تحقیق پيدايش اولين شهر هاي تاريخ 52 ص (قابل ویرایش) 💯

دانلود تحقیق پيدايش اولين شهر هاي تاريخ 52 ص (قابل ویرایش) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق پيدايش اولين شهر هاي تاريخ 52 ص (قابل ویرایش)

تحقیق-پيدايش-اولين-شهر-هاي-تاريخ-52-ص-(قابل-ویرایش)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 50 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏پيدايش اولين شهر هاي تاريخ‏……………..‏…………………………..‏………‏…………. &‏ 2
‏پيدايش اولين شهر هاي تاريخ
‏تاریخ پیدایش شهر
‏نگاه اجمالی
‏اگر با این سوال شروع کنیم که شهر چیست؟ بدون شک باید به ‏تاریخ پیدایش شهر نیز توجه کنیم، زیرا تعریف شهر بدون توجه به این که ‏شهر ‏در چه زمان و مکانی پدید ‏آمده است میسر نخواهد بود. موجب جالب توجه این است که شهرها نسبت به تاریخ زندگی ‏بشر عمر کوتاهی درند. اولین شهرهای جهان در5500 سال پیش پدید آمد. این دور زمانی ‏شامل تمام تاریخ نوشته شوده بشر می‌شود، چون ثبت وقایع با پیدایش شهر
‏توام بوده ‏است. اما در عین حال نسبت به عمر بشر در کره زمین که چیزی در حدود نیم میلیون سال و ‏تاریخ پیدایش هموسپینس (Homosapiens) ‏که حدود 40000 سال است، دوره‌ای نسبتا کوتاه ‏می‌باشد. در هر حال برای یافتن منشا پیدایش شهر ناچار هستیم که به تاریخ آثار ‏باستانی رجوع کنیم. ابزار باقی مانده و ابنیه تاریخی تا حدودی کمک می‌کنند. باد ‏کوشش کنیم تا در این آثار تصویری از فرهنگ انسانهای اولیه و تصویر آنها زمان و مکان ‏پیدا کنیم.
‏تاریخچه پیدایش زمین
‏اولین شهرهای جهان برمبنای نظر کوردن چیلد در ‏بین ‏النهرین ‏حدود 300سال قبل از میلاد مسیح پدید آمدند و شهرهایی را بوجود آوردند ‏که بین 12000 تا 24000 نفر سکنه داشتند. بعضی ازجامعه شناسان شهر مانند راسیزمن ‏اظهار می‌دارند که علت پدید آمدن شهر را نمی‌دانند و بعضی دیگر معتقدند که پیدایش ‏شهر بخشی از تکامل اجتماعی بوده است پس از این که انسان از مرحله اقتصاد معیشتی
‏پيدايش اولين شهر هاي تاريخ‏……………..‏…………………………..‏………‏…………. &‏ 2
‏عبور می‌کند و کنترل محیط را بیشتر در اختیار می‌گیرد برای ساختن شهر آمادگی پیدا ‏می‌کنند، یعنی توانایی ساختن محیط اجتماعی پیچیده‌تری را به دست می‌آورد.
‏در هر ‏صورت برای پیدایش شهر انسان باید از مرحله ابتدایی تنازع بقا عبور کند و وابستگی ‏انسان به طبیعت بطور نسبتی کمتر شده ، وابستگی اجتماعی او بیشتر ‏می‌شود.
‏همان طور که قبلا ذکر شد اولین شهرهای جهان حدود 3500 قبل از میلاد ‏مسیح در بین النهرین در دره‌های حاصلخیز ‏دجله و فرات ‏بوجود می‌آیند. شهرهایی مانند ‏کیش ‏، «‏اور» ، «لاگاش» ، «بابل» ‏، ‏آشور ‏، ‏سومر ‏و ‏نینوا. ‏آنگاه در ‏مصر باستان ‏حدود 3100 سال قبل از میلاد مسیح ‏شهرهایی مانند «‏تبس» ‏و «‏ممفیس» ‏در کنار رودخانه نیل شکل می‌گیرند و ‏در حدود 2500 سال قبل از میلاد مسیح شهرهایی مانند «موهنجودارو» و «‏هاراپا» ‏در کنار ‏رودخانه سند ‏بوجود می‌آیند. در حدود 1500 ‏سال قبل از میلاد مسیح شهرهایی در دره زرد ساخته می‌شوند. شهرهای یونان و روم ‏جدیدتر هستند و به 300 تا 400 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردند. در نیم کره غربی ‏در ‏قاره آمریکا ‏بین 300 سال قبل از میلاد مسیح ‏تا 300 سال بعد از میلاد در تمدن ما یا شهرهایی بوجود می‌آیند که به دلایل نامعلوم ‏از بین می‌روند.
‏وجه تمایز سکونت گاه شهری از نظر ‏گوردون چایلد
