بررسی لزوم گرافیک محیطی برای محیطهای بسته

بررسی لزوم گرافیک محیطی برای محیطهای بسته

بررسی لزوم گرافیک محیطی برای محیطهای بسته

بررسی لزوم گرافیک محیطی برای محیطهای بسته

دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 172 کیلو بایت
تعداد صفحات 170
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

فهرست مطالب

فصل اول: گرافیك محیطی چیست؟ لزوم آن در اجتماع با توجه به شرایط اجتماعی

انسان در فضای اطراف خود ……………….

گرافیك محیطی چیست؟

گرافیك محیطی ( محیطهای بسته ) مغازه ها و فروشگاه ها …………………………………….

نقش گرافیك محیطی در اجتماع……………..

فصل دوم: انواع گرافیك محیطی و نمونه های آن در جهان

انواع گرافیك محیطی…………………….

گرافیك محیطی مسطع یا دو بعدی……………

گرافیك محیطی حجمی یا سه بعدی

تقسیم بندی دیگر گرافیك محیطی……………

طراحی فروشگاه ها………………………

نمونه های گرافیك محیطی…………………

فصل سوم: سیر تحول گرافیك محیطی همراه با پیشرفت تكنولوژی…………………………………….

فصل ارتباطات …………………………

محدوده تكنولوژی در گرافیك محیطی…………

فصل چهارم: گرافیك محیطی در ایران……….

وضع كنونی هنر ایران……………………

سخنرانی های امرا… فرهادی و پرسش و پاسخ در مورد گرافیك محیطی و تبلیغات ایران در اولین همایش گرافیك ایران وپاسخ به سوالات……………………………..

فصل پنجم: تاثیر گرافیك محیطی و تبیلغات در فروش و مخاطب

تاریخچه تبلیغات……………………….

سواد بصری در گرافیك محیطی………………

سابقه تاریخی گرافیك محیطی………………

عوامل گرافیك محیطی و تاثیر آنها در فروش….

اصول نظری، پایه های اصلی زیر بنا ترغیب و تبلیغ

آرا، و عقاید………………………….

فصل ششم: وضعیت گرافیك محیطی و نكات مهم در آن با توجه به نوع كالا………………………………

عرضه و تقاضا………………………….

تبلیغات و ارتباط………………………

تبلیغات بازرگانی………………………

ایجاد احتیاج………………………….

ازدیاد فروش…………………………..

ایجاد واحدهای عظیم…………………….

هدف از تبلیغات بازرگانی………………..

چه بگوئیم؟……………………………

اجزاء تبلیغات محیطی……………………

تنظیم آگهی……………………………

عواملی كه در تبیلغات محیطی باید مد نظر باشد

سنجش آگهی…………………………….

عوامل داخلی…………………………..

عوامل خارجی…………………………..

فصل هفتم: پوستر……………………….

هنر و پوستر در ایران…………………..

عوامل موثر در طراحی یك پوستر……………

پوسترهای سه بعدی………………………

مقدمه :

محیط اطراف ما، خانه هایی كه در آن زندگی می كنیم، همه نیاز مبرمی به برقراری روابط صحیح فرمها، رنگ ها و هم چنین سازمان بندی دقیق بر مبنای اصول بصری دارند.

– انسان به واسطه ی زبان گرافیك می تواند با محیط اطراف خود سخن بگوید و با دیگران ارتباط برقرار كند. استفاده از گرافیك شهری در مساحت فضای داخلی خانه‌ها و فضای بیرونی آن ها یعنی كوچه ها، خیابان و فضای سبز اطراف، در تزئین و زیبا سازی ادارات موسسات و اماكن عمومی نظیر پاركها، نمایشگاهها، فروشگاهها و… برای تمامی افراد در كلیه سطوح اجتماعی و در هر سنی به نوبه خود موثر بوده و مورد نیاز واقع
می شود و در ساختار محیطی مناسب و مطلوب نقش بسزایی دارد. محیط مناسب یعنی فضایی كه بشر بتواند در آن جا فارغ از فشارهای ناخواسته زندگی، رشد كرده و شكوفا شود.

گرافیك و تبلیغات شهری یكی از قدیمیترین و خالص ترین فرم های ارتباطات است. از اولین نقاشی بر روی دیوار غارها گرفته تا آخرین ویدئو پروجكشن Video Projection و ویدئو وال ها Video Walls .

تبلیغات شهری یكی از قدیمی ترین ابزارهای تبلیغات، برای معرفی خدمات و كالاهاست كه شامل انواع پوسترها، بیلبوردها، طراحی بدنه اتوبوس ها، اتومبیل ها، استندها و حجم های تبلیغاتی می شود.

