تحقیق کاشت و تکثیر گیاهان زینتی پودمان پرورش گیاهان زینتی در خانه

تحقیق کاشت و تکثیر گیاهان زینتی پودمان پرورش گیاهان زینتی در خانه

تحقیق کاشت و تکثیر گیاهان زینتی پودمان پرورش گیاهان زینتی در خانه

تحقیق کاشت و تکثیر گیاهان زینتی پودمان پرورش گیاهان زینتی در خانه

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 153 کیلو بایت
تعداد صفحات 31
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

مقدمه

كشت بافت گیاهی عبارت است از تكنیكی كه برای تولید و تكثیر گیاه كامل از بخش هایی مانند سلول یا بافت گیاه استفاده می شود . این نوع تكثیر موسوم به تكثیر خرد یا ریزازدیادی بوده و با دو روش تولید گیاهك از طریق اندام زائی و جنین رویشی یا گیاهك زائی امكان پذیر می باشد . در هر دو روش وجود یك محیط آزمایشگاهی استریل و استفاده از هوای تصفیه شده الزامی است . خوشبختانه در سال های اخیر تكنولوژی تولید نهال كشت بافت خرما به كشور وارد شده و به حالت بومی درآمده است .

امروزه کشت بافت گیاهی از اهمیت و ارزش خاصی در دنیا برخوردار بوده، صنایع مختلف مانند صنایع دارویی، استفاده از کشتهای بافت گیاهی و جایگزین کردن آن در بعضی موارد به جای گیاهان طبیعی را در دستور کار خود قرار داده اند. در این تحقیق به منظور بررسی تاثیر نور، pH ، دما و هورمونهای تنظیم کننده رشد بر روی میزان رشد کالوس و سوسپانسیون وارتمیاپرسیکا و بهینه کردن این شرایط، کالوسها و سوسپانسیونها در شرایط مختلف از نور، pH ، دما و هورمونهای تنظیم کننده رشد انکوبه شدند و پس از یک ماه میزان رشد و خصوصیات ظاهری کالوسها و سوسپانسیون ها با شرایط معمولی انکوباسیون مقایسه شد. نتایج نشان داد که میزان رشد کالوسها و سوسپانسیونها در تاریکی با pH 6 و درجه حرارت بین 20 تا 26 درجه سانتیگراد و مقادیر هورمونی ، 4-D ، 2 و کینتین و میواینوزیتول و فاقد NAA بیشترین مقدار می باشد و در هر گونه برنامه ریزی برای تولید بیشتر باید این پارامترها لحاظ شود.

تاریخچه

فنآوری با پیشنهاد گوتیب هابرلند در رابطه با توانمندی سلول در آغاز قرن بیستم شروع شد . هابرلند پیشنهاد كرد كه روش هایی برای جداسازی و كشت بافت گیاهی باید توسعه یابد و متذكر شد كه، اگر محیط و مواد غذایی سلول های كشت شده دستكاری شود، آن سلولها مراحل نمورا در رشد گیاه طبیعی تكرار خواهند نمود. را ارائه (Totipotency) بر اساس این تئوری، هر سلول، مستقل بوده و در اصل ، قادر به تولید یك گیاه كامل است . در واقع، تئوری آنها، پایه و اساس كشت بافت و سلول گیاهی بود . اولین

تلاش بوسیل ة هابرلانت در سال 1902 انجام شد ولی او در روش كشت بافت ناموفق بود .

معذلك بین سال های 1907 و 1909 ها ریون، باروز و كارل، موفق به كشت در شیسه بافتهای حیوانی و انسانی شدند. گرچه پژوهشگران، تحقیقاتی را در ارتباط با كشت در شیشه ، بذور گیاهچه های اركیده، جنین و اندام های گیاهی انجام دادند؛ ولی درسال 1939 نوبكرت، گوستریت و وایت، برای اولین بار موفق به تولید گیاه ح اصل از كشت بافت شدند. بعد از جنگ جهانی دوم، پیشرفت در این زمینه، بسیار سریع بود و نتایج با ، ارزش ومهمی برای كشاورزی، جنگلكاری و باغبانی، به همراه داشت . به دلیل تأخیر دركشف هورمون های گیاهی، كشت بافت گیاهی، پس از كشت بافت حیوانی و انسانی، شروع شد . اولین هورمون های تنظیم كنند ة رشد كه كشف شد، بود كه موفقیت بزرگی را برای كشت بافت در شرایط در شیشه ، به وجود IAA اكسین آورد. كشف تنظیم كنند ة رشد كینیتن (نوعی سیتوكینین ) درسال 1955 انگیز ة بیشتری حاصل نمود . از آن زمان به بعد، پیشرفت های همه جانبه ای اتفاق افتاد . این تحقیقات ،ابتدا در فرانسه و آمریكا، و بعد از آن ، در سایر كشورها، توسعه یافت . افزایش چشمگیرتعداد محققین شاغل در این رشته در 5 سال گذشته، دلیلی بر اهمیت استفاده از تكن یك كشت در شیشه گیاهان عالی برای متخصصین بیماریهای گیاهی است .