تحقیق بررسي جرم قاچاق كالا و ارز از ديدگاه فقه اسلامي و حقوق ايران 💯

دانلود تحقیق بررسي جرم قاچاق كالا و ارز از ديدگاه فقه اسلامي و حقوق ايران باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق بررسي جرم قاچاق كالا و ارز از ديدگاه فقه اسلامي و حقوق ايران

تحقیق-بررسي-جرم-قاچاق-كالا-و-ارز-از-ديدگاه-فقه-اسلامي-و-حقوق-ايرانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 64 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏دانشگاه پیام نور واحد پردیس
‏موضوع تحقيق:
‏بررسي جرم قاچاق كالا و ارز از ديدگاه فقه اسلامي و حقوق ايران
‏فهرست مطالب
‏مقدمه
‏فصل اول: عوامل مؤثر بر تقاضاي كالاهاي قاچاق
‏فصل دوم: عوامل مؤثر بر عرضه و توزيع كالاهاي قاچاق
‏فصل سوم: سياست‏‌‏هاي دولت و دستگاه‏‌‏هاي متولي مبارزه با قاچاق
‏فصل چهارم: ساير عوامل مؤثر بر قاچاق كالاها
‏فصل پنجم: راه‏‌‏هاي مبارزه با قاچاق
‏نتيجه‏‌‏گيري
‏مقدمه:
‏2
‏يكي از مهم‏‌‏ترين منابع درآمدي دولت‏‌‏ها در حال حاضر درآمدهاي گمركي است كه با نظارت و اعمال قانون بر ورود و خروج كالا از كشور تحقق مي‏‌‏يابد. در كشور ما درآمدهاي گمركي سومين درآمد دولت بعد از ماليات و نفت است. و مهمترين اثر جرم قاچاق نيز محروم كردن دولت از اين منابع درآمدي است. البته اثرات مخرب قاچاق به اين مورد محدود نمي‏‌‏شود. از بين بردن فضاي اقتصادي كشور براي فعاليت اقتصادي سالم و خارج شدن جريان ورود و خروج كالا از نظارت دولت نيز ار تبعات قاچاق محسوب مي‏‌‏شو. در ساليان اخير افزايش حجم قاچاق كالا و ارز به كشور باعث توجه خاص مقامات عالي نظام به اين معضل شده است.
‏قاچاق در حقيقت جرم فرار از پرداخت حقوق و عوارض گمركي است. بنابراين جرم قاچاق كالا و ارز، از حيث حقوقي، ريشه در قانون امور گمركي، قانون مقررات صادرات و واردات و مقررات مبادلات مرزي دارد.
‏ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز با توجه به وظيفه سياست‏‌‏گذاري، برنامه‏‌‏ريزي، هماهنگي و نظارت در حوزه امور اجرايي مبارزه با قاچاق بر آن شده است كه مجموعه مدوني از قوانين و مقرراتي را در اين ارتباط منتشر سازد كه در انتهاي اين نوشته تحت عنوان ضمائم آورده مي‏‌‏شود.
‏فصل اول: عوامل مؤثر بر تقاضاي كالاهاي قاچاق
‏تقاضا:‏
‏كشش تقاضا براي كالاهاي ‏مختلف متفاوت مي‏‌‏باشد؛ اما به هر حال تحت تأثير عوامل گوناگون، از جمله نياز مصرف‏‌‏كنندگان، درآمد آن‏‌‏ها و . . . اين كشش وجود دارد، تا زماني كه كشش تقاضا براي كالايي وجود داشته باشد، مصرف‏‌‏كنندگان درصدد ابتياع آن بر مي‏‌‏آيند و بنا به ميزان كشش تقاضا، قيمت كالا، تحت تأثير قرار مي‏‌‏گيرد. تقاضا براي كالاهاي قاچاق در بازار داخلي و بازارهاي خارجي همواره وجود دارد و همين امر موجب مي‏‌‏شود كه عرضه كالا به طريق غيرقانوني، در بازارها صورت بگيرد. بررسي كارشناسان در مورد علل اشتياق به استفاده از كالاهاي قاچاق، نشان مي
‏4
‏‌‏دهد كه تقاضا براي اين كالاها تحت تأثير عوامل گوناگون به شرح بندهاي بعد، وجود دارد:‏ ‏. نقل از مجله بررسي‏‌‏هاي بازرگاني، ص 11، شماره 135.
‏زيبايي و نوآوري در طرح و رنگ توليدات:‏ ‏. نقل از بررسي‏‌‏هاي بازرگاني، ص 12، شماره 135.