تبلیغات شهری و محیطی در جهان یك مقوله اقتصادی و بازرگانی تلقی می شود و هم چون سایر فعالیت های حرفه ای در غرب، ویژگی های خاص خود را دارد. تبلیغات و گرافیك شهری امروز بیشترین خدمت را به تراست ها و كارتل های اقتصادی عرضه می كند. اطلاعات بصری كه توسط طراحان گرافیك به شهروندان داده می شود، باید دارای جنبه های زیبایی شناسی و جلب كنندگی و نیز تأثیر گذاری لازم باشد. این ها
می توانند در غالب تصاویر تابلوهای تبیلغاتی، اطلاعات فرهنگی، سیاسی اجتماعی و اقتصادی را به جامعه منتقل ساخته، زیباسازی شهری را نیز موجب گردند. بدین شكل است كه در دنیای حاضر، هنر گرافیك ملزم است كه بخشی از فعالیت خود را در خدمت معماری و محیط زیست و فضای شهری قرار دهد و در نظم بخشیدن و ایجاد تسهیلات و زیبا كردن فضای شهری شركت داشته باشد.

در ادامه نمونه های جدید از تبلیغات شهری و پروژه های گرافیك محیطی معرفی
می گردد: همان طور كه مشهود است، گرافیك و تبلیغات شهری علمی است كه در آن چگونگی استفاده از انواع فرمها، رنگ ها، نقش ها و تصاویر گوناگون به شكل ماهرانه، اصولی و برنامه ریزی شده در جهت بتر و ساده تر شدن روابط، ارتباطات، ترافیك و همچنین كاملتر ساختن زیبایی های محیط عمومی شهر مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است. بدیهی است در صورتی كه تدابیری از سوی طراحان گرافیك شهری در جهت هر چه بهتر شدن طرحها و اصولی بودن عناصر بصری موجود در فضای شهری صورت نگیرد، محیط زیست شهروندان به صورت مكانی غیر قابل تحمل، متشنج و ناموزون در خواهد آمد. در حالی كه با ایجاد مجموعه ای متناسب از فرم ها، رنگ ها و طرح ها می توان موجبات رفاه و آسایش افراد جامعه را برای زندگی بهتر فراهم ساخت و روح تازه ای در فضای شهر دهید.

گرافیك محیطی چیست؟

در اروپا و آمریكا. كاربرد گرافیك را در شكل گیری فضاهای داخلی و خارجی. در معماری و شهرسازی. با واژه هایی چون Graphics Environmental ( كه گرافیك محیطی ترجمه شده) یا Sing Design ( كه می توان آن را طراحی نشانه ترجمه كرد ) و یا Sinage ( سانیاژ = نشانه گذاری ) بیان می كنند. كه اگر این كاربرد در خدمت فضاهای بیرونی شهر مثل خیابانها. میادین. فضاهای سبز عمومی و دیوارهای خارجی ساختمانها باشد به آن City Signs ( علائم و یا گرافیك شهری یا خیابانی ) می گویند. ما از طریق كتابهای خارجی با نمونه های زیبای گرافیك محیطی به صورتهای گوناگونی مثل تابلوهای جهت یابی در خیابانها و یا محوطه های داخلی. سر در ساختمانها و فروشگاه ها و انواع و اقسام تزئینات شهری آشنا هستیم. و نمونه‌های نازیبا و كاربردی های غلط آن را در محل سكونت خود می بینیم و مورد استفاده قرار می دهیم ( كه در بیشتر موارد استفاده هم نمی شود ). گاهی برای زیباتر ساختن محیط زندگی خود سعی می كنیم از آثار خارجی تقلید كنیم، كه نتیجه حاصل حتی اسفبارتر است. شاید چون نمی دانیم كه رمز موفقیت در طراحی محیطی، بیش از هر چیز، شناخت و تسلط بر مفهوم هر دو واژه طراحی و محیط و ارتباط این دو با یكدیگر است.

از آنجایی كه پژوهش در هر زمینه ای نیازمند تعریف كردن آن است. جامع ترین تعریفی كه می توانیم برای گرافیك محیطی ارایه دهم چنین است: طراحی متناسب و هماهنگ نشانه ها، نوشته ها و تزئینات به صورت ( یا بر روی و یا در تلفیق ) حجم سه بعدی
( مثل تابلو یا استند ) برای راهنمایی، اطلاع رسانی و برقراری هر نوع ارتباط دیگر،در عین ایجاد زیبایی و حال و هوایی در خور و شخصیتی قابل درك، در هر نوع محیط داخلی و خارجی در یك شهر است.

