تحقیق درباره امنیت شبکه

تحقیق درباره امنیت شبکه

تحقیق درباره امنیت شبکه

تحقیق درباره امنیت شبکه

دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل doc
حجم فایل 55 کیلو بایت
تعداد صفحات 120
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

*تحقیق درباره امنیت شبکه*

فصل اول

مقدمه

بدون شك زندگی امروز بشر از مقوله‌ی ارتباط تفكیك ناپذیر است. ارتباطات به حدی فاصله‌های دور را به هم نزدیك كرده است كه از دنیای بزرگ ما به نام دهكده‌ی جهانی یاد می‌شود. ارتباطات آنقدر با زندگی روزمره‌ی ما عجیبن شده است كه نمی‌توانیم زندگی بدون آن را حتی تصور كنیم در حالی‌كه تا قرنی پیش مبادله‌ی خبر به روزها زمكان نیاز داشت. این كار اكنون تقریباً آنی انجام می‌شود. مخابرات، اینترنت،‌وسایل ارتباط جمعی نمونه‌هایی از ارتباطات امروز ما هستند كه تبادل اطلاعات و انجام امور روزمره‌ی ما را با سهولت بیشتر و هزینه‌ی كمتر ممكن ساخته است.

از طرف دیگر گسترش ارباطات شبكه‌ای و نفوذ آن به دور دست‌ترین نقاط جهان باعث شده است زمینه‌ی سوء استفاده افراد سودجو و شرور هم فراهم شود. در حالی كه هم اكنون انجام معاملات شبكه‌های كامپیوتری و اینترنت قابل انجام است. اما انجام این امور بدون درنظر گرفتن تمام جوانب امنیتی ممكن است باعث ضررهای جبران‌ناپذیری گردد بنابراین آشنایی با راهكارهای امنیتی در استفاده از شبكه‌ها كامپیوتری نیازی بس حیاتی است.

در این پایان نامه سعی شده به موضوع و امنیت اطلاعات در شبكه از جنبه های مختلف پرداخته شود . ساختار مطالب گردآوری شده به شكل زیر است:

در فصل دوم به تعریف مفاهیم شبكه ، تقسیم بندی شبكه ، شباهتها و تفاوتها و مزایای آن خواهیم پرداخت .

فصل سوم بررسی سرویس های امنیتی در شبكه و در فصل چهارم اصول رمزنگاری مطرح می شود و در انتها در فصل پنجم امضاهای دیجیتالی ارائه شده است .

چكیده:

امروزه در عصر اینترنت و شبكه‌های كامپیوتری استفاده از سیستم عامل مناسب و نحوه‌ی بكارگیری سیستم عامل در شبكه و ترفندهای سیستم عاملی برای جلوگیری از ضررهای ناشی از استفاده از شبكه مانند هكرها و ویروس‌های مخرب و… بسیار شایان توجه است. به همین خاطر این پروژه به بررسی امنیت سیستم عامل‌هایی كه مورد استفاده‌ی بسیاری از كاربران در سراسر جهان قرار می‌گیرد می‌پردازیم.

این سیستم عامل‌ها عبارتند از:

1ـ سیستم عامل یونیكس unix

2ـ سیستم عامل ویندوز NT

3ـ سیستم عامل ویندوز 2000

خلاصه:

ـ بررسی امنیت یونیكس و تنظیم سیستم به همراه راه‌كارهای مكمل

ـ امنیت ویندوز NT به علاوه‌ی تنظیمات رجیستری و پیكربندی سیستم

ـ امنیت ویندوز 2000 و تنظیم و پیكره‌بندی سیستم

ـ مقایسه‌ی امنیت یونیكس و ویندوز

ـ بررسی لوگ فایل‌ها و جستجوی علائم مشكوك در سیستم عامل‌های فوق

ـ مدیریت كاربر و مدیریت سیستم

در تاریخ اینترنت ، سیستمهای یونیكس سابقه بیشتری دارند بطوریكه بیشتر سرویسهای موجود روی شبكه توسط آن ارائه می‌شد. وقتی هكر و هك كردن بصورت مشكلی روی اینترنت ظاهر شد، سیستم یونیكس بیتشرین توجه را به سوی خود جلب كرد. تا امروز استفاده از سیستم یونیكس روی اینترنت متداول ور ایج است و لازم است برای جلوگیری از هك شدن بدرستی پیكره‌بندی شود.

تنظیم سیستم

بطور معمول وقتی سیستم یونیكس ساخته میشود، دارای آسیب‌پذیریهایی است. اما با استفاده از برنامه‌های مكمل[1] و تغییر در فایلهای پیركه‌بندی می‌توان آسیب‌پذیریهای اولیه را تصحیح كرد. در بخشهای بعدی به بعضی از محتمل‌ترین معضلات موجود و چگونگی تصحیح آنها تشریح شده است.

فایلهای Startup

سیستم یونیكسس با استفاده از فایلهای startup، خود را به هنگام راه‌اندازی پیكره‌بندی می‌كند. بسته به اینكه نسخة یونیكس چه باشد فایلهای startup در مكانهای مختلف قرار می‌گیرد. در سیتم عامل solaris فایلهای startup در /etc/rc2.d پیدا می‌شود و در سیتم‌عامل Linux آنها را در /etc/rc.d/rc2.d خواهید یافت.


[1] . patch