بررسی دوام بتن

بررسی دوام بتن

بررسی دوام بتن

بررسی دوام بتن

دسته بندی معماری
فرمت فایل docx
حجم فایل 18 کیلو بایت
تعداد صفحات 32
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

بررسی دوام بتن

دوام بتن

تا كنون طراحان سازه های بتنی بیشتر به مشخصات مقاومتی این ماده علاقه مند بوده اند ولی به دلایل گوناگون ، انها اكنون می باید برای دوام بتن نیز اهمیت ویژه ای قائل شوند .

عموما آب در تمام شكلهای اسیب دیدگی بتن دخالت دارد و در اجسام متخلخل معمولا میزان تراوایی جسم ( در برابر آب ) شدت اسیب دیدگی را تعیین می نماید .

تعریف

عمر خدمت دهی طولانی مترادف با دوام در نظر گرفته می شود.

دوام بتن سیمان پرتلند به توانایی آن برای مقاومت در برابر عوامل هوازدگی ، حمله شیمیایی ، سایش و یا هر فرآیندی كه موجب آسیب دیدگی شود ، گفته می شود . بنابراین ، بتن بادوام ، بتنی است كه شكل اولیه ، كیفیت و قابلیت خدمت دهی خود را در شرایط محیطیش حفظ كند .

اهمیت

در حال حاضر ، عموما پذیرفته شده است كه در طراحی سازه ها ف می باید مشخصات دوام مصالح مورد نظر ، همانند سایر مشخصات و ویژگی های آن ، نظیر خواس مكانیكی و هزینه و قیمت اولیه ، مورد ارزیابی قرار گیرد . در ابتدا ، دوام بیشتر از نقطه نظر تاثیرات اقتصادی و اجتماعی ان مد نظر قرار می گیرد . افزایش روز افزون هزینه های تعمیر و جایگزینی سازه ها ف ناشی از خرابی مصالح ، بخش عمده ای از كل بودجه ساختمان سازی را به خود اختصاص می دهد . به عنوان مثال ، تخمین زده شده است كه در كشورهای صنعتی بیش از 40 درصد كل منابع صنعت ساختمان در قسمت تعمیر و نگهداری سازه های موجود و كمتر از 60 درصد ان برای احداث ساختمانهای جدید بكار گرفته می شود . بهای روز افزون جایگزینی ها در سازه ها ، و تاكید فزاینده بر هزینه های مصرفی در طی طول عمر سازه به جای هزنیه های مصرفی اولیه آن مهندسان را مجبور می كند كه دوام را جدی بگیرند.