تحقیق بررسي شيميايي و ميكروبي آب آب‌انبارهاي روستايي در استان گلستان 15 ص Copy 💯

دانلود تحقیق بررسي شيميايي و ميكروبي آب آب‌انبارهاي روستايي در استان گلستان 15 ص Copy باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق بررسي شيميايي و ميكروبي آب آب‌انبارهاي روستايي در استان گلستان 15 ص Copy

تحقیق-بررسي-شيميايي-و-ميكروبي-آب-آب‌انبارهاي-روستايي-در-استان-گلستان-15-ص--copyلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 13 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏بررسي شيميايي و ميكروبي آب آب‏‌‏انبارهاي روستايي در استان گلستان
‏چكيده:
‏جمع‏‌‏آوري و ذخيره آب باران براي مصارف مختلف، از جمله مصرف شرب، از ديرباز در ايران و ساير كشورهاي جهان معمول بوده است. شهرستان مينودشت داراي جمعيتي بالغ بر 260000 نفر است كه حدو 200000 نفر آن در روستاها سكون‏ت دارد و از 1366 آب انبار براي جمع‏‌‏آوري آب باران براي مصارف مختلف استفاده مي‏‌‏كنند. لذا آناليز شيمياي‏ي و ميكروبي آب‏‌‏هاي جمع‏‌‏آوري شده از پشت بام‏‌‏ها در آب انبارها، براي شناسايي منابع احتمالي آلودگي، يافتن روش مناسب براي جمع‏‌‏آوري و ذخيره آب باران و بهسازي مطلوب آ‏ب انبارها ضروري به نظر مي‏‌‏رسد.
‏براي انجام اين تحقيق، تعداد ‏114 نمونه آب، براي آناليز پارامترهاي شيميايي و 68 نمونه ‏آب براي آناليز ميكروبي از آب انبارهاي روستاهاي دهنه و صوفيان ‏در شهرستان مينودشت، در مدت 8 ماه مورد بررسي قرار گرفت.
‏نتايج نشان داد كه پارامترهاي شيميايي شامل: ‏هدايت الكتريكي، قلياييت، سختي، كلرور، نيترات و منگنز، در مقايسه با استاندارد ‏آب آشاميدني در حد مطلوب مي‏‌‏باشند، اما غلظت بعضي از پارامترهاي شيميايي از جمله آهن ‏در 9 درصد، سرب در 69 درصد و كروم در 6 درصد نمونه‏‌‏هاي جمع‏‌‏آوري شده، از حد مجاز بيشتر بود. از لحاظ پارامترهاي ‏ميكروبي در 100 ميلي‏‌‏ليتر از نمونه‏‌‏ها، ‏كليفرم ‏در 56درصد، اشرشياكلي در 32 درصد و استرپتوكوك فيكاليس در 26 ‏درصد از نمونه‏‌‏هاي جمع‏‌‏آوري شده بيش از حد مجاز بود.
‏كيفيت آب تعداد قابل ملاحظه‏‌‏اي از آب انبارها، از نظر پارامترهاي شيميايي و ميكروبي، به علت آلودگي براي شرب مناسب نمي‏‌‏باشد. آلودگي‏‌‏هاي شيميايي و ميكروبي آب انبارها، مي‏‌‏تواند ناشي از نفوذ فاضلاب‏‌‏هاي كشاورزي، فضولات حيواني و انساني و همچنين استفاده از آب رودخانه مي‏‌‏باشد.
‏مقدمه
‏آمارهاي منتشره از سوي سازمان بهداشت جهاني و ديگر سازمان‏‌‏هاي بين‏‌‏المللي، نشان دهنده اين واقعيت است كه آب آشاميدني سالم و بهداشتي، بيش از هر عامل ديگر در سلامتي انسان‏‌‏ها موثر است.
‏به عنوان نمونه ‏در ايالت اوتارپرادش ‏در كشور هندوستان، پس از بهسازي شبكه توزيع آب، ميزان مرگ از بيماري ويا، 1/74 درصد، بيماري‏‌‏هاي اسهالي ‏7/42 درصد، حصبه 6/63 درصد و اسهال خوني 1/23 درصد كاهش يافت.
