تحقیق ايمني و بهداشت شناگران 💯

دانلود تحقیق ايمني و بهداشت شناگران باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق ايمني و بهداشت شناگران

تحقیق-ايمني-و-بهداشت-شناگرانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 15 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏ايمني و بهداشت شناگران
‏مسافرت تابستاني به شهرهاي شمالي كشور و ديگر مناطق ديدني و سرسبز اغلب با شنا ‏كردن در دريا و رودخانه ها همراه است. بخشي از مردم نيز استخرهاي شنا را جهت تفريح ‏و سپري نمودن اوقات فراغت انتخاب مي كنند. اين در حاليست كه عمدتاً ايمني و بهداشت ‏را هنگام شنا كردن به عنوان دو نكته اساسي در بيشتر مواقع كمتر مورد توجه قرار مي ‏دهند. بد نيست بدانيم شنا كردن در دريا خطرات و مشكلاتي را همه ساله جهت مسافران ‏دريا به وجود مي آورد. خطرغرق شدن در آب دريا صرفاً مخصوص كساني كه آشنايي كمتري با ‏فنون شنا كردن دارند نمي باشد و ممكن است هر انسان بي احتياط و كم توجهي را تهديد ‏كند. در زيرسطح زيبا و ديدني استخر نيز، موادشيميايي و بيولوژيكي فراواني وجود دارد ‏كه ممكن است با اندكي غفلت متصديان و شناگران معضلات بهداشتي زيادي براي استفاده ‏كنندگان به وجود آورد. عوامل محيطي، قارچ و جلبك، گازهاي شيميايي تشكيل شده در آب، ‏ميزان درجه حرارت آب و محيط استخر، دفعات تخليه، كيفيت اوليه آب، ميزانPH ‏و كلر ‏آزاد آب همگي از عوامل موثر بر بهداشت استخر است. در اين شماره به بررسي جنبه هاي ‏مختلف شنا كردن مي پردازيم.
‏فوايد شنا
‏آنچه ورزش شنا در سراسر دنيا زيرپوشش قرار مي دهد، طيف وسيعي از ‏اقشار مردم علاقمند به ورزش و تحرك جسماني مي باشد عده اي از مردم به ورزش ‏علاقمندند اما وقتي به ياد كوفتگي عضلاني ناشي از ورزش مي افتند، از انجام آن منصرف ‏مي شوند و اصولاً علاقه اي به جنبش توأم با تعرق زياد و كوفتگي عضلاني ندارند. آنچه ‏به اين افراد توصيه مي شود” ورزش در آب” است چرا كه به دور از تعرق زياد مي توانند ‏نشاط و شادي ناشي از تحرك جسماني را به دست آورند.
‏ورزش در آب را مي توان به ورزشكاران و كساني كه در سطح بالايي از آمادگي جسماني ‏هستند نيز توصيه كرد. همچنين براي كساني كه در فصل خارج از مسابقه، آمادگي خود را ‏در سطح مطلوب حفظ مي كنند و يا اينكه بخواهند تمرينات اختصاصي براي افزايش قدرت و ‏استقامت عضلاني خود بسته به رشته ورزشي كه به آن مي پردازند انجام دهند.
‏شنا را مي توان به كساني توصيه كرد كه پس از بهبودي نسبي از آسيب هاي فيزيكي ‏ممكن است تا مدتها از انجام ديگر تمرينات محروم شده چرا كه از اين طريق مي توانند ‏دوره درمان را سريع تر پيش برده و بهبودي حاصل نمايند.
‏زنان باردار از جمله افرادي هستند كه همواره در جستجوي ورزشي ملايم و مطلوب براي ‏گذران اين دوران مي باشند. هر چند كه بسياري از نرمشها و ورزشهاي سبك ويژه اين ‏دوران از سوي متخصصين معرفي شده است، اما آنچه به اين افراد در سراسر دنيا توصيه مي ‏شود، ورزش در آب و انجام حركات ملايم در آن مي باشد. ورزش در آب علاوه بر آن كه ‏شادي و نشاط بودن در آب را با خود دارد، سستي و كسلي ناشي از وزن زياد در اين دوران ‏را به در كرده، مي تواند سبب بهبود وضعيت جسماني در اين قبيل افراد شود يك آمادگي ‏جسماني خوب، مادر را در تحمل وزن رو به رشد جنين ياري داده، مي تواند با تقويت ‏عضلات كمر و شكم، يك زايمان خوب و سالم را به ارمغان آورد. همچنين در دوران پس از ‏زايمان، در برگشت عضلات به وضع اوليه قبل از زايمان بسيار موثر خواهد بود.
