تحقیق امداد و نجات 💯

دانلود تحقیق امداد و نجات باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق امداد و نجات

تحقیق-امداد-و-نجاتلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 24 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تاريخچه ی سازمان امداد ‏و نجات
‏آشنايي با سوابق و فعاليتهاي سازمان امداد و ‏نجات
‏در خرداد ماه 1302 با وقوع زلزله اي در شرق خراسان و ‏زلزله اي ديگر به فاصله 3 ماه بعد در سيرجان و كرمان و همچنين جاري شدن سيلاب هاي ‏گسترده در همان سال در استانهاي گيلان , مازندران , آذربايجان شرقي و اصفهان زندگي ‏بسياري از هموطنان به مخاطره افتاد وباعث تلفات و خسارات بسياري گرديد . در اين ‏سوانح براي اولين بار نيروهاي ارتش بعنوان عوامل حكومتي و با استفاده از نيرو و ‏امكانات موجود به كمك آسيب ديدگان شتافتند و اولين استمداد ملي براي كمك به آسيب ‏ديدگان در سطح كشور انجام گرديد . اين استمداد جرقه اي براي سازماندهي تشكيلاتي ‏جمعيت شير و خورشيد سرخ بود. اولين جلسه اين جمعيت تحت عنوان جمعيت شيرو خورشيد سرخ ‏در ششم مرداد مصادف با عيد غدير سال 1302 در عمارت گلستان تشكيل شد . در ابتدا ‏فعاليتهاي امدادي بعنوان يك فعاليت جنبي و در سايه خدمات درماني كه بيشتر مورد نياز ‏جامعه بود ، قرار گرفت . در آن هنگام بيشترين عوامل امدادي جمعيت نيروهاي داوطلب يا ‏دانش آموزان عضو سازمان جوانان بودند . اولين آئين نامه خدمات امدادي در سال 1347 ‏به تصويب هيئت مركزي جمعيت رسيد . بموجب اين آئين نامه مسئوليت ارائه خدمات امدادي ‏درماني به آسيب ديدگان جنگ و همچنين ارائه خدمات امدادي به آسيب ديدگان سوانح و ‏سوانح طبيعي در زمان صلح بعهده جمعيت محول گرديده بود . اولين تشكيلات رسمي امداد ‏بصورت منظم با استخدام نيروهاي تمام وقت جهت ادارات سازمان مركزي امداد كل و زير ‏نظر هيئت كمك به آسيب ديدگان كه در واقع نقش سازمان امدادي ملي كشور را ايفا ميكرد ‏در سال 1350 آغاز بكار كرد .
‏با پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1357 و ‏استقرار نظام جمهوري اسلامي همراه با دگرگون شدن ساختار كلي جمعيت و جدا شدن بخش ‏درمان از فعاليت هاي آن ، عمده وظايف جمعيت به خدمات امدادي سوانح ، جوانان و خدمات ‏حمايتي معطوف گرديد . در سال 1360 بنا به ضرورت يكبار ديگر ساختار تشكيلاتي امداد ‏بر حسب وضعيت جديد و شرايط جنگ تحميلي مورد تجديد نظر قرار گرفت . تربيت و تامين ‏نيروهاي انساني در زمينه هاي درمان , فني و خدماتي ، پشتيباني و حمايت و ارائه ‏خدمات امدادي به آوارگان مناطق جنگي و مناطق بمباران شده نيز جزء خدمات جمعيت قرار ‏گرفت . خدمات ارزنده جمعيت در عملياتهاي گسترده ملي و بين المللي ، زلزله سال 69
‏گيلان و زنجان و بحران آوارگان عراقي در سال 1370 موجب گرديد جمعيت هلال احمر ‏جمهوري اسلامي ايران جايگاه ويژه اي را در بين جمعيت هاي صليب سرخ و هلال احمر كسب ‏نمايد و بعنوان يكي از 10 جمعيت قدرتمند جهان در پاسخگوئي به سوانح مطرح گردد .