‏ بنابراين وجود ميكروارگانيسم‏‌‏ها در آب آب انبارها، از طريق منطقه جمع‏‌‏آوري و يا ذخيره‏‌‏سازي آن است. ‏مطالعات نشان داده است كه آب انبارهاي ‏ضدعفوني شده مي‏‌‏تواند محيط مناسبي ‏براي ميكروارگانيسم‏‌‏هاي بيماري‏‌‏زا باشد. از حمله بيماري‏‌‏ها مي‏‌‏توان از بيماري سيستم گوارشي ‏كه عامل آن سالمونلا، زخم معده كه عامل آن ‏هليكوباكتر، عفونت‏‌‏هاي تنفسي مثل بيماري لژيونر و عفونت‏‌‏هاي خوني كه عامل آن كورني باكتريوم است را نام برد.
‏ ‏افزايش سريع ‏احداث و تكامل آب انبارها، در حدو يكصد سال پيش شروع شد، در حالي كه ‏در تمدن‏‌‏هاي اروپايي باستان تامين آب مورد نياز برا‏ي شرب، پخت و پز غذا ‏و تا حدي شست و شوي ظروف، از طريق احداث فضايي به منظور جمع‏‌‏آوري آب باران از سقف يا حيات منزل صورت مي‏‌‏گرفت و منصوب به ويرانه‏‌‏هاي كاخ ناس مركز عصر مفرغ در جزيره كرت مي‏‌‏باشد.
‏استفاده از آب انبارها به منظور ذخيره‏‌‏ آب باران در كشور ايران، به دليل محدوديت بارش‏‌‏هاي آسماني كه سالانه به طور متوسط 250 ميلي‏‌‏متر در سطح كشور برآورد مي‏‌‏گردد، از ‏قديم‏‌‏الايام ‏معمول بوده است‏، به طوري كه ‏احداث آب انبار را مي‏‌‏توان يكي از مهمترين ‏امكانات ذخيره‏‌‏سازي آب در نقاط خشك و از جمله ‏نقاطي در شهرستان مينودشت واقع در استان گلستان‏ دانست. ‏شهرستان مينودشت با جمعيتي بالغ بر 2600000 نفر كه بيش از 200000 نفر آنها در روستاها زندگي مي‏‌‏كنند، داراي 1366 آب انبار در سطح ‏منطقه به منظور تامين آب آشاميدني مردم مي‏‌‏باشد.
‏هدف از انجام اين بررسي، عبارت است از: تعيين كيفيت شيم‏يايي و ميكروبي آب جمع‏‌‏آوري شده ‏در آب انبارهاي شهرستان مينودشت، بررسي و شناسايي منابع آلودگي در آب ذخيره شده
‏در آب انبارهاي شهرستان مينودشت و ارائه ‏پيشنهادات ‏و راهكارهاي مناسب اجرايي براي استفاده بهينه از سيستم نگهداري و برداشت آب از انبارها.
‏روش انجام تحقيق
‏در اين تحقيق، تعداد 114 نمونه آب به صورت تصادفي از آب انبارهاي روستاهاي دهنه و صوفيان از توابع بخش ‏كلاله شهرستان مينودشت، واقع در استان گلستان، در طول مدت 8 ماه ‏كه سه فصل را در بر گيرد، ‏براي آناليزهاي شيميايي شامل: pH‏، ‏هدايت الكتريكي، قلياييت، سختي، كلرور، نيترات، فسفات، آهن، منگنز، سرب، كرم، كادميوم و تعداد 68 نمونه براي تعيين كيفيت باكتريولوژي‏كي شامل: كليفرم‏‌‏ها، اشرشياكلي و استرپتوكوكوس فيكاليس با روش استاندارد جمع‏‌‏آور‏ي شد. آزمايشگاه‏‌‏هاي مركز بهداشت استان، شركت آب و فاضلاب روستايي استان گلستان، مركز بهداشت مينودشت و دانشكده بهداشت دانشگاه علوم ‏پزشكي اصفهان انجام شد. ‏جمع‏‌‏آوري اطلاعات از طريق انجام آزمايش‏‌‏هاي ميكروبي و شيميايي انجام گردي‏د.
