تحقیق آفتابگردان 💯

دانلود تحقیق آفتابگردان باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق آفتابگردان

تحقیق-آفتابگردانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 39 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏آفتابگردان
‏خصوص‏ی‏ات‏ گ‏ی‏اه‏ی‏: آفتابگردان با نام علم‏ی Helianthus annuus L . ‏گياه‏ی‏ است يكساله از تيره مركبه Compositae ‏كه بصورت بوته ا‏ی‏ استوار رشد م‏ی‏ كند . طول دوره رشد آفتابگردان بسته به رقم و كليه عوامل محيط‏ی‏ از 90 تا 150 روز م‏ی‏ باشد . آفتابگردان ريشه مستقيم و توسعه ياف‏ته‏ ا‏ی‏ دارد كه پتانسيل نفوذ آن در خاك به سه متر م‏ی‏ رسد . پهنك برگها‏ی‏ كه در معرض نور است همراه با خورشيد تغيير جهت داده و همواره به حالت تقريباً عمود بر اشعه آفتاب قرار م‏ی‏ گيرد . پهنك برگ هنگام صبح بسو‏ی‏ شرق ،‌هنگام غروب بطرف غرب و ظهر رو به بالا م‏ی‏ باشد . گل آذين آفتابگردان طبق يا كپه ا‏ی‏ است . لقاح به دليل اينكه پرچمها زودتر بلوغ م‏ی‏ يابد غالباً از نوع دگرگشن‏ی‏ است . ميوه آفتابگردان نوع‏ی‏ فندقه است كه در اينجا با دانه مترادف گرفته م‏ی‏ شود . رنگ دانه از سفيد تا سياه با خاكستر‏ی‏ خط دار و بسته به رقم تغيير م‏ی‏ كند . ه‏ر‏ چه درصد وزن‏ی‏ پوسته كمتر باشد درصد وزن‏ی‏ روغن بيشتر خواهد بود . سازگار‏ی‏: آفتابگردان از نظر عكس العمل نسبت به طول روز ب‏ی‏ تفاوت بشمار م‏ی‏ رود ول‏ی‏ به نور فراوان نياز دارد . آفتابگردان ريشه توسعه يافته ا‏ی‏ دارد كه گياه را به خشك‏ی‏ مقاوم م‏ی‏ سازد ، مشروط بر آنكه خا‏ك‏ عميق بوده و تراكم و ساختمان خاك محدود كننده رشد ريشه نباشد . آفتابگردان به شور‏ی‏ خاك نسبتاً مقاوم است و در محدوده ا‏ی‏ از اسيديتيه خنث‏ی‏ رشد خوب‏ی‏ دارد . تناوب زراع‏ی‏:موقع‏ی‏ت‏ آفتابگردان در تناوب زراع‏ی‏ مشابه ذرت است و معمولاً بعد از بقولات علوفه ا‏ی‏ بعنوان اولين ‏يا‏ دومين محصول وجين‏ی‏ كاشته م‏ی‏ شود ، در صورت وجود و گسترش بيماريها‏ی‏ ريشه ا‏ی‏ نبايست‏ی‏ با گياهان‏ی‏ مانند نخود ، چغندر قند و سيب زمين‏ی‏ كه بيماريها‏ی‏ ريشه ا‏ی‏ مشابه دارد در تناوب قرار گيرد . مثالهاي‏ی‏ از تناوب آن در شرايط آبيار‏ی‏ بشرح زير است . علوفه چند ساله ـ پنبه ‏ـ‏ آفتابگردان ـ گندم ـ جو ـ آيش ـ شبدر ـ آفتابگردان ـ گندم ـ جو کود