گر چه در شهرهای سده های پیشین نیز تابلوها، پانل ها و شكل های دیگر اطلاع رسانی یا جهت یابی و نیز انواع مجسمه ها و فرم های تزئینی وجود داشته است. اما واژه گرافیك در طراحی محیطی به عنوان یك تخصص، مانند سایر مقولات و فعالیت های گرافیكی، در سده بیستم كشف شده است. دلایل اهمیت یافتن این هنر از یك طرف به دنبال پژوهش های مكرری بود كه از اوایل قرن حاضر پیرامون مسایل مربوط به كیفیت زندگی شهروندان انجام شد، و از سوی دیگر به دلیل تمایل روزافزون بسیاری از هنرمندان پس از عصر مدرن، به بیرون آمدن از محیط بسته گالری ها بود تا فرصت یابند با فضای زندگی روزمره عكس العمل مردم روبه رو شوند. به این ترتیب راه همكاری معماران و شهرسازان با نقاشان و مجسمه سازان امكان پذیر شد. و همگام با پیشرفت و رواج روزافزون هنر گرافیك در این دوران، این هنر نیز به عنوان شاخه ای از هنرهای تجسمی مورد استفاده معماران و شهرسازان قرار گرفت. به این ترتیب هنر طراحی یك محیط با كمك علائمی كه هم زیبا باشند و هم ارتباط مردم با مكان ها و رویدادها را میسر سازند، بوجود آمد. امروزه، شهرهای مهم جهان حول و حوش تجارت و توریسم با یكدیگر در رقابتند و پیوسته در حال پیدا كردن علائمی جذابتر برای راهنمایی و جلب توجه ملاقات كنندگان هستند. در عین حال همه ساله ساختمانها و مراكز بسیاری در دنیا ساخته می شوند كه به دلایلی مشابه، گرافیك های تازه تری را با خود به همراه می آورند. به این ترتیب، هر سال شاهد گرافیك های محیطی جدیدتر و خلاقانه تری هستیم، و با پیشرفت های تكنولوژیك در طراحی و ساخت تابلوها نیز این تازگی و خلاقیت را تشدید می كنند.

گرافیك محیطی ( محیط های بسته ) مغازه ها و فروشگاهها

اهمیت رو به رشد فروشگاه ها در دنیای هنری معاصر، پیامد منطقی مصرف بالای مصرف كنندگان در پایان قرن بیستم است پس می توان گفت فروشگاه ها پدیده های نوی قرن بیستم می باشند.

در حال حاضر كه در قرن بیست و یكم می باشیم مشاهده می كنیم كه فروشگاه ها ما را به سوی تغییرات زمانی سوق داده و تصویر واضح و روشنی را از خرید برای ما نمایان می‌سازند.

امروزه فروشگاه ها به ما می گویند كه ما چه هستیم و چه كاری می كنیم و همچنین آئینه تغییر اهداف و آرمان های ما می باشند. فروشگاه ها مجراهای مختلفی هستند كه می توانند به ما امكان دست یابی به ابعاد جزئی و پراكنده و ظاهراً مكمل را بدهند.

باید به این نكته توجه شود كه چگونه ساختارهای اقتصادی و اجتماعی مفاهیم رفاه و مصرف گرائی را به هم نزدیك كرده اند. فروشگاه ها مركز توجه شده اند و به عنوان معابدی در دنیای جدید خرید و فروش مطرح شده اند در نتیجه چیزی كه در گذشته یك نیاز ضروری بود ( خرید لباس، كفش و غذا و … ) اكنون به صورت یك فعالیت تفریحی در آمده و فروشگاه‌ها انعكاس واقعی از سلیقه و عادت جامعه مدرن هستند.

امروزه طراحان با در نظر گرفتن اصول و امكانات نورپردازی طراحی یك فروشگاه را به عهده می گیرند. فروشگاه ها كه تصورات رویائی را از ذهن طراح به ببیننده منتقل
می كنند و آنها را به صورت عینی همراه با سنت جامعه نمایان می سازند، اكنون شبیه به یك تئاتر شده اند.

در مقابل این فروشگاه ها كه محصولات غول آسای جامعه معاصر هستند فروشگاه های سنتی باید برای مبارزه با تناسب روبه افزایش آنها سلاحهای مختلفی را به كار گیرند فروشگاه های كوچك مجبور به استفاده از متدهای مبتكرانه و زیركانه ای برای مقابله با این پدیده جدید هستند تا بتوانند موقعیت خود را چه در سلسله مراتب بازارهای داد و ستد و چه در ارتباطات شخصی، حفظ كنند.

