تحقیق جیوه ( ورد) 💯

دانلود تحقیق جیوه ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق جیوه ( ورد)

تحقیق-جیوه-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 3 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏اطلاعات اولیه
‏جیوه که آن را سیماب ( quicksilver ) ‏هم می‌نامند ‏عنصر ‏شیمیایی ‏است که در ‏جدول ‏تناوبی ‏دارای نشان Hg ‏و ‏عدد ‏اتمی 80 ‏می‌باشد. جیوه که فلزی سبک ، نقره‌ای ، سمی و جزء عناصر واسطه است، یکی ‏از دو عنصری می‌باشد که در دماهای معمولی اتاق حالت مایع دارند ( فلز دیگر ‏برم ‏است ) و در دماسنجها ، فشارسنجها و سایر ‏وسایل علمی کاربرد دارد. جیوه عمدتا” بوسیله کاهش از ماده معدنی cinnabar ( ‏سولفور ‏جیوه ) بدست می‌آید.
‏جيوه را از زمان هاي بسيار قديم در چين و هند مي شناختند و آن را در گورهاي مصريان که 3500 سال پيش ساخته شده پيدا کرده اند. در بعضي نقاط به صورت قطره از سنگ هاي معدني ترشح مي شود . سنگ معدن اصلي جيوه سولفيد جيوه (HgS‏) معروف به سينابار است.فلز جيوه از حرارت دادن اين سولفيد آزاد مي شود. ‏(HgS + O‏2 ‏……..> Hg + SO‏2 (g
‏جيوه تنها فلزي است که در حرارت معمولي به حالت مايع است هر چند گاليم هم در29.8 درجه ذوب مي شود. جيوه به رنگ سفيد نقره و رخشنده 13.6 مرتبه از آب سنگين تر است . در حدود 39- درجه به صورت جسم محکم و شکننده اي منجمد مي شودو در حدود 357 درجه به جوش مي ايد . جيوه در ستون الکتروشيمي عناصر خيلي پايين تر از هيدروژن قرار دارد. بنابراين بيشتر فلزها آنرا از محلول نمکش خارج مي کنند (جاي گزيني ). کاهنده ي بسيارضعيفي است و کاهلي و کمي استعدادش را براي ترکيب با اکسيژن و ناتواني براي جايگزيني هيدروژن اسيدهاي غيراکسيدکننده به همين حساب مي گذارند. با وجود اين اسيد نيتريک و اسيد سولفوريک گرم و غليظ طي يک واکنش اکسيداسيون و کاهش با جيوه نيترات جيوه (II‏) و سولفات جيوه (II‏) مي دهند. آلياژ جيوه را با يک يا چند فلز ديگر را ملقمه مي نامند و جيوه با بيشتر فلزها غير از آهن و پلاتين ملقمه مي دهد.ملقمه اي از قلع و نقره و روي با جيوه براي پر کردن دندان به کار ميرود. اين ملقمه وقتي تازه تهيه شده باشد نرم است و به راحتي مي توان در سوراخ دندان فشردولي بعد از مدت کوتاهي سخت مي شود.
‏ترکيب هاي جيوه: جيوه دو دسته ترکيب تشکيل مي دهد که در يکي از انها حالت اکسيداسيون 1+ و در ديگري 2+ است.
‏کلريد جيوه(I‏) : جسمي است جامد و سفيد با فرمول مولکولي Hg‏2 Cl‏2 ‏در آب غير محلول و در پزشکي به نام کالومل به عنوان ملين مصرف مي شود در اثر تابش اشعه ي آفتاب کم کم به جيوه و دي کلريد جيوه (II‏) تغيير مي يابد. Hg‏2 Cl‏2 ‏…….> HgCl‏2 ‏+ Hg