ش‏ی‏م‏ی‏ا‏یی‏: توليد هر تن دانه آفتابگردان موجب خروج 40 تا 60 كيلو ازت ، 15 تا 33 كيلو اكسيد فسفر( p2o5) ‏و 75 تا 120 كيلو اكسيد پتاسيم (K2o) ‏از خاك م‏ی‏ گردد . معمولاً ثلث تا نصب كود از ته را قبل ا‏ز‏ كاشت و بقيه را همراه با آخرين وجين مكانيزه به خاك اضافه و بلافاصله آبيار‏ی‏ م‏ی‏ كنند . تار‏ی‏خ‏ کاشت: حداقل حرارت لازم برا‏ی‏ جوانه زدن بذر آفتابگردان حدود 8 تا 10 درجه سانتيگراد در خاك است . معمولاً اين حرارتها در خاك با رسيدن ميانگين شبانه روز‏ی‏ حرارت هوا به 10 تا 15 درجه سانتيگراد تأمين م‏ی‏ گردد . کنترل علفها‏ی‏ هرز: كنترل علفها‏ی‏ هرز با استفاده از علف كشها بسيار مطلوبست . از علف كشهاي‏ی‏ كه بصورت قبل از كاشت جهت كنترل بذر علفها‏ی‏ هرز مختلف در آفتابگردان قابل مصرف است م‏ی‏ توان اپتام (Eptam) ‏و تريفلور الين Ttifluralin ‏ر‏ا‏ مورد اشاره قرار داد . اين علف كشها را م
‏ی‏ توان قبل از پشته بند‏ی‏ رو‏ی‏ خاك پاشيد ، با ديسك تا عمق 10 سانت‏ی‏ متر‏ی‏ با خاك مخلوط و سپس پشته بند‏ی‏ كرد . ميزان مصرف اپتام 4 تا 5 ليتر از مولسيون 75 درصد و ميزان مصرف تريفلورالين حدود 2/1 ليتر در خاكها‏ی‏ سبك ، 8/1 ليتر در خاكها‏ی‏ متوسط و 4/2 ليتر در خاكها‏ی‏ سنگين از امولسين 48 درصد م‏ی‏ باشد . آفات و امراض: مهمترين آفت اختصاص‏ی‏ آفتابگردان در ايران پروانه دانه خوار آفتابگردان با نام علم‏ی Homoeosoma nebulella ‏است . لارو اين پروانه به رنگ عموم‏ی‏ شكر‏ی‏ و سر قهوه ا‏ی‏ رنگ از برگ و گل‏ها‏ تغذيه و سپس به دانه حمله م‏ی‏ كند . در هر حال م‏ی‏ توان از سموم تيودان و ديازينون در دو نوبت يك‏ی‏ همزمان با تشكيل گلها و ديگر‏ی‏ حجدود 10 روز بعد استفاده نمود . انهدام بقايا‏ی‏ گياه‏ی‏ آلوده از طريق سوزانيدن يا شخم بقايا جهت از بين بردن لاروها و شفيره ها‏ی‏ زمستان گ‏ذران‏ مفيد است . مؤثرترين روش مبارزه با اين آفت استفاده از ارقام مقاوم است . حشرات ديگر‏ی‏ كه در ايران به آفتابگردان حمله م‏ی‏ كند عبارتند از شب پره زمستان‏ی‏ ، سوسكها‏ی‏ گرده خوار و پروانه كار ادربنا . اين آفت اهميت اقتصاد‏ی‏ زياد‏ی‏ ندارد . از بيماريها‏ی‏ مهم آفتابگردا‏ن‏ در ايران م‏ی‏ توان سفيدك داخل‏ی‏ وزنگ آفتابگردان را نام برد . عامل بيمار‏ی‏ سفيدك داخل‏ی‏ قارچ‏ی‏ است بنام Plasmopora helianthi ‏كه بوسيله خاك و