تحقیق پيستون (قابل ویرایش) 💯

دانلود تحقیق پيستون (قابل ویرایش) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق پيستون (قابل ویرایش)

تحقیق-پيستون-(قابل-ویرایش)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 6 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

1
‏پيستون
‏ریشه لغوی
‏پیستون شکل دست نخورده کلمه (Piston) ‏است که از زبان انگلیسی به ‏زبان ما وارد شده است و به یکی از ‏قطعات موتور ‏اطلاق می‌شود.
‏ساختمان پیستون
‏پیستونها به شکل یک استوانه توخالی هستند که یک سر آنها ‏بسته و سر دیگرشان باز است که از طریق این سر و بوسیله ‏شاتون ‏به ‏میل لنگ ‏متصل می‌شود البته معمولا قطر پیستون در سر باز آن بیشتر است. به عنوان یک مثال اگر ‏یک استکان را برگردانید تقریبا شکل کلی یک پیستون را خواهید دید.
‏طول ‏پیستونها معمولا کمی بیشتر از قطرشان است و تا حد امکان سبک ساخته می‌شوند. ‏پیستونها می‌بایست دارای استحکام لازم بوده و کیفیت بالایی داشته باشند در ضمن ‏می‌بایست بتوانند به خوبی حرارت را هدایت کنند. هدایت حرارت در پیستون بسیار حیاتی ‏است زیرا در غیر اینصورت پیستون بسیار داغ شده و خطر چسبیدن آن بر اثر انبساط به ‏جداره ‏سیلندر ‏پیش می‌آید.
‏مواد ساختمانی
‏موادی که برای ساختن پیستونها بکار می‌روند عبارتند از ‏چدن ‏خاکستری ‏، ‏فولاد ریخته گری ‏، و ‏آلیاژ آلومینیوم. ‏از چدن یا فولاد معمولا در ‏ساختار پیستونهای ‏موتورهای سنگین که به سرعت زیاد و شتاب آنی نیاز ندارند استفاده ‏می‌شود. در اغلب موتورهای اتومبیلها از پیستونهایی استفاده می‌شود که با آلیاژ ‏آلومینیوم ساخته شده‌اند. دلیل این تفاوت اینست که مواد بکار رفته در پیستونهای ‏اتومبیل‌ها با وزن سبکتر خود اجازه کار در سرعت‌های بیشتر و انعطاف پذیری در ‏سرعت‌های مختلف را به پیستونها می‌دهند.
‏از طرف دیگر در بعضی از موتورهای ‏سنگین از پیستونهای آلیاژ آلومینیومی به لحاظ داشتن خواص ‏رسانش گرمایی ‏مناسب این ماده استفاده می‌شود ‏بدین ترتیب که استفاده از آن ، کنترل بهتر حرارت
2
‏محفظه ‏احتراق ‏را فراهم آورده و بنابراین باعث کنترل بهتر احتراق می‌گردد. پیستونهای ‏چدنی در مقابل فرسودگی مقاومت بیشتری داشته شی کمتری در داخل سیلندر نسبت به ‏پیستونهای آلومینیومی نیاز دارند (اصطلاح لقی پیستون به فاصله میان پیستون و جداره ‏سیلندر گفته می شود). پیستونها چدنی گاهی اوقات با ‏قلع ‏یا یک فلز مخصوص روکش ‏داده می‌شوند تا جلای صاف‌تر و مقاومت بهتری در مقابل فرسودگی بوجود آورند.
‏عیب پیستونهای آلومینیومی
‏عیب مهم پیستونهای آلیاژ آلومینیومی اینست که ‏دارای ‏ضریب انبساط ‏بالایی می‌باشند. این بدان ‏معناست که لقی در این پیستون می‌بایست اندکی بیشتر از لقی در پیستونهای چدنی باشد، ‏معمولا برای جلوگیری از انبساط پیستونها از روشهای مخصوصی استفاده می‌شود که در ذیل ‏چهار روش رایج آنها را به اختصار می‌کنیم.
‏روش اول
‏در این روش مقطع بدنه پیستون را به جای آنکه به شکل دایره بسازند. ‏به شکل بیضی عمود بر محور انگشتی پیستون و قطر کوچک آن در جهت انگشتی پیستون باشد.
‏روش دوم
‏در این روش برای کنترل کردن انبساط پیستون بر اثر حرارت یک سری ‏شکافهای عمودی و افقی و یا فرو رفتگیهایی در بدنه پیستون ایجاد می‌گردد.
‏روش سوم
