دانلود تاریخچه كاشی 17 ص

دانلود تاریخچه كاشی 17 ص

دانلود تاریخچه كاشی 17 ص

دانلود تاریخچه كاشی 17 ص

دسته بندی عمران
فرمت فایل zip
حجم فایل 18 کیلو بایت
تعداد صفحات 19
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

فرمت فایل : ورد

قسمتی از محتوی فایل

تعداد صفحات : 19 صفحه

تاریخچه كاشی : هنر كاشی سازی معرق یا كاشی گل وبته كه نزد اروپائیان بیشتر به موزائیك شهرت دارد ، ازقرن هفتم هجری بتدریج زینت بخش معماری ایران ، به ویژه بناهای مذهبی گردید .
اهمیت كاشی معرق نسبت به انواع دیگر كاشی ، زیبائی فوق العاده ودرجه استحكام آن است وبه همین دلیل پس از گذشت سالیان سال بر روی بناها برجای می ماند .
برای ساخت كاشی معرق ابتدا كاشی را به قطعات كوچك یا بزرگ بریده وطبق نقشه ای كه قبلا تهیه گردیده پهلوی هم می چینند وسپس بادوغ آب گچ درزها ومنافذ راپرمی كنند به طوری كه تمامی آن به صورت یك قطعه كاشی یكپارچه درآید وزمانی كه سفت ومحكم شد آن رابرروی بنا نصب می كنند .
هنرمندان دوره تیموریه كاشیكاری معرق رادرشرق ایران توسعه داده وبسیاری ار بناهای مذهبی این ناحیه به ویژه درهرات ، سمرقند وبخارا پایتخت های تیمور وجانشینان اوباكاشی معرق تزئین گردیده است .
به موازات رونق این نوع كاشی درخراسان بزرگ استفاده ازآن درشهرهای دیگر ایران نیزرواج یافت .
مسجد مولانا به تاریخ 848 ه.
ق مدرسه غیاثیه خرگرد ، به تاریخ 848 ه.
ق مسجد گوهرشاد ، 821ه.
ق ، مدرسه دودر 843ه.
ق دراستان خراسان ، مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی ومسجد كبود 870ه.
ق دراستان آذربایجان ومدرسه امامی 725ه.
ق درامام شهر 857ه.
ق وهارون ولایت به تاریخ 918 ه.
ق ومسجد امام خمینی ( مسجد شاه سابق ) مدرسه چهارباغ متعلق به عهد صفویه دراصفهان ومدرسه خان 1024ه.
ق درشیراز ومسجد جامع یزد 861ه.
ق وبالاخره مسجد ورامین دراستان مركزی 722ه.
ق ازجمله بناهای مذهبی هستند كه شاهكار كاشیكاری های معرق رادربر می گیرد .
دركاشیكاری معرق رنگهای متنوع بكار برده شده كه دراین بین رنگهای سفید وآبی تیره ، فیروزه ای سبز و پرتقالی بیشتر به چشم می خورد .
تااوایل قرن 17 این سبك كاشی كاری درایران رواج داشته است .
طرحهائی كه دراین زمان بیشتر مشاهده گردیده اند عبارتند از: گل وبرگ به هم پیچیده ویك قطعه ، گل آبی ( رزآبی ) ولاله آبی از چین وگلدان وگاهی نیز پرندگان .
رنگهای این آثاركاملا بارنگهای كاشی هائی كه درقرن 13 ساخته شده ودرتركیه مشاهده گردیده متفاوت است .
این رنگها : آبی ، فیروزه ای متمایل به زرد ، قهوه ای ، سبز ، سفید ، ارغوانی ویك رنگ قرمزمات نپخته كه بر روی سطوح بدنه های خاك رسی ویا برروی یك لعاب زرد رنگ نقاشی شده می باشد .
اینگونه موزائیك ها نیز كاملا باموزائیك های تركیه تفاوت دارند .
اهمیت فوق العاده این كاشی ها وزیبائی مخصوص آنها فقط اثرهنر لعاب كاری با ضخامت زیاد آن می باشد كه رنگ لعاب كاملا مشخص بوده ودرخشندگی مخصوص خود راظاهر می سازد .
خواص مخصوص خاك رس ودرجه حرارت پخت كم بیسكویت های ( خشت های كوچك) مواد ایرانی وضخیم شدن لعاب درحین انجماد می تواند دلیل زیبائی موزائیك های فوق باشند .
وجود لعاب شفاف كه برروی آنها داده شده میتواند موجب پیدایش درخشندگی بیشتر رنگها بوده باشد .
درمرز سده های 13-14 ساختمان های مهمی درتبریز وحومه آن بنا گردیدند ازآنجمله مقبره غازان خان ایلخانی مغول كه دارای گنبدی بسیار بلند بوده ویا سنگ مرمر تزئین شده است ، مسجد وزیر، تاج الدین علیشاه گیلانی می باشد برخی ازساخ