تحقیق تفسیر نمونه سوره نساء 21 ص ( ورد) 💯

دانلود تحقیق تفسیر نمونه سوره نساء 21 ص ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تفسیر نمونه سوره نساء 21 ص ( ورد)

تحقیق-تفسیر-نمونه-سوره-نساء-21-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 21 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تفسیر نمونه سوره نساء ‏……………………‏………………………………………..‏………‏…………. &‏ 1
‏تفس‏ی‏ر‏ ‏نمونه‏
‏آ‏ی‏ه‏ 1
‏سوره‏ ‏نساء‏ ‏مقدمه‏ ‏اين‏ ‏سوره‏ ‏در‏ ((‏مدينه‏ )) ‏نازل‏ ‏شده‏ ‏و‏ ‏داراى‏ 177 ‏آيه‏ ‏است‏ . ‏سوره‏ ‏نساء‏ ‏قبل‏ ‏از‏ ‏ورود‏ ‏در‏ ‏تفسير‏ ‏آيات‏ ‏اين‏ ‏سوره‏ ‏يادآورى‏ ‏چند‏ ‏نكته‏ ‏لازم‏ ‏است‏ : 1 – ‏محل‏ ‏نزول‏ ‏سوره‏ ‏نساء‏ ‏تمام‏ ‏آيات‏ ‏اين‏ ‏سوره‏ (‏به‏ ‏استثناى‏ ‏آيه‏ 58 ‏طبق‏ ‏نقل‏ ‏بعضى‏ ‏از‏ ‏مفسران‏ ) ‏در‏ ‏مدينه‏ ‏نازل‏ ‏شده‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏نظر‏ ‏ترتيب‏ ‏نزول‏ ‏بعد‏ ‏از‏ ‏سوره‏ ((‏ممتحنه‏ )) ‏قرار‏ ‏دارد‏. ‏زيرا‏ ‏مى‏ ‏دانيم‏ ‏ترتيب‏ ‏كنونى‏ ‏سوره‏ ‏هاى‏ ‏قرآن‏ ‏مطابق‏ ‏ترتيب‏ ‏نزول‏ ‏سوره‏ ‏ها‏ ‏نيست‏ ‏يعنى‏ ‏بسيارى‏ ‏از‏ ‏سوره‏ ‏هايى‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏مكه‏ ‏نازل‏ ‏شده‏ ‏در‏ ‏آخر‏ ‏قرآن‏ ‏قرار‏ ‏دارد‏ ‏و‏ ‏بسيارى‏ ‏از‏ ‏سوره‏ ‏هايى‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏مدينه‏ ‏نازل‏ ‏شده‏ ‏است‏ ‏در‏ ‏اوائل‏ ‏قرآن‏ ‏قرار‏ ‏گرفته‏ . ‏البته‏ ‏همانطور‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏آغاز‏ ‏جلد‏ ‏اول‏ ‏گفتيم‏ ‏مداركى‏ ‏در‏ ‏دست‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏جمع‏ ‏آورى‏ ‏سوره‏ ‏هاى‏ ‏قرآن‏ ‏به‏ ‏شكل‏ ‏كنونى‏ ‏در‏ ‏زمان‏ ‏خود‏ ‏پيامبر‏ ‏صلى‏ ‏اللّه‏ ‏عليه‏ ‏و‏ ‏آله‏ ‏واقع‏ ‏شده‏ ‏بنابراين‏ ‏به‏ ‏هنگام‏ ‏جمع‏ ‏آورى‏ ‏قرآن‏ ‏شخص‏ ‏پيامبر‏ ‏صلى‏ ‏اللّه‏ ‏عليه‏ ‏و‏ ‏آله‏ ‏به‏ ‏دلائل‏ ‏مختلفى‏ ‏از‏ ‏جمله‏ ‏اهميت‏ ‏مطالب‏ ‏،‏ ‏و‏ ‏ترتيب‏ ‏طبيعى‏ ‏آنها،‏ ‏دستور‏ ‏داده‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏سوره‏ ‏ها‏ ‏را‏ ‏بر‏ ‏طبق‏ ‏وضعى‏ ‏كه‏ ‏الان‏ ‏مى‏ ‏بينيم‏ ‏ترتيب‏ ‏دهند،‏ ‏كه‏ ‏نخستين‏ ‏آنها‏ ‏سوره‏ ((‏حمد‏)) ‏و‏ ‏آخرين‏ ‏آنها‏ ‏سوره‏ ((‏الناس‏ )) ‏است‏ ‏بدون‏ ‏اينكه‏ ‏كلمه‏ ‏و‏ ‏يا‏ ‏حتى‏ ‏حرفى‏ ‏از‏ ‏آيات‏ ‏و‏ ‏يا‏ ‏سوره‏ ‏ها‏ ‏كم‏ ‏و‏ ‏يا‏ ‏زياد‏ ‏شود‏. ‏اين‏ ‏سوره‏ ‏از‏ ‏نظر‏ ‏تعداد‏ ‏كلمات‏ ‏و‏ ‏حروف‏ ‏،‏ ‏طولانى‏ ‏ترين‏ ‏سوره‏ ‏هاى‏ ‏قرآن‏ ‏بعد‏ ‏از‏ ‏سوره‏ ((‏البقره‏ )) ‏است‏ ‏و‏ ‏داراى‏ 177 ‏آيه‏ ‏مى‏ ‏باشد‏ ‏و‏ ‏نظر‏ ‏به‏ ‏اينكه‏ ‏بحثهاى‏ ‏فراوانى‏ ‏در‏ ‏مورد‏ ‏احكام‏ ‏و‏ ‏حقوق‏ ‏زنان‏ ‏در‏ ‏آن‏ ‏طرح‏ ‏شده‏ ‏به‏ ‏سوره‏ ((‏نساء‏)) ‏ناميده‏ ‏شده‏ ‏است‏ . 2 – ‏محتويات‏ ‏اين‏ ‏سوره‏ ‏همانطور‏ ‏كه‏ ‏گفتيم‏ ‏اين‏ ‏سوره‏ ‏در‏ ‏مدينه‏ ‏نازل‏ ‏شده‏ ‏،‏ ‏يعنى‏ ‏به‏ ‏هنگامى‏ ‏كه‏ ‏پيامبر‏ ‏صلى‏ ‏اللّه‏ ‏عليه‏ ‏و‏ ‏آله‏ ‏دست‏ ‏در‏ ‏كار‏ ‏تاءسيس‏ ‏حكومت‏ ‏اسلامى‏ ‏و‏ ‏ايجاد‏ ‏يك‏ ‏جامعه‏ ‏سالم‏ ‏انسانى‏ ‏بود،‏ ‏به‏ ‏همين‏ ‏دليل‏ ‏بسيارى‏ ‏از‏ ‏قوانينى‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏سالم‏ ‏سازى‏ ‏جامعه‏ ‏مؤ‏ ‏ثر‏ ‏است‏ ‏در‏ ‏اين‏ ‏سوره‏ ‏نازل‏ ‏شده‏ ‏است‏ . ‏از‏ ‏طرفى‏ ‏چون‏ ‏افرادى‏ ‏كه‏ ‏تار‏ ‏و‏ ‏پود‏ ‏اين‏ ‏جامعه‏ ‏نو‏ ‏پا‏ ‏را‏ ‏تشكيل‏ ‏مى‏ ‏دادند،‏ ‏افراد‏ ‏بت‏ ‏پرست‏ ‏ديروز‏ ‏با‏ ‏آن‏ ‏همه‏ ‏آلودگيهاى‏ ‏دوران‏ ‏جاهليت‏ ‏بوده‏ ‏اند،‏ ‏لذا‏ ‏بايد‏ ‏قبل‏ ‏از‏ ‏هر‏ ‏چيز‏ ‏رسوبات‏ ‏گذشته‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏مغز‏ ‏و‏ ‏روح‏