امروزه دیگر خریدار فقط خواهان خرید یك جنس نمی باشد و می باید حق انتخاب داشته و در انتخاب خود آزاد باشد. او برای خرید آنچه كه واقعاً خواستارش است، پول می پردازد و خواهان آن است كه هم ارز پول، جنس دریافت كند. یا به عبارت دیگر آنها پولشان را برای جنسی پرداخت می كنند كه واقعاً نیاز دارند.

فروشگاه ها ارتباط نزدیك و تنگاتنگی در جامعه ما میان تفریح و مصرف به وجود
می آورند. شناسائی و تطبیق سرگرمی با مصرف جایگاه خود را در ریشه های معناشناسی در اصطلاح تجارت پیدا كرده و دارای یك معنای دوگانه است كه مبادله ساده كالا را همانند ارتباطات اجتماعی معرفی می كنند. این دوگانگی كه فعالیت تجاری را با نیازهای اجتماعی آدمی به عنوان یك ماهیت تمدن تركیب می كنند از یك سری پدیده های معماری ناشی می‌شود. این امر، منجصر به جامعه غرب نیست زیرا با بازارهای آسیایی نیز همكاری دارد. نظیر فضاهای عمومی اكنون فروشگاه ها نه تنها به عنوان بازارهای خرده فروشی بلكه به عنوان اماكن تجمع برای فعالیت های تفریحی و سرگرمی و ارتباطات اجتماعی در متن جامعه ادغام شده اند بنابراین برنامه معاصر نه تنها در صدد تطابق تجارت بازار با سرگرمی و تفریح است، بلكه می خواهد آماده شود تا نیازهای همگانی را در رابطه با ارتباط مصرف و سرگرمی برآورده سازد.

فروشگاه ها در این زمینه كاملاً مستقل عمل كرده و تمامی نیازهای خریداران را در سرویس دهی و فعالیتهای سرگرم كننده با هم ادغام می كنند. بدون تردید این گسترش نقش مركز خرید بدون تأثیر با شكل معماری آن نیست. اكنون طراحی معماری می بایستی یك طیف وسیع تری از نیازها را برآورده سازد.

از نظر عملكرد شهری فروشگاه ها باید نظیر فضاهای عمومی به آسانی در دسترس بوده و مانند گذشته كه فاضاهای فروش نظیر میادین و فروشگاه ها در مراكز اصلی شهر و روستا بوده‌اند، در مركز شهر واقع شود. شكل زنجیره فروشگاه ها با فرمولها، سیستمها و بر اساس مطالعات فروش و تجارت همكاری دارد و همیشه شامل كدهای سحرآمیز است كه از اشكال، رنگها و علائم متمایز كننده نشانه شناسی ساخته می شوند و طراحی داخلی و خارجی را در نشانه شناسی معماری غرق می كنند.

برای ساخت مكانی عمومی به طور موفقیت آمیز كه اشكال مشخص زنجیره ای را دارا باشد و در عین حال قابل نفوذ و انعطاف پذیر باشد، به دو موضع باید توجه داشت:

1- فروشگاه ها باید با محیط اطراف خود تناسب داشته باشد.

2- هر فضا باید با توجه به وحدت زنجیره تفسیر و توجیه شود.

نقش گرافیك محیطی در اجتماع

موارد كار در گرافیك محیطی، به نوع محل، ابعاد و نیازهای آن بستگی دارد و واقعاً
نمی توان گفت كه همه محیط ها به یك اندازه به علامت، پیكتوگرام، یا تابلو نیازمندند، با این وجود كلیه سیستم های گرافیك محیطی چهار كاربرد كلی دارند:

1- تشخیص هویت یك منطقه یا یك مكان یا ساختمان به مثابه یك نماد شهری.

2- راهنمایی مردم برای رسیدن به مقاصد مورد نظرشان از طریق جهت یابی.

3- اطلاع رسانی به مردم از مكان ها، فعالیت ها و رویدادهایی كه از آن بی خبرند.

4- تزئین و زیباسازی محیط كه در عین زیبایی می تواند سه كاركرد قبلی را هم داشته باشد.

بدون شك انسانی كه در محیط زیبا و با هویتی زندگی می كند. انسانی با روحیه خواهد بود و می تواند خود را موجود با هویتی بداند. این كه محیط مناسب می تواند موجبات زندگی اجتماعی و روانی بهتر، انرژی بیشتر، پیشرفت اجتماعی و حتی وحدت ملی را فراهم كند، واقعاً شعار نیست. چیزی كه متأسفانه در ایران مسئولان و دولتمردان كم اهمیت می انگارند. شاید چون تصور می كنند هزینه ای كه باید برای زیباسازی محیط بپردازند. از هزینه هایی كه اكنون برای مقاصد دیگر ( و كمتر مفید ) می پردازند. بیشتر خواهد بود، كه یقیناً چنین پنداری غلط است به هر حال، ما در تهران در محیطی با هویت و قابل درك، زندگی نمی كنیم و یقیناً مهمترین عامل در عدم وجود روحیه ملی و بی هویتی عمومی در شهرمان را نمی شناسیم.

