دانلود تحقیق موانع تحول اداری

دانلود تحقیق موانع تحول اداری

دانلود تحقیق موانع تحول اداری

دانلود تحقیق موانع تحول اداری

دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 33 کیلو بایت
تعداد صفحات 41
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

موانع تحول اداری ؛

پیام اكثر اصلاحات موفق و ناموفق اداری در جهان ، آن بوده است كه تحول به ندرت از طریق شانس یا تصادف حادث می شود ، بلكه نیازمند « مدیریت تحول » است .

« مدیریت تحول » به مجموعه ی فعالیت ها و رفتار هدفداری تأكید دارد كه طی آن زیر ساخت های تحول مورد توجه و متناسب با شرایط و ویژگی های سازمان ، برنامه ریزی وجهت شروع تحول صورت می پذیرد .

موفقیت تحول اداری ، در صورتی تضمین می شود كه مدیریت و راهبری آن بر عهده كسانی باشد كه عزمی راسخ و دیدگاهی روشن و مقبول نسبت به آینده و مسیر حركت اصلاحات داشته باشند.

نقش مدیریت تحول همانا انتقال این عزم و دیدگاه روشن نسبت به آینده در سازمان می باشد ، همچنین ایجاد هماهنگی های لازم نسبت به ایجاد درك روشن نسبت به اثرات و اهمیت تحول از دیگر نقش های مدیریت تحول به شمار می رود.

مدیریت تحول خود حركتی را طراحی می نماید كه نسبت به تمامی اركان و ابعاد و ملزومات آن حركت دركی روشن و شفاف دارد . كه ضمن این آگاهی تمامی عوامل تقویت كننده و بازدارنده را نیز به طور دقیق شناسائی خواهد نمود وبر اساس آنها مراحل بعدی را گام خواهد برداشت .

در این مقاله می خواهیم پیرامون موانع و عوامل بازدارنده تحول اداری بحث كنیم ، باشد كه بتوانیم با بازكردن زمینه این بحث به گونه ای امكان تحقق تحول اداری را تسریع نمائیم .

شناسائی موانع عمده تحول اداری خود به عنوان یك بحث آسیب شناسانه مورد توجه خواهد بود . و پرداختن به آن بسیار مهم می باشد.

عمده موانع تحول ادرای را به شرح زیر می توان برشمرد:

1- مقاومت گروه های متأثر از اصلاحات « زیان بران اصلاحات و دینفعان وضع موجود » :تحول اداری به نوعی به هم ریختن یك ساختار غیر كارآ با بهره وری پایین با فرهنگ سازمانی مبتنی بر عدم مشاركت جمعی و عدم بهره برداری از توانائی های افراد ، در جهت طراحی ساختاری پویا و بهره ور با رفتار سازمانی كاملاً همگرا و فرهنگ سازمانی مشاركت طلبانه و خلاق ، خواهد بود . در این بین گروه ها و افرادی كه خود از پتانسیل پایینی برخوردار هستند و همچنین كارآئی و بهره وری لازم را نیز ندارند و نمی توانند این ساختار شكنی را تحمل نمایند ، با ایجاد زمینه های یأس و نا امیدی و بیان عباراتی كه به نوعی این ساختار شكنی را مانند سایر فعالیت های غیر كارآ معرفی نماید ، سعی خواهند نمود تا مانعی جهت تحقق تحول ایجاد نمایند.

می توان این گروه را « زیان بران اصلاحات و ذینفعان وضع موجود » نام گذاشت . كسانی كه اصلاحات / تحول اداری دخمه های كم كاری ، پشت هم اندازی ، بی انگیزه گی ، عدم كارآئی ، بهره وری كم و برخورد ارباب مآبانه با مراجعانِ ، آنها را ویران خواهد نمود . و بر همین اصل است كه از تحول زیان می بینند . تمام حیات و هستی كاری این گروه در پایدارماندن وضع موجود است ، وضعی كه طی آن سازمان ها نه تنها رشدی نخواهند داشت ، بلكه حتی از درون نیز به مرور منهدم خواهند شد .

· مدیریت تحول ، از وظایف مهمش شناسائی این گروه ها وافراد و یافتن علل و دلائل مخالفت آنها است . البته این امر بسیار ظریف و حساس می باشد كه اقدام مدیریت تحول نیز باید بسیار دقیق و ظریف صورت گیرد. این امر خود حكایت از روشن بینی و دقت نظر دارد. عدم توجه به این خصلت و این رویكرد خود نقصی بزرگ و خلل در كار تحول ایجاد خواهد نمود.