ایثار و شهادت از نگاه قرآن و سیره ی نبوی به ویژه مصادیق آن در جامعه 31 ص 💯

دانلود ایثار و شهادت از نگاه قرآن و سیره ی نبوی به ویژه مصادیق آن در جامعه 31 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

ایثار و شهادت از نگاه قرآن و سیره ی نبوی به ویژه مصادیق آن در جامعه 31 ص

ایثار-و-شهادت-از-نگاه-قرآن-و-سیره-ی-نبوی-به-ویژه-مصادیق-آن-در-جامعه-31-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 36 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 


‏مدیریت آموزش و پرورش ناحیه‏‌‏ی 7 مشهد
‏مرکز پیش دانشگاهی و ‏دبیرستان شاهد ثارا…
‏گزارش تحقیق جهت ارائه به مسابقه‏‌‏ی پژوهش و تحقیق مدارس شاهد و ایثارگر
‏ایثار و شهادت از نگاه قرآن و سیره‏‌‏ی نبوی به ویژه مصادیق آن در جامعه‏ ………………………………………. 2
‏ب‏ِ‏س‏ْ‏م‏ِ‏ ر‏َ‏ب‏ِّ ‏الش‏ُّ‏ه‏َ‏دا‏ء‏ ‏و‏َ ‏الص‏ِّ‏د‏ِّ‏يقين
‏مقدّمه
‏ فرهنگ ایثار و شهادت از مهم‏‌‏ترین مسائل جوامع اسلامی است و گسترش و نفوذ این فرهنگ در بین مردم یک جامعه، در تمامی بخش های مختلف آن جامعه تأثیر می‏‌‏گذارد. گسترش فرهنگ ایثار و شهادت از بزرگ‏‌‏ترین هدف‏‌‏های عالی انسانی است و بدین جهت جوامع برآمده از رأی و نظر مردم پیوسته برای رسیدن به این هدف می‏‌‏کوشند.در این رابطه مطالعه و پژوهش پیرامون راه‏‌‏های گسترش این فرهنگ در جامعه، شیوه‏‌‏ی پیامبران و امامان در برخورد با این مسأله و موضوعات دیگر، کمک بسیاری به رسیدن به یک شیوه‏‌‏ی مناسب خواهد کرد. از این رو هدف از انجام این پروژه کمک به بیان مفهوم درست ایثار و شهادت از نگاه قرآن و سیره‏‌‏ی نبوی و مهم تر از آن مصداق‏‌‏های آن در جامعه‏‌‏ی اسلامی و بشری است. برای رسیدن به این هدف ابتدا پرسش‏‌‏هایی مطرح و فرضیه‏‌‏هایی بیان شد که به آن‏‌‏ها اشاره می‏‌‏کنیم:
‏قرآن تا چه اندازه به فرهنگ ایثار و شهادت اهمیت داده است و تا چه اندازه آن را توصیه می کند؟
‏ پیامبر‏‌‏(ص) چه سخنانی را در این باره می‏‌‏فرمایند و سیره‏‌‏ی عملی ایشان در این مورد چگونه بوده است؟
‏با توجه به سخنان پیامبر (ص) و ائمّه‏‌‏ی معصومین و بزرگان دین، چه تعریفی می‏‌‏توان به شهید و شهادت، ایثار و ایثارگر اختصاص داد و چگونه می‏‌‏توان از سخنان آن‏‌‏ها در پیدا کردن راه‏‌‏هایی برای گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه رهنمود گرفت؟
‏گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در بین مردم جامعه چه تأثیراتی را به دنبال خواهد داشت؟ ‏در واقع آیا گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه، بر سایر بخش‏‌‏های ‏آن‏ تأثیر خواهد گذاشت؟
‏ایثار و شهادت از نگاه قرآن و سیره‏‌‏ی نبوی به ویژه مصادیق آن در جامعه‏ ………………………………………. 3
‏ و بسیار سئوالات دیگر که می‏‌‏خواهیم تا جایی که می‏‌‏توانیم با انجام این تحقیق به آن‏‌‏ها پاسخ گوییم.
‏ چندین فرضیه برای پاسخ به این سئوالات و سپس برای امتحان درستیشان بیان شد:
‏ نخست گفته شد گسترش فرهنگ ایثار و شهادت، تقریباً در تمامی بخش‏‌‏های جامعه نقش مثبت دارد و از این رو قرآن بسیار به آن اهمیت داده است. فرهنگ ایثار و شهادت نه تنها در هنگام جنگ و ستیز، بلکه در تمامی زمان‏‌‏ها باعث حرکت در راه درست و رو به جلو جامعه می‏‌‏شود. پیامبر نیز بسیار به آن اهمیت می‏‌‏دادند. هم‏‌‏چنین برای گسترش این فرهنگ در بین مردم باید از همان بدو تولد بر روی اعتقادات کودکان کار شود و خانواده‏‌‏ها آموزش داده شوند؛ در مدارس و رسانه‏‌‏ها دین تبلیغ شود و فضای معنوی بر جامعه حکم‏‌‏فرما گردد. دیگر این که ارزش‏‌‏های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نشر و بازگو گردد.
‏ بعد از مطرح کردن فرضیه‏‌‏ها گروه شروع به جمع‏‌‏آوری اطلاعات در این زمینه‏‌‏ها کرد و بعد از گذشت چندین ماه پرتلاش، اینک نوشته‏‌‏ی پیش روی شما آماده شد.
‏ لازم می‏‌‏دانیم در این‏‌‏جا یادآوری کنیم که سعی شده در تمام این تحقیق از اصطلاحات و مفاهیم ساده استفاده شود و هر جا موضوع مشکلی مطرح شد، در مورد آن توضیح داده شود.
‏حافظ: ‏هر قطره‏‌‏ای در این ره صد بحر آتشین است
‏ دردا کـه این مـ‏ـــ‏ـعمّا شــرح و ب‏ـ‏یان نـ‏ـ‏ـدارد