‏پیدایش تمایز متحصصین تمام وقت مانند روسا ، ‏روحانیون ‏، نویسندگان و کارکنان حمل و نقل. ‏این متخصصین خدمات خود را در مقابل ‏مواد غذایی ‏که کشاورزان تولید می‌کردند ‏ارائه می‌دادند. در شهرهای باستانی جذب بین النهرین روحانیون غذا ، مسکن و
‏پيدايش اولين شهر هاي تاريخ‏……………..‏…………………………..‏………‏…………. &‏ 4
‏پوشش ‏خود را از طریق خراج تامین می‌کردند. ‏این خراج یا نوعی مالیات توسط مدیران معابد از کشاوران و روستائیان تامین می‌شد. ‏شهرهای اولیه جمعیت کمی ‌را در خود جای می‌دادند چون ‏تکنولوژی کشاورزی ‏هنوز نمی‌توانست تولید ‏مازاد زیادی داشته باشد . عده کمی از تولید مواد غذایی رها شده بودند.
‏خصلت دیگری که چایلد به آن اشاره می‌کند تراکم بیشتر جمعیت در مناطق شهری است ‏که نسبت به جمعیت دهات نوسنگی به مراتب بیشتر است. چون افراد شهرنشین برای تولید ‏مواد غذایی به زمین‌های وسیع نیاز ندارند. جمعیت شهرهای سومر در حدود 7000 تا 20000 ‏نفر بوده است و اروک جمعیتی در حدود 50000 نفر داشته است و مساحت آن در حدود 1100 ‏ایکر بوده است.
‏منوط به شکل جالب توجهی در شهرهای اولیه توسط هنرمندان که تخصصی کار می‌کردند ‏خلق شده است، پیدایش خط و مفهوم اعداد در اولین شهرهای جهان پدید می‌آید. در ابتدا ‏کارکرد اصلی خط و اعداد ثبت میزان مواد غذایی ذخیره شده ، احشام یا نقل و انتقال ‏زمین بوده است. بناها عظیم و با شکوه که نمایشگر تولید مازاد ‏جامعه ‏بودند در ‏شهرها ساخته می‌شوند.
‏اشکال ابتدایی ‏ریاضیات ‏و ‏نجوم ‏توسط بخشی از ‏جمعیت که با سواد بوده‌اند بوجود می‌آید. محاسبه زمان با استفاده نجوم شکل می‌گیرد ‏و حتی ‏سومری‌ها ‏از این طریق زمان آبیاری مزارع خود ‏را تعیین می‌کردند. معابد سومری با معماری جالب توجه آن ، بدون دانش ریاضی ‏نمی‌توانسته ساخته شود.
‏تجارت خارجی به علت وجود تولید مازاد پدید می‌آید و حتی در شهرهای اولیه هم ‏وجود داشته و با اهمیت بوده است، که نمایشگر وابستگی متقابل جوامع به یکدیگر ،
‏پيدايش اولين شهر هاي تاريخ‏……………..‏…………………………..‏………‏…………. &‏ 5
‏فراتر از روابط محلی می‌باشد. مثلا ‏چوب ‏و ‏سنگ ‏در سومر کمیاب ‏بوده و اغلب از طریق تجارت تامین می‌شده است.
‏جامعه‌ای با ساخت طبقاتی در اثر توزیع نا برابر منابع و فعالیت‌های تخصصی پدید ‏می‌آید. برگزیدگان کارکردهای مهمی‌ را در جامعه عهده‌دار بودند، اغلب دینی ، سیاسی ‏و نظامی. شیوه زندگی آنها تفاوت آشکاری با روستائیان کشاورز داشت. جواهرات ، اشیا ‏خانگی ، ‏آلات موسیقی ‏و دیگر اشیایی که در مقبره‌های ‏سلطنتی اور کشف شده نمایشگر سطح بالای ‏زیباشناسی ‏و تکنیکی این فرهنگ است، و نیز ‏نمایشگر زندگی مرفه برگزیدگان است.
‏اولین تشکل شهری
‏اولین شهرهای جهان دیوار نداشتند. بنایی که شاید بتوان آن ‏را دژ یا قلعه گفت محل سکونت حاکم یا پادشاه بود که معمولا نوعی ‏معبد ‏هم در کنار آن دیده می‌شود. این حاکم ‏اولیه مقم روحانی نیز داشته است. در این حاکم اولیه شکلی از قدرت معنوی و مقدس در ‏کنار نیروی بدنی قوی با یکدیگر آمیخته شده بود؛ کسی که می‌توانست بر محدودیت‌های ‏طبیعی غلبه کند. بنابراین در اولین شهرهای جهان نخستین شکل حکومت و سیاست نیز در ‏غالب یک چنین شخصیتی ظاهر می‌شود. دژ اولیه به تدریج مجلل‌تر می‌شود، بطوری نمایشگر ‏قدرت سمبولیک حاکم است و در اطراف این مجموعه دژ و معبد دیواری کشیده می‌شود و ‏شهرها در اطراف این هسته اصلی ساخته می‌شوند.
‏اولین شهرهای جهان در مناطقی ‏ساخته می‌شوند که نه تنها از حاصلحخیز و پر آب هستند بلکه از نظر جغرافیایی حاصلخیز ‏و پرآب هستند بلکه از نظر تردد و حمل نقل نیز در موقعیت خوبی قرار دارند. شهر ‏برخلاف ‏روستا ‏متشکل از اقوام گوناگون است؛ مکانی

 

دانلود فایل