‏تفسیر نمونه سوره نساء ‏……………………‏………………………………………..‏………‏…………. &‏ 2
‏آنها‏ ‏بيرون‏ ‏ساخت‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏جاى‏ ‏آن‏ ‏قوانين‏ ‏و‏ ‏برنامه‏ ‏هايى‏ ‏كه‏ ‏براى‏ ‏نوسازى‏ ‏يك‏ ‏جامعه‏ ‏فرسوده‏ ‏لازم‏ ‏است‏ ‏قرار‏ ‏داد‏. ‏بطور‏ ‏كلى‏ ‏بحثهاى‏ ‏مختلفى‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏اين‏ ‏سوره‏ ‏مى‏ ‏خوانيم‏ ‏عبارتند‏ ‏از‏: 1 – ‏دعوت‏ ‏به‏ ‏ايمان‏ ‏و‏ ‏عدالت‏ ‏و‏ ‏قطع‏ ‏رابطه‏ ‏دوستانه‏ ‏با‏ ‏دشمنان‏ ‏سرسخت‏ . 2 – ‏قسمتى‏ ‏از‏ ‏سرگذشت‏ ‏پيشينيان‏ ‏براى‏ ‏آشنايى‏ ‏هر‏ ‏چه‏ ‏بيشتر‏ ‏به‏ ‏سرنوشت‏ ‏جامعه‏ ‏هاى‏ ‏ناسالم‏ . 3 – ‏حمايت‏ ‏از‏ ‏كسانى‏ ‏كه‏ ‏نيازمند‏ ‏به‏ ‏كمك‏ ‏هستند،‏ ‏مانند‏ ‏يتيمان‏ ‏،‏ ‏و‏ ‏دستورهاى‏ ‏لازم‏ ‏براى‏ ‏نگاهدارى‏ ‏و‏ ‏مراقبت‏ ‏از‏ ‏حقوق‏ ‏آنها‏. 4 – ‏قانون‏ ‏ارث‏ ‏بر‏ ‏اساس‏ ‏يك‏ ‏روش‏ ‏طبيعى‏ ‏و‏ ‏عادلانه‏ ‏در‏ ‏برابر‏ ‏شكل‏ ‏بسيار‏ ‏زننده‏ ‏اى‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏آن‏ ‏زمان‏ ‏داشت‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏بهانه‏ ‏هاى‏ ‏مختلفى‏ ‏افراد‏ ‏ضعيف‏ ‏را‏ ‏محروم‏ ‏مى‏ ‏ساختند‏. 5 – ‏قوانين‏ ‏مربوط‏ ‏به‏ ‏ازدواج‏ ‏و‏ ‏برنامه‏ ‏هايى‏ ‏براى‏ ‏حفظ‏ ‏عفت‏ ‏عمومى‏ . 6 – ‏قوانين‏ ‏كلى‏ ‏براى‏ ‏حفظ‏ ‏اموال‏ ‏عمومى‏ . 7 – ‏كنترل‏ ‏و‏ ‏نگهدارى‏ ‏و‏ ‏بهسازى‏ ‏نخستين‏ ‏واحد‏ ‏اجتماع‏ ‏يعنى‏ ‏محيط‏ ‏خانواده‏ . 8 – ‏حقوق‏ ‏و‏ ‏وظايف‏ ‏متقابل‏ ‏افراد‏ ‏جامعه‏ ‏در‏ ‏برابر‏ ‏يكديگر‏. 9 – ‏معرفى‏ ‏دشمنان‏ ‏جامعه‏ ‏اسلامى‏ ‏و‏ ‏بيدار‏ ‏باش‏ ‏به‏ ‏مسلمانان‏ ‏در‏ ‏برابر‏ ‏آنها‏. 10 – ‏حكومت‏ ‏اسلامى‏ ‏و‏ ‏لزوم‏ ‏اطاعت‏ ‏از‏ ‏رهبر‏ ‏چنين‏ ‏حكومتى‏ . 