تحقیق پمپهای گریز از مرکز 💯

دانلود تحقیق پمپهای گریز از مرکز باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق پمپهای گریز از مرکز

تحقیق-پمپهای-گریز-از-مرکزلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 25 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

1
‏پمپهای گریز از مرکز (پمپهای سانتریفوژ) Centrifugal pump‏
‏تاریخچه:
‏نیاز انسان به آب و جابجایی آن از نقطه ای به نقطه ای دیگر سبب شد که ‏انسان به فکر ساخت ‏دستگاهی که این مشکل را ‏بر ‏طرف کند ‏بیافتد.
‏اولین نمونه های پمپ ها که نیروی محرک آنها توسط ‏انسان یا ‏حیوانات تامین میشد، توسط مصریان ‏باستان در 17 قرن ‏پیش از میلاد مسیح ساخته شد و مورد استفاده قرار گفتند. آنها توانسته بودند ‏آبرا با پمپ های رفت و برگشتی از عمق 5‏ متر ‏ و 91 سانتی متری زمین ‏بیرون بکشند.
‏در یونان باستان نیز پمپ های رفت و برگشتی ‏با طرح ساده 4 قرن قبل از میلاد ساخته شده بود. ‏تاریخ ‏مشخصی در مورد ابداع پمپهای سانتریفیوژوجود ندارد، اما گفته می شود که نقاشیهای ‏لئوناردوداوینچی در قرن پانزدهم میلادی نشان میدهد که ‏چگونه با اعمال نیروی گریزازمرکز به آب درون یک لوله ‏خمیده، آب را تا مقدار معینی بالا می برد
‏اولین پمپ های ‏سانتریفیوژ در اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم توسط مهندسین فرانسوی ‏وایتالیایی ساخته شده و کاربرد عملی یافتند (1732).
‏در ‏نیمه های قرن نوزدهم عیب اصلی پمپهای رفت و برگشتی که ‏عبارت از مقدار جریان پایین می باشد، موجب این شد که پمپ های سانتریفیوژ با استقبال بیشتری روبرو شوند و جایگاه وسیعتری در صنعت پیدا کنند.
‏در پمپ های سانتریفوژ مایع به مرکز پمپ و پای پره‌ها وارد شده و اثر ‏نیروی گریز از مرکز که ناشی از گردش سریع پمپ می‌باشد، انرژی جنشی زیادی پیدا کرده ‏و به طرف خارج پرتاب می‌شود و پوسته را پر از سیال می‌کند
‏انرژی ‏جنبشی ‏در قسمت خروجی پمپ اجبارا به انرژی فشار تبدیل می‌گردد.
2
‏ ‏
‏جهت حرکت پروانه:
‏ ‏
‏جهتی است عمود بر فرو رفتگی پره های درون پمپ.
‏پمپهای گریز از مرکز از پر مصرف‌ترین ‏پمپهائی می‌باشند که در صنعت بطور فراوان بکار می‌روند. حسن این پمپها در آنست که ‏گذر حجمی سیال در آنها یکنواخت بوده و همچنین چنانچه لوله تخلیه مسدود و یا تنگ ‏شود، فشار زیادی که به پمپ آسیب رساند ایجاد نخواهد شد در نتیجه بار آن بحدی ‏نخواهد رسید که موتور محرک خود را از کار بیندازد.
‏دو نوع افت فشار داریم: ‏افت ‏اصطکاکی ‏و ‏افت اتصالات.‏
‏عملکرد موفق یک پمپ تا حدود زیادی بستگی ‏به انتخاب و نصب صحیح آن دارد. جهت حصول اطمینان از حداکثر کارایی پمپ و حداقل نیاز ‏به تعمیر و نگهداری ، انتخاب پمپ باید با عرضه اطلاعات صحیح به کاتولوگ صورت گیرد. ‏بیشتر سازندگان پمپ اطلاعات لازم در خصوص پمپ تولیدی خود را در کاتولوگ و کتابچه ‏راهنما ذکر می‌کنند:
‏اطلاعاتی از قبیل نصب ، عملکرد و تعمیر و نگهداری. در این مبحث ‏منتخبی از این گونه دانستنیها درباره پمپهای سانتریفوژ و همچنینی عیوب متصوره ، علت ‏و چگونگی رفع این عیوب ذکر می‌گردد.
‏ ‏
‏انواع پمپ های سانتریفیوژ (گریز ازمرکز):
‏ ‏
3