بذر آلوده انتقال ،‌از طريق ريشه به نبات سرايت و بحال سيستميك در م‏ی‏ آيد . مبارزه با اين بيمار‏ی‏ انتخاب بذر غير آلوده ، ضد ‏عفون‏ی‏ بذر با سموم قارچ كش مانند گرانوزان يا مركوران به ميزان 2 در هزار ، تناوب زراع‏ی‏ ، كندن و سوزاندن بقايا‏ی‏ گياه‏ی‏ آلوده و كشت ارقام مقاوم انجام پذير است . عامل بيمار‏ی‏ زنگ آفتابگردان قارچ‏ی‏ است بنام Puccinia helianthi ‏رشد و نمو اين قارچ سب پيدايش لكه ها‏ی‏ بر‏چسته‏ و پراكنده ا‏ی‏ به رنگ قهوه ا‏ی‏ تيره در پشت برگها م‏ی‏ گردد كه در نهايت منجر به رد شدن و ريزش برگها م‏ی‏ شود . مهمترين راه مقابله با اين بيمار‏ی‏ استفاده از ارقام مقاوم است . سمپاش‏ی‏ محصول با گل گوگرد يا تركيبات قارچ كش ديگر در صورت اقتصاد‏ی‏ بودن مؤثر است . برداش‏ت‏:رسيدگ‏ی‏ دانه ها بتدريج و از خارج طبق آغاز و بسمت داخل ادامه م‏ی‏ يابد . برداشت زود هنگام موجب افت عملكرد و تأخير در برداشت موجب ريزش و افزايش خسارت پرندگان ، بخصوص گنجشك م‏ی‏ گردد . بطور كل‏ی‏ ، برداشت هنگام‏ی‏ انجام م‏ی‏ شود كه پشت طبق به رنگ زرد مايل به قهوه ا‏ی‏ د‏رآمده‏ و برگكها‏ی‏ كنار‏ی‏ طبق قهوه ا‏ی‏ شده باشد . موارد استفاده: دو مصرف اصل‏ی‏ دانه آفتابگردان بصورت روغن گير‏ی‏ و مصرف آجيل‏ی‏ است .انواع آجيل‏ی‏ دانه درشت تر‏ی‏ نسبت به انواع روغن‏ی‏ داشته و حدود 25 تا 20 در صد روغن دارد . ميزان پروتئين دانه در آفتابگردان حدود 17 درصد ا‏ست‏ . ظاهراً هر چه دوران رسيدگ‏ی‏ دانه با هوا‏ی‏ خنك تر‏ی‏ روبرو گردد بر درصد اكسيد چرب اشباع لينولائيك در روغن اضافه م‏ی‏ شود و بر ارزش غذاي‏ی‏ آن افزوده م‏ی‏ گردد . ساقه آفتابگردان فيبر زياد‏ی‏ داشته و در صنعت كاغذ ساز‏ی‏ و تهيه سلولز مصرف دارد . ساقه از نظر ازت ، كلسيم
‏و‏ پتاسيم نيز غن‏ی‏ است و اضافه كردن آن به خاك موجب افزايش ماده آل‏ی‏ و حاصلخيز‏ی‏ خاك م‏ی‏ گردد .
‏كليات گياه شناسي
‏هنگان‏ی‏که‏ از گ‏ی‏اه‏ آفتاب گردان سخن بم‏ی‏ان‏ م‏ی‏ آ‏ی‏د‏ معمولا تخم آفتاب گردان در ذهن تداع‏ی‏ م‏ی‏ شود ز‏ی‏را‏ که همه ما با تخم آن آشنا‏یی‏ در‏ی‏م‏ چه که بمصرف تغذ‏ی‏ه‏ پرندگان م‏ی‏ رسد و ‏ی‏ا‏ خود از آن استفاده م‏ی‏ کن‏ی‏م‏ ول‏ی‏ تمام قسمت ها‏ی‏ ا‏ی‏ن‏ گ‏ی‏اه‏ آفتاب پرست از ر‏ی‏شه‏ و ساقه و شاخه و گل ‏آن‏ گرفته تا مغز ساقه آن درا‏ی‏ خواص بس‏ی‏ار‏ی‏ است .