‏ایثار و شهادت از نگاه قرآن و سیره‏‌‏ی نبوی به ویژه مصادیق آن در جامعه‏ …………………………………….. ‏11
‏ 4-1- ‏ایثار و شهادت

‏ اگر ما بخواهیم تمام رویدادهای بزرگی که در تاریخ زندگی به وجود آمده و در صفحات تاریخ ثبت شده، مشخّص کنیم و آن‏‌‏ها را ارزیابی کنیم، هیچ کدام از آن‏‌‏ها ارزشمندتر و بااهمّیّت‏‌‏تر از مسئله‏‌‏ی ایثار و شهادت نیست، ایثار و شهادت تنها یک مسئله‏‌‏ی از خودگذشتگی و فداکاری نیست، بلکه ایثار و شهادت عبارت است از: از‏‌‏خودگذشتگی و فداکاری توأم با بیدار کردن و زنده نمودن تمام افراد انسان‏‌‏ها از حالت خفتگی و بی‏‌‏توجّهی؛ لذا ایثارگر و شهید به واسطه‏‌‏ی ایثار و شهادتش، خون در رگ افراد مرده و خفته‏‌‏ی اجتماع تزریق می‏‌‏کند و آن‏‌‏ها را زنده و بیدار می‏‌‏سازد.
‏ ‏برخي كلمات ومفاهيم داراي قداستي هستندكه كم‏‌‏وبيش با تفاوت‏‌‏هايي در همه‏‌‏ی‏ جوامع بشري مطرح هستند، هم‏‌‏چون كلمات شهيد و ايثار، كلماتي كه در همه‏‌‏ی‏ عرف‏‌‏ها تو‏أ‏م با قداست و‏ ‏عظمت بدان نگريسته شده است. ‏ایثار در لغت به معنی ‏«‏بذل کردن، دیگری را برخود برتری دادن و سود او را بر سود خود مقدّم داشتن‏ وخود را براي آسايش ديگران به رنج افكندن‏، قوت لازم و مایحتاج خود را به دیگری بخشیدن‏»‏ است‏ ‏(فرهنگ ‏لغت عمید، 1383)‏.‏ ‏«‏ايثار نمود و نماد ديگرخواهي آدميان است و روح هم‏‌‏نوع‏‌‏دوستي آن‏‌‏ها را به معرض نمايش مي‏‌‏گ‏ذارد وگاه تا جايي پيش مي‏‌‏رود كه فردي يا حت‏ّ‏ي جمع كثيري‏،‏ جان خويش را در راه ديگري و ديگران از دست مي‏‌‏دهند تا كمال و‏ ‏تمام ايثار و ازخودگذشتگي را برجاي آورند و ‏ازاين رو‏ ‏است كه چنين افرادي در نگاه مل‏ّ‏ت‏‌‏ها ومردمان هر‏ ‏جامعه‏‌‏اي به
‏ایثار و شهادت از نگاه قرآن و سیره‏‌‏ی نبوی به ویژه مصادیق آن در جامعه‏ …………………‏.‏………………….. ‏12
‏سمبل‏‌‏هايي فراموش نشدني تبديل مي گردند‏»‏ (http://www.isaar.ir‏)‏.
‏ ‏شهادت در لغت به معنی ‏«‏گواهی دادن‏»‏ است‏ (فرهنگ لغت عمید، 1383).
‏ بزرگان و دانشمندان تعریف‏‌‏های زیادی برای شهادت کرده‏‌‏اند که به بعضی از آن‏‌‏ها اشاره می‏‌‏کنیم‏:
‏«‏شهادت عبارت است از پایان دادن به زندگی طبیعی برای دفاع از ارزش‏‌‏های حیات انسانی و معمولی جامعه‏»‏ (مقام شهید در پیشگاه پروردگار، 1361‏:‏ ص 40)‏.