(مشكلاتی كه طراحان گرافیك محیطی با آن روبرو می شوند ): یكی از مشكلاتی كه معمولاً طراحان ( به ویژه طراحانی كه برای محیطهای بیرونی در شهركار می كنند ) در سراسر جهان با آن روبه رو هستند آن است كه روند طراحی گرافیك همزمان با ساخت منطقه انجام نمی گیرد. و یا هیچ گاه برای اجزاء گوناگون تشكیل دهنده منطقه، در یك زمان طراحی انجام نمی شود. در این گونه موارد هماهنگی جزئیات كاملاً تكه تكه با كل پروژه بسیار مشكل است.

مشكل دیگری كه در بسیاری از نقاط جهان ( مثلاً در ایران ) وجود دارد. عدم برنامه ریزی و تأمین بودجه مناسب برای گرافیك محیطی است. این در حالی است كه با اندیشه و خلاقیت و با اتخاذ روش اجرایی درست، می توان با ارزانترین مصالح، زیباترین طرحها را پدید آورد. یكی دیگر از مهمترین مشكلاتی كه طراحان در سراسر جهان ( بازهم به ویژه در زمینه گرافیك شهری ) با آن مواجه هستند، محدودیتی است كه به طرح تحمیل می شود. مثلاً هنوز طراحان گرافیك محیطی به شكلی یكنواخت در كارشان از واژگان و پیكانها سود می جویند و دلیلشان هم قابل درك بودن آنها برای مردم است. اما هیچ تحقیقی ثابت نكرده است كه این روشهای كلیشه ای كه در اصل توسط دولت، مهندسان مشاور و طراحان شهری به گرافیست ها تحمیل می شود، به تنهایی بهترین روش برای جهت یابی است. مهندسان معمولآً مدارك بسیاری را به رخ می كشند كه روشهای استاندارد درست تر است. اما طراحان باید برای متقاعد كردن مدیران برنامه ریزی، سخت تلاش كنند، حتی اگر این اصرار برای تصویب، به اندازه زمان اجرای طرح طول بكشد. اما بزرگترین مشكلی كه طراحان گرافیك محیطی با آن روبه رو هستند این است كه بیشتر مردم مفهوم نمادها و علائم تصویری را دشوار
می یابند، و طراحان تصمیمات طراحی را تقریباً همیشه بر اساس تجربه های شخصی و با پیش فرضهای نادرست از آگاهی مردم می گیرند. به همین دلیل است كه بسیاری از طراحان از نوشته به جای نشانه استفاده می كنند كه این نفی هدف و غفلت از مسئله ارتباط بین المللی است و در این مورد لازم است كه طراحان نمادها و تصاویر خود را ارزیابی كنند تا ببینند كه مردم آنها را درك می كنند یا نه، تا از قابلیت و صراحت نشانه هایشان از راه آزمایش همگانی و مشورت با یكدیگر مطمئن شوند.

یافتن پیكری در خور در یك محیط واقعی، كمپلكسی بسیار پیچیده است اما نتیجه می تواند مشخصاً ارزنده باشد.

یك سیستم راه یابی، اطلاع رسانی و هویت بخشی قابل درك و مشخص، ملاقات كنندگان را متأثر ساخته و به آنها احساس توأمان نظم و راحتی می بخشد. طراحی علائم محیطی، یا وجود مشكلات بسیار، بیش از هر پروژه گرافیكی دیگر، می تواند مردم را تحت تأثیر قرار دهد.

برای رسیدن به این هدف گرافیك محیطی باید كارآمد باشد هر گونه تزئین و تبلیغ در این زمینه كه صرفاً جنبه ظاهرسازی داشته باشد چند روزی بیشتر دوام نمی آورد. در ایران نمونه‌های بسیاری را در این زمینه می توان مثال آورد. سینماها، كافه ها یا فروشگاه ها یا حتی مراكز فرهنگی كه با دنگ و فنگ بسیار آغاز به كار می كنند و به دلیل نداشتن مطالعه درست در آرایش محیطشان، پس از مدت كوتاهی از شكل افتاده و نفرت انگیز به نظر می آیند وضعیت خیابانها و میادین شهرهایمان نیز از این اسفبارتر است. به طوری كه مردم در بیشتر موارد از آنها گریزانند. فكر می كنم وقت آن رسیده باشد ( یا شاید وقتش گذشته باشد ) كه برای دست یابی به یك محیط زندگی سالم، زیبا و با هویت در شهرمان چاره ای بیندیشیم.