11 – ‏تشويق‏ ‏مسلمانان‏ ‏به‏ ‏مبارزه‏ ‏با‏ ‏دشمنان‏ ‏شناخته‏ ‏شده‏ . 12 – ‏معرفى‏ ‏دشمنانى‏ ‏كه‏ ‏احيانا‏ ‏فعاليتهاى‏ ‏زيرزمينى‏ ‏داشتند‏. 13 – ‏اهميت‏ ‏هجرت‏ ‏و‏ ‏لزوم‏ ‏آن‏ ‏به‏ ‏هنگام‏ ‏روبرو‏ ‏شدن‏ ‏با‏ ‏يك‏ ‏جامعه‏ ‏فاسد‏ ‏و‏ ‏غير‏ ‏قابل‏ ‏نفوذ‏. 14 – ‏مجددا‏ ‏بحثهايى‏ ‏درباره‏ ‏ارث‏ ‏و‏ ‏لزوم‏ ‏تقسيم‏ ‏ثروتهاى‏ ‏متراكم‏ ‏شده‏ ‏در‏ ‏ميان‏ ‏وارثان‏ . 3 – ‏فضيلت‏ ‏تلاوت‏ ‏اين‏ ‏سوره‏ ‏پيامبر‏ ‏اسلام‏ ‏صلى‏ ‏الله‏ ‏عليه‏ ‏و‏ ‏آله‏ ‏طبق‏ ‏روايتى‏ ‏فرمود‏: ((‏هر‏ ‏كس‏ ‏سوره‏ ‏نساء‏ ‏را‏ ‏بخواند‏ ‏گويا‏ ‏به‏ ‏اندازه‏ ‏هر‏ ‏مسلمانى‏ ‏كه‏ ‏طبق‏ ‏مفاد‏ ‏اين‏ ‏سوره‏ ‏ارث‏ ‏مى‏ ‏برد،‏ ‏در‏ ‏راه‏ ‏خدا‏ ‏انفاق‏ ‏كرده‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏همچنين‏ ‏پاداش‏ ‏كسى‏ ‏را‏ ‏كه‏ ‏برده‏ ‏اى‏ ‏را‏ ‏آزاد‏ ‏كرده‏ ‏به‏ ‏او‏ ‏مى‏ ‏دهند‏)). ‏بديهى‏ ‏است‏ ‏در‏ ‏اين‏ ‏روايت‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏تمام‏ ‏روايات‏ ‏مشابه‏ ‏آن‏ ‏،‏ ‏منظور‏ ‏تنها‏ ‏خواندن‏ ‏آيات‏ ‏نيست‏ ‏بلكه‏ ‏خواندن‏ ‏،‏ ‏مقدمه‏ ‏اى‏ ‏است‏ ‏براى‏ ‏فهم‏ ‏و‏ ‏درك‏ ‏،‏ ‏و‏ ‏آن‏ ‏نيز‏ ‏به‏ ‏نوبه‏ ‏خود‏ ‏مقدمه‏ ‏اى‏ ‏است‏ ‏براى‏ ‏پياده‏ ‏ساختن‏ ‏آن‏ ‏در‏ ‏زندگى‏ ‏فردى‏ ‏و‏ ‏اجتماعى‏ ‏،‏ ‏و‏ ‏مسلم‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏اگر‏ ‏مسلمانان‏ ‏از‏ ‏مفاد‏ ‏آيات‏ ‏اين‏ ‏سوره‏ ‏در‏ ‏زندگى‏ ‏خود‏ ‏الهام‏ ‏بگيرند‏ ‏همه‏ ‏اين‏ ‏پاداشها‏ ‏را‏ ‏علاوه‏ ‏بر‏ ‏نتايج‏ ‏دنيوى‏ ‏آن‏ ‏خواهند‏ ‏داشت‏ . ‏تفسير‏ : ‏مبارزه‏ ‏با‏ ‏تبعيض‏ ‏ها
‏تفسیر نمونه سوره نساء ‏……………………‏………………………………………..‏………‏…………. &‏ 4
