تحقیق تأسیس حکومت 💯

دانلود تحقیق تأسیس حکومت باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تأسیس حکومت

تحقیق-تأسیس-حکومتلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 10 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏تأسیس حکومت
‏تشکیل حکومت توسط رسول خدا (ص) در مدینه ، بهترین دلیل بررابطه دین با سیاست است . پیامب‏ر‏ (ص) علاوه ب‏ر‏ شأن نبوت دارای امامت و ولایت ب‏ر‏ مسلمانان بود و تشکیل حکومت از وظایفی بود که از جانب خدا بر عهده داشت ‏‍‏ زیرا او مأمور به اجرای دین بود و اجرای کامل آن جز از طریق حکومت امکان پذیر نبود .
‏جایگاه حاکمیت ملی در نظام سیاسی اسلام
‏می دانیم که ‏«‏ انتخابات‏»‏ با ‏«‏حاکمیت ملی‏»‏ در ارتباط است و اساساٌ به خاطر ‏«‏حاکمیت ملی‏»‏ انتخابات صورت ‏می پذیرد .
‏تعریف حاکمیت ملی ( مردم سالاری )
‏منظور از حاکمیت ‏‍‏ حاکمیتی است که منشأیی جز ملت ندارد . از دیدگاه حقوق اساسی ‏‍‏ ملت می تواند خود را به فرد یا افرادی تفویض نماید و هر گونه که بخواهد حاکمیت خویش را اعمال نماید ‏و هر گونه که بخواهد حاکمیت خویش را اعمال نماید ‏، خواه این اعمال حاکمیت ملی از دیدگاه غرب امری کاملاً بشری و زمینی است نه الهی و آسمانی و هر ملتی به هر صورتی که بخواهد آن را اعمال می نماید .
‏2
‏مبنای دینی حاکمیت ملی
‏حاکمیت ملی نه به شکل آن بلکه با ملاحظات خاص خود می تواند مستند دینی داشته باشد ، از جمله این مستندها دلیل عقل است که به حکم آن اقامه نظام و حفظ مصالح عمومی اجتماعی ‏‍‏ بسط و گسترش معروف ‏‍‏ رفع ظلم و فساد و دفاع از جامعه در مقابل تهاجمات واجب است و این مهم جز در سایه دولت عادل ‏‍‏، صالح و قدرتمند تحقق نمی یابد . استقرار دولت نیز با خضوع و اطاعت ملت ممکن نیست بنابراین به حکم عقل تحقق همة این امور واجب است و هر چه عقل حکم بدان نماید ، شرع نیز بدان حکم نموده است ایجاد دولت یا با نصب از طرف خداوند است یا با قهر و غلبه بر امت یا با انتخاب خود امت . با توجه به عدم امکان نصب دولت یا عدم اثبات آن به واسطه دلایل اقامه شده خواهد بود .
‏مبنای حقوقی حاکمیت ملی
‏قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل پنجاه و ششم حاکمیت ملی را چنین بیان می کند : ‏«‏ حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او انسان ‏را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است . هیچ کس نمی تواند این حق الهی را از انسان سلب کند …… ‏»
‏رابطه میان حاکمیت دینی و ملی
‏با توجه به آنچه در ابتدای فصل اول در زمینه حاکمیت دینی (تشریعی) بیان کردیم ‏‍‏ اکنون باید دید آیا می توان میان حاکمیت ملی و حاکمیت دینی جمع نمود یا این که ‏آ‏ن دو به کلی از یکدیگر بیگانه اند ؟ به نظر می رسد حاکمیت ملی را نه به صورت مطلق می توان رد نمود و نه بصورت مطلق پذیرفت ، چرا که از یک سو پذیرش حاکمیت ملی به صورت مطلق و طبق خاستگاهی که در فرهنگ غرب دارد در بسیاری از موارد مستلزم کنار گذاردن‏ ‏حاکمیت دینی خواهد بود و از سوی دیگر ‏، گر چه مطابق معیارهای دینی تعین سرنوشت انسان مربوط به خود او است و خداوند او را در این امر مختار و آزاد گذارده است اما در عالم تشریع
‏3
‏‍‏انسان را مؤظف نموده است که حاکمیت خداوند و دین را برگزیده و دیگر حاکمیت ها را رد نماید .
‏ضرورت حکومت ‏(‏واژه حکومت‏)
‏«‏حکومت‏»‏ از ریشه ‏«‏حکم‏»‏ گرفته شده است . حکم به معنی جلوگیری کردن ‏‍‏فرمان دادن و قضاوت کردن و …. است . حاکم نیز کسی است که میان مردم حکم کند و فرمان دهد ، از این رو حکومت به معنای فرمانروایی و ادارة جامعه است .