البته مشكل طراحی محیطی در ایران، فقط عدم وجود تابلوی خوب یا آرایش زیبا نیست. مسئله اصلی این است كه شهرسازی یا گسترش شهری در 60 سال اخیر، بدون رعایت اصول و قواعد زیبایی شناسی انجام شده و معماری داخلی یا خارجی بیشتر ساختمان ها یا مكان ها نیز متناسب و ناهماهنگ با محیط شهری یا ساختمان های دیگر است. در حالی كه در معماری و شهرسازی شهرستان های ایران در قرون گذشته یا تهران اوایل قرن حاضر، این اصول زیبایی شناسانه رعایت شده است. ناهماهنگی و بلبشویی كه در خیابان ها و ساختمان‌های تهران می بینیم به حدی است كه علائم و تابلوها ( حتی اگر قابل درك و زیبا هم طراحی شده باشند كه نشده اند ) نه تنها زشتی ها و بی قوارگی ها را نمی پوشانند بلكه به شلوغی و پیچیدگی محیط هم می افزایند. مثل تن زخمی و بیماری كه به مرهم نیاز دارد ولی ما آن را با لباسی رنگین بپوشانیم. اگر گروهای طراحی محیطی در ایران شكل بگیرند. وظیفه شان در وهله اول طراحی تابلوی مناسب نیست. بلكه حذف همه ظواهر و اضافاتی چون علائم، تابلوها، رنگ ها و تجهیزات اضافی و ناهمگون است، تا به پایه و اساس معماری محیط برسند. مشكلات تن زشت و رنجور دیوارها، درها و پنجره ها و پیاده روها و … را بشناسد و سپس لباسی نو كه همانا تابلوها و تزئیناتی با هویت و راه گشا باشد، به تنش كنند.

انواع گرافیك محیطی و نمونه های آن در جهان:

انواع گرافیك محیطی:

از لحاظ نمایش گرافیك محیطی را می توان به دو دسته تقسیم نمود:

1- گرافیك محیطی دو بعدی یا مسطح تصویری و پیكتوگرام

2- گرافیك محیطی سه بعدی یا حجمی مانند POP اشكال و احجام نمایشی مانند مجسمه‌هائی كه در گوشه و كنار شهر به چشم می خورند.

1- گرافیك محیطی مسطح یا دو بعدی:

پیكتوگرام‌ها، سملبها، علائم تصویری و … معمولاً بصورت مسطح یا دو بعدی نمایش داده می شوند كه برتری این نوع پیام رسانی در این است كه به جای آنكه گرافیست مجبور باشد منظور خود را به چند زبان و به ناچار در تابلوهای بسیار بزرگ بیان كند
می تواند با علائم ساده ای بیان نموده كه نه تنها برای تمامی ملیتها قابل فهم باشد حتی افراد بیسواد نیز از آن بهره ببرند.

روانكاران و روانشناسان اجتماعی از این نوع تصاویر با عنوان اطلاعات برق آسا نام
برده اند.

2- گرافیك محیطی حجمی یا سه بعدی:

معمولاً طراحان گرافیك و نقاشان یا در آثار خود از حجم استفاده كرده یا با استفاده از تكنیكهای دیگر در پی ایجاد و تداعی حجم می باشند كه اینگونه موارد در طراحی سر در سینماها و مغازه ها، پاساژها و حتی در شعارهای دیواری با سایه زدن و استفاده از خطوط كمكی سعی در تداعی حجم داشته اند.

توضیح در طراحی گرافیك محیطی به طور كلی به دو گروه تقسیم می شود.

1- كارهای گرافیك حجمی كه برای نمایش كالا و اشیاء مختلف بكار گرفته می شود و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند به این كارها به طور عام P.O.S كه مخفف Point Of Sells وP.O.P كه مخفف كلمه point of Purchase است اطلاق می گردد.

( در همین صفحه نمونه هایی از آن را مشاهده می كنید. )

2- كارهای گرافیكی محیطی حجمی فضای عمومی.

تقسیم بندی دیگر گرافیك محیطی:

الف) گرافیك محیطی فضای باز:

طرحهایی كه در پاركها، خیابانها، مراكز تفریحی، ورزشی و … استفاده می شود را
می توان نام برد.

ب) گرافیك محیطی فضای بسته:

گرافیك محیطی فضای بسته مانند گرافیكهایی كه در فروشگاه ها منازل، محلهای كار، (فرودگاه ها) غرفه‌های نمایشگاه ها و غیره می باشند.

