تحقیق تاريخ ديرين تركان ايران 8ص 💯

دانلود تحقیق تاريخ ديرين تركان ايران 8ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تاريخ ديرين تركان ايران 8ص

تحقیق-تاريخ-ديرين-تركان-ايران-8صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 9 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏تاريخ ديرين تركان ايران
‏مقدمه ای بر مبحث ايلاميان بزبان فارسی:
‏ايلاميان‏ شاخه اي از آن دسته از اقوام خويشاوند و‏ ‏همزبانی بودند كه در حدود 5000 سال قبل از ميلاد از اسياي ميانه به ايران كوچ كردند. ايلاميان در جنوب غرب ايران امروزي ساكن شدند. و بعد از چندين قرن موفق به ايجاد تمدن بزرگي به نام ايلام شدند و دولت عيلام نزديک به سه هزار سال دوام يافت.
ايلاميان تقريبا همزمان با سومري ها دولتشان را كه شامل خوزستان, اطراف كوههای بختياري,لرستان,پشتكوه و ‏انشان‏ يا ‏انزان‏(فارس) بود تشكيل دادند.پايتختشان شوش بود و اهواز و خايدالو(خرم اباد) از شهرهاي مهم شان بود(حقوق تاريخ, صفحه ٨‏۳, ‏علي پاشا). ولي بعدا سرزمين تحت سلطه شان را تا نواحي مركزي و شرقي ايران گسترش دادند‏ַ‏
خود اهالي ايلام كشورشان را Haltamtu‏ هلتمتو به معني سرزمين خدا(ئي) مي ناميدند. سومري هاي دشت نشين ناحيه بين النهرين, ان كشور را ايلام(Elam‏) يعني كشور كوهستاني و اهالي ان را ايلامي يعني ساكنين مناطق كوهستاني خطاب ميكردند. اين نامگذاري را اكدي ها از سومري ها اخذ و از طريق تمدن بابل به تورات رسيد كه با املاي “عيلام” به اعراب و ديگر مسلمين منتقل شد.هخامنشيان مهاجر انان را‏ Huwaja‏ مي ناميدند.(‏ دكتر ض‏ַ‏ ‏صدر,پيرامون نام تاريخي كشور”ايلام”)‏
دولت مقتدر ايلام از ‏۳۵۰۰‏ سال قبل از ميلاد تا 645 ق م يعني به مدت ‏۳۰۰۰‏سال تداوم داشت و بيشترين تاثير را بر فرهنگ اقوام ساكن در ايران گذاشته است.
از ايلاميان كتيبه و لوحه هاي زيادي به جاي مانده و بيش از ده هزار لوحه ايلامي در دانشگاه شيكاگو نگهداري ميشود و اثاري كه تا حال ترجمه شده اطلاعات زيادي راجع به سلسله هاي شاهي ايلام ميدهند ولي اطلاعات راجع به زمان قبل از سارگون اول (2334ق م) شاه اكد كم است.
اولين سلسله سراسري ايلام “‏آوان‏” نام داشت (2550-2600ق م) و شوشتر كنوني مركزشان بود.
سلسله “
2
‏سيماش‏” 12 شاه داشتند و مركز حكومتشان در شمال خوزستان و جنوب لرستان بود. اوايل حكومتشان همزمان با حاكميت قوتتي هاي اذربايجان در بابل بود و تابع انها بودند و اخرين شاه اين سلسله “Eparli‏” بود و اين سلسله در سال ‏۱‏٨٦‏۰‏ق م سرنگون شد‏ַ‏از حوادث مهم اين دوران جنگهاي طولاني با سومر-اكد كه منجر به انقراض انان و تسلط درازمدت ايلاميان بر بين النهرين شد‏ַ‏
سلسله “سوككال ماخ” (‏۱‏٨‏۰۰-۱۵۵۰‏ق م) : از شاهان معروف اين سلسله” shirukduk‏” ميباشد كه بابل را مطيع ايلام كرد‏ַ‏ ‏در سال ‏۱‏٩‏۵‏٧ در شمال عراق كتيبه اي از او پيدا شد كه اشاره ميكند به حمله او به قوتتي هايي كه بين درياچه اورميه و ايلك باتان(همدان) ساكن بودند ,در ان حمله shirukduk‏ شكست خورده و به شوش برگشته و بعد از مدتي ميميرد‏ַ‏ ‏بعد از او برادرش” ‏شيموت-وارتاش‏” شاه ايلام شد‏ַ‏