‏ ‏روى‏ ‏سخن‏ ‏در‏ ‏نخستين‏ ‏آيه‏ ‏اين‏ ‏سوره‏ ‏به‏ ‏تمام‏ ‏افراد‏ ‏انسان‏ ‏است‏ ‏زيرا‏ ‏محتويات‏ ‏اين‏ ‏سوره‏ ‏در‏ ‏حقيقت‏ ‏همان‏ ‏مسائلى‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏تمام‏ ‏افراد‏ ‏بشر‏ ‏در‏ ‏زندگى‏ ‏خود‏ ‏به‏ ‏آن‏ ‏نيازمند‏ ‏هستند‏. ‏سپس‏ ‏دعوت‏ ‏به‏ ‏تقوى‏ ‏و‏ ‏پرهيزكارى‏ ‏مى‏ ‏كند‏ ‏كه‏ ‏ريشه‏ ‏اصلى‏ ‏برنامه‏ ‏هاى‏ ‏سالم‏ ‏سازى‏ ‏اجتماع‏ ‏مى‏ ‏باشد،‏ ‏اداى‏ ‏حقوق‏ ‏يكديگر،‏ ‏تقسيم‏ ‏عادلانه‏ ‏ارث‏ ‏،‏ ‏حمايت‏ ‏از‏ ‏يتيمان‏ ‏و‏ ‏رعايت‏ ‏حقوق‏ ‏خانوادگى‏ ‏و‏ ‏مانند‏ ‏اينها‏ ‏همه‏ ‏از‏ ‏امورى‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏بدون‏ ‏پشتوانه‏ ‏تقوى‏ ‏و‏ ‏پرهيزكارى‏ ‏به‏ ‏جايى‏ ‏نمى‏ ‏رسد،‏ ‏لذا‏ ‏اين‏ ‏سوره‏ ‏را‏ – ‏كه‏ ‏محتوى‏ ‏همه‏ ‏اين‏ ‏مسايل‏ ‏است‏ – ‏با‏ ‏دعوت‏ ‏به‏ ‏تقوى‏ ‏آغاز‏ ‏مى‏ ‏كند،‏ ‏مى‏ ‏فرمايد‏: ((‏اى‏ ‏مردم‏ ! ‏از‏ ‏پروردگارتان‏ ‏بپرهيزيد‏)) (‏يا‏ ‏ايها‏ ‏الناس‏ ‏اتقوا‏ ‏ربكم‏ ). ‏سپس‏ ‏براى‏ ‏معرفى‏ ‏خدايى‏ ‏كه‏ ‏نظارت‏ ‏بر‏ ‏تمام‏ ‏اعمال‏ ‏انسان‏ ‏دارد‏ ‏به‏ ‏يكى‏ ‏از‏ ‏صفات‏ ‏او‏ ‏اشاره‏ ‏مى‏ ‏كند‏ ‏كه‏ ‏ريشه‏ ‏وحدت‏ ‏اجتماعى‏ ‏بشر‏ ‏است‏ ((‏آن‏ ‏خدايى‏ ‏كه‏ ‏همه‏ ‏شما‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏يك‏ ‏انسان‏ ‏پديد‏ ‏آورد‏)) (‏الذى‏ ‏خلقكم‏ ‏من‏ ‏نفس‏ ‏واحدة‏ ). ‏بنابراين‏ ‏امتيازات‏ ‏و‏ ‏افتخارات‏ ‏موهومى‏ ‏كه‏ ‏هر‏ ‏دسته‏ ‏اى‏ ‏براى‏ ‏خود‏ ‏درست‏ ‏كرده‏ ‏اند‏ ‏از‏ ‏قبيل‏ ‏امتيازات‏ ‏نژادى‏ ‏،‏ ‏زبانى‏ ‏،‏ ‏منطقه‏ ‏اى‏ ‏،‏ ‏قبيله‏ ‏اى‏ ‏و‏ ‏مانند‏ ‏آن‏ ‏كه‏ ‏امروز‏ ‏منشاء‏ ‏هزار‏ ‏گونه‏ ‏گرفتارى‏ ‏در‏ ‏جامعه‏ ‏هاست‏ ‏،‏ ‏در‏ ‏يك‏ ‏جامعه‏ ‏اسلامى‏ ‏نبايد‏ ‏وجود‏ ‏داشته‏ ‏باشد‏ ‏چه‏ ‏اينكه‏ ‏همه‏ ‏از‏ ‏يك‏ ‏اصل‏ ‏سرچشمه‏ ‏گرفته‏ ‏و‏ ‏فرزندان‏ ‏يك‏ ‏پدر‏ ‏و‏ ‏مادرند‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏آفرينش‏ ‏از‏ ‏يك‏ ‏گوهرند‏. ‏توجه‏ ‏به‏ ‏اينكه‏ ‏جامعه‏ ‏عصر‏ ‏پيامبر‏ ‏يك‏ ‏جامعه‏ ‏به‏ ‏تمام‏ ‏معنى‏ ‏قبيله‏ ‏اى‏ ‏بود‏ ‏اهميت‏ ‏اين‏ ‏مبارزه‏ ‏را‏ ‏روشنتر‏ ‏مى‏ ‏سازد‏ ‏و‏ ‏نظير‏ ‏اين‏ ‏تعبير‏ ‏در‏ ‏موارد‏ ‏ديگرى‏ ‏از‏ ‏قرآن‏ ‏مجيد‏ ‏نيز‏ ‏هست‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏جاى‏ ‏خود‏ ‏به‏ ‏آن‏ ‏اشاره‏ ‏خواهد‏ ‏شد‏. ‏اكنون‏ ‏ببينيم‏ ‏منظور‏ ‏از‏ ((‏نفس‏ ‏واحدة‏ )) ‏كيست‏ ‏؟‏ ‏آيا‏ ‏منظور‏ ‏از‏ ‏نفس‏ ‏واحده‏ ‏يك‏ ‏فرد‏ ‏شخصى‏ ‏است‏ ‏يا‏ ‏يك‏ ‏واحد‏ ‏نوعى‏ (‏يعنى‏ ‏جنس‏ ‏مذكر‏) ‏شكى‏ ‏نيست‏ ‏كه‏ ‏ظاهر‏ ‏اين‏ ‏تعبير‏ ‏همان‏ ‏واحد‏ ‏شخصى‏ ‏را‏ ‏مى‏ ‏رساند‏ ‏و‏ ‏اشاره‏ ‏به‏ ‏نخستين‏ ‏انسانى‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏قرآن‏ ‏او‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏نام‏ ‏آدم‏ ‏پدر‏ ‏انسانهاى‏ ‏امروز‏ ‏معرفى‏ ‏كرده‏ ‏و‏ ‏تعبير‏ ((‏بنى‏ ‏آدم‏ )) ‏كه‏ ‏در‏ ‏آيات‏ ‏فراوانى‏ ‏از‏ ‏قرآن‏ ‏وارد‏ ‏شده‏ ‏نيز‏ ‏اشاره‏ ‏به‏ ‏همين‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏احتمال‏ ‏اينكه‏ ‏منظور‏ ‏وحدت‏ ‏نوعى‏ ‏بوده‏ ‏باشد‏ ‏از‏ ‏ظاهر‏ ‏آيه‏ ‏بسيار‏ ‏دور‏ ‏است‏ . ‏سپس‏ ‏در‏ ‏جمله‏ ‏بعد‏ ‏مى‏ ‏گويد‏: ((‏همسر‏ ‏آدم‏ ‏از‏ ‏او‏ ‏آفريده‏ ‏شد‏)) (‏و‏ ‏خلق‏ ‏منها‏ ‏زوجها‏). ‏بعضى‏ ‏از‏ ‏مفسران‏ ‏از‏ ‏اين‏ ‏تعبير،‏ ‏چنين‏ ‏فهميده‏ ‏اند‏ ‏كه‏ ‏همسر‏ ‏آدم‏ ‏،‏ ((‏حوا‏)) ‏از‏ ‏بدن‏ ‏آدم‏ ‏آفريده‏ ‏شده
‏تفسیر نمونه سوره نساء ‏……………………‏………………………………………..‏………‏…………. &‏ 4