‏شنا براي كساني كه اضافه وزن دارند، ورزش فوق العاده مفيدي است چرا كه اين ورزش ‏به دليل هوازي بودن در سوختن كالريهاي اضافي كه مي تواند منجر به اضافه وزن شود ‏تأثير مطلوبي دارد. اين ورزش مي تواند تأثيري عمده در كم كردن استرسها داشته باشد. ‏خاصيت ماساژ دهندگي آب آرامش خاطر و تمدد اعصاب را به انسان برمي گرداند. اين ورزش ‏به همه كساني كه علاقه مند به بهبود وضعيت روحي و جسمي خود هستند، صرفنظر از سن، ‏سابقه آمادگي جسماني و يا بيماري كه دارند توصيه مي شود. آنچه در اين مورد به ‏افرادي كه به نوعي مشكل پزشكي عمده اي دارند، توصيه مي شود مشورت با پزشك و رعايت ‏برخي توصيه ها پيرامون عدم انجام حركات خطرناك در مورد هر بيماري است.
‏اين ورزش بيشتر قسمت بالاتنه را درگير فعاليت مي كند. ماهيچه هاي كوچك بازوها در ‏اثر ورزش شنا نسبت به ماهيچه هاي بزرگتر پا بيشتر به حركت گرفته مي شوند.
‏تقويت عضلات و بهبود ظرفيت تنفسي، همچنين بالارفتن قدرت خون رساني قلب از ديگر ‏فوايدي است كه مي توان براي ورزش شنا ذكر كرد.
‏2
‏بهداشت شنا كردن
‏بسيار روشن است كه آب محيط عالي براي انتقال و رشد موجودات ذره بيني بيماري زايي ‏است كه عامل بيماريهايي از قبيل تب تيفوئيدآ اسهال آميبي و باسيلي، هپاتيت، تبخال، ‏ورم ملتحمه چشم و زرد زخم و غيره مي باشد.
‏اين قبيل موجودات ميكروسكوپي، محيطهاي گرم و مرطوب همراه با غذاي كافي را ترجيح ‏مي دهند.
‏عوامل عفونت هاي ذيل در استخري با مراقبت ضعيف ممكن است وجود داشته باشد.
– ‏عفونت هاي ويروسي و قارچي، مثل عارضه خارش پاي شناگران كه يك بيماري قارچي ‏پوست است.
– ‏عفونت چشم، گوش، گلو و بيني
– ‏عفونت هاي بخش فوقاني تنفس
– ‏عفونت هاي روده اي
‏آنچه شناگران در استخر بايد به آن توجه كنند
– ‏قبل از ورود به استخر بدن ‏خود را با يك شوينده مناسب شستشو دهيد.
– ‏قبل از ورود به استخر پاي خود را در داخل حوضچه كلر قرار دهيد.
– ‏به همه كساني كه به استخر مي روند توصيه مي شود پيش از ورود به استخر مثانه ‏خود را تخليه كنند.
– ‏از تف كردن، مضمضه كردن آب، شستن و خارج كردن ترشحات بيني و… خودداري كنيد.
– ‏هنگام شنا كردن خلط گلوي خود را به آب استخر وارد نكنيد. ترجيحاً هنگام ابتلاء ‏به بيماري توأم با خلط عفوني، به شنا نپردازيد.
– ‏اگر بيماري پوستي از قبيل بيماريهاي قارچي قابل سرايت داريد به هيچ عنوان به ‏استخر عمومي مراجعه نكنيد.
– ‏بعد از استخر نيز بدن خود را شستو دهيد.
‏آنچه متصديان استخر بايد توجه كنند
– ‏كلر آزاد باقيمانده استخر حداقل 2-5/1 ‏ميلي گرم در آب باشد مقادير كمتر از اين ميزان ممكن است عواملي از قبيل ‏كريپتوسپوريديوم را از بين نبرد.
– ‏مرتباً محيط استخر را تميز كنيد و آب آن را به دفعات كافي تخليه و تعويض ‏نمائيد.
– ‏آب استخر را جهت وجود باكتريهاي كلي فرم و پسودوموناس كنترل كنيد، اين دو مي ‏توانند شاخصهاي مناسبي جهت سنجش ميزان كارايي سيستم هاي ضدعفوني كننده و بهداشت آب ‏باشند.
