تحقیق تاريخچه حرم ابوالفضل العباس 19 ص 💯

دانلود تحقیق تاريخچه حرم ابوالفضل العباس 19 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تاريخچه حرم ابوالفضل العباس 19 ص

تحقیق-تاريخچه-حرم-ابوالفضل-العباس-19-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 15 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 


‏دبير:آقاي علي د‏ ‏هباشي
‏تهيه كننده:مهدي براقي
‏دوم انساني كلاس 201
‏سال تحصيلي 85 ‏–‏ 84
‏حرم ابوالفضل(عليه السلام) در فاصله تقريبىسيصدمترى و در شمال حرم امام حسين(عليه السلام)قرار دارد; يعنى در همان جايى كه آن حضرت به شهادت رسيد و در آن به خاك سپرده شد و بر مرقد او بنايى ساختند. اين بنا شامل يك صحن، بارگاه و گنبدى پوشيده از كاشى و دو گلدسته با سرگلدسته‏ ‏هاى طلاكارى شده است.
‏از ديرباز همه تغييرها و توسعه ‏هايى كه در حرم امام حسين(عليه السلام) پديد آمده، كم‏ا‏بيش حرم حضرت عباس(عليه السلام) را نيز در برگرفته و همه كسانى كه به بنا و نوسازى حرم امام(عليه السلام)پرداخته، به بنا و نوسازى حرم آن‏ ‏حضر‏ ‏ت نيز توجه كرده‏ ‏اند، خواه در بناى صحن، خواه‏ گنبد و بارگاه و خواه گلدسته‏ ‏ها. البته از جزئيات نخستين بنايى كه بر مرقد آن حضرت ساخته شد، اطلاعات روشنى در دست نيست و آنچه در دست داريم اطلاعاتى مربوط به طرح و نقشه حرم‏‌‏،‏ عناصر بنا، چگونگى معمارى و تزيين‏ ‏ها در دوره قبل از قرن هفدهم ميلادى است.
‏به هر روى، حرم حضرت عباس(عليه السلام) قطعهاى از سرزمين مباركى ا ست كه خداوند به ديده عنايت در آن نگريسته و آن را كعبه دلها كرده است. حرم آن بزرگ، مجموعه‏ ‏اى است داراى‏4370‏ متر مربع مساحت كه مرقد عباس(عليه السلام) را در ميان دارد. گنبد خانه‏ ‏اى مستطيل شكل با ابعاد 110 در 120 متر و با چهار رواق در چهار طرف. محوطه‏ ‏اى روباز اين گنبد خانه و رواق‏ ‏ها را در ميان گرفته كه آن را صحن گويند.
‏حرم حضرت عباس(عليه السلام) در كليات نقشه و طرح بنا با حرم امام حسين(عليه السلام) تفاوتى چندان ندارد و تنها تفاوت در تعداد رواق‏ ‏هاى پيرامون گنبد خانه و همچنين غرفه‏ ‏هاى پيرامون صحن است. قبر درست در ميان گنبد خانه است و بر روى آن صندوق گرانبها از جنس شيشه است و روى آن نيز صندوق مشبك نقره‏ ‏اى يا ضريحى كه آن را «صندوق خا‏ت‏مى » گويند.
‏تاريخ روايت مى كند كه آل بويه (ديالمه) علا‏ ‏قه‏ ‏مندترين خاندان به اهل بيت بودند. همين حكمرانان بودند كه ياد و نام حسين(عليه السلام) و برادرش عباس را زنده و جاودانه ساختند; بويژه‏ در روزگار حكمرانى عضدالدوله دي‏ل‏مى كه اعلام تشيع كرد و حرم حضرت ابوالفضل و گنبد و بارگاه آن مرقد را ساخت. در دوران صفويه تحول چشمگيرى در بنا و نوسازى حرم روى دادو در همين دوران بود كه شاه طهماسب صفوى به سال 1032 ‏ه .‏ق. (=1622 م.) به تزيين گنبد با كاشى همت گماشت. ضريحى بر روى «صندوق خاتمى » نصب كرد. رواق و صحن را نظم و سامان داد. ايوان نخستين درِ حرم را ساخت و فرشهاى گرانبهايى از ايران براى مفروش كردن حرم فرستاد. درسال1153 ‏ه .‏ق. نادرشاه افشار هديه‏ ‏هاى فراوانى به حرم هديه كرد و برخى از بناهاى‏حرم را نيز آينه كارى كرد.
‏در سال 1172 ‏ه .‏ق. وزير انديشمند او به زيارت كربلا رفت. صندوقى را كه بر روى قبر بود نوسازى كرد و در رواق هم نوسازيهايى به عمل آورد و چلچراغى براى نهادن شمع در آن به منظور روشن كردن حرم هديه داد.در سال 1236 ‏ه .‏ق. محمدشاه قاجار فرمان داد ضريحى نقرهاى بر مرقد آن حضرت بسازند.در سال 1259 ‏ه .‏ق. محمدعلى شاه پسر سلطان ماجد شاه از شاهان هند، گنبد خانه حرم حضرت عباس(عليه السلام) را نوسازى كرد.
