تحقیق آفات مهم ذرت در ايران و مديريت تلفيقي آنها 41 ص 💯

دانلود تحقیق آفات مهم ذرت در ايران و مديريت تلفيقي آنها 41 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق آفات مهم ذرت در ايران و مديريت تلفيقي آنها 41 ص

تحقیق-آفات-مهم-ذرت-در-ايران-و-مديريت-تلفيقي-آنها-41-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 53 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏آفات مهم ‏ذرت ‏ در ايران و مديريت تلفيقي آنها ‏ ‏ ‏ ?‏
‏پيشگفتار
‏افزايش سرسام‏‌‏آور جمعيت دنيا (روزانه 250 هزار نفر)، نياز روزافزون آنان به غذا و ناكافي بودن منابع غذايي از سال‏‌‏هاي قبل، بخش عظيمي از مردم جهان را مواجه با پديده شوم گرسنگي و سوء تغذيه نموده است. را ه مقابله با اين پديده رنج‏‌‏آور، جز با استفاده بهينه از منابع آب و خاك و تكنولوژي پيشرفته و توسعه كشت و كار محصولات با عملكرد بالا ميسر نيست.
‏در ميان محصولات تامين كننده منابع غذايي، ذرت با توجه به ويژگي‏‌‏هاي خاص خود، يكي از اين محصولات اميدبخش است كه امروزه در سطح بسيار وسيعي مورد كشت و كار قرار گرفته است. هرچند كه كشت و كار اين محصول از قرون گذشته در دنيا متداول بوده و بخش قابل ملاحظه‏‌‏اي از نيازهاي غذايي و دام را تامين مي‏‌‏كرده است، ليكن توسعه كشت اين محصول در اين هنوز به اندازه كافي نيست و اميد مي‏‌‏رود كه با حمايت‏‌‏هاي لازم، شاهد توسعه و رشد فزاينده اين محصول باشيم.
‏آفات مهم ‏ذرت ‏ در ايران و مديريت تلفيقي آنها ‏ ‏ ‏ ?‏
‏مقدمه‏:
‏ذرت ‏با سطح كشت جهاني، بالغ بر 140 مي‏ليون هكتار و توليد بيش از 585 ميليون تن در سال، يكي از ‏منابع اصلي ‏تامين غذاي انسان، دام و مصارف صنعتي مي‏‌‏باشد.‏ اين محصول ارزشمند، با توجه به دوره رويش كوتاه و عملكرد افزون‏‌‏تر از ديگر ‏محصولات و سازگاري با شرايط آب و هوايي مختلف از نظر سطح كشت در مرتبه سوم ‏پس از گندم ‏و برنج و از نظر عملكرد، در مرتبه دوم پس از گندم قرار گرفته است.
‏اين محصول ارزشمند، علاوه بر تامين ‏بخش مهمي از نياز غذايي انسان و دام، يكي از منابع ‏مهم در صنايع غذايي، شيميايي و دارويي است.
‏كشت و كار اين محصول ‏در ايران، تا دو دهه قبل بسيار محدود بود ‏و با وجودي كه سطح زير كشت ‏و ميزان توليد آن، طي 15-10 سال اخير، رشد خوبي داشته، ليكن با توجه به نياز حدود 5/2 ميليون ت‏ن براي تامين‏ منابع‏ غذايي و استفاده در بخش ‏صنعت، ‏فقط 1300000 تن ذرت از 190000 هكتار كشت به دست آمده است كه هنوز تا رسيدن به مرز خودكفايي و عدم نياز به واردات آن از خارج كه مشكلات عديده‏‌‏اي را به دنبال دارد، راهي طولا‏ني ‏در پيش روي مي‏‌‏باشد‏.
‏به حداقل رساندن ‏عوامل بازدارنده رشد و حفظ اين محصول از گزند عوامل مختلف مانند آفات و بيماري‏‌‏هاي گياهي، يكي از اقدامات بسيار اساسي در افزايش اين محصول مي‏‌‏باشد. ذرت بر خلاف ‏قدرت فيزيولوژيك ‏و رشدي خود، داراي آف‏ات گوناگوني است ‏كه ميزان قابل توجهي ‏از آن محصول را نابود مي‏‌‏كن‏ن‏د.
‏شناخت و مبارزه اصولي با اين آفات، مي‏‌‏تواند ‏گامي اساسي درافزايش عملكرد در واحد سطح باشد.
‏در اين ‏جلسه بحث‏، سعي بر اين است ‏تا آفات مهم و كليدي ذرت بررسي شود و راهكارهاي ‏عملي و مناسب ‏در مديريت اين آفات مورد بحث قرار گيرد.
‏آفات مهم ‏ذرت ‏ در ايران و مديريت تلفيقي آنها ‏ ‏ ‏ ?‏
‏آفات مهم و كليدي ذرت
