تحقیق تغييرات فرهنگي ( ورد) 💯

دانلود تحقیق تغييرات فرهنگي ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تغييرات فرهنگي ( ورد)

تحقیق-تغييرات-فرهنگي-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 20 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تحليلي جامعه شناختي از نقش تغييرات اجتماعي درتحولات فرهنگي 
‏تغيير قانون طبيعت است و بر آن اساس است که فردا با امروز ‏متفاوت خواهد بود همان طور که امروز با ديروز فرق دارد. ساختار اجتماعي در معرض ‏تغييرات بي‌وقفه است . گرچه افراد سعي در پايداري وثبات دارند و جوامع تخيل تداوم ‏را در خود مي پرورانند ولي آن هرگر تحقق نمي يابد . اين خود يک حقيقت آشکار است که ‏جوامع به عنوان يک پديده رو به تغيير در حال رشد انحطاط و تجديد هستند و طي گذشت ‏زمان رنج مي‌برند. تغييرات اجتماعي گرچه در تمام جوامع و تمامي ادوار اتفاق افتاده ‏و مي‌افتد اما ميزان آن از جامعه‌اي تا جامعه ديگر متفاوت است . در جامعه‌اي اين ‏تغييرات تحت شرايط خاص ممکن است سريع ولي در جامعه ديگر کند باشد . شناخت پيدا کرد ‏نسبت به اين تغييرات خود در گروه مطالعه جهات ظهور و علل آن تغييرات است.
‏تحولات اقتصادي و اجتماعي صورت گرفته در جوامع مختلف ‏ساختار اجتماعي آنها را دگرگون کرده است . به همين خاطر مديريت مناسبي نيز جهت ‏اداره اين جوامع مورد نياز است . در حالي که جوامع به ويژه نقاط شهري در عصر حاضر ‏با سرعت اعجاب‌آوري گسترش مي يابند. دولت ها و نهادهاي برنامه ريزي اجتماعي نيز ‏درتلاشند تا با اين نوع تغييرات اجتماعي و شرايط انفجاري جديد خود را تطبيق دهند ‏انفجاري به اين معنا نيست که نسبت تقاضاها نيز در زمينه هاي مختلف در حال افزايش ‏است . برنامه‌ريزان و مديران اجتماعي مي بايست خود را به گونه اي تکميل و به هنگام ‏نمايند تا به راحتي پاسخگوي نيازها و تغييرات باشند.
‏در اين زمينه مراکز دانشگاهي نقش عمده اي مي توانند به ‏عهده داشته باشند به اين معنا که بسياري از نيازهاي اجتماعي و پاسخ گويي به تغييرات ‏اجتماعي تا جايي که به تحقيقات و تکميل مديران شهري مربوط مي‌شود اين‌گونه وظايف ‏عمدتاٌ به عهده مراکز دانشگاهي است .کادرسازي و تربيت نيروي متخصص عمدتاٌ درون ‏دانشگاه ها صورت مي‌گيرد. به همين خاطر با توجه به وسعت تغييرات اجتماعي درون شهرها ‏مراکز دانشگاهي نيز مي‌بايست به لحاظ کمي و کيفي تغيير کرده و سرمايه‌گذاري هاي ‏لازم نيز در آنها اعمال شود.
‏ميزان و نسبت تغييرات درون جوامع به گونه‌اي است که مدل ‏ها و روش هاي قديمي مديريت اجتماعي پاسخ وي اين قبيل تغييرات نيست صرفاٌ به اين ‏خاطر که بسياري از جوامع طي 40 ساله اخير شاهد بيش از 5 برابر تغييرات بوده اند.
