اخلاق نمونه امام علی (ع)

اخلاق نمونه امام علی (ع)

اخلاق نمونه امام علی (ع)

اخلاق نمونه امام علی (ع)

دسته بندی معارف اسلامی
فرمت فایل doc
حجم فایل 143 کیلو بایت
تعداد صفحات 123
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

مقدمه

شكى نیست كه سبقت در كارهاى خیر نوعى امتیازوفضیلت است، و مؤمنین پیشتاز از مهاجرین و انصار،و كسانى كه از آنان به نیكى پیروى كردند،خداوند از آنان خشنود،و آنان نیز از او خشنودند،و باغهایى از بهشت‏براى آنان فراهم گردیده،كه نهرها از زیر درختانش جریان دارد،و این گروه براى همیشه در آن خواهند ماند،و این پیروزى بزرگى است در این آیات چنانچه ملاحظه مى‏فرمائید،پروردگار عالم از اشخاص پیشتاز دكارهاى خیر،و مخصوصا از مهاجرین و انصارى كه جزو نخستین مؤمنین هستند به نیكى یاد نموده،و پاداش بهشت و«فوز عظیم‏»وعده میدهد.

پروردگارعالم درآیات زیادى بندگانش را به انجام آنها،و سبقت گرفتن به یكدیگر دعوت مى‏فرماید. در میان تاریخ نویسان،در مورد این كه حضرت على علیه السلام اولین مومن به خدا و پیامبراز مجموع آیات و تفسیرها و احادیث نبوى و علوى و نظرات دانشمندان بزرگ اه سنت،چنین به دست مى آید كه‏«امیر المؤمنین على علیه السلام‏»نخستین مؤمن به خدا و پیامبر در میان تمام مسلمانان است،و این یك موضوع مسلم تاریخى است كه كوچكترین شبهه‏ اى ندارد.

این حدیث،آن هم در یك منبع معتبر اهل سنت‏یك دنیا معنى دارد،و مى‏رساند كه على علیه السلام‏«عدل‏»پیامبر است،و درك و ایمان و معرفت وى مخصوص دوران رسالت نبوى نیست،بلكه قبل از این دوران هم با«عالم غیب‏»مربوط بوده است هر چند از نظر ظاهرى یك كودك چند ساله‏اى بیش نبود!!! على علیه السلام اساس عترت در هر صورت در این بخش ویژگى مهم عترت تبیین شد.اهتمام راه عترت آشكار گشت و على علیه السلام به عنوان محور و اساس عترت والاترین ویژگى‏اش همتاى قرآن بودن است.فضیلتى برتر از وحى بودن و ظرفیت تعلیم حقایق الهى را داشتن و مسجود برترین موجودات جهان‏«فرشتگان‏»قرار گرفتن تصور نمى‏شود.از همین نكته خطر انحراف از راه عترت و خطر دست رد زدن به سینه عترت آشكار مى‏شود كه نابسامانى‏هاى امت اسلامى از این سمت‏سو سویه مى‏گیرد.عترت سیل خروشان معارف است:ینحدر عنى السیل‏«از من معارف الهى چون سیل خروشان سرازیر است.

على نخستین مؤمن به خدا و پیامبرش

شكى نیست كه سبقت در كارهاى خیر نوعى امتیاز و فضیلت است، و پروردگار عالم در آیات زیادى بندگانش را به انجام آنها،و سبقت گرفتن به یكدیگر دعوت مى‏فرماید.

تقدم در ایمان و تصدیق و یارى رسول خدا صلى الله علیه و آله نیز یكى از امتیازات بزرگ براى مؤمنین شمرده شده،و پروردگار عالم و در كلام الله مجید از گروه پیشگامان به نیكى یاد كرده،و وعده بزرگ و پاداش مضاعف به آنان می‏دهد!

«و السابقون السابقون.اولئك المقربون‏»

پیشگامان پیشگامان،در پیشگاه خدا مقربند.

