دانلود مقاله در مورد سلامت روان ، روانشانسی 45 ص 💯

دانلود دانلود مقاله در مورد سلامت روان ، روانشانسی 45 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله در مورد سلامت روان ، روانشانسی 45 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-سلامت-روان--روانشانسی-45-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 47 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏مقدمه
‏بيمارهاي رواني از آغاز پيدايش بشر وجود داشته است و هيچ انساني در مقابل اين بيماريها مصونيت ندارد اين خطر هميشه بشر را تهديد مي‏‌‏كند. ‏(احمدوند، 1382، ص 2)
‏عدم سازش و وجود اختلالات رفتار در جوامع انساني بسيار مشهود‏ ‏و فراوان است. در هر طبقه و ‏صنفي‏ در هرگروه و جمعي، اشخاص نامتعادلي زندگي مي‏‌‏كنند بنابراين در مورد همه افراد، اعم از كارگر، دانش‏‌‏پژوه، پزشك و مهندس، زارع، استاد دانشگاه و غيره، خطر اب‏ت‏لاء به ناراحتي‏‌‏هاي رواني وجود دارد به عبارت ديگر، هيچ فرد انساني در برابر امراض مصونيت ندارد (شاملو ‏1381‏،ص10)
‏سلامت جسم و روان، ‏انبساط ‏خاطر و در نهايت شادكامي و تن‏ ‏آرامي پديده‏‌‏هايي هستند كه در ارتباط محيط زيست انسانها تحقق مي‏‌‏پذيرند كاركرد نامناسب نهادها، نظام‏‌‏هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بهداشتي، درماني در يك جامعه در ارتباط مستقيم با بهداشت رواني و جسمي مردم آن جامعه است و سلامت افراد را دچار مخاطره مي‏‌‏كند، در اجتماعاتي كه انسانها تحت تأثير عوامل نامساعد محيطي باشد حوادث طبيعي (سيل و زلزله و …) بيماري‏‌‏هاي اپيدميك، نارساناييهاي ناشي از گسترش شهرهاي بزرگ (آلودگي هوا، ترافيك، محيط پرهياهو) بي‏‌‏عدالتي‏‌‏هاي اقتصادي، جنگ، بحرانهاي اجتماعي، از هم گسيختگي خانوادگي، تضادهاي درون گروهي و برون گروهي فرهنگي و مسائلي از اين‏ قبيل نمي‏‌‏توان از اين قبيل قرار‏‌‏ دارند‏ نمي‏‌‏توان انتظار سلامت جسمي و رواني را داشت هريك از پديده‏‌‏هاي اجتماعي و طبيعي بالا مي‏‌‏تواند زند‏گي عادي يك شخصيت سالم را تحت تأث‏ير قرار داده و آن را از حالت طبيعي خارج كند.
‏صاحبنظران معتقدند تا زماني كه مفهوم عدالت، تساوي، حقوق اجتماعي و اقتصادي، بهداشتي و درماني در جهان به نحو مطلوبي پياده نشود و توزيع عادلانه وسائل و امكانات درماني و پيشگيري بيماريها به طور منصفانه صورت نگيرد امكان سلامت جسمي و رواني مطلوب براي جامعه بشري ميسر نيست (احمدوند،1382، ص2 )‏.
‏ارتباط يك فرايند دوطرفه است، ارتباط رفتار خاصي است كه شكل آن از آدمي سر مي‏‌‏زند و او را از ساير موجودات زنده متمايز مي‏‌‏كند(ساعتچي،1382، ص283 )‏
‏برقراري ارتباط يكي از مسائلي است كه اغلب مواقع ضمن بحث از رفتار سازماني مطرح مي‏‌‏شود و اين امر هنوز يكي از بزرگترين مشكلات مديريت نوين است.
