اجرای آسفالت گرم

اجرای آسفالت گرم

اجرای آسفالت گرم

اجرای آسفالت گرم

دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 33 کیلو بایت
تعداد صفحات 41
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

اجرای آسفالت گرم

مقدمه

قبل از حمل و پخش مخلوطی آسفالتی سطح راه باید در طول مورد نظر آماده شود چنانچه قرار است آسفالت بر روی قشر اساسی و یا زیراساس اجرا شود لازم است هرگونه پستی و بلندی (ناهمواری) برطرف و سطح راه كاملا مسطح گردد و سپس توسط هوای فشرده و یا غیره كلیه خاك و خاشاك از سطح راه حذف و سپس پریمكت شود.

پریمكت

– پریمكت Primcoat عبارت است از پخش یك قشر قیر با ویسكوزیته كم از نوع MC یا SC بر روی قشر اساس كه به منظورهای نفوذ در خلل و فرج اندود كردن و چسباندن قشر آسفالت به سطح اساس به مقدار 1 تا 2 كیلوگرم در متر مربع دستگاه قیرپاش انجام می شود.

– عملیات پریمكت 24 ساعت قبل از اجرای آسفالت انجام می شود و لازم است دستگاه به طور كاملاً یكنواخت و با درجه حرارت معین در سطح راه پخش نماید.

– حداقل مصرف قیر مناسب برای سطح شنی راه كه خلل و فرج آن كم باشد برابر 8/0 كیلوگرم در متر مربع و در سطح راه با بافت درشت دانه و پر منفذ 2 كیلوگرم متر مربع می باشد.

– استفاده از انواع قیر پریمكت در سطح اساس بستگی به درجه حرارت هوادارد به طوری كه در هوای سرد قیر RC- 70 و در هوای معتدل قیر MC-70 و برای هوای گرم قیر از نوع SC- 70 استفاده می شود.

– متوسط مصرف قیر پریمكت 2/1 كیلوگرم در متر مربع می باشد و حداقل درجه حرارت قیر پریمكت 70 درجه سانتیگراد برای قیر RC و برای قیر SC برابر 110 درجه سانتیگراد خواهد بود.

– حداقل درجه حرارت هوا جهت اجرای پریمكت باید بیش از 10 درجه سانتیگراد باشد و ضمناً در هوای مه آلود، مرطوب و بارانی اجرای آن مجاز نمی باشد.

– در صورت نیاز به اجرای آسفالت تازه بر روی آسفالت قدیمی لازم است كه قبل از اجرا سطح راه توسط جاروی مكانیكی و یا هوای فشرده كاملا تمیز و عاری از گرد و غبار شده و سپس به منظور ایجاد چسبندگی بین لایه های آسفالت قدیم و جدید یك قشر تك كت Tack Coat بر روی آسفالت كهنه پخش شود.

تك كت

– تك كت Tack coat پخش یك لایه بسیار نازك امولسیون قیر رقیق شده و یا قیر مخلوط RCO می باشد كه به مقدار 3/0 الی 6/0 كیلوگرم در متر مربع بر روی قشر آسفالت قدیمی پخش می گردد. ضروری است كه هنگام اجرای تك كت سطح راه خشك و تمیز بوده و هوا نیز مه آلود و بارانی نباشد.

– دستگاه پخش تك كت باید كاملا سالم بوده تا بتواند تك كت را به طور كاملا یكنواخت در سطح جاده پخش نماید.

– هنگام اجرای پریمكت و یا تك كت می بایست جاده و یا خیابان مسدود گردیده و هیچ نوع عبور و مرور بر سطح آن صورت نگیرد.

– جهت كنترل مقادیر وزنی پریمكت یا تك كت پخش شده آزمایش سینی Plate انجام می شود. بدین منظور از یك سینی به ابعاد مشخصی 30*30 سانتیمتر كه وزن آن نیز قبلا تعیین گردیده است و در مسیر قیرپاش در سطح جاده قرار می دهند استفاده می شود قیری كه در سطح جاده پخش می شود بر روی سینی ریخته شده و پس از توزین در آزمایشگاه مقدار قیر پخش شده در متر مربع را تعیین می نمایند.

نمونه برداری از مصالح سنگی

– لازم است حداقل هفته ای یك بار از مصالح سنگی مورد استفاده در كارگاه به روش (ASHTO- T2) كه در فصول بعدی به آن اشاره شده است نمونه برداری گردیده و بر روی آنها اعم از دانه ریز و دانه درشت به صورت جداگانه آزمایشات دانه بندی، حدود خمیری، ارزش ماسه ای، تعیین درصد شكستگی، انجام گرفته و نتایج را با مشخصات فنی مقایسه و در صورت تطابق با استاندارد از آنها استفاده شود.

– لازم است از مصالح سنگی سیلوهای گرم و غبار حاصل از غبارگیر، نمونه برداری و آزمایشات لازم بر روی آنها انجام و نتایج با مشخصات فنی مورد ارزیابی واقع شود.

– ضروری است كه از هر یك تن قیر ورودی به كارگاه یك نمونه برابر استاندارد AASHTO- T40 اخذ و آن را تحت آزمایش های نفوذی و گروه ویسكوزیته قرار داده و نتایج با مشخصات فنی AASHTO-M26 AASHTO-M20 مقایسه گردد.

اجرای آسفالت

– طرح آسفالت به روش مارشال (MARSHAL) توسط آزمایشگاه مكانیك خاك انجام و آسفالت در كارخانه برابر طرح ارائه شده از جانب آزمایشگاه ساخته و تولید شود و كارخانه آسفالت باید مجهز بوده و دارای تجهیزات لازم برای آنچه كه در فصول بعدی شرح داده خواهد شد باشد.

– باید دقت شود داخل كامیونهایی كه آسفالت حمل می نمایند تمیز و عاری از روغن، گل و لای و گرد و غبار باشد. ظرفیت تولید آسفالت و تعداد كامیون ها باید متناسب با ظرفیت پخش فینیشر باشد و حداكثرزمان تولید آسفالت تا پخش آن بیش از 2 ساعت نگردد. باید سطح آسفالت را با ضخامت یكنواخت و مورد نیاز در سطح خیابان یا جاده پخش نماید.

– ضخامت آسفالت باید طوری تنظیم شود تا پس از متراكم شدن (غلطك خوردن) برابر ضخامت مشخصات فنی خواسته شده گردد.