تحقیق تأثیر تکنیک کلاژ به تصویرسازی کودکان 65 ص (قابل ویرایش) 💯

دانلود تحقیق تأثیر تکنیک کلاژ به تصویرسازی کودکان 65 ص (قابل ویرایش) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تأثیر تکنیک کلاژ به تصویرسازی کودکان 65 ص (قابل ویرایش)

تحقیق-تأثیر-تکنیک-کلاژ-به-تصویرسازی-کودکان-65-ص-(قابل-ویرایش)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 59 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏چکیده
‏پژوهشی که در مقابل شما می‏‌‏باشد با موضوع تأثیر تکنیک کلاژ به تصویرسازی کودکان کار شده است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کتابخانه‏‌‏ای بوده است و مطالب در منابع مربوطه مورد مطالعه قرار گرفته است و بخش‏‌‏های مفید و قابل استفاده به صورت فیش تهیه شده است و در پایان مطالب جمع‏‌‏آوری شده متناسب با هم و موضوع در کنار هم قرار گرفته و متن موجود را به وجود آورده است.
‏در ابتدای مجموعه به تعریف مصطلحات موجود در مسئله پرداخته شده و هر گونه ابهام موجود در مسئله توسط این عمل از بین رفته است. فصل دوم به تاریخچه‏‌‏ اختصاص پیدا کرده است و چگونگی به وجود آوردن تکنیک کلاژ و این که این تکنیک از چه زمانی و توسط چه کسانی به وجود آمده است و در چه زمینه‏‌‏هایی کاربرد داشته است و هم‏‌‏چنین تاریخچه‏‌‏ی کوتاهی از تصویر سازی درجهان و ایران گردآوری شده است. در فصل سوم به تصویر و این‏‌‏که تصویر چیست و چه کاربردی دارد، تصویر‏‌‏گر و بررسی نقش تصویرگر و میزان تأثیر او در تصویرسازی و در پایان فصل به تصویرسازی و چگونگی به وجود آوردن تصاویر مطابق با داستان و نقش آن پرداخته شده است. در فصل ‏چهارم کودک و اولین تجربه‏‌‏ی تصویری او یعنی نقاشی‏‌‏هایش و ارتباط وی با تصویرسازی مورد توجه قرار گرفته است و بحث در فصل پنجم با تکنیک کلاژ و کلاژ به طور جداگانه خاتمه پیدا می‏‌‏کند. در پایان مطلب به نتیجه‏‌‏گیری و جواب به مسئله‏‌‏ی مورد بحث یعنی تأثیر تکنیک کلاژ به تصویرسازی کودکان به پژوهش مورد نظر پایان می‏‌‏دهد.
‏در بخش دوم برای قابل فهم کردن موضوع به اجرای عملی و نشان دادن تکنیک کلاژ به طور ملموس و اهمیت تصویرسازی در فهم داستان به تصویرسازی یکی از داستان‏‌‏های صمد برهنگی، نویسنده‏‌‏ی معاصر به نام ‏«‏ماهی سیاه کوچولو‏»‏ استفاده شده است. که در ابتدای بخش داستان زندگی این نویسنده می‏‌‏باشد و پس از آن تصویرسازی‏‌‏ها و داستان مربوط به آن.
‏امید است که پژوهش موردنظر در صعود به سوی پیشرفت مؤثر بوده باشد.
3
‏مقدمه
‏بشر از زمانی‏‌‏که ‏پا به عرصه‏‌‏ی وجود گذاشته، از زمان غارنشینی تا به امروز سعی ر اختیار گرفتن تخیلات و تصورات ذهنی خویش داشته و از همان ابتدا دست به تصویرسازی زده است. انسان‏‌‏های اولیه برای ارتباط با یکدیگر و ثبت برخی اسناد و دارایی‏‌‏های خداوندگار شهر به خط احتیاج داشتند، که این نیاز منجر به اختراع خط تصویری شد و انسان‏‌‏ها برای ارتباط با یکدیگر از تصویر بهره می‏‌‏بردند و حتی اتفاقات روزمره را نیز بر روی دیواره غارها به تصویر می‏‌‏کشیدند. تا این‏‌‏جا شواهد حاکی از آن است که تصویر بخش مهمی از زندگی انسان بوده است.