‏نيترات جيوه( I‏) : Hg‏2 ‏( NO‏3 ‏)‏2 ‏ در آب کمي محلول است اگر يون کلريد به ان اضافه کنند کلريد جيوه (I‏) ته نشين مي شودآمونياک با اين رسوبواکنش مي دهد و جسم غير محلولي به فرمول Cl-Hg-NH‏2‏ و يک اتم جيوه به صورت ذرات سياه پراکنده مي شود و مخلوط اين دو جسمي خاکستري رنگ مي دهد که وسيله ي شناسايي يون‏++Hg‏2‏ است. Hg‏2 Cl‏2 ‏+ 2NH‏3 ‏……..> H‏2 N_ Hg_ Cl‏(S‏) ‏+ Hg‏(S‏) ‏+ NH‏4 ‏ Cl
2
‏احتياط کنيد : جيوه بخار جيوه و تمام نمک هاي محلول جيوه به شدت سمي هستند . سفيده ي تخم مرغ و شير را مي توان به عنوان پادزهر به کار برد زيرا آلبومين هاي تخم مرغ و شير با جيوه البومينات جيوه مي دهند که غير محلول است. مصرف کالومل به دليل بسيار کم محلول بودن آن به دستور پزشک خطرناک نيست.
‏صوصیات قابل توجه
‏جیوه ، فلزی سنگین ، نقره‌ای رنگ ، یک ظرفیتی یا دو ظرفیتی ‏است که هادی ضعیفی برای گرما اما هادی مناسبی برای الکتریسیته می‌باشد و تنها فلزی ‏است که در دمای اتاق به حالت مایع است ( مایعی مات و درخشان ). جیوه براحتی و ‏تقریبا” با تمامی فلزات معمولی از جمله ‏طلا ‏و ‏نقره ‏آلیاژ ‏می‌سازد، ( بجز ‏آهن ) ‏که به هر کدام از این ‏آلیاژها ملغمه ( amalgam ) ‏می‌گویند.
‏نقطه انجماد جیوه 40- درجه سلسیوس ‏معادل 40- درجه فارنهایت می‌باشد. این تنها دمایی است که در هر دو مقیاس برابراست. ‏همچنین این عنصر دارای انبساط حرارتی حجمی ثابتی می‌باشد، واکنش پذیری آن نسبت به ‏روی ‏و ‏کادمیم ‏کمتراست و جایگزین ‏هیدروژن ‏اسیدها نمی‌شود. حالتهای عادی ‏اکسیداسیون ‏این عنصر عبارتند از: mercurous ‏یا 1+ و mercuric ‏یا 2+. نمونه‌های بسیار نادری هم ‏از ترکیبات جیوه 3+ وجود دارد.
‏کاربردهــــــا
‏بیشترین کاربرد جیوه در ساخت مواد شیمیایی صنعتی و کاربردهای برقی و الکترونیکی ‏است. علاوه بر این‌ها از جیوه در دماسنجها بخصوص برای حرارتهای بالا مورد استفاده ‏قرار می‌گیرد.
‏چون به‌آسانی با طلا تولید آمالگام می‌کند، برای تهیه طلا از سنگ معدن مورد ‏استفاده قرار می‌گیرد.
‏از جیوه علاوه بر دماسنجها در فشارسنجها ، پمپهای انتشار و بسیاری وسایل ‏آزمایشگاهی دیگراستفاده می‌گردد.
‏نقطه سه گانه جیوه ‏–‏ 8344/38- درجه سانتیگراد ‏–‏ نقطه ثابتی است که بعنوان معیار ‏در مقیاسهای بین‌المللی حرارتی ( ITS-90 ) ‏بکار رفته است.
‏از جیوه گازی در لامپهای بخار جیوه و تابلوهای تبلیغاتی استفاده می‌شود.
‏کاربردهای متنوع جیوه : سویچهای جیوه ای ، حشره کشها ، آمالگامها/ داروهای ‏دندان ، باتریهای جیوه‌ای برای تولید هیدروکسید سدیم و کلر ، الکترود در برخی انواع ‏الکترولیز ‏، باتریها ( پیلهای جیوه‌ای ) و کاتالیزورها.
‏ترکیبات
‏مهمترین نمکهای آن عبارتند از:
‏کلرید جیوه ‏–‏ که بسیار خورنده ، پالایش شده و به‌شدت سمی است.

 

دانلود فایل