تحقیق باتری هاي خودرو 💯

دانلود تحقیق باتری هاي خودرو باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق باتری هاي خودرو

تحقیق-باتری-هاي-خودرولینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 18 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

2
‏باتری هاي خودرو
‏باتری ها : باتری ‏ها مولد هایی هستند که انرژی شیمیایی را تبدیل به انرژی الکتریکی میکنند .
‏باتری ها معمولا از ‏کنار هم قرار دادن حداقل دو صفحه فلزی ( یا آلیاژیی) متفاوت در داخل یک محلول ‏شیمیایی بوجود میایند. یکی از این دو صفحه دارای خاصیت الکترون دهی بیشتر(مثبت یا ‏آند) و دیگری دارای خاصیت الکترون گیری بیشتر(منفی یا کاتد ) میباشد . ‏محلول شیمیایی که باعث ایجاد ارتباط بین این دو ‏صفحه میگردد ، الکترولیت نامیده میشود.
‏دسته بندی باتری ها
‏باتریها را به روشهای مختلف دسته بندی میکنند در ‏ادامه مهمترین روشهای دسته بندی آمده است.
‏از نظر حالت الکترولیت :
‏باتری ‏خشک(dry) ‏الکترولیت این نوع باتری ها جامد میباشند مانند ‏باتریهای قلمی،
‏باتری تر(wet) ‏دارای ‏الکترولیت مایع میباشند مثل باتریهای مورد استفاده در خودرو ‏ها
‏توجه : امروزه ‏نوعی باتری ها به بازار ارائه شده که الکترولیت آن نه کاملا جامد مانند باتری قلمی
2
‏و نه مایع مانند ‏باتریهای متداول خودروها ، الکترولیت این باتری ها مانند ژل ‏میباشند به این باتری ها ، باتری های با مراقبت کم(free-maintenance)‏یا (low-maintenance) ‏نامیده میشوند . البته شاید بتوان آنها را در دسته باتری های خشک قرار ‏داد
‏از نظر جنس ‏الکترولیت و صفحات :
‏باتری ‏سربی- ‏اسیدی(lead acid(‏، ‏باتری نیکل- ‏کادمیوم(Nickel-cadmium)‏، ‏باتری هوا- ‏روی(zinc-air) ‏، ‏باتری ‏آلکالاین(alkaline)….
‏معمولا باتریهای ‏خودرو ها ‏از نوع ‏باتری های ‏سربی- ‏اسیدی ‏میباشند و دلایلش این است ‏که اولا هزینه ساخت آن کمتر از انواع دیگر است و ثانیا محدوده دمایی مناسب برای ‏بهترین کارایی آن نسبت به سایر باتریها گسترده تر است ، امپر و ولتاژ ان نیز در ان ‏محدوده دمایی مناسب میباشد. از این پس منظو ما از عبارت باتری همان باتری سربی ‏اسیدی میباشد
‏جدول زیر میزان تولید ولتاژ انواع باتری ها در هر خانه باتری را نشان ‏میدهد
‏نوع ‏باتری
‏سربی- ‏اسیدی
‏نیکل- ‏کارمیم
‏نیکل- آهن
‏سریم- ‏گوگرد
‏ولتاژ هر ‏خانه باتری
2v
1.2v
1.2v
2v
‏همانطور که ملاحظه میگردد باتریهای سربی اسیدی و باتریهای سدیم گوگرد ‏بیشترین میزان تولید ولتاژ را در هرخانه باتری را دارا میباشند اما تولید باتریهای ‏سربی اسیدی ارزان تر از باتری های سدیم گوگرد میباشند (سرب نسبت به سایر فلزات ‏ارزان تر است )بنابرین این نوع باتری در خودرو ها متداول ‏میباشد
‏چرا خودرو ها ‏به باتری نیازمندند؟
‏تامین برق مورد نیاز در زمانی که موتور خاموش است ‏–‏ تامین برق لازم جهت ‏استارتر ‏–‏ کمک به سیستم شارژ در زمانی که تعداد مصرف کننده ها بالا میرود ( و آمپر ‏مصرفی زیاد میشود
‏باتری های سربی اسیدی
‏همانطور که گفته شد متداول ترین نوع باتری برای خودروها ، باتری سربی ‏اسیدی میباشد. صفحه مثبت از جنس دی اکسید سرب ( به آن پر اکسید سرب نیز میگویند) (PbO2) ‏و صفحه منفی از جنس سرب
3
(Pb) ‏میباشد . ‏الکترولیت آن اسید سولفوریک رقیق شدهبا آب (H2SO4+H2O) ‏میباشد.
‏عملکرد ‏باتریهای سربی اسیدی
‏تصاویر زیر بطور خلاصه عملکرد باتری را در زمانهای ‏مختلف نشان میدهد
‏تجزیه :
O2‏از PbO2 ‏جدا میشود
H2‏از H2SO4‏جدا میگردد
‏ترکیب :
4
O2 ‏با 2H2 ‏ترکیب میشود و در ‏نهایت 2H2O ‏میدهد .
Pb ‏صفحه مثبت با SO4 ‏ترکیب شده و PbSO4 ‏میدهد.
Pb ‏صفحه منفی با SO4 ‏ترکیب شده و PbSO4 ‏میدهد
‏صفحه مثبت و منفی هر دو تبدیل به PbSO4 ‏میشود.
‏الکترولیت تبدیل به H2O (‏آب) ‏میشود.
‏تجزیه :
PbSO4 ‏صفحه مثبت و منفی ‏به Pb ‏با دو بار مثبت و SO4 ‏با دو بار منفی ‏تجزیه میشود .
H2O ‏به 2H‏با بار مثبت و O‏با دو بار منفی .
‏ترکیب :
Pb ‏صفحه مثبت با دو ‏تا O‏ترکیب شده و PbO2 ‏میدهد.
SO4 ‏صفحات مثبت و ‏منفی با 2H ‏ترکیب شده و H2SO4‏میدهد
‏و در نهایت دوباره ‏همان حالت اولیه پس از شارژ شده باتری بوجود میاید
‏اجزاي يك باطري
‏این اجزا عبارتند از :
‏پوسته………………………….Batterycase

 

دانلود فایل