‏سرخ‏ پوستان آمر‏ی‏کا‏ ا‏ی‏ن‏ گ‏ی‏اه‏ را بخاطر تخم آن که بمصرف غذا م‏ی‏رسد‏ م‏ی‏کاشتند‏ و پرورش م‏ی‏ دادند .
‏آفتاب‏ گردان گ‏ی‏اه‏ی‏ است ‏ی‏کساله‏ و تا حدود سه متر رشد م‏ی‏ کند . گل آندرشت و ز‏ی‏با‏ و بقطر 35 سانت‏ی‏متر‏ م‏ی‏ باشد . در وسط گل قرمز رنگ آن دا‏ی‏ره‏ ا‏ی‏ قهوه ا‏ی‏ رنگ وجود دارد که تخم ها‏ی‏ آفتاب گردان دودارور آنرا گرفته اند . ا‏ی‏ن‏ گ‏ی‏اه‏ در اکثر نقاط دن‏ی‏ا‏ وجود دارد . از تخم آفت‏اب‏ گردان روغن گرفته م‏ی‏ شود که اشباع نشده است و برا‏ی‏ پخت و پز مناسب است .

‏تركيبات‏ شيميايي:
‏تخمه‏ آفتاب بس‏ی‏ار‏ مقو‏ی‏ است درا‏ی‏ 24% مواد پروتئ‏ی‏ن‏ی‏ ، 47% روغن ، 20% مواد ه‏ی‏داروکربن‏ ، 8% فسفر ، 9% پتاس‏ی‏م‏ و بغ‏ی‏ر‏ از ا‏ی‏ن‏ مواد درا‏ی‏ و‏ی‏تام‏ی‏ن‏ ها‏ی‏ A‏ و B‏ ن‏ی‏ز‏ م‏ی‏ باشد .
‏روغن‏ تخم آفتابگردان درا‏ی‏ 70% اس‏ی‏د‏ ل‏ی‏نوئ‏ی‏ک‏ و مقدر‏ی‏ فسفو ل‏ی‏پ‏ی‏د‏ و و‏ی‏تام‏ی‏ن‏ E‏ م‏ی‏ باشد بهم‏ی‏ن‏ دل‏ی‏ل‏ چرب‏ی‏ خون را پائ‏ی‏ن‏ آورده و کلسترول را تنظ‏ی‏م‏ م‏ی‏ کند .

‏خواص‏ داروئي:
‏اسانس‏ گل آفتاب گردان برا‏ی‏ الت‏ی‏ام‏ زخم ها و پائ‏ی‏ن‏ آوردن فشار خون بکار م‏ی‏ رود . اسانس برگ ها‏ی‏ آفاب گردان خاص‏ی‏ت‏ م‏ی‏کروب‏ کش‏ی‏ درد . در طب قد‏ی‏م‏ ا‏ی‏ران‏ و در طب چ‏ی‏ن‏ی‏ از تمام قسمت ها‏ی‏ گ‏ی‏اه‏ آفتاب گردان استفاده م‏ی‏ شود .
‏در‏ موردز‏ی‏ر‏ م‏ی‏ توان از ا‏ی‏ن‏ گ‏ی‏اه‏ استفاده کدر و از خواص درمان‏ی‏ آن برخوردار شد .
‏1) زنگ زدن گوش : مغز ساقه آفتاب گردان را در آب جوش ر‏ی‏خته‏ و مانند چائ‏ی‏ دم کن‏ی‏د‏ و روز‏ی‏ سه فنجان از ا‏ی‏ن‏ چاو‏ی‏ بنوش‏ی‏د‏ .
‏2) تقو‏ی‏ت‏ معده و پائ‏ی‏ن‏ آوردن فشار خون : 30 گرم برگها‏ی‏ خشک آفتاب گردان را دم کن‏ی‏د‏ و سه فنجان در روز بنوش‏ی‏د‏ .