این آیه افراد پیشتاز در كارهاى نیك،به ویژه ایمان و فداكارى را تمجید می‏نماید. و در آیه دیگرى در مورد«مهاجرین و انصار»كه زودتر از دیگران آئین یكتا پرستى را پذیرفته،و به وظیفه خود عمل نموده‏اند…وعده رضاى خدا،و بهشت جاودانى مرحمت گردیده است:

«و السابقون الاولون من المهاجرین و الانصار و الذین اتبعوهم باحسان رضى الله

عنهم و رضوا عنه،و اعد لهم جنات تجرى تحتها الانهار،خالدین فیها ابدا ذلك الفوز العظیم‏»

مؤمنین پیشتاز از مهاجرین و انصار،و كسانى كه از آنان به نیكى پیروى كردند،خداوند از آنان خشنود،و آنان نیز از او خشنودند،و باغهایى از بهشت ‏براى آنان فراهم گردیده،كه نهرها از زیر درختانش جریان دارد،و این گروه براى همیشه در آن خواهند ماند،و این پیروزى بزرگى است

در این آیات چنانچه ملاحظه مى‏فرمائید،پروردگار عالم از اشخاص پیشتاز در كارهاى خیر،و مخصوصا از مهاجرین و انصارى كه جزو نخستین مؤمنین هستند به نیكى

یاد نموده،و پاداش بهشت و«فوز عظیم‏»وعده مى‏دهد.

در ذیل این آیات در تفسیرهاى‏«شیعه و سنى‏»احادیثى در ارتباط با سبقت ایمان حضرت على علیه السلام مطالب جالب توجهى آمده است،از آن جمله در حدیثى‏«ابن عباس‏»از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل مى‏كند،كه‏«جبرئیل امین‏»از سوى خدا آمده و در رابطه با آیه نخست فرمود:

ذلك على و شیعته‏هم السابقون من الله بكرامتهم.

«آنان على و پیروان او هستند،كه پیشتازان به سوى بهشت،و مقربان درگاه الهى میباشند،به خاطر عظمتى كه خداوند براى آنان قائل است.»

علاوه بر این حدیث،صدها حدیث دیگر،و نقل‏هاى تاریخى از منابع معتبر اهل سنت‏ به دست ما رسیده است كه حاكى است امیر المؤمنین نخستین و پیشگام‏ترین افراد است در ایمان به خدا و رسول وى.

مرحوم‏«علامه امینى‏»رضوان الله تعالى علیه در كتاب شریف‏«الغدیر»یكصد حدیث از كتاب‏هاى اهل‏«سنت‏»در این باره آورده،و یكایك،و همه آنها را نقل مى‏كند!!!

و خود امیر المؤمنین على علیه السلام در تمام مناظره‏ ها و محاجه ‏هایش با رقبا و غاصبان لایت‏به این موضوع تمسك نموده،و آن را یكى از فضایل و امتیازات خویش به حساب مى‏آورد،و مرتب در سخنرانى‏هایش به مردم عادى نیز آن را گوشزد میفرمود. پس ازاین جملات و شواهد زنده قرآنى و حدیثى نتیجه مى‏گیریم كه پیشتازى در ایمان به خدا و پیامبر عزیز اسلام،خود یك امتیاز بزرگ،و موجب افتخار مى‏باشد،كه على علیه السلام آن را از آن خود ساخته است.

على (ع) خود را نخستین مؤمن می‏داند.

در پیشگام بودن حضرت على علیه السلام در ایمان به خدا و رسولش،علاوه بر آیات

و تفاسیرى كه نقل كردیم،خود آن حضرت نیز در موارد زیادى به آن تمسك میفرمود،و ما در اینجا نمونه ‏هاى اندى ذكر مى‏كنیم:

1-قال على (ع) :«انا عبد الله و اخو رسوله،و انا الصدیق الاكبر،لا یقولها بعدى الا كذاب مفتر،و لقد صلیت قبل الناس سبع سنین.»

«على (ع) مى‏فرمایند:من بنده خدا و برادر پیامبرم،صدیق اكبر منم،این ادعا را كسى نمى‏كند مگر این كه دروغگوى آشكار و بزرگ است،هان اى مردم!بدانید كه من هفت‏سال قبل از دیگران نماز خواندم‏»

2-قال على (ع) :«و لقد كان یجاور فى كل سنة بحراء فاراه و لا یراه غیرى و لم یجمع بیت واحد یومئذ فى الاسلام غیر رسول الله (ص) و خدیجة و انا ثالثهما،ارى نور الوحى و الرسالة،و اشم ریح النبویة…»

«رسول خدا در هر سالى (یكماه) در غار«حراء»به عبادت مى‏پرداخت،جز من كسى او

را نمى‏دید و فقط من در كنارش بودم،و در آن زمان اسلام به هیچ خانه‏اى نیامده بود مگر به خانه رسول خدا و خدیجه و من كه در كنار آنان بودم،نور«وحى‏»ورسالت را مى‏دیدم،و بوى خوش نبوت را مى‏بوئیدم.»

فایل ورد 123 صفحه