‏ايمني شناگران
‏نكات ايمني بايد در سالن استخر با نصب هشدارها و پيامهاي ‏نوشته شده به اطلاع عمومي برسد. خودداري از دويدن در محيط استخر، شنا كردن در عمق ‏متناسب با توانايي شنا كردن و اجتناب از بازي و شوخي هاي خطرناك مي تواند ايمني ‏نسبي افراد را تأمين كند. استفاده از وسايل مورد نياز جهت شنا از قبيل عينك، گوشي و ‏دماغي را فراموش نكنيد.
‏چنانچه دچار خستگي و گرفتگي عضلاني شديد از شنا كردن در قسمتهاي عميق خودداري ‏كنيد.
‏از شنا كردن در دريا هنگامي كه شرايط طوفاني وجود دارد پرهيز كنيد.
‏3
‏ايمني شنا در دريا آنچه مسئولين بايد توجه كنند
– ‏با مطالعه و بررسي ‏جغرافيايي فضاهايي را براي شنا در نظر بگيرند كه حداقل پستي و بلندي و كمترين حفره ‏آبي را داشته باشند.
– ‏در كنار سواحلي كه مكان هاي مناسبي براي شنا هستند درمانگاههايي داير شود تا ‏چنانچه فردي در حين شنا دچار عارضه شد، در همان مكان با كمترين امكانات درمان شود.
– ‏خانواده ها را نسبت به بهره گيري مناسب از دريا آموزش دهند و در شبكه استاني ‏راديو و تلويزيون نكات ايمني را به دفعات به مسافران دريا بازگو كنند.
– ‏براي فضاهاي خصوصي كه در اختيار مسافران دريا قرار مي گيرند، تعرفه اي را مشخص ‏كنند و نظارت بر امنيت مسافران در اين خصوص را جدي بگيرند.
‏فوايد ورزش شنا
‏ورزش شنا يكي از محبوب ترين ورزشها در بين اقشار مختلف مردم است. فردي كه شنا مي ‏كند، نه تنها از اين طريق احساس راحتي و نشاط مي كند بلكه در اثر شنا كردن ‏قابليتهاي جسماني خود را از قبيل استقامت دستگاه گردش خون و تنفس، قدرت، سرعت و ‏انعطاف پذيري مفاصل شانه و مچ پا افزايش مي دهد. ورزش شنا ورزشي است كه از سن ‏نوزادي تا سن كهنسالي ميتوان آنرا انجام داد و به طور كلي ورزشي است كه هيجان و ‏اضطراب را كاهش داده، عضلات را قوي و محكم كرده و بدن را نرم و انعطاف پذير مي سازد ‏و باعث مي شود كه فرد انرژيي بيشتري براي انجام كارهاي روزانه خود كسب كند.
‏تغييرات فيزيولوژيكي كه در اثر تمرينات استقامتي شنا در بدن بوجود مي ‏آيد.
‏تمرينات استقامتي به معني شناي مداوم در مسافتهاي طولاني مثل شناي 400 ‏متر، 600 متر،800 متر،1400 متر و يا حتي مسافتهاي بيشتر مي باشد. يكي از امتيازهاي ‏اين نوع تمرين اين است كه احتياج بدن را به دستگاه انتقال اكسيژن افزايش مي دهد و ‏در نتيجه سبب تغييرات زير در بدن مي شود.
‏افزايش بازده قلب، كاهش ضربان قلب، افزايش كيفيت خون از نظر حمل مقدار بيشتري ‏اكسيژن ذخيره شده مقدار بيشتري گليكوژن در جگر و ماهيچه ها و افزايش تعداد ‏ميتوكندريها در تارهاي ماهيچه اي.
‏ماهيچه هايي كه در شنا بكار گرفته مي شوند.
‏در زير اسامي بعضي از ماهيچه ‏هاي اصلي كه در مرحله جلو بردن يك شناگر در حركتهاي شنا از آنها استفاده مي شود ذكر ‏شده است:
‏4
1. ‏ماهيچه هاي پائين برنده دست: ماهيچه پشتي بزرگ، ماهيچه سينه اي بزرگ ماهيچه ‏گرد بزرگ و سرطويل، ماهيچه سه سربازويي. اين ماهيچه ها باعث تقويت كشش دست در داخل ‏آب مي شوند.
