دانلود مقاله خلاصه کتاب پيرامون انقلاب اسلامی 14 ص 💯

دانلود دانلود مقاله خلاصه کتاب پيرامون انقلاب اسلامی 14 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله خلاصه کتاب پيرامون انقلاب اسلامی 14 ص

دانلود-مقاله-خلاصه-کتاب-پيرامون-انقلاب-اسلامی-14-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 19 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏خلاصه کتاب “‏پيرامون انقلاب اسلامی‏ “
1
‏نام كتاب : پيرامون انقلاب اسلامی
‏مجموعه ‏يادداشت‏ها سخنرانی‏ها و مصاحبه‏ها
‏استاد شهيد مرتضی مطهری
‏پيرامون انقلاب اسلامی
‏انتشارات صدرا
‏چاپ نهم : تابستان 1372
‏تعداد : 000 ، 10 نسخه
‏ناشر : انتشارات صدرا ( با ‏كسب اجازه از شورای نظارت بر نشر آثار
‏استاد شهيد‏ )
‏مباحث مورد بررسی :
‏1 . ‏مصاحبه در سيمای جمهوری اسلامی
‏1-1 . ‏پيرامون ‏جمهوری اسلامی
77
‏2 . ‏مصاحبه دكتر سروش با استاد شهيد
‏2-1 . ‏پيرامون ‏جمهوری اسلامی
122
‏3 ‏. ‏سخنرانی در مسجد فرشته :
‏3-1 . ‏عدالت ‏اجتماعی
140
‏3-2 . ‏استقلال و ‏آزادی
152
‏3-3 . ‏معنويت در ‏انقلاب اسلامی
163
‏3-4 . ‏روحانيت و ‏انقلاب اسلامی
173
‏مقدمه :
‏این کتاب‏ گزيده ای از يادداشتها ، سخنرانيها ، و مصاحبه ‏های‏
“‏استاد شهيد مرتضی مطهری ” پيرامون انقلاب اسلامی است در تنظيم مقالات‏ ‏اين مجموعه‏ كوشش شده است تا تنقيح و ويرايش‏ ‏در حد تبديل گفتار به‏ ‏نوشتار و ‏حذف قسمتهای مكرر محدود بماند و در محتوای مطالب عرضه شده‏ ‏توسط استاد تغييری ‏داده نشود‏ .
‏این مقاله خلاصه ایس‏ت از نیمه دوم کتاب “پیرامون انقلاب اسلامی “اثر استاد شهید مرتضی مطهری که مباحث ان از ابتدای مبحث ” مصاحبه در سیمای جمهوری اسلامی ، پیرامون جمهوری اسلامی ” تا انتهای کتاب می باشد .
‏خلاصه کتاب “‏پيرامون انقلاب اسلامی‏ “
2
‏” مصاحبه در سیمای جمهوری اسلامی ،
‏ پیرامون جمهوری اسلامی “
‏این مصاحبه به منظور پاسخگویی به سوالات‏ عقیدتی و ایدیولوژیکی بسیاری که به خصوص در میان روشنفکران در زمان نزدیک شدن به برگزاری رفراندوم با استاد مطهیر صورت گرفته است .
‏سوال اول :
‏ ‏بعنوان اولين سؤال من از مف‏هوم جمهوری اسلامی شروع ميكنم كه ‏بزعم ‏بسياری‏ ‏، ‏مفهومی گنگ و مبهم است زيرا جمهوری بمعنای قرار داشتن حق حاكميت در ‏دست خود ‏مردم و بمعنای حكومت عامه مردم است حال آنكه قيد اسلامی ، اين‏ ‏اطلاق را محدود ‏و مقيد می‏كند و باين ترتيب بنظر ميرسد كه مفهوم جمهوری‏ ‏اسلامی در تعارض با ‏موازين دمكراسی و در تعارض با مفهوم جمهوری بمعنای‏ ‏عام آن باشد اينست كه ‏ميپرسم شما چه تعريفی از جمهوری اسلامی ارائه‏ ‏ميدهيد ؟
‏پاسخ استاد مطهری :
