اجرای آسفالت گرم
اجرای آسفالت گرم
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 33 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 41 |
دریافت فایل
اجرای آسفالت گرم
مقدمه
قبل از حمل و پخش مخلوطی آسفالتی سطح راه باید در طول مورد نظر آماده شود چنانچه قرار است آسفالت بر روی قشر اساسی و یا زیراساس اجرا شود لازم است هرگونه پستی و بلندی (ناهمواری) برطرف و سطح راه كاملا مسطح گردد و سپس توسط هوای فشرده و یا غیره كلیه خاك و خاشاك از سطح راه حذف و سپس پریمكت شود.
پریمكت
– پریمكت Primcoat عبارت است از پخش یك قشر قیر با ویسكوزیته كم از نوع MC یا SC بر روی قشر اساس كه به منظورهای نفوذ در خلل و فرج اندود كردن و چسباندن قشر آسفالت به سطح اساس به مقدار 1 تا 2 كیلوگرم در متر مربع دستگاه قیرپاش انجام می شود.
– عملیات پریمكت 24 ساعت قبل از اجرای آسفالت انجام می شود و لازم است دستگاه به طور كاملاً یكنواخت و با درجه حرارت معین در سطح راه پخش نماید.
– حداقل مصرف قیر مناسب برای سطح شنی راه كه خلل و فرج آن كم باشد برابر 8/0 كیلوگرم در متر مربع و در سطح راه با بافت درشت دانه و پر منفذ 2 كیلوگرم متر مربع می باشد.
– استفاده از انواع قیر پریمكت در سطح اساس بستگی به درجه حرارت هوادارد به طوری كه در هوای سرد قیر RC- 70 و در هوای معتدل قیر MC-70 و برای هوای گرم قیر از نوع SC- 70 استفاده می شود.
– متوسط مصرف قیر پریمكت 2/1 كیلوگرم در متر مربع می باشد و حداقل درجه حرارت قیر پریمكت 70 درجه سانتیگراد برای قیر RC و برای قیر SC برابر 110 درجه سانتیگراد خواهد بود.
– حداقل درجه حرارت هوا جهت اجرای پریمكت باید بیش از 10 درجه سانتیگراد باشد و ضمناً در هوای مه آلود، مرطوب و بارانی اجرای آن مجاز نمی باشد.
– در صورت نیاز به اجرای آسفالت تازه بر روی آسفالت قدیمی لازم است كه قبل از اجرا سطح راه توسط جاروی مكانیكی و یا هوای فشرده كاملا تمیز و عاری از گرد و غبار شده و سپس به منظور ایجاد چسبندگی بین لایه های آسفالت قدیم و جدید یك قشر تك كت Tack Coat بر روی آسفالت كهنه پخش شود.
تك كت
– تك كت Tack coat پخش یك لایه بسیار نازك امولسیون قیر رقیق شده و یا قیر مخلوط RCO می باشد كه به مقدار 3/0 الی 6/0 كیلوگرم در متر مربع بر روی قشر آسفالت قدیمی پخش می گردد. ضروری است كه هنگام اجرای تك كت سطح راه خشك و تمیز بوده و هوا نیز مه آلود و بارانی نباشد.
– دستگاه پخش تك كت باید كاملا سالم بوده تا بتواند تك كت را به طور كاملا یكنواخت در سطح جاده پخش نماید.
– هنگام اجرای پریمكت و یا تك كت می بایست جاده و یا خیابان مسدود گردیده و هیچ نوع عبور و مرور بر سطح آن صورت نگیرد.
– جهت كنترل مقادیر وزنی پریمكت یا تك كت پخش شده آزمایش سینی Plate انجام می شود. بدین منظور از یك سینی به ابعاد مشخصی 30*30 سانتیمتر كه وزن آن نیز قبلا تعیین گردیده است و در مسیر قیرپاش در سطح جاده قرار می دهند استفاده می شود قیری كه در سطح جاده پخش می شود بر روی سینی ریخته شده و پس از توزین در آزمایشگاه مقدار قیر پخش شده در متر مربع را تعیین می نمایند.
نمونه برداری از مصالح سنگی
– لازم است حداقل هفته ای یك بار از مصالح سنگی مورد استفاده در كارگاه به روش (ASHTO- T2) كه در فصول بعدی به آن اشاره شده است نمونه برداری گردیده و بر روی آنها اعم از دانه ریز و دانه درشت به صورت جداگانه آزمایشات دانه بندی، حدود خمیری، ارزش ماسه ای، تعیین درصد شكستگی، انجام گرفته و نتایج را با مشخصات فنی مقایسه و در صورت تطابق با استاندارد از آنها استفاده شود.
– لازم است از مصالح سنگی سیلوهای گرم و غبار حاصل از غبارگیر، نمونه برداری و آزمایشات لازم بر روی آنها انجام و نتایج با مشخصات فنی مورد ارزیابی واقع شود.
– ضروری است كه از هر یك تن قیر ورودی به كارگاه یك نمونه برابر استاندارد AASHTO- T40 اخذ و آن را تحت آزمایش های نفوذی و گروه ویسكوزیته قرار داده و نتایج با مشخصات فنی AASHTO-M26 AASHTO-M20 مقایسه گردد.
اجرای آسفالت
– طرح آسفالت به روش مارشال (MARSHAL) توسط آزمایشگاه مكانیك خاك انجام و آسفالت در كارخانه برابر طرح ارائه شده از جانب آزمایشگاه ساخته و تولید شود و كارخانه آسفالت باید مجهز بوده و دارای تجهیزات لازم برای آنچه كه در فصول بعدی شرح داده خواهد شد باشد.
– باید دقت شود داخل كامیونهایی كه آسفالت حمل می نمایند تمیز و عاری از روغن، گل و لای و گرد و غبار باشد. ظرفیت تولید آسفالت و تعداد كامیون ها باید متناسب با ظرفیت پخش فینیشر باشد و حداكثرزمان تولید آسفالت تا پخش آن بیش از 2 ساعت نگردد. باید سطح آسفالت را با ضخامت یكنواخت و مورد نیاز در سطح خیابان یا جاده پخش نماید.
– ضخامت آسفالت باید طوری تنظیم شود تا پس از متراكم شدن (غلطك خوردن) برابر ضخامت مشخصات فنی خواسته شده گردد.