تحقیق ايمان و تقوا 29 ص 💯

دانلود تحقیق ايمان و تقوا 29 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق ايمان و تقوا 29 ص

تحقیق-ايمان-و-تقوا-29-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 31 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏چكيده
‏ايمان آن است كه آدمي دين حق را به ‏دل بشناسد و به زبان اقرار كند و به اعضاي تن وظايف آن را انجام دهد
‏بنابراين انسان باتقوا كسي است كه افكار، كردار و گفتار خويش را با معيار عقل و ‏شرع تنظيم كند و هيچ كاري را بدون مشورت آن دو انجام ندهد و فرمان آنها را نيز زير ‏پا نگذارد.
‏در اين تحقيق درباره اين دو فضيلت اخلاقي سخن خواهيم گفت. ‏روش تحقيق اسنادي مي باشد و اميدواريم مورد تأييد قرار گيرد.

‏چكيده
‏ايمان آن است كه آدمي دين حق را به ‏دل بشناسد و به زبان اقرار كند و به اعضاي تن وظايف آن را انجام دهد
‏بنابراين انسان باتقوا كسي است كه افكار، كردار و گفتار خويش را با معيار عقل و ‏شرع تنظيم كند و هيچ كاري را بدون مشورت آن دو انجام ندهد و فرمان آنها را نيز زير ‏پا نگذارد.
‏در اين تحقيق درباره اين دو فضيلت اخلاقي سخن خواهيم گفت. ‏روش تحقيق اسنادي مي باشد و اميدواريم مورد تأييد قرار گيرد.

‏مقدمه
‏از جمله فضايل اخلاقي مي توان ‏ايمان‏ و ‏تقوا‏ كه دو ركن اساسي ‏دين محسوب ميشوند ‏را نام برد.
‏در ساختار اخلاق اسلامي، ‏ايمان به عنوان عالي ترين صفت نفساني هدايت گر مورد تأكيد فراوان واقع شده و به ‏همين دليل تحصيل مبادي و مقدمات آن همانند علم و يقين نيز به شدت مورد ترغيب و ‏تشويق قرار گرفته است و ابزارها و راه هايي كه مي تواند آدمي را به اين صفات نفساني ‏ارزشمند برساند، همانند تفّكر و الهامات پسنديده، جايگاه ويژه اي در نظام ‏اخلاقي اسلام دارند. در مقابل صفات نفساني معارض و مانع پيدايش ايمان در آدمي، از ‏قبيل ‏«‏جهل‏»‏ اعم از بسيط و مركب، ‏«‏شك و حيرت‏»‏، ‏«‏جُربزه‏»‏ و ‏«‏خاطرات نفساني نكوهيده» و ‏«وسوسه هاي شيطاني» همواره مورد مذمّت و نهي واقع شده اند.
‏و اما تقوا :‏ ‏در تعريف تقوا گفته اند: «حفظ كردن نفس است از آنچه بيم ضررش مي رود‏ ‏. ‏مفردات، راغب اصفهاني، واژه وقي.
.‏» ‏بخشي از ضررها را عقل سليم تشخيص مي دهد و ‏بخشي را شرع مقدس بيان كرده است و با توجه به اين كه خواسته هاي عقل سالم مورد ‏امضاي شرع مي باشد معناي اصطلاحي تقوا در سخن امام صادق ـ عليه السلام ـ خلاصه مي ‏شود:
‏«… ‏اَن لا يفْقِدَكَ اللهُ حَيْثُ اَمرَكَ و لا يَراكَ حيثُ نَهاكَ‏ ‏.‏ بحارالانوار، ج 67،ص 285.
‏» ‏(‏تقوا يعني) آنجا كه خداوند ‏دستور داده حاضر باشي، تو را غايب نبيند و آنجا كه نهي كرده، تو را مشاهده نكند.

‏ايمان‏ ‏. ‏احمد ديلمي و مسعود آذربايجاني ـ اخلاق اسلامي، ص 65
‏در باب حقيقت ايمان ‏و شرايط آن از ديرباز گفت وگوهاي دامنه داري در ميان پيروان مكاتب الهي ـ به ويژه ‏متكلمان مسلمان ـ صورت گرفته است‏ ‏. ‏ر.ك: جوادي، محسن: نظرية ايمان در عرصه كلام و قرآن، ص 19 ـ 180
. ‏در قرآن كريم و روايات كه دو منبع اصلي اخلاق اسلامي اند، در بيان اهميت و جايگاه ‏ايمان گفته هاي فراواني وجود دارد كه خلاصه اي از آن در زير مي آيد.
‏1- ‏ارزش ‏ايمان
‏در بيان منزلت و جايگاه رفيع ايمان همين بس كه پيامبر ـ صلي الله عليه و ‏آله ـ در نصايح خويش به ابوذر مي فرمايد:
‏اي ابوذر، هيچ چيز در نزد خداوند، ‏محبوب تر از ايمان به او و خودداري از آنچه نهي مي كند، نيست‏ ‏. ‏. شيخ طوسي، امالي، ص 531، ح 1162.
.
‏روشن است كه خودداري از نواهي خداوند فقط ‏در ساية ايمان به او مقدور است و در واقع از بركات ايمان به خداوند است. امام صادق ‏ـ عليه السّلام ـ نيز در اين باره مي فرمايد:
‏خداوند دنيا را هم به كساني كه ‏دوستشان دارد و هم به كساني كه بر آنها غضبناك است، مي دهد ولي ايمان را نمي دهد ‏مگر به آنان كه دوستشان مي دارد‏ ‏. ‏كافي، ج 2، ص 215، ح 4، و نيز ر.ك: همان،‌ح 3.
.
‏و هم ايشان در توصيف منزلت و جايگاه مؤمن مي فرمايند:
‏هر گاه حجاب از چشمان ‏مردم برداشته شود و به وصل ميان خداوند و بندة مؤمن او نظر كنند، آنگاه گردن هاي ‏آنها در مقابل مؤمنان خاضع، امور مؤمنان براي آنان آسان و اطاعت از مؤمنان برايشان ‏نرم و لطيف، خواهد شد‏ ‏. ‏همان، ج 8، ص 365، ح 556
.
‏اين همه ‏منزلت و جايگاه بلندي كه در روايات براي ايمان بيان شده است، به دليل نقشي است كه ‏ايمان در سعادت و كمال آدمي دارد. ايمان از يك سو آخرين حلقة وصل به مقام خليفة ‏الهي و جوار قرب معنوي است و از سوي ديگر بر اساس آنچه در قرآن و روايات آمده است، ‏مبدأ و مفتاح همة‌صفات پسنديدة نفساني و نيكي هاي رفتاري، ايمان است.
‏2- ‏ماهيت ‏ايمان

 

دانلود فایل