تحقیق پرورش ماهی 💯

دانلود تحقیق پرورش ماهی باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق پرورش ماهی

تحقیق-پرورش-ماهیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 41 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏مقدمه
‏رشد ماهیان و عواملی که روند رشد تحت تأثیر آنهاست برای پرورش دهنده ‏ماهی ، در درجه اول اهمیت قرار دارند. زیرا حداکثر ‏رشد ماهی ‏در حداقل مدت ‏زمان با حداقل مقدار غذا ، هدف اصلی اوست. ماهی جانوری خونسرد است و جهت حفظ درجه ‏حرارت بدن خود ، مجبور به صرف انرژی نیست. بدین لحاظ ، یک ماهی نسبت به یک جانور ‏خونگرم ، از لحاظ تبدیل مواد غذایی به پروتئین بدن ، از کارآیی و استعداد بیشتری ‏برخوردار است.
‏تغذیه ماهیان انرژی مورد نیاز ماهی از غذا تأمین می‌شود، بهر ‏حال این انرژی در اصل از خورشید تولید می‌شود. انرژی خورشید بوسیله گیاهانی که برای ‏ساختن کربوهیدراتها ‏، انرژی مصرف می‌نمایند، ‏به غذا تبدیل می‌گردد. جانوران این گیاهان را خورده و انرژی ذخیره شده را جهت انجام ‏فعالیتهای خود مورد استفاده قرار می‌دهند.بنابراین گیاهان به عنوان تولید کنندگان ‏اولیه مواد غذایی شناخته شده‌اند، که این مواد به صور دیگر تبدیل می‌گردد و سپس در ‏اختیار ماهیان قرار می‌گیرد.
‏ترکیبات آلی مورد نیاز ماهیها
‏پروتئینها
‏پروتئینها ‏ترکیبات آلی پیچیده‌ای هستند که از واحدهای ‏اسید ‏آمینه ‏ساخته شده‌اند و از طریق اسیدهای دیواره روده به داخل ‏خون ‏جذب و یا جهت تولید انرژی می‌سوزند. منابع گیاهی و غالبا حیوانی در تأمین پروتئین ‏مصرفی ، در جیره غذایی مصرفی ، تغذیه مصنوعی پرورش دهندگان گنجانده می‌شود.
‏چربیها
‏2
‏این مواد از واحدهای اصلی به نام ‏اسیدهای ‏چرب ‏تشکیل می‌شوند . اطلاعات در مورد جزئیات نیاز ماهی به چربی در دست نیست، ‏لذا در غذاهای ویژه مصنوعی اهمیتشان در درجه دوم قرار دارد.
‏کربوهیدراتها
‏این مواد شامل گروه وسیعی از مواد شامل ‏قندها ‏، ‏نشاسته‌ ‏و ‏سلولز ‏هستند. این ‏مواد غالبا در تغذیه مصنوعی ماهیانی بکار می‌روند که از طریق ‏آنزیم آمیلاز ‏، قادر به بهره‌وری از محصولات ‏گیاهی هستند.
‏ویتامینها
‏تیامین ‏که در غلات و حبوبات و سبزیجات و خمیر ترش (Yeast) ‏و بافت حیوانی یافت می‌شود و ‏کمبود آن باعث کمی رشد و تشنجها است.
‏پیریدوکسین ‏، که در خمیر ترش ، غلات وحبوبات موجود است و کمبود آن کم خونی ماهی را به دنبال ‏دارد.
‏اسید اسکوربیک ‏که در سبزیجات و بافت حیوانی ‏موجود و کمبود آن باعث خونریزی بافتها می‌شود.
‏ویتامین A ‏در روغن ماهی موجود و از طریق گنجاندن پودر ماهی در جیره غذایی تأمین ‏می‌شود.
‏ویتامین D ‏از طریـق تأثیر نور ماوراء بنفـش در پوست ماهی ساخته می‌شود و کمبود آن ‏اختلال در فرآیند استخوان سازی را باعث می‌شود.
‏ویتامین E ‏و ‏ویتامین K ‏در بافت گیاهی و سبزیجات موجود و کمبود آنان باعث کم خونی و اختلال در ‏انعقاد ‏خون ‏می‌گردد.
‏4
‏استحصال تخم و بچه ماهی
