تحقیق تعريف خاك 💯

دانلود تحقیق تعريف خاك باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تعريف خاك

تحقیق-تعريف-خاكلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 22 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏تعريف خاك
‏در علوم مهندسی ، خاک مخلوط غیر یکپارچه‌ای از دانه‌های کانیها و مواد آلی فاسد شده می‌باشد که فضای خالی بین آنها توسط آب و هوا (گازها) اشغال شده است. خاک به عنوان مصالح ساختمانی در طرح‌های مهمی در مهندسی عمران بکار گرفته می‌شود و همچنین شالوده اکثر سازه‌ها بر روی آن متکی است.
‏بنابراین مهندسان عمران باید بخوبی خواص خاک از قبیل مبدا پیدایش ، دانه بندی ، قابلیت زهکشی آب ، نشست ، مقاومت برشی ، ظرفیت باربری و غیره را مطالعه نمایند. مکانیک خاک شاخه‌ای از علوم مهندسی است که به مطالعه مشخصات فیزیکی و رفتار توده خاکی تحت بارهای وارده می‌پردازد. مهندسی پی ، کاربرد اصول مکانیک خاک در مسائل عملی است.
‏تاریخچه
‏تاریخچه عملیات خاکی را می‌توان به دوره‌های دور تاریخ بشری نسبت داد و آن را با قدمت پیدایش شهرنشینی یکی دانست. حفر قناتها ، کانالهای آبرسانی ، ایجاد پلها و سدهای محکم و سایر بناهایی که آثار آنها در کشورهای دنیا از ده‌ها قرن قبل تا کنون به یادگار مانده است، همه از مواردی است که به نحوی با عملیات خاکی ارتباط دارد.
‏3
‏سیر تحولی و رشد
‏توجه به بررسی و مطالعه خاک با یک دیدگاه مهندسی و به ‏منظور تحلیل ریاضی خواص آن ، از قرن 18 میلادی آغاز شد و در واقع اولین بار در عین ‏حال مهمترین رابطه ساده در زمینه مکانیک خاک ، در سال 1773 توسط کولمب یک مهندس ‏ارتشی فرانسه ارائه گردید. این رابطه ساده ، که یک رابطه اساسی در بررسی مقاومت یا ‏عدم ‏مقاومت خاک ‏است عبارت است از:
(τ=c+bntan(φ
‏کارهای ‏بوسینسک ‏در مورد تئوری ‏اجسام الاستیک ‏که در سال 1885 انتشار یافت ‏به ارائه راه حل‌های دقیق در محاسبه تنش‌ها و تغییر شکل‌های درون محیط خاکی منجر ‏گردید و توانست در تحلیل بخش مهمی از مبحث مکانیک خاک ، پاسخگو باشد. دانش مکانیک ‏خاک به صورت مدرن ، در ابتدای قرن حاضر گسترش روز افزونی یافت و مانند سایر علوم ‏مهندسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت بطوری که در سال 1925 ‏کارل ترزاگی ‏، استاد ‏دانشگاه هاروارد ‏، نتیجه تحقیقات خود را به ‏صورت مقاله‌ای ارائه داد و در سال 1943 کتاب «‏اصول نظری مکانیک خاک» ‏را تدوین و منتشر ‏کرد.
‏کارل ترزاگی (1963-1883) را به حق بنیانگذار دانش مکانیک خاک ‏نامیده‌اند. در اینجا شایسته است از سهم محققین روسی نیز یادآور گردد، چه ‏پژوهشگرانی چون ‏سیتوویچ ‏در کشور روسیه به موازات دانشمندان ‏غربی در توسعه دادن مبحث مکانیک خاک کارهای زیادی ارائه دادند. نامبرده نیز در سال 1934 ‏کتاب ‏اصول علم مکانیک خاک
‏3
‏را منتشر ‏نمود.
‏امروزه اهمیت دانش مکانیک خاک مانند علوم دیگر ‏روز به روز رو به فزونی است و این بویژه به این علت است که تجربه‌های گذشته در این ‏زمینه بدون گسترش تئوری‌های مطمئن‌تر و راه حل‌های اقتصادی‌تر تکافوی حل مسائل جدید ‏را در عمل نمی‌نماید. به علاوه ، بسط مسائل مبحث مکانیک خاک همراه با توسعه روش‌ها ‏و دیدگاههای جدید در زمینه مکانیک محیط دانه‌ای ، گسترش و افزایش دقت در تحلیل‌های ‏ریاضی و مدل سازی‌ها را در هر دو زمینه الزامی نموده و نیز به نتیجه رسانده است.
‏5
‏مباحث کلی مکانیک خاک
‏طرح تئوریهایی که نشان دهنده رفتار توده خاکی در برابر عوامل بیرونی ، مثل ‏نیروهای مختلف ، باشد.
‏کاربرد معلومات تئوری و تجربی در موارد و مسائل اجرایی
‏خواص فیزیکی ، شیمیایی و کانی شناسی خاکها
‏خواص فیزیکی و شیمیایی خاک : ‏شناخت خواص فیزیکی ، شیمیایی و ‏کانی ‏شناسی ‏خاکها در بسیاری از بررسی‌ها و مطالعات و تصمیم گیری‌ها در عملیات خاکی ‏نقش مهمی دارد. خواص فیزیکی و شیمیایی خاکها را باید عمدتا در عوامل زیر جستجو کرده ‏و مربوط به آنها دانست.
‏ترکیب کانی شناسی دانه‌ها : ‏از آنجایی که خاکها از تجزیه و ‏هوازدگی سنگهای پوسته زمین ‏پدید آمده است‌، ‏لذا کانی‌های تشکیل دهنده خاکها باید همان کانی‌های تشکیل دهنده سنگ مادر ‏باشد.
‏طبیعت سطح ذرات خاک (سطح مخصوص) : ‏سطح خارجی دانه‌های خاک ، یعنی فصل ‏مشترک محیط جامد با محیط مجاور آن که ممکن است، آب یا هوا باشد. محل پدید آمدن بعضی ‏پدیده‌های فیزیکی یا شیمیایی است که این پدیده‌ها برخواص دیگر خاک مثل؛ مقاومت و

 

دانلود فایل