‏در این روش برای کنترل انبساط حرارتی پیستون از روش تقویت کردن یا ‏دو فلزی نمودن قسمتی از پیستون که در معرض حرارت بیشتری قرار دارد، استفاده ‏می‌گردد. بدین ترتیب که در داخل پیستون نواری از ‏فولاد ‏یا یک فلز ‏مخصوص (که فلز غیر قابل تغییر نامیده می‌شود) قرار می‌دهند و روی آنها را با ماده ‏اصلی یا آلیاژ‌های آلومینیوم پوشش می‌دهند. در بعضی از پیستونها مواد فولادی بصورت ‏حلقه‌ای در موقع ‏ریخته گری ‏داخل پیستون قرار می‌گیرند.
3
‏روش چهارم
‏در این روش برای جلوگیری از انتقال حرارت سر پیستون (که در ‏مجاورت ‏احتراق سوخت ‏است) به بدنه پیستون ، یک سر ‏حرارتی شامل شیاری است که در نزدیکی سر پیستون و به موازات شیارهای رینگ ایجاد ‏می‌شود با این عمل تا اندازه‌ای راهی که حرارت را از سر پیستون به بدنه آن منتقل ‏می‌سازد کمتر می‌کنند. بنابراین بدنه زیاد گرم نمی‌شود و انبساط زیادی پیدا ‏نمی‌کند.
‏قسمت‌های اصلی پیستون
‏قسمت‌های اصلی پیستون عبارتند از سر یا تاج ، ‏شیارهای ‏رینگ ‏، سطوح پیستون ، بدنه یا دامن و سوراخ ‏انگشتی.
‏سر یا تاج پیستون
‏این قسمت سطح بالایی پیستون است معمولا دایره‌ای شکل است ‏و نیروی تولید شده توسط سوخت مستقیما روی آن وارد می‌شود سر بعضی از پیستونها خصوصا ‏پیستونهای ‏موتورهای دوزمانه ‏و ‏موتورهای ‏دیزلی ‏فرمدار ساخته می‌شود.
‏شیارهای رینگ
‏شیارهای محل قرار گرفتن رینگ‌ها در قسمت بالای پیستون ‏می‌باشند در هر پیستون معمولا 3تا 5 شیار رینگ وجود دارد. پایین‌ترین شیارها متعلق ‏به رینگ‌های روغن می‌باشد و همین دلیل در ته این شیار منافذی برای ورود ‏روغن ‏به داخل پیستون تعبیه شده است.
‏سطوح پیستون‌ها
‏تکیه گاهها یا سطوح عبارتست از لبه‌هایی که بین شیارهای ‏رینگ قرار گرفته‌اند بگونه‌ای که رینگها را در شیارهای خود نگه داشته و حمایت ‏می‌کنند.
‏بدنه یا دامن پیستون
4
‏بدنه پیستون به قسمت خارجی آن گفته می‌شود که در زیر ‏شیارهای رینگ قرار دارد. پیستون توسط بدنه در حالت راست قرار می‌گیرد.
‏سوراخ انگشتی
‏سوراخ انگشتی محلی است که ‏شاتون ‏بوسیله ‏انگشتی به پیستون متصل می‌گردد. اطراف دو سوراخ انگشتی پیستون (در داخل پیستون) ‏ضخیم‌تر ساخته شده است تا استقامت این سوراخها افزایش یابد. هر یک از این قسمت‌ها ، ‏برجستگی انگشتی پیستون نامیده می‌شود.
‏طرز کار پیستون
‏همانگونه که ذکر شد پیستون اولین قطعه متحرک ‏موتور ‏است که ‏باعث می‌شود تا انرژی آزاد شده از احتراق سوخت در دسترس قرار بگیرد. بدین منظور ‏پیستون با حرکات خود ابتدا باعث ورود هوا و یا مخلوط هوا و سوخت به داخل ‏سیلندر ‏می‌شود (در هنگام حرکت به سمت پایین) ، سپس باعث فشرده شدن مخلوط مذکور می‌گردد و ‏در ضمن به نحو رضایت بخشی از نشت کردن گازها جلوگیری می‌کند (در هنگام حرکت رو به ‏بالا) ، پس از عمل احتراق انرژی آزاد شده توسط پیستون جذب شده و با کمک شاتون به ‏میل لنگ ‏منتقل می‌گردد. و در نهایت پیستون باعث بیرون راندن گازهای ناشی از احتراق از محفظه ‏سیلندر می‌گردد.
‏ریشه لغوی
‏رینگ یک کلمه انگلیسی (Ringe) ‏است که به همان شکل اصلی در زبان ‏ما رایج شده است و معنای آن حلقه می‌باشد و در اصطلاح به حلقه‌های فلزی گفته می‌شود ‏که در روی پیستون قرار می‌گیرند.
‏رینگ پیستون چیست؟
‏برای آنکه تصور درستی از رینگ و پیستون داشته باشید به ‏مثال ساده زیر توجه کنید. در نظر بگیرید که یک ‏قوطی کنسرو ماهی ‏را به سطح صافی مثل یک تکه ‏فلز ‏، شیشه آینه‌ای و… تکیه ‏دهید حال از

 

دانلود فایل