دانلود تعیین جنسیت جوجه ها: مرغهای تخمگذار می توانند فقط جوجه ماده تولید کنند

دانلود تعیین جنسیت جوجه ها: مرغهای تخمگذار می توانند فقط جوجه ماده تولید کنند

دانلود تعیین جنسیت جوجه ها: مرغهای تخمگذار می توانند فقط جوجه ماده تولید کنند

دانلود تعیین جنسیت جوجه ها: مرغهای تخمگذار می توانند فقط جوجه ماده تولید کنند

دسته بندی دام و طیور
فرمت فایل doc
حجم فایل 89 کیلو بایت
تعداد صفحات 9
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

تعیین جنسیت جوجه ها: مرغهای تخمگذار می توانند فقط جوجه ماده تولید کنندترجمه: مازیار محیطی اصلیگروه علوم دامی بر این باور است که تولید رویان های ماده بیشتر و یا حتی تولید فقط رویان ماده به وسیله مرغهای تخمگذار امکان پذیر می باشد. این مسأله می تواند تعداد میلیونها جوجه خروسی را که هر ساله کشته می شوند را کاهش دهد. روش تعیین جنسیت و کشتن جوجه های یکروزه موجب اعتراضات عمومی شده است، بنابراین وزیر کشاورزی وربرگ هلند از گروه علوم دامی خواسته است تا راه حلی را پیدا کند.هوشمندانه ترین راه حلی که توسط دکتر هنری ولدرز نویسنده اصلی گزارش تحقیق “روشهای جایگزین برای کشتن جوجه های یکروزه” بیان شده آن است که مرغهای تخمگذار فقط رویان ماده تولید کنند.این راه حل تئوری محض نیست زیرا شواهدی وجود دارد که مرغها تحت شرایط خاصی می توانند سلولهای با کروموزوم جنسی نوع W تولید کنند. در این حالت رویان های نر بسیار کمتری تولید خواهند شد. برخلاف پستانداران، پرندگان نر دو کروموزوم جنسی مشابه دارند (ZZ) و ماده ها دو کروموزوم جنسی متفاوت دارند (ZW).راه حل ممکن دیگر شناسایی شاخص هایی نظیر هورمون های جنسی بلافاصله بعد از گذاشته شدن تخم مرغ می باشد. این موضوع اکنون فقط پس از روز 13 انجام می شود. اگر بتوان این کار را در روز صفر انجام داد می توان از تخم مرغ های دارای رویان نر به عنوان تخم مرغ خوراکی استفاده کرد.سومین راه حل ممکن که در این گزارش به آن اشاره شده است استفاده از جوجه های جهش یافته به طور طبیعی می باشد که موجب کاهش قابل ملاحظه ای در تعداد حیوانات نر خواهد شد، این مسأله با تلف شدن زودهنگام رویان های نر (ZZ) اتفاق می افتد. برای مثال، در مقالات دلایل مختلفی برای تلفات وابسته به جنس رویان ها به علت ترکیبات آللی خاص شرح داده شده است. لذا لاین های ژنتیکی نیز می توانند بر پایه ترکیبات کشنده آلل ها برای رویان های نر ایجاد شوند.اکنون گروه علوم دامی دانشگاه واگنینگن هلند به درخواست وزیر کشاورزی وربرگ به دنبال روشهای جایگزین اخلاقی و جامعه پسند برای این موضوع است.منبع: گروه علوم دامی دانشگاه واگنینگن هلند 28/11/2007

سیستم پرورش مرغ مادر در قفس و مزایای آن نسبت به پرورش آن در بستر (6 / 12 / 1385)

