تحقیق بیدل دهلوی 16 ص 💯

دانلود تحقیق بیدل دهلوی 16 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق بیدل دهلوی 16 ص

تحقیق-بیدل-دهلوی-16-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 11 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏بیدل دهلوی
‏بیدل شاعریست که در بیرون از مرزهای ایران به ویژه در میان افغان ها بیشتر شناخته شده است. شاعری دیرآشنا با ببانی دشوار و معانی استوار. در ‏۲۵‏ سال اخیر در ایران تلاش قابل تقدیری برای معرفی «پیر میکده سخندانی و افلاطون خم نشین معانی» صورت گرفته و حاصل آن انتشار گزیده‌ها و تصحیحات متعدد از دیوان بیدل و مقالات و پایان نامه های گوناگون است که از معروفترین آنها کتاب شاعر آینه ها تالیف دکتر شفیعی کدکنی است.
‏«میرزا عبدالقادر بیدل دهلوی» در سال ‏۱۰۵۴‏ هـ.ق در ساحل جنوبی رودخانه «گنگ» در شهر عظیم آباد پتنه (هند) به دنیا آمد. از روزهای جوانی عبدالقادر به شوق حق، ترانه عشق می‏سرود و چون بر حفظ و اخفای راز عشقش به حق مصر بود «رمزی» تخلص می‏كرد تا این كه بنابر قول یكی از شاگردانش هنگام مطالعه گلستان سعدی از مصراع «بیدل از بی‏نشان چه گوید باز» به وجد آمد و تخلص خود را از «رمزی» به «بیدل» تغییر داد.
‏بیدل چهره‏ای خوش منظر و جثه‏ای نیرومند داشت، فنون كشتی را به خوبی می‏دانست و ورزشهای طاقت فرسا از معمولی‏ترین فعالیتهای جسمی او بود. در سال ‏۱۰۷۵‏ هـ.ق به دهلی رفت، هنگام اقامت در دهلی دایم الصوم بود و آن چنان كه خود در چهار عنصر نقل كرده است به سبب تزكیه درون و تحمل انواع ریاضت‏ها و مواظبت بر عبادات درهای اشراق بر جان و دلش گشوده شده بود و مشاهدات روحانی به وی دست می‏داد. وی در سال
‏۱۰۷۸‏ هـ.ق سرایش مثنوی «محیط اعظم» را به پایان رساند، این مثنوی دریای عظیمی است لبریز از تأملات و حقایق عرفانی. دو سال بعد مثنوی «طلسم حیرت» را سرود و به نواب عاقل خان راضی كه از حامیان او بود هدیه كرد.
‏تلاش معاش او را به خدمت در سپاه شهزاده «اعظم شاه» پسر اورنگ زیب بازگرداند. اما پس از مدت كوتاهی، چون او از تقاضای مدیحه كردند، از خدمت سپاهی استعفا كرد. بیدل در سال ‏۱۰۹۶‏ هـ.ق به دهلی رفت و مقدمات یك زندگی توأم با آرامش و عزلت را در دهلی فراهم كرد، زندگی شاعر بزرگ در این سالها به تأمل و تفكر و سرایش شعر گذشت و منزل او میعادگاه عاشقان و شاعران و اهل فكر و ذكر بود، در همین سالها بود كه بیدل به تكمیل مثنوی «عرفان» پرداخت و این مثنوی عظیم عرفانی را در سال ‏۱۱۲۴‏ هـ .ق به پایان رساند. بیدل آخرین آینه تابان شعر عارفانه فارسی بود كه نور وجودش در تاریخ چهارم صفر ‏۱۱۳۳‏ هـ.ق به خاموشی گرایید.
‏بیدل شاعری با حكمت و تفكر قدسی است، وی از تبار شاعران عارفی چون حكیم سنایی، عطار نیشابوری، مولانا و حافظ و … است، شاعرانی كه شعرشان گرانبار از اندیشه و معناست در افق این بزرگان، شعر زبان راز و نیاز است .
