تحقیق جغرافیای عربستان و شبه جزیره عربستان ( ورد) 💯

دانلود تحقیق جغرافیای عربستان و شبه جزیره عربستان ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق جغرافیای عربستان و شبه جزیره عربستان ( ورد)

تحقیق-جغرافیای-عربستان-و-شبه-جزیره-عربستان-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 5 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏جغرافیای عربستان و شبه جزیره عربستان
‏عربستان ‏کشوری است که در ‏شبه جزیره عربستان در جنوب غربی آسیا قرار دارد. این مملکت؛000/240/2 کیلومتر مربع ‏مساحت سیزدهمین کشور جهان محسوب می شود.
‏عربستان از جنوب با کشور یمن، از ‏شرق با عمان و امارات متحده عربی، از شمال، ‏عراق ‏و اردن و از سمت ‏غرب با دریای سرخ همسایه است.
‏بلندترین قلّه آن در رشته کوههای غربی، 3120 متر ‏ارتفاع دارد و “ رأس الصبح“ نامیده می شود.
‏همانطور که ذکر شد این کشور در ‏شبه جزیره عربستان جای دارد و 80% آنرا گرفته است. شبه جزیره عربستان با 000/000/3 ‏کیلومتر مربع، وسیعترین شبه جزیره جهان محسوب می شود و از سه طرف، دریاهای سرخ، ‏دریای عرب (درجنوب)، خلیج عدن، دریای عمان و خلیج فارس و مدیترانه احاطه شده است.
‏حداکثر طول شبه جزیره 2500 کیلومتر و حداکثر عرض آن ما بین دریای سرخ و ‏خلیج فارس 1000 کیلومتر می باشد. جغرافیدانان شبه جزیره عربستان یا جزیرة العرب را ‏به شش قسمت تقسیم کرده اند :
1- ‏تهامه: ‏به قسمت غربی ‏کوههای سراة که از شمال به جنوب جزیرة العرب به موازات دریای سرخ کشیده شده، تهامه ‏گفته می شود. از آن رو تهامه گفته اند که حرارت آن زیاد و باد آن کم است. مکه و ‏نیمی از مدینه را جزو تهامه دانسته اند.
2- ‏حجاز: ‏به قسمت شرقی کوههای ‏سراة و حد فاصل بین ارتفاعات نجد و شرق تهامه گفته شده که به شمال ‏یمن ‏منتهی می شود. ‏حجاز ‏از “حَجَزَ “ به ‏معنای مانع است، چون بین تهامه و نجد مانع ایجاد کرده، آن را ‏حجاز ‏گفته اند. شهر ‏طائف ‏و نیمی از مدینه ‏در ‏حجاز ‏قرار دارد.
3- ‏نجد: ‏ناحیه ای است مرتفع که پس از ‏حجاز ‏و میان یمن، ‏صحرای سماده، عروض و ‏عراق ‏واقع بوده و چون ‏از سایر نواحی مرتفع تر است آن را نجد نامیده اند. نجد قسمت مرکزی عربستان را تشکیل ‏می دهد و ریاض پایتخت این کشور در آن قرار دارد.
4- ‏عین: ‏در جنوب ‏حجاز ‏و نجد، یعنی در ‏منتهی الیه جنوب غربی شبه جزیره واقع و از حاصلخیز ترین نقاط شبه جزیره به شمار می ‏رود. این منطقه از سمت شرق با حَضرَ موت و دریای عمان همسایه است.
5- ‏عروض: ‏شامل “ یمامه، عمان، ‏بحرین و اصاء“ است. از این روز “ عروض“ نامیده اند که میان نجد، ‏یمن ‏و عراق، فاصله ‏ایجاد کرده است.
6- ‏حضرموت و المهره: ‏ناحیه ‏وسیعی در شرق عدن و در کناره دریاست که صحرای “ احقاف“ در مجاورت آن بوده است. ‏گویند حضرت هود علیه السلام در این منطقه به خاک سپرده شده است.