پرورش مرغ مادر در قفس بیش از بیست سال است كه در دنیا مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و امروزه در كشورهای پیشرفته دنیا با توجه به مزایای بسیاری كه این سیستم پرورش مرغ مادر نسبت به پرورش در بستر دارا می باشد سعی در استفاده از این سیستم می نماید این در حالی است كه مرغ های مادر گوشتی به دلیل وزن سنگین آن نسبت به مرغ های مادر تخمگذار نیاز به تلقیح مصنوعی در آنها دیده شده است ولی در مزارع مرغ مادر تخمگذار به دلیل سبك بودن این نژاد با توجه به آمارگیری های انجام شده در تولید این مزارع و با توجه به ابعاد اختصاصی طراحی قفس جهت این مرغ ها نه تنها كاهشی در جهت نطفه داری و یا افت تولید ایجاد نشده است بلكه در تمامی موارد آمارها نشان می دهد كه راندمان واحد مربوطه نسبت به پرورش در بستر افزایش پیدا كرده است كه در ذیل به موارد اهمیت استفاده از سیستم پرورش مرغ مادر تخمگذار در قفس خواهیم پرداخت :

با توجه به پرورش مرغ ها و خروس ها در قفس سالن به بخش های كوچكی با تعدادی كمتر از 30 قطعه مرغ و خروس تقسیم شده كه خود امكان نظارت بر آنها وهمچنین اختلاط بهتر مرغ ها و خروس ها را منجر خواهد شد كه در صورت مشاهده هرگونه مشكلی در مرغ ها و یا خروس های مربوطه امكان حذف و یا جایگزینی آنها به راحتی مقدور می باشد و همچنین آمار گیری از نظر نطفه داری و درصد تولید در هر سلول نیز امكان بررسی را برای بهبود مدیریت فارم مقدور می سازد .

در سیستم پرورش مرغ مادر تخم گذار در قفس از سیستم جمع آوری تخم مرغ توسط نوار نقاله استفاده می شود كه خود منجر به خارج شدن سریع تخم مرغ از دسترس مرغ ها ، كاهش میزان شكسته شدن تخم مرغ ها و جمع آوری سریع تر و گاز دادن آنها می شود كه خود منجر به افزایش كیفیت جوجه های حاصله خواهد شد .

در سیستم پرورش در قفس ، كودهای حاصله توسط نوار نقاله به صورت مستمر از سالن خارج شده كه منجر به بهبود هوای داخل سالن ها شده و میزان تهویه مورد نیاز به ازای هر مرغ نسبت به حالت پرورش در بستر كاهش پیدا می نماید كه خود منجر به صرفه جوئی در مصرف سوخت و شرایط مطلوبتر جهت پرورش مرغ های مادر می گردد . همچنین در سیستم پیشنهادی توسط شركتهای دیگر سازنده قفس مادردان مربوطه توسط واگن به صورت اتوماتیك توزیع می گردد كه مشكلات كمتری را نسبت به سیستم زنجیری ایجاد می نماید و جهت سیستم آبخوری از آبخوری های نیپل استفاده شده كه علاوه بر حفظ بهداشت بهتر مانع از آبریزی در سالن می شود . سیستم پرورش در قفس با توجه به اتوماسیون انجام گرفته در آن نیاز به تردد در سالن ها را به حداقل ممكن كاهش داده و امكان استفاده از دوربین های مداربسته را جهت كنترل وضعیت سالن و زیر نظر داشتن مرغ ها را ممكن می سازد . بررسی های آماری نشان می دهد كه وضعیت تخم مرغ های شكسته در سیستم های مزرعه مرغ مادر پرورش یافته در قفس كمتر از 2/1 % می باشد كه این عدد در سیستم پرورش در بستر در بهترین شرایط به عددی كمتر از 5/4 % نمی رسد .

نصب و راه اندازی سیستم پرورش مرغ مادر تخم گذار در قفس در شرکت گلبهار طوس

اصول امنیت زیستی برای فروشگاه های پرندگان زنده.

کاهش خطر آلودگیهای میکروبی در طیور و محصولات آنها.

روشهای کنترل پرندگان وحشی در مزارع پرورش طیور.

اصول امنیت زیستی برای فروشگاه های پرندگان زنده .