‏ب- تشكيلات و نقش سازمان امداد ونجات :
‏در سال 1379، با اضافه ‏شدن واژه نجات به سازمان امداد ، وظائف اين سازمان وارد مرحله نويني شد و مسئولان ‏سازمان براي اجراي نفشي فراتر و پر اثرتر در جامعه ، تغييراتي را در نمودار ‏تشكيلاتي (چارت سازماني ) و نيروي انساني اعمال كردند .هم اينك اين سازمان از ‏بخشهاي زير تشكيل يافته است:
‏معاونت آموزش و برنامه ريزي : كه داراي دوبخش ‏مديريت آموزش و مديريت آمار و برنامه ريزي مي باشد .
‏معاونت عمليات : كه در بردارنده چهار بخش مديريت عمليات ، مديريت ‏پشتيباني عمليات ، مديريت امداد هوائي – دريايي و مديريت ارتباطات و مخابرات ‏راديويي است .
‏معاونت خدمات و پشتيباني : نيز بخشهاي مديريت ترابري ، مديريت ‏امور اداري و مديريت تداركات را داراست.
‏ترابري – امكانات موجود ترابري و حمل و نقل سازمان از نظر تعداد ‏و نوع وسائط نقليه يكي از ناوگان بزرگ حمل و نقل كشور در زمينه هاي امدادي محسوب ‏ميشود و با خريدهاي مستمر وسائط نقليه كاربردي نظير وانت آمبولانس و كاميون از نظر ‏حمل و نقل و جابجائي محموله هاي امدادي براي عمليات درون مرزي و برون مرزي در حال ‏حاضر بيش از 3000 دستگاه وسائط نقليه امدادي در اختيار مي باشد .
‏انبارها – ‏بمنظور بهينه سازي كيفيت ارائه خدمات امدادي ، پايگاههاي امداد و نجات با وسعت 200000 ‏متر مربع زير بنا جهت پايگاه امدادي و انبار احداث شده است .
‏اطلاعات ‏انبارهاي مراكز استانها بر اساس يك برنامه رايانه اي به پايگاه مركزي وصل ميباشند و ‏اطلاعات موجودي و تغييرات موجودي انبارها بصورت روز در اختيار حوزه سازمان امداد و ‏نجات (پايگاه مركزي ) قرار ميگيرد .
‏سيستم ارتباطات راديويي : اين سيستم كه به ‏عنوان سلسله اعصاب مركزي سازمان در سوانح مطرح است، در سال 1336 براي اولين بار به ‏خدمت گرفته شد . در حال حاضر شبكه ارتباطي جمعيت هلال احمر ايران يكي از قوي ترين
‏مراكز امدادي در بين جمعيت هاي ملي منطقه محسوب ميشود .
‏هم اينك سيستم ارتباطي VHF ‏با 276 دستگاه ثابت و 268 دستگاه سيار و 480 دستگاه دستي و 30 تكرار كننده و 150 ‏دكل مخابراتي و سيستم ارتباطي HF ‏با 118 دستگاه ثابت و 60 دستگاه سيار كليه ‏مراكز استانها و نقاط دور افتاده و حادثه خيز با ايستگاه مركزي در ارتباط هستند .
‏امداد هوائي : در حال حاصر سازمان امداد و نجات از پنج فروند هليكوپتر ( از ‏نوع 205 )و تعداد 14نفر نيروي متخصص در بخش مديريت امداد هوائي ‏–‏ دريايي استفاده مي ‏نمايد . در 20 سال گذشته ، اين واحد در عملياتهاي مختلف بيش از 6000 ساعت پرواز ‏داشته است .
‏امداد دريايي : سازمان امداد و نجات با عنايت به ضرورت احساس شده در ‏امر جستجو و نجات در دريا و سيلاب به تازگي اقدام به راه اندازي و تكميل دو پايگاه ‏امداد و نجات دريا و سيلاب در استانهاي جنوبي (بوشهر و بندرعباس) نموده و همچنين ‏تمهيد مقدمات جهت استانهاي شمالي كشور در حال انجام ميباشد.