2. ‏ماهيچه هاي گرداننده داخلي دست: ماهيچه سينه اي بزرگ، ماهيچه پهن پشتي، ‏ماهيچه گرد بزرگ و ماهيچه تحت كتفي اين ماهيچه ها قسمت بالايي دست را به طرف داخل ‏ميچرخانند. قوي شدن اين ماهيچه ها از نظر نگه داشتن آرنج در بالا كه در مرحله اول ‏كشش دست در هر چهار شنا مفيد است، ضرورت دارد.
‏تمرينات سرعتي شنا و تغييرات فيزيولوژيكي حاصل از آن:
‏تمرينهايي با حداكثر ‏سرعت و فعاليت در مسافتهاي كوتاه را تمرينهاي سرعتي گويند براي مثال 10 بار و هر ‏بار 25 متر و يا 50 متر شنا با حداكثر سرعت.
‏اين نوع تمرينها سبب افزايش قدرت انقباض ماهيچه( به جهت افزايش هماهنگي ميان ‏دستگاه عصبي يا ماهيچه اي) و همچنين افزايش قدرت و مقدارATP-PC ( ‏آدنوزين تري فسفات ‏و فسفات كرآتين) در ماهيچه مي شود كه خود سبب مي شود كه قدرت شناگر براي انجام ‏تمرينهاي سرعتي افزايش يابد.
‏طريقه علمي برنزه شدن
‏تا اينجا به نظر مي رسد كه آفتاب فقط دشمن پوست است، و مابايد تا آنجا كه مي ‏توانيم خود را دور از آن نگه داريم. در صورتي كه آثار ميكروب كش اشعه ماوراي بنفش ‏خورشيد بر كسي پوشيده نيست. همچنين همه پزشكان تاييد مي كنند كه اشعه خورشيد در ‏تسريع جريان خون تاثير زيادي دارد اما مساله مهم اين است كه تنها وسيله برنزه شدن، ‏عليرغم عقيده عده زيادي از مردم خوابيدن در جلوي اشعه سوزان آفتاب نيست، و برعكس ‏پياده روي و گردش، توپ بازي و تفريحات دسته جمعي مختلف، آن هم نه در وسط روز، بلكه ‏ابتدا صبح و عصر، و سپس در نزديكيهاي ظهر يا از ساعت 3 ظهر به بعد، مي تواند ضمن ‏تامين سلامت روحي و جسمي، پوست بدن شما را برنزه كند.
‏اما اگر قرار است يك نفر تنها به وسيله خوابيدن در زير اشعه خورشيد پوست بدن خود ‏را قهوه اي كند، بايستي طي روزهاي مديدي ( زيادي) به كار بپردازد. به اين ترتيب كه ‏روز اول فقط چند دقيقه( آن هم نه در وسط روز) در آفتاب بخواند. و روزهاي بعد، هر ‏بار يك دقيقه به مدت قبلي اضافه نمايد. همچنين فراموش نشود، كه پوست صورت انسان به ‏مناسبت حساسيت خاصي كه دارد ، بايد حتي الامكان در نيم سايه قرار گيرد.
‏چه مدت بايد آفتاب به ما بتابد؟
‏براي اشخاص مختلف مدت آفتاب گرفتن را از 20 ‏الي 50 ساعت تعيين كرده اند. البته اين امر حتي الامكان نبايد در مدت كمتر از 25 ‏روز انجام پذيرد. و هرگز نبايد در عرض يك سال بيش از 50 سال بدن را به دست اشعه ‏سوزان آفتاب سپرد. زيرا زياده روي در اين كار، علاوه بر ايجاد چين و چروك، پوست را ‏خشك مي سازد.
‏اما چرا نبايد حمام آفتاب گرفتن به طور مداوم انجام يابد؟
‏به اين دليل كه پوست ما در مقابل نور خورشيد دو نوع واكنش نشان مي دهد:  يكي ‏ماده رنگي پوست كه در مقابل آفتاب رو به ازدياد ميگذارد و ديگري واكنش دفاعي ‏اتوماتيكي ياخته هاست كه خود به خود ضخيم تر مي گردند، و يك طبقه بسيار نازك شاخي ‏روي پوست تشكيل مي دهند.
‏اما براي تشكيل اين طبقه حداقل 10 روز وقت لازم است. روي اين اصل حمام آفتاب ‏گرفتن نمي تواند با عجله و شتابزدگي توام باشد.
‏آنچه يك شناگر بايد بداند
‏اشعه آفتاب و پوست صورت

 

دانلود فایل