تحقیق تاج محل 💯

دانلود تحقیق تاج محل باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تاج محل

تحقیق-تاج-محللینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 54 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏تاج محل که یکی از شاهکارهای معماری دنیا محسوب می شود، سبک معماری معمولی را دارد که تلفیقی از معماری و هنر ایرانی است. یکی از مظاهر تمدن، میراث معماری آن است. هندوستان از این نظر در جایگاه پیشکسوتان قرار دارد، معماری هند در واقع پاسخگوی شرایط محیطی کشور و در تطابق با فرهنگ و سنن آن است.
‏معماری سبک بودایی در طول سلطنت امپراتور آشوکا اهمیت و رونق بسیار زیادی پیدا کرده معرف این سبک معماری سه بنای مشهور چایتاهال (مکان عبادت) و بهارا(دین) و استوپا (مکان زیارتی) هستند که غارهای شگفت انگیز آجانتا و الوارا و بنای تاریخی سانچی استو پا نمایانگر آن ها هستند با نفوذ سبک معماری یونانی، سبک معماری هند دو گونه متمایز پیدا کرده مکتب هنری مت هورا که کاملا هند ی بود و مکتب ‏هنری گاندها روا که از سبک معماری یونانی، سبک معماری هند دو گونه متمایز پیدا کرده مکتب هنری مت هورا که کاملا هندی بود و مکتب هنری گاندها روا که متاثر از سبک معماری و هنری یونانیان بود تفکیک بود. تفکیک سبک بودایی به هینایانا و ماهایانا بر ماهیت هنر مردمی تاثیر گذاشت.
‏تاریخ معابد هند به معابد پانینی و پاتانجاسی که بر اساداس نامیده می شدند، برمی گردد. نخستین نشانه های معماری معابد هندوبه آثار به جامامنده در آبهوله و پاناداکال در عصر حاضر اطلاق می شود. بعد ها با وقوع اختلافات، در اویدین،سبک جنوبی و هندو آریایی، شمالی سبک ناگارا معماری معابد به عنوان سبک های قالب ظهور پیدا کردند که معابد بریها دیسوارا تهاجاور وسات نمونه های بارز این سبک معماری هستند.
‏3
‏شکل هرمی معابد از اصول طراحی در سبک معماری دراویدین محسوب می شد و از مصالح اصلی که معماران هندی در این سبک به کار می بردند، سنگ بود و تزئینات آن کاملا هند بود.
‏معماری راحبوت تا حدودی متاثر از سبک های هندی موجود در آن زمان و معماری ایرانی و اسلامی بود که تاف گنبد و مظاهر و نماد های مسلمانان درآن به کارگرفته می شد نفوذ معماری اسلامی و مقول نیز تاثیر زیادی در سبک معماری ‏در هند داشت. در واقع بعد از پیدایش ‏اسلام تاق و گنبد در معماری بناها بسیار به کار گرفته شده و ساخت مسجد رونق پیدا کرد.
‏یکی از مشهورترین بناهای هند در دوران مغول ساخته شد، معماری مغولی تلفیقی از معماری سنتی هندو و ایرانی بود که در نهایت منجر به خلق یکی از شاهکارهای معماری دنیا یعنی تاج محل شد، این بنا به دلیل سنگ های مرمر سفید رنگش، حکاکی های ظریف و منارهایش غالب نماد کشور هند محسوب می شود.
‏تاج محل
‏در تداوم طراحی باغ ایرانی
‏1- گورکانیان و فرهنگ ایرانی
‏گورکانیان از نوادگان مغول بودند. ‏بابر بناینگذار سلسله گورکانیان هند، از سوی مادر با چنگیزخان مغول نسبت داشت. آنان به ترکی جغتایی صحبت می کردند. بابر در سال 932 ه ق کابل و بخش هایی از هند را به تصرف خود درآورد. او پس از حدود چهار سال حکومت بر هندوستان در سال 937 ه ق در گذشت و جسد او را در کابل به خاک سپردند. دفن او در کابل نشان می دهد که گورکانیان تا آن هنگام هندوستان را به عنوان وطن خود مورد ملاحظه قرار نمی دادند.
‏3