‏«‏شهادت عبارت است از مشخص نمودن ملاک و میزان و الگو برای زندگی دیگران و بیان این‏‌‏که دیگران که می‏‌‏خواهند زندگی کنند، بدون آن ملاک و میزان ‏نخواهند توانست دارای حیات و زندگی شرافتمندانه باشند‏»‏ (مقام شهید در پیشگاه پروردگار، 1361‏:‏ ص 40)‏.
‏شهادت عبارت است از پایان دادن به فروغ درخشان زندگی در کمال هوشیاری و آزادی برای رسیدن به هدفی که آن هدف والاتر و بهتر از زندگی طبیعی دنیاست (تفسیر نهج‏‌‏البلاغه، جلد6‏:‏ ص 3).
‏«‏شهادت فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیك شدن به هستی مطلق است. شهادت عشق به وصال محبوب و معشوق در زیباترین شكل است. شهادت مرگی از راه كشته شدن است، كه شهید آگاهانه و ب‏ه‏‌‏خاطر هدف مقد‏ّ‏س و به تعبیر قرآن (فی سبیل الله)‏ ‏انتخاب می كند. یعنی شهید در راهی كشته می شود كه هر دو ارزش آگاهانه و فی سبیل الله را داراست و چنین مرگی است كه به تعبیر پیامبر‏ ‏(ص) شریف‏‌‏ترین و بالاترین نوع مردن است (اَشرُفُ المُوًتِ قَتْلُ الشَّهادَهِ)‏ ‏و علی(ع) آن را گرامی‏‌‏‌‏ترین‏ ‏ نوع ‏ ‏مردن‏ ‏ می‏‌‏داند‏ ‏(اَكْرُمُ‏ ‏ ‏المُوًتِ اَلْقُتْلُ)‏‌‏(http://www.tebyan.net‏)‏.
‏«‏شهادت یعنی عشق به خدا، شهادت یعنی غلبه بر نفس و جهاد اکبر، شهادت یعنی از جان گذشتن و به جانان رسیدن‏»‏ (فرزند شهید، مصاحبه‏‌‏ی کتبی)
‏ایثار و شهادت از نگاه قرآن و سیره‏‌‏ی نبوی به ویژه مصادیق آن در جامعه‏ …………………………………….. ‏13
‏ در این‏‌‏جا سؤالی را مطرح می‏‌‏کنیم و سپس به آن پاسخ می‏‌‏گوییم تا پاسخش بر همگان روشن گردد: ‏چرا ‏به کسی که در راه خدا کشته می‏‌‏شود‏ شهید می‏‌‏گویند‏؟‏
‏ شهید از مادّه‏‌‏ی شهود و شهادت است؛ شهید هم به معنی حضور است و هم به معنی علم و یقین و هم به معنی معاینه و مشاهده است.‏1
‏شهید را از این جهت شهید می‏‌‏گویند؛ زیرا به خاطر شهادتش در راه خدا، ملائکه کنار بدن او حضور به هم می‏‌‏رسانند و او را مشاهده می‏‌‏کنند: ‏«‏لإن مَلا‏ئِکَه الرَّحمانِ تَشهَده‏»‏(جواهر الکلام، جلد4:ص 88)‏.‏ ملائکه‏‌‏ی پروردگار شهید را مشاهده می‏‌‏کنند و گردوغبار از سر و صورت شهید پاک می

 

دانلود فایل