‏ارتباطات مبحثي بسيار گسترده است و بي شك به قلمروي رفتار سازماني محدود نمي‏‌‏شود. برآورد مي‏‌‏شود كه اين اصطلاح تقريباً سه چهارم حيات انسان را در مي‏‌‏گيرد و هرگاه پاي مديران در ميان باشد اين عدد بازهم بزرگتر خواهد شد (‏ل‏وتانز1. Lotanz
‏، مترجم سرمدي، 1374 ، ص67)
‏تمام صاحبنظران سازمان و مديريت و علماي علوم اجتماعي بر اين عقيده‏‌‏اند كه ارتباطات يكي از مهم‏‌‏ترين فعاليتهاي بشري است. انسان‏‌‏ها در تمامي احوال احتياج به برقراري ارتباط با ديگران دارند و بدون برقراري ارتباط با ديگران نمي‏‌‏توانند به حيات خود ادامه دهند.
‏(فرهنگي،1379، شماره 2)
‏سازماني ‏كه افراد آ‏ن برخود نافذ و مؤثر با يكديگر نداشته باشند توانمندي‏‌‏هاي لازم را براي اجراي وظايف خود ندارد و نمي‏‌‏تواند در كاركنان انگيزه لازم را ايجاد نمايد. زيرا ارتباط ‏بستر مبادله اطلاعات است بدون برقراري ارتباطات اثر بخش مبادله اطلاعات امكان‏‌‏پذير نمي‏‌‏باشد لذا با عنايت به اهميت روزافزون مبادله اطلاعات در دنياي پرتلاطم كنوني، لزوم عنايت بيشتر به مقوله ارتباط مشخص مي‏‌‏شود.(محب‏‌‏علي،1370، شماره13)
‏2
‏ارتباطات موثر يكي از عناصر كليدي موفقيت مديران است چرا كه اطلاعات به عنوان يك داده مهم در سيستم سازماني در سايه ارتباطات مؤثروارد سازمان مي‏‌‏شود و همين كه به سازمان راه يافت، باز نيازمند يك سيستم ارتباطي كارآمد است. تا مورد پردازش قرار گرفته و بسان خون در رگهاي سازمان جريان يابد. ‏(مقيمي، 13‏85‏، ص311)
‏بنابراين اگر جامعه‏‌‏اي قصد دارد در دنياي پر رقابت امروزي از رونق اقتصادي، رشد اجتماعي و زندگي بهتر برخوردار باشد، و نيز خود را براي زندگي بهتر در قرن بيست و يكم آماده سازد لازم است بهره‏‌‏وري يالايي داشته باشد براي اينكه بهره‏‌‏وري يك كشور افزايش يابد لازم است همه‏‌‏ي سازمانهاي (توليدي، خدماتي، پرداختي، آموزشي و …) آن كشور بهره‏‌‏وري بالا داشته باشند. براساس نظريه چند عاملي بهره‏‌‏وري در شرايطي امكان دستيابي به بالاترين ميزان بهره‏‌‏وري امكان‏‌‏پذير است كه كاركنان سازمان از سلامت رواني كامل برخوردار باشند و شبكه هاي ارتباطي سازمان، سالم و اثربخش باشد(ساعتچي،1382، ص10-9 )
‏3
‏بيان مسئله
‏از مشخصات يك سازمان سالم آن است كه سلامت جسمي و رواني كاركنان آن به همان اندازه مورد توجه و علاقه‏‌‏ي مديريت سازمان قرار گيرد كه توليد و بهره‏‌‏وري مورد تأكيد قرار گرفته است. در يك جامعه‏‌‏ي سالم، مسئوليتهاي سازمانهاي توليدي منحصربه توليد هرچه بيشتر كالاها و خدمات سودآور نيست و مديران سازمان‏‌‏هاي چنين جوامعي مي‏‌‏دانند كه توليد بيشتر نتيجه و محصول مديريت اثربخش است و مديريت اثربخش نيز بدون توجه و اعتقاد به سلامت رواني، كاركنان حاصل نمي‏‌‏شود(ساعتچي، 1382، ص6-2).