‏این پمپ ها بر اساس طراحی پروانه ها و تعداد پروانه ها ‏کلاس بندی می شوند. یک پمپ چند مرحله ای بیشتر از یک پروانه دارد. یک پمپ دو مرحله ‏ای دو پروانه دارد. ‏یک پمپ دو مرحله ای اثر یکسانی، همچون ‏دوپمپ یک مرحله ای که به صورت سری میباشد، دارند. خروجی ‏پمپ اول وارد پمپ دوم می گردد.
‏یک پمپ چند مرحله ای دارای ‏دو یا چند پروانه که روی یک شافت نصب شده اند، میباشد. دبی در ‏خروجی پروانه دوم بیشتر از دبی خروجی در پروانه اول است. زیاد شدن تعداد پروانه ها دبی ‏خروجی نهایی را بالا می برد.
‏از آنجایی که مایعات تقریبا تراکم ناپذیر هستند، تمام پروانه ها در پمپ ‏برای ظرفیت یکسانی طراحی میگردند. پروانه های یک پمپ چند ‏مرحله ای دارای اندازه یکسانی می باشند. ‏این پمپ ها ‏همچنین براساس تک مکشی و یا دو مکشی بودنشان کلاس بندی می شوند.
‏در یک پمپ تک مکشی سیال از یک طرف و در یک پمپ ‏دومکشی سیال از میان دو طرف پروانه وارد می گردند. از ‏آنجایی که مایع از دوطرف پروانه وارد میگردد، از یک پمپ ‏دو ‏مکشی برای ظرفیت های بالای عملیاتی استفاده می شود.
‏پمپ ‏های دو مکشی دارای NPSH ‏پایین ‏هستند.
‏ ‏
‏ ‏
‏کاربرد پمپ های سانتریفیوژ:
‏پمپ دستگاهی است که با ‏ازدیاد فشار سیال باعث انتقال ‏آن از نقطه ای به نقطه ای ‏دیگر می گردد.
‏اساس کار پمپ گریز ‏از مرکز براساس نیروی گریز از مرکز است، به اینصورت که ‏قسمت متحرک پمپ تحت حرکت دورانی، قطرات آب را از مرکز به خارج پرتاب میکند، چون قطرات دارای سرعت زیاد می باشند در برخورد با پوسته ‏سرعت آنها به فشار تبدیل می گردد. در واقع اساس کار آنها ‏بر اعمال نیروی گریز از مرکز و تبادل اندازه ‏حرکت در پره ‏های پروانه به واحد وزن مایع مبتنی است. ‏پمپ های ‏سانتریفیوژ متشکل ازسه نوع جریان می باشند.
4
‏1-‏   ‏ ‏پمپ سانتریفیوژ با جریان شعاعی (Turbo Pumps)‏
‏2-‏   ‏ ‏پمپ سانتریفیوژ با جریان وتری (Impeller Pump)
‏3-‏   ‏ ‏پمپ سانتریفیوژ با جریان محوری (Roto Dynamic)
‏عموما با عناوین در اصطلاح فرانسه شناخته می شوند. ‏دامنه کاربرد پمپ های سانتریفیوژ بسیار وسیع بوده، ‏و در صنایع شیمیایی،کاغذسازی،صنایع غذایی و لبنیات، فلزات ‏مذاب،آب و فاضلاب، دفع موادزائد، نفت و پتروشیمی ودیگر مواد به ‏کار می روند. از نظر ظرفیت دبی، توانایی این پمپ ها برای ظرفیت های ‏بالا و متوسط نوع جریان وتری و دبی های پایین نوع محوری و ‏در دبی بالا نوع شعاعی می باشد. ‏البته دو کمیت دبی و ظرفیت مستقل ‏از هم نیستند و به شکل، اندازه و سرعت پره ها بستگی ‏دارند.
‏انواع پمپهای گریز از مرکز
‏پمپهای گریز از مرکز را بر حسب نوع ساختمان به انواع زیر تقسیم بندی می‌کنند:
‏1.‏     ‏ ‏از نظر وضعیت طبقات که ممکن است یک طبقه و یا چند طبقه باشند.
‏2.‏     ‏ ‏از نظر مقدار آبدهی و ارتفاع که ممکن است بصورت کم ، متوسط و زیاد باشند.
‏3.‏     ‏ ‏از نظر نوع پروانه، تعداد تیغه و وضعیت آنها.
‏ممکن است پمپها را ‏بر حسب نوع استفاده آنها تقسیم بندی کنند:
‏1- پمپهای سیرکولاتور برای به جریان انداختن آب گرم در سیستمهای حرارتی.
‏2-‏   ‏ ‏پمپهای افقی یک طبقه از نوع مکش مارپیچی جهت استفاده در تأسیسات مکانیکی.
‏3-‏   ‏ ‏پمپهای سانتریفوژ فشار قوی چند طبقه جهت استفاده در آبرسانی و غیره.
‏4-‏   ‏ ‏پمپهای شناور ‏جهت استفاده در چاههای عمیق و ‏نیمه عمیق.

 

دانلود فایل