دوره ميانه پادشاهي ايلام( ‏۱۴۵۰-۱۱۰۰‏ ق م) دوران زرين ايلام بود. ولي در قرن هاي ‏۱۱-‏٩ ق م به علت كشمكشهاي داخلي ايلام فاقد دولت مركزي بود و همه ايالتها كاملا مستقل بودند‏ַ‏
دوران جديد دولت ايلام (٧‏۴۵-‏٦‏۴۵‏ق م ) از حساسترين دوران در تاريخ دولت ايلام بود,در اين دوره كياكسار شاه ماد همراه با بابل بر عليه آشور ميجنگيدند و ايلاميان از اين فرصت استفاده كرده دولت خود را تقويت كردند
در اين دوران “‏تيگلات پيلسر‏” شاه آشور توانست لولوبي ها و هوري ها را مطيع خود ساخته و مستقيما با ايلام همسايه شود‏ַ‏ ‏سارگون دوم در سال ٧‏۲۲‏ق م به ايلام حمله كرد ولي شكست خورد‏ַ‏ آشور بني پال در سال ٦‏۴۵‏ به ايلام حمله كرده و ” خوم بان كالداش” اخرين شاه ايلام را دستگير كرد و دولت مركزي ايلام را منقرض كردند ولي دولت هاي محلي به عمر خود ادامه دادند و شكست نهايي ايلام با حمله هخامنشيان در سال ‏۵۴۵‏ق م انجام گرفت‏ַ‏
ايلاميان بعد از اين شكست ديگر فرصت باز سازي دولت مركزي خود را نيافتند و بعد از انقراض ماد توسط هخامشيان‏٬‏ پارس ها بتدريج اراضي ايلام را ضميمه امپراطوري تازه تشكيل شده خود كردند و دولت هاي محلي ايلام تابع انها شدند‏ַ‏
ايلاميان براي تشكيل دولت مستقل خود حتي در زمان هخامنشيان بارها قيام كردند ولي ديگر موفق نشدنددولت پايداري را ايجاد كنند . داريوش در سال اول حكوتش سه بار براي جنگ با سه نفر از استقلال طلبان ايلام به انجا لشكر كشي كرد و هر سه قيام را با
4
‏ ‏خشونت زياد سرکوب کرد.داريوش‏ ‏ شهرشوش را گرفته و به پايتختی تبديل كرد و بدين ترتيب حكومت ايلام توسط هخامنشيان از بين رفت ولی ايلاميان مثل يک ملت تا قرن ها به حيات خود ادامه داد. در زمان اشکانيان ‏٬‏ ايلاميان حق ضرب سکه خود را داشتند و بارها در زمان اشکانيان برای استقلال خود قيام کردند.
‏از آنجا که به هيچ وجه حمله آشوريها و حتی حمله هخامنشيان را پايان کار ايلام نميدانيم‏٬‏ بخش مهمی از کتاب را به بررسی تاريخ ايلام در دوره سلوکی ‏٬‏ اشکانی و ساسانی اختصاص داده ايم و اميدواريم خواننده مجاب شود که حمله آشور بنی پال و ظهور‏ ‏هخامنشيان پايان کار ايلام نيست که حتی در دوره اشکانی برای استقلال خود می جنگيده اند.( د.ت.پوتس‏٬‏ باستان شناسی ايلام‏٬‏ مقدمه‏٬‏ص‏۲ ‏٬‏ از انتشارات دانشگاه کمبريج‏٬‏سال ‏۱۹۹۹)‏ ‏
ايلاميان بر عكس سومريان بعد از انقراض حاكميتشان در طول عصر هاي زيادي به زندگي در وطن خود ادامه داده و زبان و تمدن خود را زنده نگه داشتند‏ַ‏زبان ايلامي كه به علت شباهت اش با زبان ديگر اقوام (قوتتي ه,كاسسي ها,‏ַַַ‏)‏ از زمان‏ Puzur inshushinak‏ پوزور اين شوشيناک‏ ‏(‏۲۲۰۰‏ ق.م.)زبان مشترك و اداري سراسر ايران بود توانست موقعيت ممتاز خود را تا اوايل ساسانيان حفظ كند‏ַ‏با ترجمه تعدادي از لوحه هاي ايلامي نگهداري شده در شيكاگو بطور قطعي ثابت شده است كه زبان ايلامي يك زبان التصاقي ميباشد و لغات زيادي در ان با تركي آذري امروزي شبيه يا عين هم هستند‏ַ‏ ‏آكادئمك “مار‏” ثابت كرد كه زبان ماد و ماننا نيز همان زبان ايلامي بود‏ַ‏