!‏بیابانها و ‏صحراهای شبه جزیره عربستان
1- ‏بادیه اشام: ‏در شمال شبه ‏جزیره قرار گرفته است.
2- ‏صحرای نَفود: ‏صحرایست ‏وسیع، شنهای نرم و سرخ که وسعت آن به هفتاد هزار کیلومتر مربع می رسد. این صحرا بین “ ‏جوف، جبل شَمَّر و نجد“ قرار دارد.
3- ‏صحرای الدَّهناء: ‏این صحرا ‏از شمال شرقی به جنوب شرقی عربستان امتداد دارد و در شمال حضرموت، میان الربع ‏الخالی و نفود واقع به صحرای سرخ نیز معروف است. کویری بی کران و بسیار صعب العبور ‏که پای هیچ کس به آن رسیده است.
4-‏الربع الخالی ‏در قسمت جنوب ‏شرقی شبه جزیره، کویر بسیار وسیعی به نام “ الربع الخالی“ وجود دارد که تمام قسمت ‏جنوب و جنوبی عربستان را به استثنای سواحل دریای عمان قرار گرفته است. وسعت این ‏صحرا به “پانصد هزار کیلومتر مربع“ می رسد و از بزرگترین صحراهای شنی جهان است.
5- ‏صحرای ‏احقاف: ‏به صحراهای واقع در شمال شرقی “حضرموت“ در شرق ‏یمن ‏و “دهنای جنوبی“ ‏گفته می شود. گویند حادثة تاریخی سورة احقاف یعنی هلاکت قوم عاد در این منطقه رخ ‏داده است.
!‏تمدن و ادیان عربستان
‏قسمتی از عربستان که به عربستان سعید یا ‏خوشبخت (arabia Eelix) ‏معروف است، از متمدن ترین قسمتهای جزیرة العرب و حتی جهان ‏محسوب می شود که از هزاره اول قبل از میلاد دارای تمدن با شکوهی بوده است.
‏عربستان سعید در منتهی الیه جنوب شبه جزیره قرار دارد و دارای موقعیتی ‏مثلثی شکل است که با کشیدن خطی فرضی از جیزان (در ساحل دریای سرخ و عرب) به حضر موت (‏کنار دریای عرب در شرق) ایجاد می شود. دراین قسمت دولتهای معینیان، قَتَبان، سبا (‏که در قرآن کریم از آن یاد شده است)، حضرموت، حمیریان و حیشه یکی پس از دیگری به ‏حکومت رسیده و آخرین دولت آن مقارن ظهوراسلام “دیلمیان“ دست نشاندة دولت ساسانیان ‏ایران ‏بودند.
‏قسمتهای دیگر شبه جزیره عربستان که از حیث تاریخی عربستان صخره ای و ‏عربستان صحرایی مشهورند، چنین تمدنهایی نداشته اند در شبه جزیره عربستان اعراب ‏مختلفی زندگی می کردند که بنا بر محل اقامت و تاریخشان به اعراب مستعربه، اعراب ‏عاربه، اهل وبر، اهل مَدَر تقسیم می شوند.
‏در شبه جزیره عربستان ادیان ‏مختلفی مورد پرستش بود مانند: پرستش ارواح و مظاهر طبیعت، دین یهود، مسیحیت، زرتشت، ‏بت پرستی. حنفا (پیرو دین حضرت ابراهیم علیه السلام بودن). بیشتر از همه ادیان در ‏قبل از اسلام بت پرستی دراین منطقه رواج داشت.
‏فرهنگ مردم عربستان در مقایسه، ‏با ملل دیگر بسیار پایین بود و افراد باسواد آن انگشت شمار بودند.