‏سیره پیشوایان دین در تشکیل حکومت
‏پیامبر گرامی اسلام (ص) پس از ابلاغ رسالت خویش ، به منظور اجرای قوانین و دستورات نجات بخش الهی ، حکومت تأسیس کرد و خود در رأس حکومت زمام امور جامعة اسلامی را به دست گرفت . سپس اقدامات اساسی و حیاتی حکومتی را به اجرا گذاشت از جمله : به مناطق مختلف اسلامی حاکم اعزام و قضاوت را برای داوری نصب نمود ،سفرایی به نزد رؤسای قبایل و پادشاهان گسیل داشت و به جمع اوری مالیات و سرو سامان دادن به وضع اقتصادی پرداخت .
‏بعد از اتمام دوران رسالت ختمی مرتبت ، ائمه معصومین (ع) نیز هر کدام به نوبه خود و شیوة متناسب با زمان خودشان ، بی وقفه برای ایجاد حکومت در جامعه تلاش کردند ‏که به عنوان نمونه به دوران حکومت حضرت علی (ع)و امام مجتبی (ع) می توان ‏اشاره کرد . البته بیشتر آنان به دلیل عدم اگاهی سیاسی مردم و نیز سلطة دشمنان موفق به تشکیل حکومت نشدند .
‏بنابر این سیره و تلاش پیشوایان دین برای تشکیل حکومت ‏‍‏، نمایانگر ضرورت حکومت در جامعه است .
‏نیاز بشر از دیدگاه عقل
‏5
‏انسان موجودی اجتماعی است و برای رفع نیازهای خود و شکوفا شدن استعدادهایش به تعاون و همکاری نیازمند است ، از طرفی دارای غریزه خویشتن دوستی و نیز سلیقه های مختلف است و این امر موجب تضاد منافع ، و تضاد منافع موجب اختلاف ، درگیری ، هرج و مرج و بی ثباتی اجتماعی می شود . یا قبول این دو مقدمه ، هر عقل سلیم و فطرت پاکی حکم می کند که برای جلوگیری از هرج و مرج و طغیان طغیانگر و فروپاشی نظام اجتماعی ‏‍‏، احتیاج به تشکیلاتی به نام حکومت دارد .
‏آنچه بیان شد ، ‏«‏ برهان عقلی‏»‏ ضرورت وجود حکومت بود .
‏آیات قرآن و احادیث ائمه معصومین (ع) نیز بر ضرورت وجود حکومت برای حفظ و ثبات جامعه دلالت و تأکید دارند .
‏انواع حکومت
‏رژیم های سیاسی در یک تقسیم کلی به ‏«‏حکومت الهی‏»‏ و ‏«‏حکومت های غیر الهی‏»‏ (طاغوتی) تقسیم می شوند . این تقسیم بندی در قرآن با تعبیر به ‏«‏ولایت الله‏»‏ و ‏«‏ولایت طاغوت‏»‏ آمده است . حکومت الهی ، یعنی حکومتی که براساس احکام و قوانین الهی و نیازهای فطری انسان اداره و حاکم آن نیز با معیارهای الهی انتخاب ‏ ‏می شود . حکومت و ولایت طاغوتی و غیر الهی ، یعنی هر حکومتی که با معیارهای الهی همخوانی ندارد ‏و حق حاکمیت و حاکم را زر و زور (در رژیم های استبدادی ) و تبلیغات مسموم (در مدعیان دموکراسی) تعیین می کند و قوانین آن بر اساس خواست اکثریت مردم تعیین می شود .
‏انواع حکومت به لحاظ شکل و ساختار حکومت
‏این حکومت ها ، به رژیم هایی اطلاق می شود که در آن یک تن به عنوان پادشاه یا ملکه براساس توارث یا انتخابات یا عادات مسلم کشور ‏به پادشاهی رسیده ، حکومت می کند . این نوع حکومت به دو دسته تقسیم می شود : سلطنت منطقه و سلطنت مشروطه ، د سلطنت مطلقه ، و تام را دارد و با استفاده از آن ، مستبدانه و محابا و بنا به رأی خویش حکمرانی می کند . جانشینی شاه موروثی است . نمونه بارز این نوع حکومت ، رژیم حاکم بر عربستان صعودی است . در سلطنت مشروطه ، بخشی از قدرت در اختیار پادشاه و بخشی در اختیار مجمع عمومی ملت و یا در اختیار طبقات ممتاز یا در دست مجالس مقننه می باشد . در سلطنت مشروطه نیز جانشینی شاه موروثی است . از این نوع حکومت سلطنتی ، کشور انگلستان را می توان نام برد . البته کشورهایی وجود دارند که رسماً دارای رژیم سلطنت هستند ولی در واقع به صورت

 

دانلود فایل