‏امداد خواهران : اين واحد از جمله فعاليتهاي داراي پيشينه طولاني ‏در سازمان امداد و نجات بوده و به عنوان مثال تنها در چهار سال اول دفاع مقدس (1358 ‏لغايت 1361 ) اقدام به برگزاري 310 دوره آموزشي و تربيت 9500 امدادگر خواهر نموده و ‏در سوانح بزرگي چون زلزله گيلان و زنجان در سال 1369 ، 435 نفر از بانوان امدادگر ‏در امر ارائه خدمات رفاهي ‏–‏ امدادي به آسيب ديدگان پرداخته اند . در طول ده سال ‏اخير تعداد 24350 دوره آموزشي جهت 708722 نفر از بانوان در زمينه امداد و كمكهاي ‏اوليه برگزار شده و در بخش عمليات امدادي نيز بجز اشغال در امور امداد پزشكي ، ‏انتقال مصدومين ، بهداشت ، پشتيباني و تداركات ، جديداً اين واحد وارد مقوله ‏حمايتهاي رواني از مصدومين و امدادگران شده و با انجام دوره ها و برنامه هاي مختلف ‏توان خود را افزوده است .
‏امداد كوهستان : واحد عملياتي امداد كوهستان از سال 1376 براي ‏ارائه خدمات امدادي و جستجو و نجات در مناطق مختلف كوهستانهاي تهران استقرار يافت و ‏با بهره گيري از نيروهاي داوطلب مجرب در قالب نيروهاي كوهنوردي و درماني فعاليتهاي ‏خود را گسترش دادند . در طول مدت استقرار درمانگاه امدادي و بكارگيري نيروهاي
‏امدادي متخصص در منطقه توچال از سال 1378 تا كنون به بيش از 6000 نفر خدمات مختلف ‏امدادي ارائه شده و با تلاش مجدانه نيروها ، آمار فوت شدگان كاهش محسوسي داشته است.
‏امداد و نجات جاده اي : اين سازمان در راستاي اهداف بشر دوستانه ‏جمعيت از سالها قبل اقدام به ارائه خدمات در زمينه تصادفات جاده اي خصوصاً در ‏محورهاي پر تردد و پر حادثه كشور مي نمود و پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز تعداد ‏پايگاههاي امداد جاده اي ثابت جمعيت از 3 مورد به 89 مورد رسيده است و هر ساله در ‏ايام زمستان و نوروز و ساير مواقع پرتردد ، اقدام به فعال سازي اكيپهاي سيار و ثابت ‏غير پايگاهي مينمايد .
‏ب-1 :فعاليتهاي آموزشي سازمان امداد و نجات :
‏آموزش امداد و ‏نجات يكي از محوري ترين فعاليتهاي اين سازمان بويژه در زمانهاي غير بحراني محسوب مي ‏شود و هدف از آن ارتقاء سطح آمادگي ملي ، افزايش آگاهي عمومي از سوانح و همچنين ‏توان افزائي نيروهاي همكار با جمعيت هلال احمر در امر پاسخگوئي به سوانح مي باشد .‏به همين دليل آموزشهاي ‏مختلفي در سطوح مختلف پيش بيني شده تا با نياز سنجي واحدهاي ‏آموزشي زير نظر معاونت آموزشي و برنامه ريزي سازمان در سراسر كشور به مرحله اجراء ‏در آيند .
‏دوره هاي آموزشي استاندارد معاونت آموزش و برنامه ريزي سازمان ‏امداد و نجات :
1. ‏دوره آموزشي كمكهاي اوليه و خود امدادي : به منظور ترويج ‏فرهنگ ايمني و خود امدادي كليه افراد قادرند بدون هيچ محدوديتي در اين دوره 8 و 32 ‏ساعته رايگان شركت نمايند.
2. ‏دوره آموزشي تكميلي امداد و كمكهاي اوليه : كليه ‏افرادي كه گواهينامه دوره هاي عمومي را دارند، قادرند در اين دوره 160 ساعته شركت ‏كنند .
3. ‏دوره هاي امداد ‏–‏ نجات تخصصي : اين دوره هاي در رشته هاي مختلف امداد ‏كوهستان ، امداد جاده اي ، امداد دريايي ، اردوگاه ، بهداشت و تغذيه ، مديريت سوانح ‏، نجات و غيره برگزار مي شود.
4. ‏دوره هاي مربيگري : در سطوح مختلف و حسب نياز ‏كشور با مجوز سازمان برگزار مي گردد .
5. ‏دوره هاي باز آموزي و تمرينهاي آمادگي ‏و مانورها : هر سال حداقل دو بار باز آموزي مطالب مورد نياز امدادگران به صورت ‏كاربردي به اجرا در مي آيد . يكي از اين دوره ها همزمان با هفته كاهش اثرات بلاياي

 

دانلود فایل