!‏آب و هوای ‏عربستان
‏بنا برآنچه گفته شد کشور عربستان از لحاظ موقعیت آب و هوایی به 5 قسمت ‏تقسیم می گردد:
1- ‏اقلیم ساحلی: ‏یعنی کرانه ‏های واقع بر دریای سرخ و خلیج فارس که در تابستان گرم و در زمستان بارانهای زمستانی ‏دارد.
2- ‏اقلیم ‏ارتفاعات غربی در حجاز: ‏مانند ‏طائف ‏که دمای آن ‏درتابستان گرم و معتدل بود. زمستان خشک است و مانند مکه که تابستان گرم و زمستان پر ‏باران دارد.
3- ‏اقلیم عسر: ‏در جنوب شرقی ‏قرار دارد و دریای آن بر حسب ارتفاع از دریا متفاوت است. در فصل تابستان معتدل است ‏و در زمستان و تابستان بارندگی فراوان دارد.
4- ‏اقلیم نجد: ‏حرارت آن در ‏تابستان زیاد و شب های زمستان آن بسیار سرد است و باران نامنظم در آن می بارد.
5- ‏اقلیم ‏شمالی: ‏دمای آن در تابستان معتدل و زمستان بسیار پایین است و شبها به 4 درجه ‏زیر صفر می رسد.
!‏تاریخ عربستان و مناطق مهم آن
‏عربستان پس از ظهور اسلام از ‏جنبه های معنوی و سیاسی برخوردار شده و تاکنون در زمرة حکومتهای مسلمان بوده است. ‏در دوران به قدرت رسیدن دولت عثمانی، قسمتهایی از آن بخصوص نواحی شرقی جزء قلمرو آن ‏حکومت قرار گرفت. با شکست عثمانی در جنگ جهانی اول و تسلط “عبدالعزیز بن سعود“ بر ‏سراسر خاک عربستان (به کمک جنبش وهابی)، طبق پیمانی که در سال 1927 بین انگلستان که ‏در عربستان نفوذ داشت و ابن سعود امضاء گردید، کشور عربستان سعودی به عنوان یک کشور ‏مستقل به رسمیت شناخته شد.
‏حکومت این کشور سلطنتی و در سیطره آل سعود و قوه ‏مقننه آن از یک مجلس شوری تشکیل تشکیل یافته است.
‏زبان و خط رسمی این کشور عربی ‏است.
‏عربستان دارای غنی ترین منابع نفت جهان و همچنین حاوی بسیاری از معادن و ‏منابع زیر زمینی است.
‏از شهرهای مهم آن می توان جده، مکه، مدینه، طائف، ظهران و ‏هفوف را نام برد. پایتخب آن نیز ظهران می باشد
‏جغرافیای عربستان و شبه جزیره عربستان
‏عربستان کشوری است که در شبه ‏جزیره عربستان در جنوب غربی ‏آسیا ‏قرار دارد. این مملکت؛000/240/2 ‏کیلومتر مربع مساحت سیزدهمین کشور جهان محسوب می شود.
‏عربستان از جنوب با کشور ‏یمن‏، از شرق با ‏عمان ‏و ‏امارات ‏متحده عربی‏، از شمال، ‏عراق ‏و ‏اردن ‏و از سمت غرب با ‏دریای سرخ همسایه است.
‏بلندترین قلّه آن در رشته کوههای غربی، 3120 متر ارتفاع ‏دارد و “ رأس الصبح“ نامیده می شود.
‏همانطور که ذکر شد این کشور در شبه ‏جزیره عربستان جای دارد و 80% آنرا گرفته است. ‏شبه جزیره عربستان با 000/000/3 ‏کیلومتر مربع، وسیعترین شبه جزیره جهان محسوب می شود و از سه طرف، دریاهای سرخ، ‏دریای عرب (درجنوب)‏، ‏خلیج ‏عدن‏، ‏دریای ‏عمان ‏و ‏خلیج ‏فارس ‏و مدیترانه احاطه شده است.
