تحقیق تپولوژی 💯

دانلود تحقیق تپولوژی باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تپولوژی

تحقیق-تپولوژیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 26 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏انواع توپولوژي شبكه هاي كامپيوتري
● ‏تقسيم بندی بر اساس توپولوژی . الگوی هندسی ‏استفاده شده جهت اتصال کامپيوترها ، توپولوژی ناميده می شود. توپولوژی انتخاب شده ‏برای پياده سازی شبکه ها، عاملی مهم در جهت کشف و برطرف نمودن خطاء در شبکه خواهد ‏بود. انتخاب يک توپولوژی خاص نمی تواند بدون ارتباط با محيط انتقال و روش های ‏استفاده از خط مطرح گردد. نوع توپولوژی انتخابی جهت اتصال کامپيوترها به يکديگر ، ‏مستقيما” بر نوع محيط انتقال و روش های استفاده از خط تاثير می گذارد. با توجه به ‏تاثير مستقيم توپولوژی انتخابی در نوع کابل کشی و هزينه های مربوط به آن ، می بايست ‏با دقت و تامل به انتخاب توپولوژی يک شبکه همت گماشت . عوامل مختلفی جهت انتخاب يک ‏توپولوژی بهينه مطرح می شود. مهمترين اين عوامل بشرح ذيل است :
‏هزينه . هر نوع ‏محيط انتقال که برای شبکه LAN ‏انتخاب گردد، در نهايت می بايست عمليات نصب شبکه در ‏يک ساختمان پياده سازی گردد. عمليات فوق فرآيندی طولانی جهت نصب کانال های مربوطه ‏به کابل ها و محل عبور کابل ها در ساختمان است . در حالت ايده آل کابل کشی و ايجاد ‏کانال های مربوطه می بايست قبل از تصرف و بکارگيری ساختمان انجام گرفته باشد. ‏بهرحال می بايست هزينه نصب شبکه بهينه گردد.
‏انعطاف پذيری . يکی از مزايای شبکه ‏های LAN ‏، توانائی پردازش داده ها و گستردگی و توزيع گره ها در يک محيط است . بدين ‏ترتيب توان محاسباتی سيستم و منابع موجود در اختيار تمام استفاده کنندگان قرار ‏خواهد گرفت . در ادارات همه چيز تغيير خواهد کرد.( لوازم اداری، اتاقها و … ) . ‏توپولوژی انتخابی می بايست بسادگی امکان تغيير پيکربندی در شبکه را فراهم نمايد. ‏مثلا” ايستگاهی را از نقطه ای به نقطه ديگر انتقال و يا قادر به ايجاد يک ايستگاه
‏جديد در شبکه باشيم .
‏سه نوع توپولوژی رايج در شبکه های LAN ‏استفاده می گردد :
BUS
STAR
RING
‏توپولوژی BUS . ‏يکی از رايجترين توپولوژی ها برای ‏پياده سازی شبکه های LAN ‏است . در مدل فوق از يک کابل بعنوان ستون فقرات اصلی در ‏شبکه استفاده شده و تمام کامپيوترهای موجود در شبکه ( سرويس دهنده ، سرويس گيرنده ) ‏به آن متصل می گردند.
‏مزايای توپولوژی BUS
– ‏کم بودن طول کابل . بدليل ‏استفاده از يک خط انتقال جهت اتصال تمام کامپيوترها ، در توپولوژی فوق از کابل کمی ‏استفاده می شود.موضوع فوق باعث پايين آمدن هزينه نصب و ايجاد تسهيلات لازم در جهت ‏پشتيبانی شبکه خواهد بود.
– ‏ساختار ساده . توپولوژی BUS ‏دارای يک ساختار ساده ‏است . در مدل فوق صرفا” از يک کابل برای انتقال اطلاعات استفاده می شود.
– ‏توسعه ‏آسان . يک کامپيوتر جديد را می توان براحتی در نقطه ای از شبکه اضافه کرد. در صورت ‏اضافه شدن ايستگاههای بيشتر در يک سگمنت ، می توان از تقويت کننده هائی به نام Repeater ‏استفاده کرد.
‏معايب توپولوژی BUS
– ‏مشکل بودن عيب يابی . ‏با اينکه سادگی موجود در تويولوژی BUS ‏امکان بروز اشتباه را کاهش می دهند، ولی در