‏اندیشه بیدل، اندیشه وحدت و یكانگی است، در منظر او عالم عالم جلوه‌ی حق است و انسان آینه‏ای كه حیران به تماشا چشم گشوده است، به تماشای تجلی حق در عالم وجود، بیدل حق را تنها حقیقت هستی می‏داند، در نگاه خود نیز همه موجودات قائم به حق می‏باشند و بدون فیض وجودیی كه حق به آنها می‏بخشد محكوم به فنا و نیستی‏اند و همه موجودات و اشیاء را همچون خیال و وهم تصور می‏كند كه تنها صورتی از وجود دارند و حقیقت آنها حضرت حق می‏باشند كه از چشم غافلان همیشه این نكته پوشیده می‏ماند.
‏از چمن تا انجمن ، جوش بهار رحمت است
‏دیده هر جا باز می گردد دچار رحمت است
‏خواه ظلمت کن تصور ،خواه نور، آگاه باش!
‏آنچه اندیشی ، نهان و آشکار رحمت است
‏قدر دان غفلت خود گر نباشی جرم کیست؟
‏آنچه عصیان خوانده ای آیینه دار رحمت است
‏کو دماغ آن که ما، از ناخدا منت کشیم !
‏کشتی بی دست وپایی ها کنار رحمت است
‏سبحه ای دیگر به ذکرمغفرت در کار نیست
‏تانفس باقی ست ،هستی درشمار رحمت است
‏وحشی دشت معاصی را دو روزی سر دهید
‏تا کجا خواهد رمید؟! آخر شکار رحمت است
‏شام اگر گل کرد ، بیدل ! پرده دار عیب ماست
‏صبح اگر خندید ، در تجدید کار رحمت است
‏عوامل شاعرانگی در شعر “بیدل دهلوی”
‏سخن گفتن از عوامل شاعرانگی در شعر شاعری که :
‏هزار آینه در پرداز زلفش / زجوهر شاخه مژگان در آب است
‏کاری بس دشوار و فوق طاقت است . چرا که برای تهیه مقاله ای که بتواند حق مطلب را ‏به تمامی ادا کند و کلیه عناصر به کار گرفته شده در ساختار شعر او را در برگیرد در ‏برابر عظمت شعر او :‏
‏در انتظار جمالی ، نشسته ام به خیالی
‏تحیر از مژه آغوش ها گشاده به هرسو
‏به هر تقدیر ، محور سخنم را به طور عمده به سه جنبه از جنبه های شعر بیدل اختصاص ‏می دهم و به طور اجمالی ، درباره “‏منش استعاری زبان ، ذهن و تصویر ” در شعر ‏بیدل ‏، نکاتی را یاد آور می شوم .
‏به طور کلی امروزه آنچه که مربوط به بررسی متن شاعرانه می شود ، جدا از فرایند ‏تحول کلی نظریه های ادبی و مقوله نقد نیست. چرا که مقوله شعر در قلمرو تعریف ونقد ، ‏همواره مورد توجه نظریه پردازان ادبی بوده و خواهد بود . بحث های نظری درباره متن ‏شاعرانه ، اززمان ارسطو آغاز شده و در گذر تاریخ ، چالش های فراوانی را پشت سرنهاده ‏است که بر آیند کلی آنها ، به ویژه در قرن بیستم ، با تاثیر پذیری از دستاوردهای ‏دانش زبان شناسی و همچنین نظریه های شعری در آراء صورت گرایان روس و پس از آن ، ‏ساختار گرایان ، جایگاه ویژه ای را برای آن فراهم کرده است . در حوزه زبانشناسی ، ‏با تکیه بر آراء سوسور و نظریه پردازان نشانه شناسی ، رهیافت های ارزشمندی برای درک ‏جایگاه ویژۀ آن در نظام زبان در نظر گرفته شده است ؛ به گونه ای که ‏متن شاعرانه ‏از دیدگاه “یوری لوتمان” نشانه شناس برجسته روس ، این گونه تعریف می شود : « متن ‏شاعرانه ، نظام نظام ها یا رابطه رابطه هاست ؛ پیچیده ترین شکل قابل تصور سخن است ‏که چندین نظام مختلف را درهم فشرده می کند.[ زیرا ] شعر “دال” را باتمام وجود، فعال ‏می کند و واژه را در چنان شرایطی قرار می دهد که تحت فشار شدید واژه های اطراف حد

 

دانلود فایل