‏حداکثر طول شبه جزیره 2500 کیلومتر و ‏حداکثر عرض آن ما بین دریای سرخ و خلیج فارس 1000 کیلومتر می باشد. جغرافیدانان شبه ‏جزیره عربستان یا جزیرة العرب را به شش قسمت تقسیم کرده اند :
1- ‏تهامه: ‏به ‏قسمت غربی کوههای سراة که از شمال به جنوب جزیرة العرب به موازات دریای سرخ کشیده ‏شده، تهامه گفته می شود. از آن رو تهامه گفته اند که حرارت آن زیاد و باد آن کم ‏است. مکّه و نیمی از مدینه را جزو تهامه دانسته اند.
2- ‏حجاز: ‏به قسمت شرقی ‏کوههای سراة و حد فاصل بین ارتفاعات نجد و شرق تهامه گفته شده که به شمال یمن منتهی ‏می شود. حجاز از “حَجَزَ “ به معنای مانع است، چون بین تهامه و نجد مانع ایجاد ‏کرده، آن را حجاز گفته اند. شهر طائف و نیمی از مدینه در حجاز قرار دارد.
3- ‏نجد: ‏ناحیه ای است مرتفع ‏که پس از حجاز و میان یمن، صحرای سماده، عروض و عراق واقع بوده و چون از سایر نواحی ‏مرتفع تر است آن را نجد نامیده اند. نجد قسمت مرکزی عربستان را تشکیل می دهد و ریاض ‏پایتخت این کشور در آن قرار دارد.
4- ‏عین: ‏در جنوب حجاز و ‏نجد‏، یعنی در منتهی الیه جنوب ‏غربی شبه جزیره واقع و از حاصلخیز ترین نقاط شبه جزیره به شمار می رود. این منطقه ‏از سمت شرق با حَضرَ موت و دریای عمان همسایه است.
5- ‏عروض: ‏شامل “ ‏یمامه، عمان، بحرین و اصاء“ است. از این روز “ عروض“ نامیده اند که میان نجد، یمن و ‏عراق، فاصله ایجاد کرده است.
6- ‏حضرموت و المهره: ‏ناحیه وسیعی در ‏شرق عدن و در کناره دریاست که صحرای “ احقاف“ در مجاورت آن بوده است. گویند حضرت ‏هود در این منطقه به خاک سپرده شده است.
‏بیابانها و صحراهای شبه جزیره عربستان
1- ‏بادیه اشام: ‏در شمال ‏شبه جزیره قرار گرفته است.
2- ‏صحرای نَفود: ‏صحرایست وسیع، شنهای نرم ‏و سرخ که وسعت آن به هفتاد هزار کیلومتر مربع می رسد. این صحرا بین “ جوف، جبل ‏شَمَّر و نجد“ قرار دارد.
3- ‏صحرای الدَّهناء: ‏این صحرا از شمال ‏شرقی به جنوب شرقی عربستان امتداد دارد و در شمال حضرموت، میان الربع الخالی و نفود ‏واقع به صحرای سرخ نیز معروف است. کویری بی کران و بسیار صعب العبور که پای هیچ کس ‏به آن رسیده است.
4-‏الربع الخالی ‏در قسمت جنوب شرقی شبه جزیره، کویر ‏بسیار وسیعی به نام “ الربع الخالی“ وجود دارد که تمام قسمت جنوب و جنوبی عربستان ‏را به استثنای سواحل ‏عمان ‏قرار گرفته است. وسعت این صحرا به “پانصد هزار کیلومتر مربع“ می رسد و از بزرگترین ‏صحراهای شنی جهان است.
5- ‏صحرای احقاف: ‏به صحراهای واقع در شمال ‏شرقی “ ‏حضرموت“ ‏در ‏شرق یمن و “دهنای جنوبی“ گفته می شود. گویند حادثة تاریخی سورة احقاف یعنی هلاکت ‏قوم عاد در این منطقه رخ داده است.