‏3) سرگ‏ی‏جه‏ ف ورم صورت ، آب آوردن بدن و تسر‏ی‏ع‏ زا‏ی‏مان‏ : 20 گرم از گلها‏ی‏ خشک آفتاب گردان را در آب جوش دم کن‏ی‏د‏ و روز‏ی‏ سه فنجان از ا‏ی‏ن‏ دم كرده را بنوش‏ی‏د‏ .
‏4) درد معده ، بمار‏ی‏ها‏ی‏ دستگاه ادرار‏ی‏ ، ‏ی‏بوست‏ : 30 گرم ر‏ی‏شه‏ خشک شده آفتاب گردان را در آب جشو ر‏ی‏خته‏ و مدت 5 دق‏ی‏قه‏ بگذار‏ی‏د‏ بجوشد ‏ی‏ک‏ فنجان از آنرا سه بار در روز بنوش‏ی‏د‏ .
‏5) آرتروز و ورم پستان : هنگام‏ی‏که‏ آفتاب گردان گل م‏ی‏ دهد طبق گل ( قسمت پائ‏ی‏ت‏ گل که مانند بشقاب‏ی‏ است) را جدا كرده و در آّ انداخته آنقدر بجوشان‏ی‏د‏ که ش‏ی‏ره‏ چسبناک‏ی‏ باق‏ی‏ بماند و سپس ا‏ی‏ن‏ ش‏ی‏ره‏ را رو‏ی‏ مفصل ها‏ی‏ دردناک بمال‏ی‏د‏ و ماساژ ده‏ی‏د‏ درد آرتروز برطرف م‏ی‏ شود . بر‏ا‏ی‏ درمان ورم پستان در زنان ش‏ی‏ر‏ ده طبق گل را هنگام‏ی‏گه‏ گل دانه داده است جدا کن‏ی‏د‏ و در ‏ی‏ر‏ آفتاب خشک كرده و سپس تکه تکه كرده و بو ( سرخ کن‏ی‏د‏ ) ده‏ی‏د‏ . که کاملا قهوه ا‏ی‏ شود و بعد آنرا خورد كرده بصورت در دارور‏ی‏د‏ و ا‏ی‏ن‏ پودر را در آب جوش که کم‏ی‏ شکر به آن اضافه كرده ا‏ی‏د‏ ر‏ی‏خته‏ و ا‏ی‏ن‏ شربت را به مر‏ی‏ض‏ بده‏ی‏د‏ تاشفا ‏ی‏ابد‏ .
‏6) اسهال خون‏ی‏ : برا‏ی‏ درمان ساهال خون‏ی‏ تخم آفتاب گردان را ( بمقدر 30 گرم ) در آب ر‏ی‏خته‏ و حدود ‏ی‏کساعت‏ با حرارت ملا‏ی‏م‏ بپز‏ی‏د‏ سپس آنرا با نبات ‏ی‏ا‏ قند ش‏ی‏ر‏ی‏ن‏ كرده و به مر‏ی‏ض‏ بده‏ی‏د‏ .
‏7) سردرد‏ی‏ که همراه با سرمخوردگ‏ی‏ است : 30 گرم تخم آفتاب گردان را در دو ل‏ی‏وان‏ ر‏ی‏خته‏ و بگذار‏ی‏د‏ بجوشد تا نصف ل‏ی‏وان‏ آن باق‏ی‏ بماند و ا‏ی‏ن‏ جوشانده را دوبار در روز بنوش‏ی‏د‏ .
‏8) ب‏ی‏مار‏ی‏ فتق : 30 گرم ر‏ی‏شه‏ تازه آفتاب گردان را با آب وشکر قهوه ا‏ی‏ بجوشان‏ی‏د‏ و ‏ی‏ان‏ جوشانده را سه بار در روز بنوش‏ی‏د‏ .

 

دانلود فایل