‏بنابراين، امروزه مسئولين امر با سرمايه‏‌‏گذاري كلان سعي دارند با ايجاد شرايط فيزيكي و روان‏‌‏شناختي بهين‏ه براي پرسنل خود آنها را براي ان‏جام بهتر و دقيق‏‌‏تر وظايف خودياري دهند تا بهره‏‌‏وري كاركنان افزايش يابد. ‏(تورنر‏ . Turner
‏، بارلينگ‏ . Barling
‏، زاچارتوس‏ . Zacharatos
‏،2002،تورنر‏ و ليون‏د‏ . Turner & Lioyd
‏،1999)
‏بسياري از مسائل و مشكلات روابط انساني در سازمانهاي رسمي حاصل عدم وجود يك سيستم ارتباطي منظم مي‏‌‏باشد بدون ارتباطات هيچ يك از سازمانهاي انساني قادر به ادامه حيات خود نيستند و مطلوبيت سازماني بستگي به مطلوبيت كاركنان دارد (پرهيزكار، 1380، ص322 )
‏مشكلي كه اكثراً در سازمانهاي خود با آنها مواجه هستيم اين است كه افراد حرف يكديگر را نمي‏‌‏فهمند و مسائل زود جنبه‏‌‏ي شخصي پيدا مي‏‌‏كند، اين سو، تفاهمات افراد در را در مقابل هم قرار مي‏‌‏دهد، بدين ترتيب پيامدهاي ناخوشايندي براي كل سازمان به همراه دارد كه شايد يكي از اين پيامدها پايين بودن بهره‏‌‏وري نيروي انساني باشد.
‏در يك بررسي جامع به منظور بررسي راه‏‌‏هاي افزايش بهره‏‌‏وري واحدهاي تجاري و صنعتي كه در سال 1992 صورت پذيرفت آشكار شد كه عدم استفاده صحيح از اطلاعات و فقدان ارتباط مؤثر ميان تصميم‏‌‏گيرندگان و مجريان در واحدهاي بزرگ و كوچك از مؤثرترين علل ناكامي اين واحدها در دستيابي به اهداف مورد نظر و يا رقابت موفقيت آميز با رقباست. نتايج اين تحقيقات نشان داد كه تنها 3% از گزارش‏‌‏ها و بخش‏‌‏نامه و اطلاعيه هاي داخلي به گونه‏‌‏اي تنظيم مي‏‌‏شود كه همه دريافت‏‌‏كنندگان به خوبي از مفاد آنها سر در آورند و 70% بقيه دستورالعمل‏‌‏ها داراي كيفيتي نامطلوب و توزيعي نامناسب مي‏‌‏باشند ( محب‏‌‏علي،1381،ص10)
‏ساعتچي(1382) به عوامل برون سازماني و درون سازماني به عنوان متغيرهاي اثرگذار بر بهره‏‌‏وري نام‏‌‏مي‏‌‏برد و از جمله اين متغيرها، سلامت و بهداشت روان كاركنان و ارتباطات اثربخش را بر بهره‏‌‏وري‏ می داند.‏
‏ ‏اين پژوهش در حال حاضر به دو متغير سلامت و ارتباطات اثربخش بر بهره‏‌‏وري يك كارخانه ساخت نوشيدني گازدار در مشهد متمركز است.
‏و با توجه به اينكه بهر‏‌‏وري كاركنان يك موضوع بسيار مهم براي كارخانه‏‌‏ها و مراكز صنعتي مختلف است و با توجه به اينكه ارتباطات اثربخش و سلامت روان مي‏‌‏تواند بر بهره‏‌‏وري كاركنان تأثير بسيار بالايي داشته باشد. اين موضوع مورد توجه مديران اين كارخانه ساخت نوشيدني درمشهد قرار گرفت و پژوهشگر بر آن شد كه سئوال ذيل را در رابطه با اين كارخانه پاسخ دهد، آيا سلامت روان و ارتباطات اثربخش بر بهره‏‌‏وري كاركنان در يك كارخانه ساخت نوشيدني گازدار در شهر مشهد تأثير دارد؟
‏رابطه بين سلامت روان و ارتباطات اثر بخش بر بهره‏‌‏وري بحث نسبتاً جديدي است و در اين زمينه تحقيقات زيادي صورت نگرفته است.