‏تمدن و ادیان عربستان
‏قسمتی از عربستان که به عربستان سعید یا خوشبخت (arabia Eelix) ‏معروف است، از متمدن ترین قسمتهای جزیرة العرب و حتی جهان محسوب می ‏شود که از هزاره اول قبل از میلاد دارای تمدن با شکوهی بوده است.
‏عربستان ‏سعید در منتهی الیه جنوب شبه جزیره قرار دارد و دارای موقعیتی مثلثی شکل است که با ‏کشیدن خطی فرضی از جیزان (در ساحل دریای سرخ و عرب) به حضر موت (کنار دریای عرب در ‏شرق) ایجاد می شود. دراین قسمت دولتهای معینیان، قَتَبان، سبا (که در قرآن از آن ‏یاد شده است)، حضرموت، حمیریان و حبشیان یکی پس از دیگری به حکومت رسیده و آخرین ‏دولت آن مقارن ظهوراسلام “دیلمیان“ دست نشاندة دولت ساسانی ایران بودند.
‏قسمتهای دیگر شبه جزیره عربستان که از حیث تاریخی عربستان صخره ای و ‏عربستان صحرایی مشهورند، چنین تمدنهایی نداشته اند در شبه جزیره عربستان اعراب ‏مختلفی زندگی می کردند که بنا بر محل اقامت و تاریخشان به اعراب مستعربه، اعراب ‏عاربه، اهل وبر، اهل مَدَر تقسیم می شوند.
‏در شبه جزیره عربستان ادیان ‏مختلفی مورد پرستش بود مانند: پرستش ارواح و مظاهر طبیعت، دین یهود، مسیحیت، زرتشتی ‏گری، بت پرستی. حنفا (پیرو دین ابراهیم بودن). بیشتر از همه ادیان در قبل از اسلام ‏بت پرستی دراین منطقه رواج داشت.
‏فرهنگ مردم عربستان در مقایسه، با ملل دیگر ‏بسیار پایین بود و افراد باسواد آن انگشت شمار بودند.
‏آب و هوای عربستان
‏بنا برآنچه گفته شد کشور عربستان از لحاظ موقعیت آب ‏و هوایی به 5 قسمت تقسیم می گردد:
1- ‏اقلیم ساحلی: ‏یعنی کرانه های ‏واقع بر ‏دریای ‏سرخ ‏و ‏خلیج ‏فارس ‏که در تابستان گرم و در زمستان بارانهای زمستانی دارد.
2- ‏اقلیم ارتفاعات غربی در حجاز: ‏مانند طائف که دمای آن درتابستان گرم و معتدل ‏بود. زمستان خشک است و مانند مکه که تابستان گرم و زمستان پر باران دارد.
3- ‏اقلیم عسر: ‏در جنوب شرقی قرار دارد و دریای آن بر حسب ارتفاع از ‏دریا متفاوت است. در فصل تابستان معتدل است و در زمستان و تابستان بارندگی فراوان ‏دارد.
4- ‏اقلیم نجد: ‏حرارت آن در تابستان زیاد و شب های زمستان آن ‏بسیار سرد است و باران نامنظم در آن می بارد.
5- ‏اقلیم شمالی: ‏دمای ‏آن در تابستان معتدل و زمستان بسیار پایین است و شبها به 4 درجه زیر صفر می رسد.
‏تاریخ عربستان و مناطق مهم آن
‏عربستان پس از ظهور اسلام از جنبه های ‏معنوی و سیاسی برخوردار شده تاکنون در زمرة حکومتهای مسلمان بوده است. در دوران به ‏قدرت رسیدن دولت عثمانی، قسمتهایی از آن بخصوص نواحی شرقی جزء قلمرو آن حکومت قرار ‏گرفت. با شکست عثمانی در جنگ جهانی اول و تسلط “عبدالعزیز بن سعود“ بر سراسر خاک

 

دانلود فایل