‏هر اندازه كه طراحي و رنگ‏‌‏آميزي كالا‏ بيشتر جلب توجه نمايد، تقاضا براي آن تحت تأثير قرار مي‏‌‏گيرد به همين جهت است كه شركت‏‌‏هاي بزرگ چند مليتي در عصر توليدات انبوه كالاها، همواره به نوآوري و ابتكار در طراحي صنعتي توجه دارند براي مثال لوازم خانگي را با توجه به الگوي مسكن، در اندازه‏‌‏هاي مختلف مي‏‌‏سازند و عرضه مي‏‌‏كنند يا به تغيير مستمر شكل ظاهري كالاها، حتي بدون تغييرات مؤثر در كيفيت و نحوه ساخت كالا اقدام مي‏‌‏كنند و حتي كيفيت ‏كالا را براي كاهش هزينه، تنزل مي‏‌‏دهند كه اين امر از جمله در مورد اتومبيل‏‌‏ها صادق است در اين نوآوري‏‌‏ها به رنگ كالا هم اهميت زيادي داده مي‏‌‏شود اين امر، در كشور ما در توليد كفش و پوشاك صادق است. يا اخيراً در بسته‏‌‏بندي كالاهاي مصرفي، خصوصاً لبنيات و چاي پيشرفت خوبي داشته است، هر چند اين پيشرفت بيشتر براي بازار داخلي و مصرف داخل كشور است گر چه مقاديري از پوشاك، كفش و لبنيات توليد داخل به خارج از كشور نيز صادر مي‏‌‏شود و اين بهبود كيفيت بسته‏‌‏بندي اشتياق به كالاي خارجي را كاهش مي‏‌‏دهد.
‏كيفيت كالا:‏ ‏. نقل از مجله بررسي‏‌‏هاي بازرگاني، ص 11، شماره 135.
‏آنچه در ذهن عامه، از پيش از انقلاب تاكنون جاي گرفته اين است كه كالاي خارجي بهتر از كالاي داخلي است و يا كالاي خارجي با وجود گران بودن از دوام و استحكام بيشتري برخوردار است و يا كالاي خارجي با وجود گران بودن از دوام و استحكام بيشتري برخوردار است يا به اصطلاح اين جنس هر چه باشد ايراني است. به هر حال توجه به كيفيت كالاي توليد داخلي مي‏‌‏تواند در كاهش تقاضاي كالاي خارجي مؤثر باشد و در اين زمينه دقت در رعايت استانداردهاي بين‏‌‏المللي در توليد كالا، مي‏‌‏تواند در پيشرفت كيفيت كالا و جذب مشتري مؤثر باشد. كالاهاي خارجي و لو اينكه فاقد خدمات پس از فروش باشند، چه بسا مصرف كننده حاضر باشد براي جنس مرغوب‏‌‏تر خارجي، قيمت بيشتري از قيمت كالاهاي داخلي بپردازد بنابراين، كيفيت در امر تقاضا، داراي جايگاه ويژه
‏4
‏‌‏اي است.
‏در كشور ما محصولات صنعتي داراي كيفيت رقابتي با كشورهاي پيشرفته صنعتي نيستند و محصولات صنايع، اكثراً براي رفع نياز داخلي و كشورهاي همسايه توليد مي‏‌‏شوند و داراي كيفيت و استحكام و دوام لازم و قابل رقابت با محصولات خارجي نمي‏‌‏باشند؛ واردات كالاي قاچاق محصولات صنعتي جاذبه خاصي براي خريداران دارد و لذا تقاضا و خريدار زياد است.
‏تبليغ:‏ ‏. نقل از مجله بررسي‏‌‏هاي بازرگاني، ص 11، شماره 135.
‏گسترش ارتباطات راه دور ‏–‏ وجود ماهواره‏‌‏هاي تلويزيوني، دسترسي سريع به اطلاعات مربوطه به عرضه كالاهاي جديد و نيز كيفيت آن‏‌‏ها و . . . سبب شده است كه مصرف‏‌‏كنندگان به ويژه قشر نوجوان و جوان، هر روز با كالاهاي نو و خوش‏‌‏ظاهري آشنا شوند، به ويژه آنكه رسانه‏‌‏ها و دستگاه‏‌‏هاي تبليغاتي، در انجام امور تبليغاتي خود به انواع ابزار، تصاوير، رنگ‏‌‏ها و . . . توجه دارند، تا بتوانند بيشتر و بهتر در مصرف‏‌‏كنندگان تأثير بگذارند و تقاضا براي كالاهاي مصرفي را زياد كنند، از جمله روزنامه‏‌‏ها و مجلات با عكس‏‌‏ها و تصاوير رنگارنگ، براي كالاهاي خارجي را كه نمايندگي در ايران دارند و تبليغات محصولات خود را به آن‏‌‏ها مي‏‌‏دهند ايجاد تقاضاهاي جديد يا تقاضاي بيشتر در مردم مي‏‌‏نمايند و نمايندگي‏‌‏هاي خارجي با تبليغات گسترده در راديو و تلويزيون، پوسترهاي خياباني روي ديوارها و تابلوها و اتوبوس‏‌‏ها و روزنامه‏‌‏ها خصوصاً مجلات مردم را وسوسه مي‏‌‏كنند كه حتي با اقساط درازمدت، كالاهاي خارجي و لوكس خريداري نمايند. براي انتشار اينگونه تبليغات، در انواع وسايلي ‏كه به طور ‏مستمر استفاده مي‏‌‏شود مثل تقويم، دفتر سررسيد، فندك، كيف، كفش، لباس، كلاه، ساك، چمدان، كيسه‏‌‏هاي پلاستيكي منقوش به تبليغات كالاهاي خارجي نقش مي‏‌‏گردد يكي از محل‏‌‏هاي درآمد شهرداري‏‌‏ها، مجلات، روزنامه‏‌‏ها و راديو و تلويزيون هزينه‏‌‏هاي تبليغاتي است كه دريافت مي‏‌‏كنند و رسانه‏‌‏هاي مزبور به ممنوع بودن خريد و فروش كالاي لوكس و غيرقانوني بودن آن توجهي ندارند و قانوني در اين مورد وجود ندارد تا جلوي آن گرفته شود و رسانه

 

دانلود فایل