‏زبان ايلامي‏ تا قرن ها بعد از سقوط ايلام اهميت خود را حفظ كرد , داريوش هخامنشي آن را زبان رسمي و اداري امپراطوري كرد و همه ‏۳۰‏ هزار لوحه پيدا شده در تخت جمشيد به زبان ايلامي هستند(هنوز هم ترجمه نشده اند)‏ַ‏ ‏اكادمئك”مار” ثابت كرده است كه زبان رسمي و اداري ماد هم ايلامي بود(تاريخ و تمدن ايلام, ص‏۵), ‏اين موضوع بعدا در بخش مربوط به ماد ها‏ ‏شرح داده خواهد شد‏ַ‏
ايلاميان در زمان هخامنشيان, سلوكيان, اشكانيان و ساسانيان زبان خود را نگه داشتند و حتي در دوره بعد از اسلام نيز زبان ايلامي به حيات خود ادامه داد واز طرف تاريخنويسان اسلامي “‏خوزي‏” ناميده شد ,براي مثال‏ اصطخري‏ در كتاب”‏مسالك الممالك‏” به ان اشاره ميكند و تاريخدانان امروزي مثلا
5
‏دكتر سيد محمدعلي سجادي‏ و‏ַַ‏زبان خوزي را همان زبا ن ايلامي ميدانند‏ַ‏ ‏اين زبان حالا هم در شوش و مناطق عراقي نزديك به شوش , از جمله شهر “مندلي” و هم چنين در شهر “سنقر” لرستان و اطراف ان و بعضي جاهاي ديگر زنده است و زبان عادي و روزمره اهالي ميباشد و خودش هم به زبان تركي اذري امروزي خيلي نزديك است, انان خودشان را اشكاني مينامند(تاريخ ديرين تركان ايران,جلد‏۱, ‏پروفسور ذهتابي)‏
” ‏دمورگان‏” كه سالها در خرابه هاي شوش كاوشگري كرده بود مينويسد كه ايالت فارس حتي بعد از به قدرت رسيدن هخامنشيان شديدا تحت نفوذ فرهنگ و زبان ايلامي بود و پارس ها دولت و فرهنگ خود را بر آنچه كه از ايلاميان ياد گرفته بودند بنا نهادند‏ַ‏
“‏م‏ַ‏ ‏دياكونوف‏” محقق‏ ‏روسيمينويسد: در ايالت فارس چندين كتيبه ايلامي از اوايل حكومت هخامنشيان وجود دارد كه حضور بالاي ايلاميان در آنجا را حتي در زمان داريوش دوم نشان ميدهد‏ַ‏ ‏و اين مسئله از انجا ديده ميشود كه” ‏مارتيا‏ ” كه خود را پادشاه ايلام مينامد در ايالت فارس زندگي ميكرد و در دفترخانه “استخر” حاكميت كامل زبان ايلامي نشانه بيسوادي مامورين و دولتمردان پارس ميباشد و نه اينكه تصور كنيم كه ان زبان فقط رايج در بين اهالي بود‏ַ‏ (‏تاريخ ماد صفحه ‏۵‏٨‏۰-۵‏٨‏۱‏)
چونكه هخامنشيان كوچ نشين از خود تمدني نداشتند و حاكميت را با زور شمشير و خشونت و بيرحمي خاص خودشان‏ ‏بدست آورده بودند امپراتوري خود را بر پايه تمدن ايلام بنا كردند و به وسيله آنان تمدن ايلامي در دنيا توسعه يافت‏ַ‏ ‏در آن زمان دعواي تمدن و فرهنگ قومي در ايران وجود نداشت و اين عارضه از زمان ساسانيان توسط ‏اردشير بابکان‏ شروع شد( از بين بردن آثار تركان ماد و اشكاني توسط ساسانيان) و بعدا اين کار زشت توسط ‏رژيم پهلوي‏ كه خود را وارث انها معرفي ميكرد ادامه يافت( خيلي از آثار باستاني اذربايجان را در اين دوره از بين بردند)‏ַ‏
تمدن واحد سنتي ايران تا زمان انقلاب مشروطيت تقريبا همان تمدن ايلامي بود كه براي اولين بار با ورود اسلام تغييراتي در ان ايجادشده بود و بار دوم قازان خان سلطان معروف و کاردان ايلخاني با اصلاحات اجتماعي عظيم خود تغيراتی را در سيستم اجتماعی ايران داد و بعد ها هم در زمان مشروطيت و هم با انقلاب سفيد تغيراتي در آن شد ولي رويهمرفته ساختار اجتماعی امروزی ايران همان ساختار ايلامي و تمدن ايراني مساوي است با تمدن ايلامي و‏ تمدني به اسم تمدن آريايي وجود خارجي‏ ‏نداشته‏ و نظريه پوچ و بي اساسي است كه از طرف استمارگران غربي براي رسيدن به اهداف استمارگرانه شان در

 

دانلود فایل