دانلود مقاله خوردگي در ديگ بخار 💯

دانلود دانلود مقاله خوردگي در ديگ بخار باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله خوردگي در ديگ بخار

دانلود-مقاله-خوردگي-در-ديگ-بخارلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 10 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ عوامل خوردگ‏ی‏ کوره د‏ی‏گ‏ بخار:

‏ ‏ی‏کي‏ از مشكلات اساسي كه مي تواند باعث بروز مشكل براي كوره ها باشد، خوردگي در نقاط و وسايل مختلف آن است كه ضمن هدر رفتن
‏ مقدار زيادي انرژي، آسيب هاي مكانيكي متعددي به كوره وارد مي
‏ كند. از آنجا كه هر كوره از بخش هاي متعددي همچون بدنه، اطاقك
‏ احتراق (Fire Chamber‏)، دودكش، مشعل و ساير تجهيزات جانبي تشكيل
‏ شده، لذا علل خوردگي و راه حل هاي پيشنهادي در هر يك از بخش ها
‏ به طور مجزا مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
‏ بدنه كوره :
‏ معمولاً بدنه يا ديواره خارجي كوره ها را از ورقه استيل16/3 و كف
‏ آن را از ورقه 4/1 مي سازند.
‏ در طراحي ها عموماً اتلاف حرارتي از بدنه كوره حدود 2 درصد منظور
‏ مي شود. نوع و ضخامت عايق كاري بدنه داخلي كوره بايد طوري در نظر
‏ گرفته شود كه دماي سطح خارجي كوره بيش از (1800° F‏) نشود. اصولاً
‏ عايق كاري و عايق هاي به كار رفته در كوره ها از نظر سرويس دهي
‏ مناسب، عمر معيني دارند و به مرور زمان ساختمان كريستالي آنها
‏ تغيير يافته و ضخامت آنها كم مي شود و اين تغييرات ساختماني سبب
‏ تغيير ضريب انتقال حرارت و اتلاف انرژي به بيرون خواهد بود.
‏ مطالعات ميكروسكپيك و كريستالوگرافيك چند نمونه عايق كار كرده،
‏ با نوع تازه آن مويد اين مطلب است. در صورتي كه عايق ديواره هاي
‏ كوره بر اثر بنايي ناصحيح، عدم انجام صحيح Curing‏ بر مبناي
‏ دستورالعمل، حرارت زياد و يا شوك هاي حرارتي ترك بردارد، نشت
‏ گازهاي حاصل از احتراق كه عبارتند از: So x‏، No x‏، N2‏،Co2‏
‏ (درصورتي كه نفت كوره به عنوان سوخت مصرف شود) و بخار آب در
‏ لابلاي اين ترك ها و تجمع آنها در لايه بين بدنه كوره و عايق
‏ ديواره و سرد شدن تدريجي آنها تا دماي نقطه شبنم، باعث خوردگي
‏ بدنه مي شود.
‏ تداوم اين امر ضمن اتلاف مقدار بسيار زياد انرژي (از طريق بدنه
‏ كوره به محيط اطراف)، باعث ريختن عايق و در نتيجه اتلاف بيشتر
‏ انرژي و گسترش خوردگي بر روي بدنه كوره و ساير نقاط آن خواهد شد.
‏ در يك بررسي ساده بر روي كوره اي كه چندين سال از عمر عايق آن مي
‏ گذشت ملاحظه شد كه دماي اندازه گيري شده واقعي سطح كوره در اكثر
‏ نقاط بسيار بيشتر از ميزان طراحي است. اين مقدار در بعضي از
‏ موارد به (1800° F‏) نيز مي رسيد.
‏ در اين كوره ضمن جدا شدن عايق از ديواره كوره و گسترش خوردگي در
‏ نقاط مختلف بدنه، گرم شدن بدنه كوره نيز موجب خم شدن ديواره ها
‏ شده و سرعت خوردگي را افزايش داده و باعث خرابي قسمت هاي مختلف
‏ كوره شده است. به طور كلي براي جلوگيري و يا كاهش مشكلات خورندگي
‏ بر روي بدنه كوره لازم است به هنگام تعميرات اساسي ضمن توجه به
‏ عمر عايق ديواره در صورتي كه عمر آنها از حد معمول گذشته باشد
‏ (البته با توجه به درجه حرارتي كه درهنگام كار كردن واحد درمعرض
‏ آن بوده اند) آنها را با عايق مناسب و استاندارد تعويض كرد و در