‏ ‏و‏ ‏پاره‏ ‏اى‏ ‏از‏ ‏روايات‏ ‏غير‏ ‏معتبر‏ ‏را‏ ‏كه‏ ‏مى‏ ‏گويد‏: ((‏حوا‏ ‏از‏ ‏يكى‏ ‏از‏ ‏دنده‏ ‏هاى‏ ‏آدم‏ ‏آفريده‏ ‏شده‏ )) ‏را‏ ‏شاهد‏ ‏بر‏ ‏آن‏ ‏گرفته‏ ‏اند‏ – ‏در‏ ‏فصل‏ ‏دوم‏ ‏از‏ ‏سفر‏ ‏تكوين‏ ‏تورات‏ ‏نيز‏ ‏به‏ ‏اين‏ ‏معنى‏ ‏تصريح‏ ‏شده‏ ‏است‏ . ‏ولى‏ ‏با‏ ‏توجه‏ ‏به‏ ‏ساير‏ ‏آيات‏ ‏قرآن‏ ‏هر‏ ‏گونه‏ ‏ابهامى‏ ‏از‏ ‏تفسير‏ ‏اين‏ ‏آيه‏ ‏برداشته‏ ‏مى‏ ‏شود‏ ‏و‏ ‏معلوم‏ ‏مى‏ ‏شود‏ ‏كه‏ ‏منظور‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏اين‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏خداوند‏ ‏همسر‏ ‏او‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏جنس‏ ‏او‏ (‏جنس‏ ‏بشر‏) ‏آفريد‏. ‏در‏ ‏آيه‏ 21 ‏سوره‏ ‏روم‏ ‏مى‏ ‏خوانيم‏ : ((‏و‏ ‏من‏ ‏آياته‏ ‏ان‏ ‏خلق‏ ‏لكم‏ ‏من‏ ‏انفسكم‏ ‏ازواجا‏ ‏لتسكنوا‏ ‏اليها؛‏ ‏از‏ ‏نشانه‏ ‏هاى‏ ‏قدرت‏ ‏خدا‏ ‏اين‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏همسران‏ ‏شما‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏جنس‏ ‏شما‏ ‏قرار‏ ‏داد‏ ‏تا‏ ‏به‏ ‏وسيله‏ ‏آنها‏ ‏آرامش‏ ‏يابيد‏)). ‏و‏ ‏در‏ ‏آيه‏ 72 ‏سوره‏ ‏نحل‏ ‏مى‏ ‏فرمايد‏: ((‏و‏ ‏الله‏ ‏جعل‏ ‏لكم‏ ‏من‏ ‏انفسكم‏ ‏ازواجا؛‏ ‏خداوند‏ ‏همسران‏ ‏شما‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏جنس‏ ‏شما‏ ‏قرار‏ ‏داد‏)). ‏روشن‏ ‏است‏ ‏اين‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏اين‏ ‏آيات‏ ‏مى‏ ‏خوانيم‏ ((‏همسران‏ ‏شما‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏شما‏ ‏قرار‏ ‏داد‏)) ‏معنى‏ ‏آن‏ ‏اين‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏از‏ ‏جنس‏ ‏شما‏ ‏قرار‏ ‏داد‏ ‏نه‏ ‏از‏ ‏اعضاى‏ ‏بدن‏ ‏شما‏. ‏و‏ ‏طبق‏ ‏روايتى‏ ‏كه‏ ‏از‏ ‏امام‏ ‏باقر‏ (‏عليه‏ ‏السلام‏ ) ‏در‏ ‏تفسير‏ ‏عياشى‏ ‏نقل‏ ‏شده‏ ‏،‏ ‏خلقت‏ ‏حوا‏ ‏از‏ ‏يكى‏ ‏از‏ ‏دنده‏ ‏هاى‏ ‏آدم‏ ‏شديدا‏ ‏تكذيب‏ ‏شده‏ ‏و‏ ‏تصريح‏ ‏گرديده‏ ‏كه‏ ‏حوا‏ ‏از‏ ‏باقى‏ ‏مانده‏ ‏خاك‏ ‏آدم‏ ‏آفريده‏ ‏شده‏ ‏است‏ . ‏سپس‏ ‏در‏ ‏جمله‏ ‏بعد‏ ‏مى‏ ‏فرمايد‏: ((‏خداوند‏ ‏از‏ ‏آدم‏ ‏و‏ ‏همسرش‏ ‏،‏ ‏مردان‏ ‏و‏ ‏زنان‏ ‏فراوانى‏ ‏به‏ ‏وجود‏ ‏آورد‏)) (‏و‏ ‏بث‏ ‏منهما‏ ‏رجالا‏ ‏كثيرا‏ ‏و‏ ‏نساء‏). ‏از‏ ‏اين‏ ‏تعبير‏ ‏استفاده‏ ‏مى‏ ‏شود‏ ‏كه‏ ‏تكثير‏ ‏نسل‏ ‏فرزندان‏ ‏آدم‏ ‏تنها‏ ‏از‏ ‏طريق‏ ‏آدم‏ ‏و‏ ‏همسرش‏ ‏صورت‏ ‏گرفته‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏موجود‏ ‏ثالثى‏ ‏در‏ ‏آن‏ ‏دخالت‏ ‏نداشته‏ ‏است‏ . ‏سپس‏ ‏به‏ ‏خاطر‏ ‏اهميتى‏ ‏كه‏ ‏تقوا‏ ‏در‏ ‏ساختن‏ ‏زيربناى‏ ‏يك‏ ‏جامعه‏ ‏سالم‏ ‏دارد‏ ‏مجددا‏ ‏در‏ ‏ذيل‏ ‏آيه‏ ‏،‏ ‏مردم‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏پرهيزكارى‏ ‏و‏ ‏تقوا‏ ‏دعوت‏ ‏مى‏ ‏كند‏ ‏منتها‏ ‏در‏ ‏اينجا‏ ‏جمله‏ ‏اى‏ ‏به‏ ‏آن‏ ‏اضافه‏ ‏كرده‏ ‏و‏ ‏مى‏ ‏فرمايد‏: ((‏از‏ ‏خدايى‏ ‏بپرهيزيد‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏نظر‏ ‏شما‏ ‏عظمت‏ ‏دارد‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏هنگامى‏ ‏كه‏ ‏مى‏ ‏خواهيد‏ ‏چيزى‏ ‏از‏ ‏ديگرى‏ ‏طلب‏ ‏كنيد‏ ‏نام‏ ‏او‏ ‏را‏ ‏مى‏ ‏بريد‏)) (‏و‏ ‏اتقوا‏ ‏الله‏ ‏الذى‏ ‏تسائلون‏ ‏به‏ ). ‏قابل‏ ‏ذكر‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏كلمه‏ ((‏و‏ ‏الارحام‏ )) ‏عطف‏ ‏بر‏ ((‏الله‏ )) ‏است‏ ‏،‏ ‏و‏ ‏لذا‏ ‏در‏ ‏قرائت‏ ‏معروف‏ ‏،‏ ‏منصوب‏ ‏خوانده‏ ‏شده‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏بنابراين‏ ‏معنى‏ ‏آيه‏ ‏چنين‏ ‏مى‏ ‏شود‏ ((‏واتقوا‏ ‏الارحام‏ )) ‏به‏ ‏هر‏ ‏حال‏ ‏ذكر‏ ‏اين‏ ‏موضوع‏ ‏در‏ ‏اينجا‏ ‏اولا‏ ‏نشانه‏ ‏اهميت‏ ‏فوق‏ ‏العاده‏ ‏اى‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏قرآن‏ ‏براى‏ ‏صله‏ ‏رحم‏ ‏قايل‏ ‏شده‏ ‏تا‏ ‏آنجا‏ ‏كه‏ ‏نام‏ ‏ارحام‏ ‏بعد‏ ‏از‏ ‏نام‏ ‏خدا‏ ‏آمده‏

 

دانلود فایل