اقتصاد از نظر قرآن

اقتصاد از نظر قرآن

اقتصاد از نظر قرآن

اقتصاد از نظر قرآن

دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 20 کیلو بایت
تعداد صفحات 13
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

نظری به اقتصاد اسلامی:

كسانی كه فكر می‌كنند مسئل زندگی از یكدیگر جداست و هر چیزی یك مرز و قلمروی خاصی دارد و هر گوشه‌ای و قسمتی از زندگی بشر به یك شی ءِ بخصوص تعلق دارد تعجب و یا احیاناً انكار می‌كنند كه كسی مسأله‌ای به نام مسائل اقتصادی در قرآن طرح كند زیرا به عقیده اینها هر یك از اسلام و اقتصاد یك مسأله جداگانه است، اسلام به عنوان یك دین برای خودش و اقتصاد به عنوان یك علم برای خودش اسلام قلمرویی دارد و اقتصاد قلمروی دیگر . اما نكته این است كه مسائل زندگی را نباید مجرد فرض كرد. صلاح و فساد در هر یك از شؤن زندگی در سایر شئون مؤثر است . نظام ارزشی اسلام، خوشبختی دنیا و‌آخرت انسان را به طور همزمان مورد توجه قرار داده و دنیا را مزرعه آخرت معرفی نموده است . بر این مبنا به هر رفتار اقتصادی مفید كه در حوزة ارزش‌های اسلامی مجاز باشد، انجام آن مطلوب و شایسته است .

مدلها و الگوهای اقتصادی از آن جا كه به شدت تابع شرایط زمانی و مكانی می باشد، قابل تجویز و ارائه به طور كلی از سوی مكتب اسلام نبوده است . اما قوانین ثابت و همیشگی حاكم بر آنها ، در منابع اسلامی بیان شده‌اند . این مقاله تحقیقی در جهت شناخت آموزه‌های اقتصادی قرآن می‌باشد.

نظر قرآن راجع به ثروت : ما آنگاه كه می‌خواهیم نظری به ایده‌های اقتصادی قرآن بیفكنیم اول باید ببینیم نظر قرآن دربارة ثروت و مال چیست؟ ممكن است كسی بپندارد كه قرآن اساساً ثروت را مطرود و به عنوان یك امر پلید و دورانداختنی می‌شناسد اما چیزی كه پلید و مطرود باشد دیگر مقررتی نمی‌تواند داشته باشد. كه آن چیز را بدست نیاورید، دست به آن نزنید، استفاده نكنید. همچنانكه دربارة‌مشروب چنین مقرراتی آمده است : لَعَنَ الله بایغها و مًشْتَریها و آكِلَ ثَمَنها و ساقیها و شاربها .

جواب این است كه قرآن مال و ثروت را تحقیر نكرده، قرآن با هدف قرار دادن ثروت، با این كه انسان فدای ثروت شود محال است به عبارت دیگر اینكه انسان پول را به خاطر خود پول و برای ذخیره كردن بخواهد مخالف است: « الَّذینَ یَكنزْونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّه وَ كایُنفْقِوُنَها فی سَبیل ا… فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابِ الیم … توبه /34» آیاتی وجود دارند كه نقش پول را در فاسد كردن شخصیت انسانی بیان می‌كنند و به همین دلیل نیز ثروت پرستی مطرود كرده است.