‏ صورت وجود ترك (قبل و يا بعد از بنايي)، محل ترك ها را با الياف
‏ مخصوص KAOWOOL‏ پر كرد. همچنين در بنايي، عمليات Curing‏ را مطابق
‏ دستور العمل انجام داد تا پيوند هيدروليكي در عايق هاي بكار رفته
‏ در بنايي، به پيوند سراميكي تبديل شده و ميزان رطوبت باقيمانده
‏ در ديواره از 0.4 gr/m2‏ بيشتر نشود.
‏ البته چنانچه Ceramic Fiber‏ (الياف سراميكي) به عنوان عايق
‏ ديواره كوره مورد استفاده قرار گيرد، بدليل عدم نياز به Curing‏ و
‏ Drying‏ و سبكي وزن، مشكلات احتمالي استفاده از عايق هاي نيازمند
‏ به Curing‏ را نخواهيم داشت. ضمن اين كه عمر بيشتر و چسبندگي
‏ بهتري به ديواره، نسبت به ديگر عايق هاي موجود دارند.
‏ تيوب ها يا لوله هاي داخل كوره:
‏ معمولاً كوره ها متشكل از دو بخش RADIATION‏ و CONVECTION‏ هستند
‏ كه بايستي ظرفيت گرمايي (DUTY‏) كوره از نظر درصد، تقريباً به‏
‏ نسبت70 و30 درصد بين اين دو بخش تقسيم شود.
‏ از آنجا كه لازم است سيال به اندازه دماي مورد نظرگرم شود بايستي
‏ حرارت مورد نياز خود را از طريق هدايتي از لوله ها و تيوب هاي
‏ داخل كوره دريافت كند، اين لوله ها نيز حرارت مورد نياز براي اين
‏ انتقال حرارت را از طريق تشعشعي و جابجايي در اثر احتراق سوخت در
‏ داخل كوره جذب مي كنند. انتخاب آلياژ مناسب جهت لوله با توجه به
‏ نوع سيال و تركيبات آن و ميزان حرارت دريافتي توسط لوله و در
‏ معرض شعله قرار گرفتن از اهميت بسزايي برخوردار است.
‏ مسائلي كه به بروز مشكلاتي براي تيوب ها منجر مي شود عبارتند از:
‏ سرد و گرم شدن ناگهاني لوله، گرم شدن بيش از حد لوله و بالا رفتن
‏ دماي تيوب از حداكثر مجاز آن، در معرض شعله قرار گرفتن و برخورد
‏ شعله به لوله (impingement‏) ، ايجاد يك لايه كُك بر روي جداره
‏ داخلي لوله، Carborization‏، Hogging‏، Bending‏، Bowing‏، Sagging‏،
‏ ‏ Creeping‏، خوردگي جداره داخلي لوله بر اثر وجود مواد خورنده در
‏ سيال عبوري، خوردگي جداره بيروني لوله در اثر رسوبات حاصل از
‏ احتراق سوخت مايع بر روي جداره خارجي لوله، كاركرد لوله بيش از
‏ عمر نامي آن (80 هزار الي 110 هزار ساعت)
‏ سرد و گرم شدن ناگهاني لوله، ممكن است به Creeping‏ (خزش) كه
‏ نتيجه آن ازدياد قطر لوله مي باشد منجر شود كه در اين صورت
‏ احتمال پارگي لوله و شكنندگي آن را افزايش مي دهد. چنانچه در اثر
‏ Creeping‏ مقدار ازدياد قطر از 2 درصد قطرخارجي لوله بيشتر شود،
‏ لوله مزبور بايستي تعويض شود.
‏ در يك اندازه گيري عملي كه براي برخي از تيوب هاي هشت اينچي و شش
‏ اينچي كوره (كوره تقطير در خلا) H-151‏ در هنگام تعميرات اساسي
‏ صورت پذيرفت، محاسبات زير بدست آمد:
‏ براي تيوب “8
‏ OD = 8.625‏ (اصلي)
‏ OD = 8.75‏ (اندازه گيري شده)
‏ (OD = (0.125‏ (افزايش قطر لوله)
‏ (OD ALLOWABLE = (8.625×2%=0.1725
‏ هنوز مي توان از تيوب مزبور استفاده كرد.
‏ براي تيوب “6
‏ OD = 8.625‏ (اصلي)
‏ OD = 8.675‏ (اندازه گيري شده)
‏ (OD = (0.05‏ (افزايش قطر لوله)
‏ (OD ALLOWABLE = (6.625×2%=0.1325
‏ كه هنوز مي توان از تيوب شش اينچي مزبور استفاده كرد.
‏ همان طور كه مشخص است تيوب 8 حدوداً بيش از دو برابر تيوب 6
‏ ازدياد قطر داشته است.

 

دانلود فایل