‏در چنين شرايطي مديران و برنامه ريزان ديروز به راحتي نمي ‏توانند پاسخگوي مسايل و نيازهاي ‌اجتماعي امروز باشند. در صورتي که مديريت مناسبي ‏در جوامع عصر حاضراعمال نشود تنش ها و برخوردهاي اجتماعي ابعاد وسيع تري به خود ‏مي‌گيرد . در صورتي‌که مديريت اجتماعي _ فرهنگي مناسبي در زمينه‌هايي چون بهداشت ‏اشتغال توزيع مناسب امکانات، بي عدالتي هاي جنسي ( زن و مرد ) و … صورت نگيرد ‏زمينة بسياري از بي‌نظمي‌ها و اصطکاک‌هاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي فراهم مي‌آيد، ‏از اين رو جهت احتراز چنين مخاطراتي، مديريت مناسب اجتماعي فرهنگي ضروري به نظر مي ‏رسد.
‏تغيير يا به عبارتي دقيق تر تغييرات اجتماعي به عنوان يکي ‏از موضوعات اساسي عصر جديد شناخته شده است. اين پديده خود پيچيدگي ها دارد ، توسعه، ‏نوسازي، تغييرات فرهنگي و در مواردي تناقض ها و بن بست هاي اجتماعي فرهنگي يا روند ‏فرهنگ سازي نيز صورت مي‌گيرد، يعني با دستيابي به زمينه هاي جديد فرهنگي، ابتکارات ‏و نوآوري‌هاست که با بحران مي‌توان تطبيق و سازگاري پيدا کرد. در مسير تغييرات ‏اجتماعي، از طريق فرهنگ و به وسيله فرهنگ است که بشر شانس ماندگاري و بقا پيدا کرده ‏است با فرهنگ تکامل يافته است و برتري خود را نسبت به ساير موجودات از همين طريق به ‏دست آورده است .
‏پيدايش و گسترش زمينه هاي مختلف فن آوري نيز اشکالي از روابط اجتماعي ‏جديد و الگوهاي فرهنگي جديد را به دنبال آورده است . اما ظهور و گسترش فن آوري خود ‏نيز بستگي به مجموعه‌اي از عوامل اجتماعي و فرهنگي دارد. بنابراين، سهم عظيمي از ‏تغييرات اجتماعي در عصر حاضر به دنبال پيدايش و انتقال فن‌آوري به وقوع پيوسته ‏است.
‏طي نيم قرن اخير علم جامعه‌شناسي خود را هرچه بيشتر به ‏تحليل و توضيح پديده تغييرات اجتماعي و توسعه اقتصادي مربوط کرده است، جرياني که به ‏طور عيني در بسياري از جوامع به ويژه نقاط شهري مشاهده مي شود بسياري از جامعه
‏شناسان طي دهه هاي اخير به ارزيابي و تحليل تغييرات اجتماعي پديد آمده، پرداخته اند . ‏همين طور با کمي شدن جامعه شناسي و ايجاد شاخص هاي اجتماعي ـ اقتصادي و فرهنگي ، ‏تغييرات اجتماعي پديد آمده قابل اندازه‌گيري شده است . از اين طريق ،آثار و ‏پيامدهاي آتي نيز قابل پيش‌بيني شده است .
‏بر اساس يک فرضيه، پيشرفت و توسعه فرد تغييرات اجتماعي را ‏به دنبال مي آورد. اينکلز (——) نيز عقيده دارد که پيشرفت و توسعه فرد ( ‏مدرنيزاسيون)> ‏پيشتاز نوسازي جامعه و تغييرات اجتماع است .اين بدان مفهوم است که ‏مجموعه اي از نگرش ها> ‏ارزش ها و احساسات جديد پديد آمده بين افراد و توسط ‏آنها> ‏خود تغييرات و الگوهاي جديد و گسترده اجتماعي را به دنبال مي آورد. اينکلز ‏اشاره به رشد تعليم و تربيت ، محيط شهري و مسايل ارتباط جمعي > ‏نظام بوروکراسي > ‏موقعيت نظامي > ‏صنعتي شدن و … دارد> ‏که مجموعاٌ تغييرات اجتماعي را به ‏دنبال مي آورند. اين عوامل در قالب علم جامعه شناسي مطالعه و تجزيه و تحليل مي ‏شود.