طراحی فروشگاه :

طراحی فروشگاه در تعریف كوتاه لغوی عبارت است از :

برنامه ریزی و نمایش یك مكان برای به تصویر كشیدن واحد سرویس دهی برای استفاده از یك مورد تأكیدهای خاص با یك روش منحصر به فرد می باشد.

امروزه طراحی فروشگاه یك اصطلاح بین المللی است. در روزگاران گذشته موانع فرهنگی یا هنری مفاهیم فروش یك كشور را از كشور دیگر جدا می كرد. امروزه در جهان با دنیای بزرگ و بی مرز طراحی فروشگاه ها روبرو هستیم.

مقوله طراحی فروشگاه جدا از موضوعات دیگر به عنوان یك اقتباس ساده یا یك تبادل عقاید شروع به كاركرد. طراحان لباس اروپایی در ده های 80 و 90 به امریكا حركت كردند و ما را با اهداف طراحی فروشگاه اثاثیه فروشگاهی و سبك های تزئین و آرایش غرفه ها آشنا كردند و سرانجام این موضوع به بوتیك های پاریس، لندن، رم و میلان ختم شد.

بشر مایل است آنچه می بیند و با آن سازگار می شود، چیزی باشد كه دوست دارد و كالای مصرفی برای او هیجان انگیز باشد. برای سالیان سال كشورهای اروپائی و آسیائی از معماران امریكائی دعوت كردند تا در نظارت و طراحی فروشگاه ها شركت كنند. زیرا سالهای متمادی، طراحان آمریكائی در طراحی، آرایش و تنظیم فروشگاه ها موفق بوده اند. فروشگاه سه سالانه اروپائی در دو سلدورف مكانی بود كه مردم اروپا، آسیا و امریكای شمالی، مركزی و جنوبی برای آموختن درك و تبادل عقاید و اجناس گردهم جمع می شدند.

امر بین المللی شسدن در نمایشگاه نادی در نیویورك و واوم ( Wavm ) در
وست كست ( West Coast ) از طریق تلویزیون و ماهواره كمه تصاویر این نمایشگاه را به كل جهان پخش می كرد فروش جهانی به خارج از فروشگاه های منطقه ای سرازیر شد. در این فروشگاه های سالیانه میزان بین المللی شدن رشته طراحی فروشگاه مشخص می شود. و به این ترتیب امروزه شاهد نظم و آرایش فروشگاه ها و مغازه ها در سطح جهان هستیم.

تناسبات فروشگاهی، مدلها، اسباب و اثاثیه و مفاهیمی كه سابق بر این به عنوان سبك اروپائی در نظر گرفته می شد اكنون بخشی از زبان طراحی بین المللی است و این امر نظیر روشهای نمایش و تجارتی است كه توسط طراحان آمریكائی توسعه یافت و اكنون در فورشگاه های خارجی به معرض نمایش گذاشته می شود.

نورپردازی امری است كه گستره بین المللی دارد با این حال هر ملتی بسته به آداب و رسوم و سنت های فروش كالاهایش این قابلیت را بكار می گیرد.

طراحی مغازه و فروشگاه ها در دهه 1980 در تطابق با موقعیت و وضعیت و كاركرد متنوع شد. مناطق مركب نظیر مراكز فروش و بوتیك ها، در دسترس عموم بودند.

طراحی فروشگاه یك فعالیت خلاقه است كه در این فعالیت حس شخص صاحب فروشگاه در مورد زیبائی و حساسیت كار، باعث ازش بخشیدن بیشتر به این محیط
می گردد. طراحی داخلی، امروزه در نانوائیها، شیرینی فروشی ها، فروشگاه های مشروبات الكلی، جواهر فروشی ها و غیره نفوذ كرده و دیگر قلمر انحصاری تشكیلات فروش پوشاك و كفش نیست.

ابتدای تا امروز را بطور مختصر مورد برسی قرار داده به موارد و مسائل فنی حجم سازی و روشهای هنرمندان و صنعتگران در این عرصه بیان نماییم. در آثار حجمی و نقش برجسته های گذشته هنرمندان و مجسمه سازی تصوری از حركت و معنای چرخش حجم در محیط و پیشروی آن در فضا و یا پیشروی فضا در آن را نداشتند و حجم و مجسمه را به عنوان عاملی كه می تواند از هر زاویه و چرخش حركت دیدی نو را به بیننده نشان دهد. به كار نرگفته اند و تصورشان از حجمی فرمی تخت و ثابت بوده كه در نگاه از پهلو یا زوایه ای غیر از روبرو دیگر كمترین نشانه ای از اثری كه از روبرو می تواند داشته باشد را در آن نمی یابیم.