‏پس از هجوم وهّابيان به سال 1216 ‏ه .‏ق. كه به غارت و تخريب حرم امام حسين و حضرت عباس(عليهما السلام) انجاميد‏‌‏‌‏،‏ فتحعلىشاه قاجار به نوسازى حرم پرداخت و از جمله، گنبد حرم حضرت عباس را كاشىكارى كرد. در سال 1263 ‏ه .‏ق. سلطان عبدالمجيد محمود عثما‏نىدو شمعدان تزيين يافته به گلبر‏گ‏هايى طلايى به حرم حضرت عباس هديه كرد كه همچنان در حرم وجود دارد.در سال 1266 ‏ه .‏ق. سلطان عبدالمجيد خان عثمانى، همچنين بناى حرم حضرت عباس(عليه السلام) را نوسازى كرد.
‏مادر سلطان عبدالمجيد نيز در سال 1266 ‏ه .‏ق. پردههاى حريرى به حرم حضرت ابوالفضل هديه كرد. در جريان نوسازيهاى اخير صندوق داخلى ضريح «صندوق‏ ‏خاتمى »، عبارت «يا اباالفضل العباس(عليه السلام) أدركنى 1264 ‏ه .‏ق.» را بر آن يافتند.
‏بعدها حكمرانان بهر‏ة‏ هند سقف ضريح را با سقفى ديگر از چوب جاوه جايگزين كردند.بر تبديل اين سقف‏ به سقف جديد، ميرزا محمدباقر را‏جة‏ حائرى نظارت داشت و استاد اسماعيل نجار كار تزيين آن را انجام داد.
‏بر ضريح فولادى كه روى صندوق خاتمى قرار داشته، اين عبارت نقش بسته است: «ضريح العباس س‏نه‏ 1182 ‏ه .‏ق. عمل احمد اكبر» آن سان كه از تاريخ مكتوب بر اين ضريح پيداست كار آن به سال 1182 انجام يافته است. عبارتى ديگر هم بر اين ضريح نقش بسته كه ظاهراً همين ماده تاريخ را نشان مى دهد. آن عبارت چنين است:‏ ‏«لازال مطافاً لخيار الناس، عمل مهدى القلقاوى».
‏ اين كتابت‏ ‏ها به خطى زيبا و به صورتى هنرى انجام گرفته است.در سال 1358 ‏ه .‏ق. اين ضريح فولادى برداشته و صندوق خاتمكارى ديگرى كه فردى به نام فولاد زرى آن را ساخته بود، جايگزينش شد.ضريح نقره
‏ ‏اى حرم حضرت عباس، اهدايى محمدشاه قاجار است و نظارت بر ساخت آن را نيز، چونان كه بر سر در ضريح نوشته است، حاج عبدالهادى استرآبادى، نياى بزرگ خاندان استرآبادى ساكن در كاظمين، برعهده داشته است.در قرن سيزدهم هجرى بانو تاج محل هندى به روكش كردن صندوق خاتمى با روكشى از نقره اقدام كرد و اين كار ضررهايى بر صندوق در پى داشت و اين عمليات تزيين، به كوچكترشدن صندوق انجاميد و صندوق را به شكلى درآورد كه اكنون نيز مشاهده مى شود.
‏ضريح جديد
‏در سال 1385 ‏ه . ‏ق. ضريح مرقد حضرت عباس با ضريحى نو جايگزين شد. اين كار با جشنى بزرگ در كربلا همراه بود. ضريح را كه روان‏ة‏ كربلا ساخته بودند، ‏در بغداد مردم از آنان استقبال گ‏ر‏مى كردند و پس از آن كه ضريح از مسيّب به كربلا برده شد، مردم كربلا نيز با شور و هيجان، زن و مرد به خيابان ريختند و از آن استقبال كردند.‏ ‏در پيشاپيش استقبال كنندگان، عالمان دينى و سادات و بزرگان و تاجران و مديران حضور داشتند. پس از مراسم استقبال، ضيافت نهارى به افتخار اين مراسم در حسيني‏ة‏ حيدرى از سوى توليت حرم سيد بدرالدين آل ضياء ترتيب يافت. دو روز پس از آن، كار نصب آغاز شد. در روز سه‏ ‏شنبه دوازدهم ماه مبارك رمضان برابر با دوم ژانويه 1966 م. كار نصب به پايان رسيد و در شب پانزدهم ماه مبارك، برابر با شب ششم ماه ژانويه، حضرت آيةالله العظمى سيدمحسن حكيم از آن پرده‏ ‏بردارى كرد و به درگاه خداوند تعالى دعا كرد. اين ضريح، كه ساخت‏ة‏ ايرانيان و هدي‏ة‏ آنان بود، از طلاى ناب و نقره ساخته شده و در ساخت آن نگين‏ ‏هايى از مينا سنگهاى قيمتى نيز به كار رفته و در نوع خود از زيباترين و بديعترين ضريح‏ ‏هاست.
‏بنا به گفت‏ة‏ سيد بدرالدين آل ضياء، توليت حرم حضرت عباس(عليه السلام) هزين‏ة‏ ساخت اين ضريح به 250 هزار دينار رسيده و در ساخت آن از 400 هزار مثقال نقره ‏و 800 مثقال طلااستفاده شده و عمليات ساخت آن سه سال به درازا كشيده است.اين ضريح به دستور و با پشتيبانى حضرت آيت الله حكيم ساخته شده و هزين

 

دانلود فایل