‏صورت بروز خطاء کشف آن ساده نخواهد بود. در شبکه هائی که از توپولوژی فوق استفاده ‏می نمايند ، کنترل شبکه در هر گره دارای مرکزيت نبوده و در صورت بروز خطاء می بايست ‏نقاط زيادی بمنظور تشخيص خطاء بازديد و بررسی گردند.
– ‏ايزوله کردن خطاء مشکل ‏است . در صورتيکه يک کامپيوتر در توپولوژی فوق دچار مشکل گردد ، می بايست کامپيوتر ‏را در محلی که به شبکه متصل است رفع عيب نمود. در موارد خاص می توان يک گره را از ‏شبکه جدا کرد. در حالتيکه اشکال در محيط انتقال باشد ، تمام يک سگمنت می بايست از ‏شبکه خارج گردد.
– ‏ماهيت تکرارکننده ها . در موارديکه برای توسعه شبکه از ‏تکرارکننده ها استفاده می گردد، ممکن است در ساختار شبکه تغييراتی نيز داده شود. ‏موضوع فوق مستلزم بکارگيری کابل بيشتر و اضافه نمودن اتصالات مخصوص شبکه است .
‏توپولوژی STAR . ‏در اين نوع توپولوژی همانگونه که از نام آن مشخص است ، از ‏مدلی شبيه “ستاره” استفاده می گردد. در اين مدل تمام کامپيوترهای موجود در شبکه ‏معمولا” به يک دستگاه خاص با نام ” هاب ” متصل خواهند شد.
‏مزايای توپولوژی STAR
– ‏سادگی سرويس شبکه . توپولوژی STAR ‏شامل تعدادی از نقاط اتصالی در يک نقطه ‏مرکزی است . ويژگی فوق تغيير در ساختار و سرويس شبکه را آسان می نمايد.
– ‏در هر ‏اتصال يکدستگاه . نقاط اتصالی در شبکه ذاتا” مستعد اشکال هستند. در توپولوژی STAR ‏اشکال در يک اتصال ، باعث خروج آن خط از شبکه و سرويس و اشکال زدائی خط مزبور است . ‏عمليات فوق تاثيری در عملکرد ساير کامپيوترهای موجود در شبکه نخواهد گذاشت
.
– ‏کنترل مرکزی و عيب يابی . با توجه به اين مسئله که نقطه مرکزی مستقيما” به هر ‏ايستگاه موجود در شبکه متصل است ، اشکالات و ايرادات در شبکه بسادگی تشخيص و مهار ‏خواهند گرديد.
– ‏روش های ساده دستيابی . هر اتصال در شبکه شامل يک نقطه مرکزی و ‏يک گره جانبی است . در چنين حالتی دستيابی به محيط انتقال حهت ارسال و دريافت ‏اطلاعات دارای الگوريتمی ساده خواهد بود.
‏معايب توپولوژی STAR
– ‏زياد بودن ‏طول کابل . بدليل اتصال مستقيم هر گره به نقطه مرکزی ، مقدار زيادی کابل مصرف می ‏شود. با توجه به اينکه هزينه کابل نسبت به تمام شبکه ، کم است ، تراکم در کانال کشی ‏جهت کابل ها و مسائل مربوط به نصب و پشتيبنی آنها بطور قابل توجهی هزينه ها را ‏افزايش خواهد داد.
– ‏مشکل بودن توسعه . اضافه نمودن يک گره جديد به شبکه مستلزم ‏يک اتصال از نقطه مرکزی به گره جديد است . با اينکه در زمان کابل کشی پيش بينی های ‏لازم جهت توسعه در نظر گرفته می شود ، ولی در برخی حالات نظير زمانيکه طول زيادی از ‏کابل مورد نياز بوده و يا اتصال مجموعه ای از گره های غير قابل پيش بينی اوليه ، ‏توسعه شبکه را با مشکل مواجه خواهد کرد.
– ‏وابستگی به نقطه مرکزی . در صورتيکه ‏نقطه مرکزی ( هاب ) در شبکه با مشکل مواجه شود ، تمام شبکه غيرقابل استفاده خواهد ‏بود.
‏توپولوژی RING . ‏در اين نوع توپولوژی تمام کامپيوترها بصورت يک حلقه به ‏يکديگر مرتبط می گردند. تمام کامپيوترهای موجود در شبکه ( سرويس دهنده ، سرويس ‏گيرنده ) به يک کابل که بصورت يک دايره بسته است ، متصل می گردند. در مدل فوق هر ‏گره به دو و فقط دو همسايه مجاور خود متصل است . اطلاعات از گره مجاور دريافت و به ‏گره بعدی ارسال می شوند. بنابراين داده ها فقط در يک جهت حرکت کرده و از ايستگاهی

 

دانلود فایل