پروژه: پای گودزیلا

مشتری: Toter Carts

شركت طراح: Shorey Studios inc

كارگردان هنری: Fred Shorey

ابعاد: m2. 1 × m 4. 2

برای نمایش دوام محصولات شركت Toter Carts، شركت تبلیغاتی Shorey تصمیم به ساخت یك مجسمه از پای گودزیلای افسانه ای گرفت. این مجسمه را از ماده Styrofoam ساختند و بعد روی آن را با رنگ بسیار مقاومی پوشش داده بودند، رنگ ها طوری انتخاب شدند كه حالت طبیعی پای گودزیلا نمایش داده شود. این مجسمه در نمایشگاه و در غرفه شركت نماد شناسایی شركت داده شد و ابعاد آن ارتفاع 4/2 متر و عرض 2/1 متر بود.

دانلود فایل

  • کنکور را داشته باشد.


    مزایای بسته آموزشی:
    – تدریس جامع کلیه مطالب مربوط به عناوین نامبرده
    – حل و تحلیل مثال های مهم کتاب
    – حل مسائل مهم امتحانی خارج از کتاب
    – ارائه نکات ریز و ظریف کنکوری
    – استفاده از جدول، نمودار و تصاویر آموزشی و رنگی زیبا جهت بالا رفتن کیفیت آموزش
    – قابل پخش بودن ویدئوها با کامپیوتر، لب تاب و تلویزیون


    ویژگی های بسته آموزشی:
    – تعداد سرفصل های تدریس شده: 4
    – زمان آموزش: 97 دقیقه
    – تعداد صفحات جزوه: 10
    – حجم فایل اصلی: 123 مگابایت


    سرفصل های آموزشی:
    القای الکترومغناطیسی
    شار مغناطیسی
    قانون القای الکترومغناطیسی فارادی
    قانون لنز

    سرفصل کامل تمام دروس فصل 5 فیزیک 3 ریاضی و فصل 4 فیزیک 3 تجربی به صورت زیر است:

    القای الکتزومغناطیسی:
    القای الکترومغناطیسی
    شار مغناطیسی
    قانون القای الکترومغناطیسی فارادی
    قانون لنز
    القاگرها و اثر خودالقایی
    القای متقابل- انرژی ذخیره شده در القاگر
    جریان متناوب
    مبدل ها (ترانسفورماتورها)

    جزوات و فیلم های آموزشی سایر عناوین و دروس مربوط به کتاب حاضر و سایر کتاب ها را می توانید از همین سایت دانلود کنید.
  • دانلود فایل

  • ارتقا مدولاسیون سیکل کاری برای بهبود کارکرد مدولاسیون آشوب در محیطهای فیدینگ
  • پاورپوینت سمینار یک مدل اعتماد توزیع شده برای محیطهای محاسبات فراگیر
  • پاورپوینت یک معماری بهبود یافته برای كنترل دسترسی به اطلاعات در محیطهای محاسبات فراگیر به كمک تكنولوژی ‌های وب معنایی
  • ارتقا مدولاسیون سیکل کاری برای بهبود کارکرد مدولاسیون آشوب در محیطهای فیدینگ
  • ⭐️نمونه چارچوب نظری تحقیق در پایان نامه کاربرد گرافیک در بسته‌بندی و زیبایی شناسی آن word
  • تحقیق در مورد گرافیک محیطی 15 ص
  • دانلود تحقیق گرافیک بسته بندی
  • دانلود مقاله گرافیک بسته بندی 16 ص 💯
  • موقعیت یابی کاربرسیار با استفاده از RSS در محیطهای ناسازگار
  • مواد مورد استفاده در محیطهای حاوی سولفید هیدروژن (H2S)در تولید نفت وگاز
  • کاربرد الگوریتم ژنتیک در برنامه ریزی فرآیند به کمک کامپیوتر(CAPP) در محیطهای صنعتی مختلف
  • ⭐️پاورپوینت آشنایی با اکولوژی محیطهای مختلف یا بیوم ها
  • ⭐️پاورپوینت آشنایی با اکولوژی محیطهای مختلف ( بیوم ها )
  • موقعیت یابی کاربرسیار با استفاده از RSS در محیطهای ناسازگار
  • دانلود پاورپوینت آشنایی با اکولوژی محیطهای مختلف ( بیوم ها ) 💯
  • پاورپوینت آشنایی با اکولوژی محیطهای مختلف ( بیوم ها ) (با کیفیت) 💯
  • بررسی تاریخچه بسته بندی و بسته بندی عطر