‏تصویر، ما واقعیتی تازه است، نه تقلیدی ناب. تصویر جهانی موازی با جهان واقعی نمی‏‌‏آفریند و شفاف و معصوم نیست. لحظه‏‌‏ای برگزیده از جهان است، محدودیت دارد (در قاب جای دارد، اما فراتر از آن نمی‏‌‏رود) ‏- از نشانه‏‌‏های تصویری تا متن- مؤلف: بابک احمدی- نشر مرکز- صفحه‏‌‏ی 47.
‏ اهمیت تصویر را تا به امروز و در دهه‏‌‏های معاصر می‏‌‏توان مشاهده نمود. امروزه اهمیت کاربرد تصویر بیشتر در هنرهای تجسمی نمایان است. هنر تجسمی، هنری است که پیام را از طریق تصویر به نمایش می‏‌‏گذارد و به نوعی قابل فهم برای اکثر افراد است. البته در برخی موارد این تصاویر خاص‏‌‏تر شده و مربوط به قشر خاصی در جامعه خواهد شد.
‏امروزه یکی از کاربردهای تصاویر استفاده از آن در کتاب‏‌‏ها در کنار متن می‏‌‏باشد. در کتاب‏‌‏ها با موضوعات مختلف از جمله: علمی، پزشکی، داستانی و … تصاویر برای فهم بهتر مطلب استفاده می‏‌‏شود. این تصاویر توسط فردی به نام تصویرگر به وجود می‏‌‏آید که دارای تخصص در زمینه‏‌‏ی تصویرسازی می‏‌‏باشد. تصویرسازی از هنرهای کاربردی می‏‌‏باشد و با نقاشی تفاوت دارد و یکی از آن تفاوت‏‌‏ها در محدودیت زمانی است که تصویرساز دارد. موضوع بحث اختصاص به ارتباط تصویرسازی در داستان‏‌‏ها و به ویژه داستان‏‌‏های کودکان دارد. کودکان به دلیل علاقه به استفاده از کتاب و نداشتن قدرت خواندن از تصاویر کتاب‏‌‏ها استفاده می‏‌‏کنند، به طوری‏‌‏که اگر از آن‏‌‏ها خواسته شود داستانی را بازگو کنند با استفاده از تصاویر به این کار خواهند پرداخت و هم‏‌‏چنین حافظه‏‌‏ی تصویری آن‏‌‏ها نیز تقویت پیدا خواهد کرد. تصاویر باید متناسب با سن کودک و شرایط ذهنی او باش تا او راحت
3
‏‌‏تر و با علاقه‏‌‏ی بیشتری با تصاویر ارتباط برقرار و به سمت آن برود. کودک تصاویر و فضاهای استفاده شده در داستان را با واقعیت و اطراف خود مقایسه می‏‌‏کند و در نتیجه تصاویر بهتر است به واقعیت نزدیک‏‌‏تر باشد که کودک علاقه‏‌‏ی بیشتری به آن‏‌‏ها نشان دهد و این رفتار کودک به دلیل این است که کودک تجربه‏‌‏ی ‏زیادی ندارد و به اندازه‏‌‏ی محیط‏‌‏های اطراف اوست و اطرافیان و تصویرگر به کودک باید کمک کنند و تجربه‏‌‏های او را به سطح بالاتر ارتقاء دهند. هم‏‌‏چنین است در نقاشی‏‌‏های کودک اگر دقت شود مشاهده خواهد شد که او بیشتر به سمت تصویرکردن و نقاشی اشیاء و فضای اطراف و آشنایان از جمله پدر، مادر و یا اشیاء در خانه کشیده می‏‌‏شود. تصویرها در شخصیت کودک نیز می‏‌‏تواند تأثیر به سزایی داشته باشد. این تأثیر هم می‏‌‏تواند مخرب باشد و هم مثبت و این موضوع بستگی زیادی به تصویرگر و شناخت او از کودکان می‏‌‏باشد. تکنیک‏‌‏ها نیز در تصویرسازی اهمیت بسزایی دارد و تصویرگر یا اجراکار باید به این موضوع توجه کند. در تصویرسازی تکنیک‏‌‏های زیادی قابل استفاده و موجود می‏‌‏باشد که یکی از آن‏‌‏ها تکنیک کلاژ می‏‌‏باشد. کلاژ به معنای تکه‏‌‏چسبانی می‏‌‏باشد و با استفاده از هر شی‏‌‏ای که در اطراف موجود است حتی اگر دور ریختن باشد این تکنیک را اجرا کرد. در اجرای این تکنیک آن‏‌‏چه اهمیت پیدا می‏‌‏کند چگونگی استفاده از اشیاء و متناسب بودن آن با موضوع دارد. در این پژوهش به تأثیر این تکنیک به تصویرسازی کودکان پرداخته شده است. تکنیک موضوعی است که امروزه با ورود کامپیوتر و ‏اجراء با آن در زمان کمتر و با کیفیت بهتر کمتر مورد توجه قرار می‏‌‏گیرد و تأثیرات آن‏‌‏ها نادیده انگاشته می‏‌‏شود. در این جا سعی بر آن بوده است که این موضوع از یاد رفته را دوباره به خاطره‏‌‏ها بازگرداند و تصویرگران را به سمت استفاده از تکنیک‏‌‏ها رهنمون نماید.
