دانلود تحقیق رمانتیک های آلمان

دانلود تحقیق رمانتیک های آلمان

دانلود تحقیق رمانتیک های آلمان

دانلود تحقیق رمانتیک های آلمان

دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 119 کیلو بایت
تعداد صفحات 158
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

نسل نخست رمانتیكهای آلمان

شلینگ

آثار كانت رامعمولا سرچشمه زیباشناسی در آلمان می دانند ، با وجود این می توان گفت كه رمانتیكهای آلمان هرگز موضع اصلی كانت رانپذیرفتند ، زیرا مشرب محتاط وذوق محافظ كار اوباب طبع آنها نبود . وقتی كه فرید ریش ویلهم یوزف شلینگ ( 1775-1854) در 1796 طرح فلسفه جدید خویش را تهیه می كرد تمایزی را كه كانت میان معرفت شناسی epistemology واخلاق وزیبا شناسی قائل شده بودكاملا نادیده گرفت ، واین داعیه سترگ رامطرح كرد كه مثال idea زیبایی ، به معنای والای افاطونی آن ،« وحدت بخش همه مثالهای دیگر است »(18) كانت امر خوب ، امر حقیقی ، وامر زیبا را به دقت از همه متمایز می كند ، و شلینگ زیبایی را بر تارك والاترین ارزشها می نشاند ولی زیبایی نزد او درواقع همان حقیقت وخوبی در لباس مبدل است . (19)

بطور كلی شلینگ مشرب نو افلاطونی رااحیاء می كند ، هنر درنظر او عبارت از به چشم دل دیدن [1] یا كشف وشهود عقلی[2] است این تعبیر برگرفته ازجورد انوبرونو [3] است .(20) فیلسوف وشاعر ، هردو، تاكنه كائنات نفوذ می كنند وبه امر مطلق می پردازند بدین ترتیب ، هنرموانع موجود میان دنیای عینی ومثالی رافرومی ریزد نظر شلینگ درباره نسبت دقیق فلسفه با هنر متغیر است گاهی فلسفه وهنروحقیقت وزیبایی راكاملا یكسان می انگارد : گاهی نسبت میان آنها را مانند نسبت میان سنخ ازلی [4] وتصویر[5] می داند . (21)

شلینگ به سخنرانیهای خود با ابراز این امیدخاتمه بخشیده كه میان هنرها وحدتی به وجود آید ودرام یونانی ، كه اپرای عصر جدید صرفا تقلید ی خام از آن است ، مجدداً احیا گردد (22) كولریج مدت زمانی پیرو شلینگ بود وخود را شارح آرای او می شمرد .

نووالیس

نووالیس (فرد ریش فن هارد نبرگ ( 1772-1801) درنظریه شعر خود آشكارا به شلینگ متكی است ودر نقدعملی نیز تقریبا هرگز از حد ابراز عقایدی كه به صورت كلمات قصار بیان شده فراتر نمی رود (23) حداكثر نقدی كه نووالیس مجاز می داند « نقد مولد » . [6]

یعنی« توانایی تولید همان اثری است كه موردنقد قرار گرفته» است ولی بدین ترتیب ،متقد را شاعر كرده ونقد را از میان برداشته است درواقع هنوز برای نقد نورامیدی باقی است پس نقد تدبیری است برای یافتن مقام اثر هنری ،كشف خوانندگان مناسب برای آن ، تعریف موقعیت آن دردنیای شعر نووالیس معتقد است كه هر كتابی موجب هزاران حس وفعالیت می شود كه برخی از آنهامعین وتعریف شده اند وبرخی آزادند ، وبررسی آرمانی آن حاوی گزیده یا چكیده كاملی از تمامی چیزهایی است كه می توان درباره آن نوشت یا گفت: (24)

واكنر ودروتیك

ویلهلم هالینریش واكنرودر ( 1773-1798) ودوستش لودویگ تیك ( 1773-1853) را معمولا به نووالیس منتسب می دانند ، لكن درواقع نظرهای زیبا شناختی وزمینه فكری آنها بسیار متفاوت اند ، نووالیس از لحاظ فكری ، از همستر هویس وشیلر و شلینگ نسب می برد ، و واكنرو در ازهمان وهردر تیك بهگزین [7]است وتقریبا سال به سال نظریات زیبا شناختی معاصران خویش را ،ازواكنرودرگرفته تادلبستگی طولانی به نظرهای دوستش زولگر، منعكس میكند(25) پیداست كه واكنرودر هنر راعمدتا درخدمت دین ، درمقام دین ، درحكم وحی می داند هرهنرمند خوبی مبهم است ، در انتظار نشسته وبرای مدد بلا واسطه الهی » دعا می كنند.(26) واكنرودر پیش از آنكه بتواند دیدگاه جدید خویش را با تفصیل بیشتری مطرح كند درگذشت. امروزه فقط نظرش درباره وحدت دین وهنر ،اعتماد ساده لوحانه اش به الهام واحساس راستین ، نظرش درباره جدایی هنراز زندگی ،ونیز انزوای هنرمند در محیطی ناسازگار به یاد مانده است .

لودویك تیك را معمولا شخص اول مكتب رمانتیسم آلمان به شمار می آورند . ولی در مقام منتقد با برادران شلگل هم ارز نیست . ذهن او انسجام ونظم لازم را برای تكوین نظریه ادبی نداشت . ذوق ادبی دقیقی داشت ، ولی بندرت توانست آن را در بحثهای عمده به كار گیردتا منتقد عملی خود به حساب آید تبعات ادبی او در آن زمان ومكان ارزشمند بودند ولی امروزه بكلی قدیمی ومنسوخ شده اند.(27) تیك منتقد بهگزینی است كه آثارش بازتابی ازتاثیرات زمان ودوستان اوست . اوچندین مرحله نسبتا مشخص را پشت سرگذ اشت دوره ای مقدماتی كه مطالعات اودر آثار هردروزیباشناسان انگلیس منعكس می كند ، دوره ای (عمدتا از 1797 تا 1799 طی آن دین هنر، دوستش واکنر و در را اقتباس می کند ؛ پس از آن دوره ای (عمدتاً از 1800-1803) که حاکی از تاثیر برادران مشکل است.