينيون Rack and Pinion
‏اين سيستم فرمان ابتدا در اتومبيل هايي به كار گرفته شد كه در قسمت قرارگيري موتور با كمبود فضا با مشكل مواجه بودند. عملكرد اين سيستم فرمان آن چنان مناسب بود كه به سرعت در بيشتر اتومبيل ها مورد استفاده قرار گرفت. قسمتهاي اصلي اين سيستم درشكل زير نشان داده شده است .
‏ هنگامي كه راننده غربيلك فرمان را مي چرخاند، دنده پينيون مي چرخد و باعث حركت شانه‏ Rack
‏ مي گردد. اين حركت به يك اهرم بندي متصل است كه چرخهاي جلو را به حركت در مي آورد. اين سيستم از بقيه سيستم هاي فرمان دقيق تر بوده و در عين حال كه از اجزاي كم‏تري ‏تشكيل شده است، طراحي ساده وسبك تري دارد. فشردگي و به عبارت ديگر فضاي كمي كه اين سيستم اشغال مي كند، دليلي است كه اين سيستم در همه خودرو هاي فرمان از جلوي
4
‏ Front steer
‏ اروپايي و ژاپني استفاده مي شود. يكي از اشكالات اين سيستم اين است كه در اكسل هاي صلب Rigid axles ‏
‏ ‏قابل استفاده نيست.
‏شكل 2‏-‏2 جعبه فرمان راك و پينيون
‏سيستم فرمان سيمي Steering by wire
‏ اين نوع سيستم فرمان قطعات الكترونيكي را جايگزين قطعات مكانيكي مي كند. بنا براين با چرخش غربيلك فرمان چرخ ها مستقيما نمي چرخند، بلكه يك سيگنال به موتور پله اي‏ Stepper motor
‏ كه در هر يك از چرخهاي جلو قرار گرفته است، فرستاده شده و سيگنال مورد نظر باعث چرخش چرخ ها مي شود. در اين سيستم يك بکار اندازنده Actuator
‏ بر روي غربيلك قرار مي گيرد، بدين ترتيب خطر برخورد ميله فرمان با سينه راننده در تصادفات از بين مي رود. مهم ترين مزيت اين سيستم وزن كمتري است كه نسبت به سيستم هاي فرمان مكانيكي دارد. بدين ترتيب حتي اين امكان وجود دارد كه به جاي غربيلك از يك اهرم كنترل Joy stick
‏ استفاده شود. در اين سيستم ارتعاشات داخل اتومبيل نيز كاهش مي يابد. مهمترين اشكال اين سيستم اين است كه يك بازخور مكانيكي Mechanical‏ feed back
‏ مستقيم درباره شرايط فرمان پذيري وجود ندارد. در اين نوع سيستم امنيت ‏و پايداري اتومبيل نيز افزايش مي يابد.

 

دانلود فایل