4
‏فصل اول: تعریف مصطلحات
‏کلاژ‏: ‏(تک چسبانی) Collage (Fr.)‏: در زبان فرانسه به معنی چسباندن روشی که پیکاسو و براک در مرحله‏‌‏ی کوبیسم تحلیلی خود ابداع کردند. آنان تکه‏‌‏هایی از روزنامه و نقوش چاپی را به عنوان بازنمودی از واقعیت قابل لمس که کوبیست‏‌‏های تحلیلی قصد کشف آن را داشتند، به ترکیب‏‌‏بندی‏‌‏هایشان الحاق می‏‌‏کردند. بعدها دادائیسم و سورئالیسم از کلاژ به عنوان ابزاری برای خلق ترکیبات نامعقول تصاویر اتفاقی بهره بردند (هنر حاضری) اگر چه از کلاژ فراوان استفاده می‏‌‏شود، اما به نظر می‏‌‏رسد که وحدت و انسجام ترکیب‏‌‏بندی را به هم می‏‌‏زند و نوعی ناهماهنگی فضایی و ناسازگاری تعمدی تناسبات را پدید می‏‌‏آورد. ‏- فرهنگ اصطلاحات هنری- تألیف: ادوارد لوسی- اسمیت، ترجمه: فرهاد گشایش- انتشارات عفاف- نوبت چاپ: اول 1380- تهران- ص 172.
‏تصویرسازی‏: تصویرگری یا تصویرسازی، عبارت است از تجسم تصویری یک موضوع برای نمایش فضای مطلب و در نهایت درک بهتر آن است. محدودیت طراح در انتخاب ابزار و وسایل و در نتیجه اجرا و ارایه‏‌‏ی طرح به صورت تک رنگ و عدم استفاده از ‏رنگ‏‌‏مایه‏‌‏های خاکستری تا سال‏‌‏ها از مهم‏‌‏ترین ویژگی‏‌‏های طراحی و تصویرسازی جدا کرده ولی امروزه این محدودیت‏‌‏ها به تدریج در حال زایل شدن است.
‏هدف اصلی تصویرگر یا طراح تصویر راهنمایی بینندگان درباره‏‌‏ی مطالبی است که فهم یا تجسم آن از طریق نوشتن یا گفتن دشوار است، فرهنگ انسانی که تاکنون مغلوب گفتار و زبان کلامی بوده است، به تدریج به سوی تصویر و تصویرگری روی می‏‌‏آورد. یادگیری و فهم زبان پیچیده و نسبتاً مشکل است، در حالی‏‌‏که تصویر صریح و ساده است و به سرعت بسیاری از اندیشه‏‌‏ها را به دیگران منتقل کند. پس از اختراع صنعت چاپ و متعاقب آن تولید کتاب در زمینه‏‌‏های مختلف و استفاده از تصویرسازی برای انتقال بهتر مفاهیم، طرز تفکر و فهم علمی مردم از پدیده‏‌‏ها رشد و تحول بسیار شگرفی نمود که اهمیت آن از رشد و عظمت اقتصادی و فنی آن قرن کمتر نبود. ‏- گرافیک مطبوعاتی- تألیف: کامران افشار مهاجر- انتشارات سمت- چاپ اول: تابستان 1379- چاپ هفتم: بهار 1387- تهران- ص 133.
‏تصویر‏:
‏در لغت‏‌‏نامه‏‌‏ی دهخدا جلد 15، صفحه‏‌‏ی 734 در معنای تصویر آمده است.
‏صورت کردن ‏- تاج‏‌‏المصادر بیهقی.

 

دانلود فایل