بررسی آماری 50 ساله اقلیم كرج

بررسی آماری 50 ساله اقلیم كرج

بررسی آماری 50 ساله اقلیم كرج

بررسی آماری 50 ساله اقلیم كرج

دسته بندی جغرافیا
فرمت فایل doc
حجم فایل 51 کیلو بایت
تعداد صفحات 73
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

بررسی آماری 50 ساله اقلیم كرج

بارندگی و دما از مهمترین پارامترهای اقلیمی محسوب شده واز نظر كشاورزی تعیین كننده نوع اقلیم و پراكندگی و گسترش گیاهان در سطح زمین می باشد . در این بررسی داده های هواشناسی اقلیم كرج در ایستگاه هواشناسی كرج كه در 5 كیلومتری جنوب غربی این شهرستان بوده و در مزرعه آزمایشی دانشكده كشاورزی كرج قرار دارد ، به مدت 50 سال (2000-1950) مورد بررسی آماری قرار گرفته و نتایج به صورت نمودارهایی منعكس شده است . مطالعات درجه حرارت شامل حداكثر ، حداقل ، میانگین ها (ماهانه و سالانه ) روزهای یخبندان و احتمالات وقوع اولین و آخرین یخبندان ، تواتر ، دماهای بحرانی دوره های برگشت آنها بوده ، كه با استفاده از توزیع نرمال محاسبه گردیده است . در رابطه با بارندگی علاوه بر محاسبه میانگین های فصلی و سالانه مقادیر سالانه بارندگی با توزیع نرمال و لوگ پیرسون 3 برازش داده شد . تأثیر دماهای بالا همراه با رطوبت بیش از 30% كه باعث ایجاد آ‎فات می شود و تواتر و دوره های برگشت آنها محاسبه گردید . توزیع زمانی بارش در سال و ماه و فصل ، بارانهای شدید 24،48،96، ساعته با دوره های برگشت تحلیل گردید . میزان رطوبت ، حداكثر ، حداقل ، و میانگین به صورت متفاوت بررسی شد . ساعات آفتابی ، انرژی تابشی ، دماهای سطوح اعماق زمین از نظر اقلیمی بررسی و نتایجی ارائه گردید . فركانس تندی باد ، دمای اعماق خاك ، دوره های برگشتی دماهای بحرانی بالای 25+35،40 درجه و یخبندان های 0،2-،4-،و4+ نیز مورد تحلیل قرا رگرفته است .

آشنایی با گیاهان دارویی كرج

كشور پهناور و كهنسال ایران از دیر باز یكی از مراكز مهم ثروت های خداداد و كانون بیكران منابع عظیم طبیعی بوده است . از جمله منابع ارزشمندی كه به این آب و خاك ارزانی گردیده ، وجود گیاهان غذایی – دارویی كم نظیر و گاه بی نظیر است كه در گوشه و كنار این مرز و بوم زرخیز به فراوانی می رویند . خطه كرج و بخشهای تابعه آن كه در دامنه جنوبی سلسله كوههای البرز قرار گرفته یكی از این مراكز ممتاز و ثروت آفرین می باشد . د رمیان دهها و صدها نوع گیاهانی كه در دشتها و دامنه های كوهستانی این شهرستان و مناطق تابعه می رویند ، تعداد قابل توجهی گیاهان ارزشمند یافت می شوند كه اهمیت دارویی و درمانی آنها ، هنوز تا به امروز با وجود پیشرفت های چشمگیری كه در پزشكی جدید حاصل آمده همچنان محفوظ مانده كه كم و بیش مورد استفاده مردم بومی این سامان در مداوای درد ها و بیمارها قرار می گیرند . برخی از مؤثرترین این گیاهان كه دارای اهمیت فوق العاده می باشند بدین قرارند :

