اقدام پژوهی تاثیرآموزش شیمی با استفاده از فناوری اطلاعات بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

اقدام پژوهی تاثیرآموزش شیمی با استفاده از فناوری اطلاعات بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

اقدام پژوهی تاثیرآموزش شیمی با استفاده از فناوری اطلاعات بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

اقدام پژوهی تاثیرآموزش شیمی با استفاده از  فناوری اطلاعات بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 79 کیلو بایت
تعداد صفحات 55
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

فهرست مطالب

چكیده 4

مقدمه 5

توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله 8

گردآوری اطلاعات (شواهد1) 12

گردآوری اطلاعات (شواهد1)، مرحله اول 12

تجزیه و تحلیل نتایج، مرحله اول 13

اجرای راه حل، مرحله اول 14

گرد آوری اطلاعات (شواهد2)، مرحله اول 15

تجزیه و تحلیل نتایج، مرحله اول 17

گردآوری اطلاعات (شواهد1)، مرحله دوم 17

پیشینه تحقیقات 19

نوآوری و تحول در كلاس درس 22

استفاده از CD های آموزشی در تدریس 24

استفاده از وبلاگ آموزشی در تدریس 26

استفاده از روش فعال یاددهی – یادگیری مبتنی بر ICT 27

اجرای راه حل ، مرحله دوم 28

گرد آوری اطلاعات (شواهد2)، مرحله دوم 30

تجزیه و تحلیل نتایج، مرحله دوم 33

گردآوری اطلاعات (شواهد1)، مرحله سوم 33

اجرای راه حل، مرحله سوم 34

گردآوری اطلاعات (شواهد2) و تجزیه و تحلیل، مرحله سوم 35

نتایج حاصل از اقدام 36

نتیجه گیری و پیشنهادات 37

منابع مورد استفاده: 44

چكیده

بهره مندی انسان از هوش و استعدادهای خدادادی، از دیرباز او را بر آن داشته است كه با مشاهده جلوه های شگفت انگیز طبیعت، عزمی جزم و انگیزه ای قدرتمند در جهت آگاهی یافتن از دانش و فناوری های روز داشته باشد و در راستای تحقق هر چه بیش تر اهداف علمی – آموزشی گام بردارد. امروزه اندوختن معلومات در امر یاددهی – یادگیری به تنهایی كافی نیست و نوعی غفلت و بازماندن از كاروان همیشه شتابان علم است. بنابراین استفاده از ابزارها و فناوری های جدید در برنامه ریزی آموزشی امری بس ضروری می باشد. چنان كه، برنامه ریزان و معلمان در تلاشند تا از این ابزارها برای غنا بخشیدن به روش های یاددهی – یادگیری بهره جویند و بستری پویا را برای دانش آموزان فراهم آورند.

درس شیمی از دروسی است كه درك مفاهیم آن از دید دبیران و دانش آموزان دشوار است و معمولاً نگرش مثبت نسبت به آن وجود ندارد. درس شیمی به دلیل ویژگی آزمایشگاهی و كاربردی بودن، قابلیت بالایی برای ارائه مفاهیم، باشبیه سازی و پویانمایی (انیمیشن) رایانه ای دارد. در واقع بسیاری از مفاهیم را كه نشان دادن آن ها حتی در آزمایشگاه دشوار یا غیرممكن است، مانند: حركت مولكول های گاز، حركت ذرات باردار درون یك محلول، ساختار مولكولی تركیبات، …. را می توان با شبیه سازی رایانه ای به آسانی قابل ارائه كرد. بنابراین بهره گیری از رایانه در كلاس درس موجب افزایش یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود. یكی از بارزترین تأثیرات بهره گیری از رایانه، تعامل فراگیران با یكدیگر و با معلم است.