‏روش‏‌‏ها و دستگاه‏‌‏هاي مورد استفاده
‏سختي، به روش EDTA‏، قلياييت، به روش تتراسيون با اسيدسولفوريك، كلرور، به روش مور، نيترات با استفاده از دستگاه DR-2000Hatch‏ تعيين شد.‏ فلزات سنگين به روش جذب اتمي مدل 2380 Perkin-Elmer‏،‏‌‏ آزمايش‏‌‏هاي ميكروبي كاليرفرم‏‌‏ها، اشرشياكلي و استرپتوكوكوس فيكاليس به ترتيب به روش تخمير چند لوله‏‌‏اي (MPN‏)، تست‏‌‏هاي افتراقي و پورپليت انجام شد. ‏نتايج حاصل با استانداردهاي توصيه شده ‏براي آب آشاميدني مقايسه گرديد.
‏نتايج
‏ميانگين نتايج پارامترهاي شيميايي شامل: pH‏، هدايت الكتريكي، قلياييت، سختي، فلوئور، كلرور، نيترات، فسفات، من‏گنز، آهن، كادميوم و سرب در 114 نمونه جمع‏‌‏آوري شده ‏و پارامترهاي ميكروبي شامل: كليفرم، اشرشيا و استرپتوكوك فيكاليس در 68 نمونه ‏جمع‏‌‏آوري شده ‏از آب‏‌‏هاي ذخيره شده ‏در آب انبارهاي دو روستاي صوفيان و دهنه، از توابع ‏شهرستان مينودشت، در طول ‏مدت 8 ماه ‏تعيين گرديد. خلاصه نتايج
‏حاصل از آناليز به ترتيب شيميايي و باكتريولوژي در جداول زير نشان داده شده است.
‏بحث و نتيجه‏‌‏گيري
pH‏
‏تغييرات pH‏ ‏نمونه‏‌‏هاي مورد آزمايش از 2/7‏ تا 9/8 مي‏‌‏باشد كه بر اساس استانداردهاي كشوري حداكثر مجاز pH‏ آب‏‌‏هاي قابل شرب در دامنه ‏قابل قبول بود. نتايج ‏حاصل در قبل و بعد از ‏بارندگي نيز در همين ‏دامنه ‏مي‏‌‏باشد.‏ افزايش pH‏ تا حد 9/8 مي‏‌‏تواند به علت افزودن آب رودخانه گرگانرود به آب انبارهاي باشد.
‏هدايت الكتريكي
‏هدايت الكتريكي نمونه‏‌‏هاي آب مورد آزمايش، از 18 آب انبار در دامنه ‏1382-95 ميكروموس بر سانتيمتر مي‏‌‏باشد. ‏هدايت الكتريكي در آب‏‌‏هاي شيرين، از 1500-1000 ميكروموس بر سانتيمتر بوده كه با توجه به دامنه قيد شده، كمتر از حداكثر مجاز مي‏‌‏باشد.‏ حدا‏كثر ‏هدايت الكتريكي ‏نمونه‏‌‏هاي آب مورد آزمايش، ‏مربوط به آب انبار شماره 2، برابر 1382 ميكروموس بر سانتيمتر قبل از بارندگي مي‏‌‏باشد و علت آن مي‏‌‏تواند ناشي از تامين آب از رودخانه ‏گرگانرود باشد. هدايت ‏الكتريكي آب در همين آب انبار، بعد از بارندگي، به 519 ميكروموس ‏بر سانتيمتر كاهش يافته است. لذا با توجه به ‏نتايج حاصل، در آب انبارهايي كه آب رودخانه افزوده ‏است، هدايت الكتريكي به دلايل بالاتر بودن كل جامدات محلول در آب‏‌‏هاي سطحي در مقايسه با آب باران معمولاً زيادتر است. نوع پوشش پشت بام منازل (حلب ‏يا ايرانيت) ‏تاثير محسوسي بر هدايت الكتريكي نداشته است.
‏قلياييت
‏قلياييت كل در 18 آب انبار از تعداد 57 نمونه مورد آزمايش، در دامنه 320-37 ميلي‏‌‏گرم در ليتر‏ بر حسب كربنات كلسيم مي‏‌‏باشد. ‏با توجه به نتايج حاصله در آب انبارهايي كه آب رودخانه افزوده شده است، قلياييت ‏افزايش چشمگيري يافته است. ‏در غالب آب‏‌‏هاي نمونه‏‌‏برداري‏‌‏ شده ‏از آب انبارها، ميزان قلياييت ‏فنل فتالئين ‏صفر بود كه مويد قلياييت ‏كل معادل ‏قلياييت ‏بي‏‌‏كربناتي‏ است و همچنين pH‏ كمتر از 3/8 مي‏‌‏باشد.

 

دانلود فایل