دانلود مرمت و مقاوم سازی ساختمانها 14 ص

دانلود مرمت و مقاوم سازی ساختمانها 14 ص

دانلود مرمت و مقاوم سازی ساختمانها 14 ص

دانلود مرمت و مقاوم سازی ساختمانها 14 ص

دسته بندی عمران
فرمت فایل zip
حجم فایل 20 کیلو بایت
تعداد صفحات 20
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

فرمت فایل : ورد

قسمتی از محتوی فایل

تعداد صفحات : 20 صفحه

مقدمه : در عملیات مرمت و مقاوم سازی ساختمانهای با مصالح بنایی ، آجری و سنگی ، از روشهای متعددی استفاده می شود ساختمانهای بنایی از جمله سیستمهای دیواری جمال بوده وخسارات لرزه ای یكی از طریق زیر به آنها وارد می شود : الف ) عدم استحكام و طبیعت كافی ودیافراگم های سقف و كف ب) عدم وجود شناژعل و كمربند ها یا نیروی كششی بتنی مسلح ج ) عدم وجود تیرهای كشش بین دیوارهای خارجی سیستم های سقف و كف كه دراین صورت دیوار تحت زاویه 90 درجه نسبت به صفحه اش فرو می ریزد همچنین عدم استحكام كافی وناپایداری دیوار ، در مورد سازه های با مصالح سنگی ممكن است به خاطر عدم اتصال كافی درتقاطع دیوارها ، ناپایداری به وجود آید .
اقدامات اضطراری ممكن است شامل آماده نمودن تكیه گاههای تا غرو هماریهای دیواری عرضی جهت جلوگیری از ریزش دیواری لازم باشد تكیه گاههای موقتی ممكن است برای بالكن ها یا كتیبه هایی كه به دیوار آسیب دیده متصل شده باشند در محلی كه دیوار ما لا بنده شده وبه عنوان موازنه عمل می كند مورد نیاز باشند .
به طور كلی طرحهای مقاوم سازی ساختمانهای با مصالح بنایی باید استحكام واتصال دیافراگمهای سقف و كت به دیوارها را فراهم ساخته تا در برابر زمین لرزه مقاومت نمایند .
در تكامل این روش ها مهندسین در صورت وجود ضعف آشكار در كل سازه نه تنها باید قسمتهای آسیب دیده را تقویت نمایند بلكه دیافراگمهای سقف و كف را درصورت نیاز باید تقویت نمایند ویا ممكن است شناژهای جدیدی اضافه كرده ویا در صورت نیاز مقاطع آسیب دیده در زلزله تخریب و باز سازی شوند .
توجه در پایان گذارش شكلهایی كه شماره های آنها در متن ذكر شده است ضمیمه شده اند .
تعمیر دیوار ها : دردیوارهای با مصالح بنایی شكافهای ضربدری به خاطر نیروهای كششی و برشی بیش از حد دیوار و نزدیك تقاطع دیوارها بوجود می آید .
با مشاهده این درزها و شكل آنها می توان آنها را به طریق زیر شناسایی نمود .
الف ) شكافهای قطری در پایه های نبایی بین باز شوهای مربوط به پنجره ها كه به خاطر تنشهای كشش قطری بوجود می آیند .
ب ) شكافهای افقی در پایه های با مصالح بنایی بین باز شوهای مربوط به پنجره ها كه به خاطر تنشهای كششی قطری بوجود می آیند .
ج ) شكافهای افقی در پایه های بنایی بین بازشوهای مربوط به پنجره ها كه به خاطر لنگرهای خمشی متناوب تشكیل می گردند .
د) شكافهای قطری بالای بازشوهای موجود در دیوار كه به خاطر مكانیزم حمل بار از نوع برشی قدسی همواره با شكافهای نعل در گاهی دراعضای بتنی مسلح حاصل می گردد .
برحسب اندازه شكافها روشهای مختلف تعمیر به كار می رود مثل مرمت تزریقی ، حذف كلی یا نسبی و جایگزین كردن آجرها وسنگها در امتداد طولی شكاف و جایگزین سازی كل قسمتهای دیوار تعمیر تزریقی شكافها .
شكافهای به عرض بیش از 3/0 میلیمتر و كمتر از 3 میلیمتر را باید توسط تزریق ملات سیمانی روان تعمیر نموده ودر موارد ویژه می توان از مداد اپوكی استفاده كرد .
ترتیب عملیات مرمت تزریقی درشكافها به صورت زیر است .
الف ) پوششهای اولیه به شامل پلاستر را از منطقه شكاف برداشته و گرد وغبار شكاف را با استفاده از هوای فشرده یافت آب پاك می كنیم .
ب) سوراخهایی را درفواصل 30 تا 60 سانتی متری ، عرض شك