‏كلمه جمهوری ، شكل حكومت پيشنهاد شده را مشخص ميكند و كلمه اسلامی‏ ‏محتوای آنرا‏. ‏مسئله جمهوری مربوط است به شكل حكومت كه‏ ‏مستلزم نوعی دمكراسی است يعنی اينكه ‏مردم حق دارند سرنوشت خود را ‏خودشان در دست بگيرند قطع نظر از اينكه مرد يا زن سفيد يا سياه ، ‏دارای اين عقيده يا آن عقيده باشند ‏در اينجا فقط شرط بلوغ سنی و رشد عقلی‏ ‏معتبر است ، و نه چيز ديگر بعلاوه اين ‏حكومت ، حكومتی موقت است يعنی‏ ‏هر چند سال يكبار بايد تجديد شود‏ ‏و اين ملازم با اين نيست كه ‏مردم خود را از گرايش‏ ‏به يك مكتب و يك ايدئولوژی و از التزام و تعهد به يك ‏مكتب معاف‏ ‏بشمارند‏ .
‏كلمه اسلامی‏ ‏پيشنهاد ميكند كه اين حكومت با اصول و مقررات اسلامی اداره شود ، و ‏در مدار ‏اصول اسلامی حركت كند چون ميدانيم كه اسلام بعنوان يك دين در عين‏ ‏حال يك مكتب ‏و يك ايدئولوژی است ، طرحی است برای زندگی بشر در همه‏ ‏ابعاد و شئون آن‏ . در نتیجه ‏جمهوری اسلامی يعنی حكومتی كه شكل آن ، ‏انتخاب رئيس حكومت از سوی عامه مردم است ‏برای مدت موقت و محتوای آن‏ ‏هم اسلامی است .
‏برای اكثريت قاطع ملت ايران ، ايمان و اعتقاد راسخ به اصول اسلام‏
‏داشتن و بی ‏چون و چرا دانستن آن اصول ، نه گناه است و نه عيب ‏آنچه ‏كه‏ ‏ميتواند گناه و عيب ‏باشد ، اينست كه اين اكثريت مسلمان ، به اقليت‏ ‏بی‏اعتقاد ، اجازه چون و چرا ‏ندهد
‏که این اجازه چون و چرا به مخالفین داده شده است و گرنه لازم به انجام چنین مصاحبه ای به منظور بیان نظرات و سوالات مخالفین نبود .
‏الف : ‏پاسخ ایشان در زمینه انقلاب مشروطیت : ”
‏ملت ايران كه در انقلاب مشروطيت‏حق حاكميت ملی را كسب كرد ،‏هرگز آنرا منافی با قبول اسلام بعنوان يك‏ ‏مكتب و ‏يك قانون اصلی و اساسی كه قوانين مملكت بايد با رعايت موازين‏ ‏آن تدوين و تنظيم ‏گردد ، ندانست و لهذا در متن قانون اساسی ضرورت‏ ‏انطباق با قانون اسلام آمده ‏است و در آنجا صريحا گفته ميشود كه هيچ‏ ‏قانونی كه بر ضد قوانين اسلام باشد ، ‏قانونيت ندارد و يا ضرورت حضور پنج‏ ‏فقيه طراز اول برای نظارت بر قوانين ، كه ‏در متمم قانون اساسی مندرج‏ ‏است ، برای تامين همين نكته است‏ .
‏بنابراين اسلامی بودن اين جمهوری بهيچ وجه با حاكميت ملی – كه بدوره‏ ‏مشروطيت ‏اشاره كرديد – و يا ب‏طور كلی با دمكراسی منافات ندارد‏و هيچگاه‏ ‏اصول دمكراسی ‏ايجاب نميكند كه بر يك جامعه ايدئولوژی و مكتبی حاكم‏ ‏نباشد‏ .
‏منشا اشتباه آنان كه اسلامی بودن جمهوری را منافی با ‏روح دمكراسی ميدانند ناشی ‏از اينست كه دمكراسی مورد قبول آنان هنوز همان‏ ‏دمكراسی قرن هيجدهم است كه در ‏آن حقوقانسان در مسائل مربوط به معيشت و خوراك و مسكن و پوشاك ، و آزادی در ‏انتخاب راه ‏معيشت مادی خلاصه ميشود اما اينكه مكتب و عقيده و وابستگی‏ ‏بيك ايمان هم جزو ‏حقوق انسانی است و اينكه اوج انسانيت در وارستگی از ‏غريزه و از تبعيت از ‏محيطهای طبيعی و اجتماعی ، و در وابستگی به عقيده و ‏ايمان و آرمان است بكلی ‏بفراموشی سپرده شده است .

 

دانلود فایل