‏اكوسيستم ‏مزرعه ‏ذرت با توجه به رشد زياد و متفاوت با ديگر مزارع، به گونه‏‌‏اي است كه گاهي طول بوته‏‌‏ها به 3 متر مي‏‌‏رسد و ‏متراكم و ‏انبوه مي‏‌‏شود و اين ويژگي سبب مي‏‌‏شود بوته‏‌‏هاي ذرت ‏عمدتاً با توجه به وضعيت ‏ظاهري و غني‏‌‏بودن مواد غذايي بسيار متنوع شامل كربوهي‏درات‏‌‏ها، پروتئين‏‌‏ها، اسيدهاي چرب و املاح متنوع ‏معدني و ويتامين‏‌‏ها ‏يكي از مطلوب‏‌‏ترين محصولات براي حضور آفات مختلف گردد.
‏با بررسي‏‌‏هاي انجام گرفته، ‏بيش از 400 گونه ‏از بندپايان شامل حشرات و كنه‏‌‏ها در مزارع ‏ذرت فعاليت دارند.
‏هرچند كه ذرت ‏به دليل چهار كربنه بودن آن‏ (C4‏)‏ ‏. گياهان از نظر تعداد كربن در اولين فرآورده سنتزي به دو گروه C3, C4‏ تقسيم مي‏‌‏گردند. گياهان C4‏، توان رشدي و تحمل بيشتري دارند و تعدادي از گياهان زراعي از جمله ذرت در اين گروه قرار مي‏‌‏گيرند.
‏ ‏و خصوصيات فيزيولوژيك و رشد ناشي از اين وضعيت بيوشيميك، بايد قدرت ‏تحمل زيادي ‏در مقابل آفات داشته باشد، وليكن عليرغم اين‏ ويژگي‏‌‏ها‏ آفات مختلفي ذرت را مورد حمله قرار مي‏‌‏دهند و آسيب‏‌‏هاي تعدادي‏ از اين آفات شديد و اقتصادي است، به طوري كه ‏در اين جلسه بحث، به عنوان ‏«‏آف‏ات ‏مهم و كليدي ذ‏رت و راه‏‌‏هاي مقابله اصولي با آن‏‌‏ها‏»‏ ‏مورد بحث قرار مي‏‌‏گيرند.
‏بوته ذرت، در دوره رشد خود از مرحله قرار گرفتن ‏بذر آن در خاك تا مرحله برداشت و انتقال به انبار، مورد حمله آفات مختلفي قرار ‏مي‏‌‏گيرد كه اين آفات بر حسب دوره‏ حمله و آلودگي در 4 گروه ‏به شرح زير طبقه‏‌‏بندي مي‏‌‏گردد:
‏آفات مهم ‏ذرت ‏ در ايران و مديريت تلفيقي آنها ‏ ‏ ‏ ?‏
‏مرحله ‏رشدي بوته ذرت
‏آفات مهم و كليدي
‏1. قرار گرفتن بذر در خاك تا مرحله 6-8 برگي
‏كرم مفتولي
Agriotes elongates, Marsch
‏مگس بذر ذرت
Hylemia plature, Meigen.
‏كلاغ
Corvus. Spp
‏شته
Rhopalosiphum maidis, Fitch
‏تريپس
Anaphothrips sp
‏كنه تارتن
Teranychus urtica, koch
‏زنجره
Corn leafhoppers
‏كرم برگ‏‌‏خوار
Spodoptera exigun Hb
‏كرم طوقه‏‌‏بر
Agrotis segetum, schiff
‏بوته‏‌‏هاي جوان تا ظهور گل‏‌‏هاي نر Tasseling
‏كرم برگ‏‌‏خوار
Spodoptera exigun, Hb
‏كرم ساقه‏‌‏خوار
Ostrinia mubilalis, Hb
‏اروپايي ذرت
‏كرم ساقه‏‌‏خوار و بلال
Sesamia cretica, Led
‏كنه تارتن
Tetranychus urticae
‏3. مرحله تشكيل و ظهور گل‏‌‏هاي ماده Silking‏ تا برداشت
‏كرم ساقه‏‌‏خوار و بلال
Sesamia cretica, Led
‏كرم‏‌‏ساقه‏‌‏خوار اروپايي ذرت
Ostrinia mubilalis, Hb
‏پروانه تك‏‌‏نقطه‏‌‏اي
Mythimna lorei, Dup
‏كرم بلال
Heliothis zea, Boddie
Heliothis obsolete F.
‏كلاغ
Corvus spp
‏4. مرحله انبار
‏بيد غلات
Sitotroga cerealella, Oliv
‏شپشه گندم
Sitophilus granaries, L
‏شپشه برنج
Sitophilus orizae
‏سوسك كشيش
Rhizoperta dominica, F
‏شب‏‌‏پره هندي
Plodia interpunctella., HB
‏كرم مفتولي‏ ‏ ‏ Agriotes elongatus, Marsch
‏از علام آلودگي ‏مزرعه ذرت ‏به كرم مفتولي ‏(Wireworm‏) ‏مي‏‌‏توان به عدم رويش و سبزشدن ‏يكنواخت مزرعه و پژمردگي بوته‏‌‏هاي تازه سبز شده اشاره نمود. ‏كرم‏‌‏هاي مفتولي‏ با تغذيه از بذور‏ ذرت‏، مانع سبز شدن و همچنين با خوردن ‏ريشه‏‌‏ها و سوراخ كردن آنها، باعث قطع ريشه‏ ‏و در نتيجه ضعف بوته‏‌‏هاي ذرت مي‏‌‏گردند.

 

دانلود فایل