  • با در نجبویه (با نام علمی ملیس ، برا ی آرامش اعصاب ، به ویژه آرامش قلب و درمان سكسكه و ترس ) .
  • گل و گاو زبان ( با نام علمی بوراگو ، برای تقویت قلب و آرامش اعصاب و شادی آور ) .
  • مریم نخودی ( با نام فرانسوی سوژ و از خانواده سلویا ، برای دفع عفونت های شدید مانند عفونت پروستات و كلیه و مجاری ادرار و نیز ضد اسهال خونی ) .
  • باریجه ( با نام علمی فریولاگوموس بویس ، برای درمان قطعی آ‎سم و برونشیت و سرفه و سرماخوردگی ) .
  • علف چای ، مشهور به چای كوهی یا ( هوفاریقون ) (برای رفع سرماخوردگی و دفع عفونتها و تنظیم قندخون در بیماران دیابتی و درمان سیاتیك ) .
  • درخت سفیدار ، مشهور به درخت نقره ای ( برای درمان سیاتیك به ویژه تسكین و قطع دردهای سیاتیكی ).
  • گیاهان یاد شده به فراوانی درمنطقه آتشگاه ، در حاشیه كوههای سد كرج و اغلب مناطق كوهپایه ای اطراف این شهرستان می رویند . توجه واقبال مردم دنیا به گیاهان دارویی ، در روزگار ما ، به ویژه در دو دهه اخیر در كشور ما به علت خطرات و تلفات فراوان ناشی از داروهای شیمیایی می باشد . كه متأسفانه با وجود پیشرفت های گسترده علوم پزشكی در امر دارو سازی ، به شهادت آمار و ارقام تقریبا یك میلیون نفر در كشور پیشرفته ای چون آمریكا و ده میلیون نفر در سراسر جهان به علت آسیبهای ناشی از داروهای شیمیایی در بیمارستان ها بستری می شوند و از این تعداد تنها صد هزار نفر در آ”مریكا و یك میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را از دست می دهند . بدین لحاظ برای جلوگیری از این ضایعات ، در برخی از دانشكده های كشورهای اروپایی ، نه تنها كرسی های جدیدی برای تدریس گیاه درمانی به وجود آمده است ، بلكه مزارع وسیعی نیز برای كشت و تولید و صدور گیاهان دارویی در امر درمان پدید آمده است . بنابراین جا دارد با توجه به تنوع رویش صدها گونه گیاهان ارزشمند دارویی در این منطقه ، برنامه هایی فراهم آید تا با كشت و تولید صدور آنها در كنار مصرف داخلی منبع لایزالی نیز به لحاظ اقتصاد و در آمد محلی برای پیشرفت و عمران و آبادی بیشتر این منطقه و نیز رفاه حال مردم این سامان فراهم آید .

    ویژگیهای اقلیمی كرج

    منطقه كرج همانند سایر بخش های استان تهران در فصول سرد سال متأثر از سیستم های شمالی و شمال غربی و غربی به ویژه جنوب غربی بوده و ریزش های جوی آن كه از ماه های آبان و آذر آغاز و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه دارد . تابعی ا زفعالیت های سیستم های فوق می باشد . از نظر ویژگیهای خرد اقلیمی ، منطقه كرج از پاره ای جهات دارای مختصات شاخصی است كه به آنها اشاره می شود : منطقه كرج به لحاظ اقلیمی تحت تأثیر ارتفاعات البرز و دره چالوس و رود خانه كرج قرار دارد ، كه موجب خنك و مرطوب تر شدن این منطقه نسبت به تهران می گردد و این تمایز تقریبا د رتمام طول سال مشاهده می گردد . علت اختلاف دمای كرج نسبت به تهران بخصوص در شبها به سبب نزدیكی كرج به ارتفاعات شمالی و سرد شدن شبانه این دامنه ها و وزش باد كوه به دشت می باشد .

    دور بودن كرج از دشت كویر نیز موجب برودت و رطوبت بیشتر این منطقه نسبت به تهران در فصول مختلف سال ، به ویژه در تابستان می گردد . در ناحیه سد كرج به دلیل دره ای بودن منطقه و تقویت جریانات سیكلونیك كه به دلیل چرخش باد جلوی جبهه گرم ایجاد می شود و همچنین وجود رطوبت حاصل از ذخیره آب موجود در محل نیز وجود جریانات همرفتی در این ناحیه كه باعث ناپایداری و ایجاد ابرهای جوششی در داخل ابرهای پوششی (نیمبواستر اتوس ) می گردد . موجب تشدید بارندگی و افزایش ریزشهای جوّی در این ناحیه نسبت به سایر نقاط می شود .

    و اما بارندگی های تابستانه كرج گاهی اوقات برخورد دو توده هوای گرم جنوبی و نسبتاً سرد و مرطوب شمالی كه در سطوح فوقانی ناحیه البرز صورت می گیرد ، موجب می گردد كه ابرهای جوششی بسیار فعال در منطقه پدید آمده و ریزشهای رگباری شدیدی را بوجود آورد كه غالباً همراه با سیل است .

    برخی از مشخصه های اقلیمی ایستگاه هواشناسی كشاورزی كرج در دوره آ‎ماری 1350 تا 1378 به شرح ذیل می باشد :

    میانگین بارندگی سالیانه كرج حدود 253 میلیمتر با ضریب تغییرات 1/24 درصد و حداقل 3/89 میلیمتر و حداكثر 4/374 میلیمتر می باشد . بیشترین ركورد بارندگی ماهانه كرج 127 میلیمتر در اسفند 74 ثبت شده است . حداقل و حداكثر مطلق دما به ترتیب 20- و 42 درجه و میانگین سالیانه نیز 9/13 درجه سانتیگراد می باشد . ماه مرداد با میانگین 4/26 درجه سانتیگراد و دی با 8/0 درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و سرد ترین ماه سال محسوب می شوند . میانگین سالیانه رطوبت نسبی 50 درصد و میانگین حداكثر و حداقل آن به ترتیب 70 و 35 درصد می باشد .