‏در صنعت تکثیر و پرورش آبزیان ، واژه تخم یا بچه ‏ماهی به مراحل جوانی حیوان مورد استفاده جهت ماهی‌دار نمودن استخرهای پرورش ماهی ‏اطلاق می‌گردد. تهیه و تأمین بچه ماهی در زمینه پرورش ماهیان تحت تأثیر وجود ‏اختلافی مهم بین رفتار تخم ریزی گونه‌های مختلف ماهیان قرار دارد. به عبارت دیگر ‏برخی از انواع ماهیان آب شیرین از روی میل در استخرهای پرورش ماهی تخم‌ریزی می‌کنند ‏و تأمین تخم به راحتی صورت می‌گیرد و برخی در کارگاه تخم‌ریزی ‏می‌کنند.
‏بهترین نوع ماهی شناخته شده که به سهولت در استخر تخم‌ریزی ‏می‌نمایند ، ‏ماهی تیلاپیا ‏است. نوع دیگری از سیستم تکثیر ‏ماهیانی که در آب شیرین استخرها به حد بلوغ و تخم‌ریزی و بهره‌برداری می‌رسد ‏ماهی ‏قزل‌آلا ‏است. البته وجه تمایز آن با ماهیان دیگر آب شیرین ، در استفاده از ‏استخرهای بتونی بوده که ویژه اینگونه ماهیان است. در صورت عدم استفاده از این گونه ‏استخرها لازم است در شرایط حوضچه تخم‌ریزی ماهیان قزل‌آلای مولد از استخر برداشته و ‏با استفاده از دست ، از طریق وارد آوردن فشار بر روی بدن ماهی تخم کشی صورت و سپس ‏تخمهای بارور شده را به خارج از حوضچه (استخرهای غیر بتونی) هدایت کرد.
‏آب
‏منـشاء آب شـیرین جـهت پرورش ماهیان ، بارندگی است که با توجه به ‏موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی محل تغییر می‌کند. چشمه‌ها و چاهها در اثر نفوذ آب ‏باران در زمین بوجود آمده‌اند که جهت پرورش و تکثیر ماهیان مورد بهره‌برداری قرار ‏می‌گیرند. گاهی نیز از هرز آبهای جمع شده در زمینهای شیب‌دار با منشاء باران در ‏تکثیر و پرورش استفاده می‌گردد. مردابها ، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها منابع ذخیره هرز ‏آبها هستند. برای یک استخر پرورش ماهی ، نیازمند یک مقدار آب اولیه جهت آبگیری ‏متناسب با حجم مورد نیاز استخر هستیم. مقدار آب مورد نیاز برای پرورش ماهی در آبهای
‏4
‏شیرین از مجموع عوامل زیر تعیین می‌گردد:
‏حجم استخر در شروع دوره پرورش ماهی
‏تلفات نفوذی در طول دوره پرورش ماهی
‏تلفات تبخیری در طول دوره پرورش ماهی
‏در صورتی که کل آب شیرین ‏مورد استفاده جهت پر کردن استخر در مواقعی از سال برای تأمین آب استخر کافی نباشد، ‏ساختن یک مخزن ذخیره آب ، پرورش دهندگان را قادر خواهد ساخت تا در مواقع پر آبی ، ‏آب را جهت زمان خشکسالی و کم آبی ذخیره و استفاده نمایند. اگر استخر به شکل مربع ‏مستطیل باشد با در هم ضرب کردن دو ضلع و ارتفاع کل آب مورد نیاز برآورد می‌شود. ‏ارتـفاع × عــرض × طــول کــه تـعــیین ارتــفاع از طــریــق تـخـمین میانگین عمق ‏آب صورت می‌گیرد که به صورت ارتفاعات مختلف سطح استخر قابل استحصال است .
‏کارگاههای پرورش ماهی
‏مدیریت اینگونه استخرها مستلزم تأمین آب کافی و هنر ‏ایجاد شرایط مطلوب محیطی لازم برای حداکثر رشد و حداقل میزان مرگ و میر جمعیت ‏ماهیان موجود در استخر است. ورود آب به استخر از طریق یک ورودی تحت کنترل انجام ‏می‌گیرد که هدف از آن تأمین جریان مرتب و قابل تنظیم آب ممانعت از فرار ماهیان و ‏جلوگیری از ورود گونه‌های نامطلوب به داخل استخر می‌باشد. ایـن آب از طـریق یـک ‏خروجی قابل کنترل به نام ‏مانک (Monk) ‏از ‏استخر خارج می‌گردد و به تولید کننده امکان می‌دهد که هر گونه لایه آب موجود در کف ‏استخر را که احتمالا کیفیت آن پایین آمده و بایستی با آب تازه تعویض گردد را تخلیه ‏سازد.

 

دانلود فایل