‏5
‏تحقيقات نشان مي‏‌‏دهد كه بسياري ‏از تضادها و تعارضهايي كه بين افراد يا كاركنان يك سازمان پيش مي‏‌‏آيد ناشي از ارتباطات ضعيف يا ارتباطات ناقص است زيرا افراد هفتاد درصد ‏ساعت كارشان را به صورت نوشتن،‏ خواندن، صحبت كردن و يا گوش‏‌‏دادن، صرف ارتباطات مي‏‌‏كنند.
‏اهداف تحقيق
‏هدف كلي:
‏چنانچه قبل از اين مطرح شد هدف اين پژوهش، تأثير بررسي سلامت روان و ارتباطات اثربخش بر بهره‏‌‏وري در يك كارخانه ساخت نوشيدني گازدارد در شهر مشهد است.
‏كه در راستاي تحقق اين هدف دستيابي به اهداف جزئي زير مد نظر است:
‏بررسي تأثير ارتباطات اثر بخش بر بهره‏‌‏وري كاركنان يك كارخانه ساخت نوشيدني گازدار در مشهد مي‏‌‏باشد.
‏بررسي تأثير سلامت روان بر بهره‏‌‏وري كاركنان يك كارخانه ساخت نوشيدني گازدار در مشهد مي‏‌‏باشد.
‏اهميت موضوع تحقيق
‏بررسي فوق به احتمال بسيار زياد بر تصميم‏‌‏گيري مديران در رابطه با ك‏ارهاي آموزشي بر روي بهره‏‌‏وري مي‏‌‏شود اين پژوهش پس از مشورت با مديران و به علت نياز مديران به سلامت روان و اطلاعات مربوط به ارتباطات اثربخش كاركنان و تأثير اين متغيرها بر بهره‏‌‏وري كاركنان انجام مي‏‌‏شود.
‏از طرف ديگر متغيرهاي سلامت روان و ارتباطات اثربخش متغيرهاي مهمي هستند كه به علت فشارهاي موجود در جامعه و رابطه‏‌‏گرايي موجود در جامعه ايراني از اهميت بالايي برخوردار است و چه بسا به اين علت مديران مربوط نظر مثبت به ‏اين پروژه داشته اند.
‏فرضيه هاي تحقيق
‏سلامت رواني بر بهره‏‌‏وري كاركنان در يك كارخانه ساخت نوشيدني گازدار تأثير دارد.
‏ارتباطات اثرب‏خش بر بهره‏‌‏وري كاركنان در يك كار‏خانه ساخت نوشيدني گازدار تأثير دارد.
‏سلامت روان و ارتباطات اثربخش بر بهره‏‌‏وري كاركنان در يك كارخانه ساخت نوشيدني گازدار تأثير دارد.
‏تعريف مت‏غيرها
‏تعریف نظری سلامت روان
‏سلامت رواني:‏ ‏حالت رواني كه ويژگي بارز آن سلامت و بهبود هيجاني و عاطفي و نداشتن اضطراب و نشانگان مختل‏‌‏كننده زندگي و ظرفيت ايجاد رابطه حسنه و رضايت‏‌‏بخش با ديگران و مقابله مناسب با تنيدگي‏‌‏ها و تناقض‏‌‏هاي زندگي است(كورسيني‏ . Corsini
‏،1999)
‏تعريف عملياتي سلامت روان:
‏سلامت رواني در اين تحقيق براساس نمره فرد كه از پرسش‏‌‏نامه SCL-90-R‏ ‏كسب مي‏‌‏نمايد، مشخص مي‏‌‏شود.
‏تعریف نظری ارتباطات اثربخش
‏ارتباطات :‏ كليه فعاليتهاي گفتاري، نوشتاري و كرداري (حركتي) كه براي انتقال معني و مفهوم و يا اثرگذاري و نفوذ بر ديگران به كار گرفته مي‏‌‏شود.(فرهنگي، 1376‏)
‏ارتباط موثر آن ارتباطی است که فرستنده بتواند منظور ‏خود را به گیرنده برساند به عبارت دیگر محرکی را به عنوان آغازگر و مورد نظر فرستنده با محرک مشهود گیرنده که از خود بروز می دهد در یک راستا قرار دهد و آن دو را به گونه ای نزدیک به هم مورد توجه قرار دهد( حقیقی، 1380، ص 244)

 

دانلود فایل