‏همایون، پسر بابر، پس از او قدرات را به دست گرفت. او از لحاظ توجه به فرهنگ و هنر ایران، وضع ویژه ای نسبت به سایر پادشاهان گورکانی‏ ‏داشته است.
‏گفته اند که او از مادری ایرانی به دنیا آمد- و احتمالا به همین سبب نام او ایرانی بود- و ملکه اش نیز ایرانی بود.
‏سادات جام و از نواده های شیخ احمدجام ژنده پیل بود.
‏گفته اند که افزون بر وی ، حمیده بانو بیگم، ملکه همایون و مادر اکبر نیز از این خاندان بود و احتمالا جامی در هند به این سبب محبوب بوده است.
‏شکست همایون در نبردی با حاکم افغانی بیهار که رقیب اوبود، موجب شده که وی به دربار شاه طهماسب اول صفوی (دوره سلطنت 84-931 هر ق) پناهنده شود بدین سبب چند سالی در ایران زندگی کند. اودر طی این مدت از شهرها، مجموعه ها و بناهای گوناگونی بازدید کرد و با فرهنگ و هنر ایرانی آشنا شد. وی در سال 963 ه ق با یاری نیروهای نظامی ایران برخی از نواحی واقع در شمال هند را به تصر ف درآورد و دوباره زمام امور را به دست گرفت.
‏زبان رسمی دربار گورکانیان در دوره بابر، نخستین پادشاه گورکانی و پدر همایون، ‏زبان فارسی به عنوان زبان رسمی دربار مورد استفاده قرارگرفت. گفته اند که توجه و تسلط همایبون به زبان و ادبیات فارسی چنان بود که او یک دیوان شعر به زبان فارسی از خود بر جای گذاشت.
‏5
‏چنان که اشاره شد، همایون و همسرش در مدتی که در ایران بودند، بناهای گوناگونی از جمله مجموعه حرم امام رضا(ع) در مشهد، مزار شیخ جام را در سال 951 ه ق و گنبد سلطانیه را دیده بودند. به همین سبب می توان اظهار داشت که بسیاری از ‏خصوصیات و سنت های معمایر ایرانی از جمله سنت ساختن باغ- مزار در پی سفر های متعدد گورکانیان به ایران و برخی از ایرانیان به هند و نیز روابط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ‏دولت های حاکم بر ایران و هند به معماری گورکانی راه یافت.
‏اکبر فرزند همایون در چهارده سالگی، در سال 963 ه ق حکومت را به دست گرفت و تا سال 1014 ه ق در مدتی، بیش از 50 سال حکومت کرد. او مناطق گسترده ای از هند مانند ایالت های مالوا، راجپوت، گجرات، بنگال و کشمیر را به تصرف درآورد. طولانی بودن دوره حکومت همراه با اقتدار او و ثروت و رفاه بیشتر از پیش، زمینه مناسبی برای توسعه فرهنگ و هنر فراهم ساخت.
‏ساختن آرامگاه ‏همایون (متوفی 963 یا 964 ه ق) را به همسر او (متوفی 1013 ه ق) نسبت داده اند و گفته اند که خصوصیات معماری گنبد سلطانیه که یکی از بناهای مورد بازدید همایون و همسرش بود، در معماری مزار همایون بی تاثیر نبوده است. طراحی این بنا را به یک معمار ایرانی موسوم به میرک میرغیاث الدین نسبت داده اند.
‏مزار همایون، پدر اکبر، نخستین مزار شکوهمند در این دوران بود که با طرح ‏«‏هشت بهشت‏»‏ در میان باغی با طرح چهار باغ در دهلی برپا شد. در کتاب معماری هند، دردوره گوکانیان اشاره شده است که معماران این بنا، سید محمد و پدر او، میرک سید غیاث بوده اند. گفته شده است که آنان شاعر نیز بوده اند. آنان برای سلطان حسین بایقرا در هرات که آخرین پایتخت تیموریان بود، و برای بربا در هند و در دوره تبعید همایون، برای حاکم ازبک در بخارا کار می کردند. سید محمد پس از مدتی به هند بازگشت و ساختن مزار همایون بین سال های 970 تا 978 ه ق به او واگذار شد. در دوره اکبر تجربیات جدیدی از تلفیق عناصر معماری صورت گرفت.

 

دانلود فایل