‏گستره تغيير
‏هر جامعه اي داراي تاريخچه مربوط به خود است و تقريبا هيچ جامعه اي نيست ‏که از آلوده شدن به تغيير در امان مانده باشد. در حالي که بعضي از تغييرات از درون ‏و در چارچوب فرهنگ خودي است . بعضي ديگر محصول ابتکارات بيروني و خارجي است و به ‏طور مستقيم يا غيرمستقيم از عوامل و عناصر بيروني الهام ونشأت مي گيرد. همين طور ‏بعضي از تغييرات برنامه ريزي شده و هدفدار و بعضي ديگر برنامه ريزي نشده و بدون هدف ‏هستند> ‏بعضي از تغييرات يک بار اتفاق مي افتد و بعضي ديگر به کرات اتفاق مي افتد . ‏بعضي از تغييرات اگرچه در يک بعد از فرهنگ ظاهر مي شود ولي در اجزاء ديگر اشاعه ‏مي يابد> ‏در حالي که بعضي تغييرات ديگر قابل اشاعه نيست> ‏از اين رو آشنايي با ‏طبيعت و چگونگي> ‏محتوا > ‏ميزان و جهت تغيير يا تغييراتي که در جامعه در حال ‏وقوع است ضروري مي نمايد و از ديدگاه جامعه شناسان داراي اهميت و ارزش مثبتي ‏است
‏تحليل مفاهيم تغييرات اجتماعي :
‏مفاهيم اساسي جامعه شناسي هر يک به عنوان علت و همچنين ‏معلول ( پيامد) تغييرات اجتماعي قابل بررسي هستند. مثلاٌ الگوهاي ساختار اجتماعي ‏چون اندازه جمعيت استاني تغييراتي در زندگي اجتماعي از نوع تراکم جمعيت در مراکز ‏شهري را باعث مي شود. اين در حالي است که تغييرات در زندگي اجتماعي خود معلول ‏پيشرفت هاي پيشين از نوع کشف دارو> ‏درمان بيماري و .. است از طرف ديگر> ‏بسياري ازتغييرات اجماعي خود به دنبال کنش هاي اجتماعي صورت گرفته است . مثلاٌ ‏اختراع داروهاي کنترل مواليد خود به دنبال تحققات علمي> ( ‏کنش هاي اجتماعي ) ‏مخترعين مربوطه صورت گرفته است . فرهنگ نيز به عنوان منبع مهم تغييرات اجتماعي مطرح ‏است . مثلاً اعتقادات و ارزش هاي غالب بر تصميم به داشتن يک > ‏دو يا … فرزند > ‏تغييراتي در اندازه جمعيت به وجود مي آورد که خود به تغييرات اجتماعي منجرمي ‏شود. قدرت نيز به عنوان يک مفهوم اساسي در تغييرات اجتماعي نقش دارد. مثلاً افراد ‏داراي قدرت بيشتر نقش بيشتري در ايجاد تغييرات اجتماعي دارند. بسياري از تغييرات ‏اجتماعي ناشي از تلاش جهت دستيابي به قدرت است مثل حرکت هاي انقلابي در بسياري از ‏جوامع رو به توسعه که طي آن بسياري از افراد به زمين براي کشاورزي و شرايط بهتر ‏کاري دست مي يابند. يکپارچگي کارکردي نيز زمينه را براي تغييرات و وابستگي دروني ‏اجزاء جامعه فراهم مي آورد.
‏نظريه هاي کلاسيک تغييرات اجتماعي
‏تغييرات اجتماعي در تمامي شئون ‏زندگي اجتماعي اتفاق مي افتد و بر هر دو وضعيت يعني : کنش هاي اجتماعي متقابل ( ‏روابط اجتماعي ) و ساختارهاي بزرگتر نهادهاي اجتماعي ما تأثير مي گذارند. مثلاً ‏ملاحظه اين که پيشرفت هاي بنيادي و فن آوراند چه اندازه ساختار کار و اشتغال را تحت

 

دانلود فایل