آشنایی با سیستم دوربین ها

آشنایی با سیستم دوربین ها

آشنایی با سیستم دوربین ها

آشنایی با سیستم دوربین ها

دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 26 کیلو بایت
تعداد صفحات 26
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

آشنایی با سیستم دوربین ها

عكاسی به معنای عام آن برسه محور دوربین ، مواد حساس به نور (فیلم) و نوار استوار است كه بدون هر یك از این عوامل عكاسی غیر ممكن خواهد بود .

دوربین : دوربینهای عكاسی امروزه تنوع بسیار چشمگیری از لحاظ سیستم و شكل ظاهری دارند ، اما پایه و اساس تمامی آنها اتاقك تا ریك است . اتاقك تا ریك از زمانهای بسیار دور شناخته شده بود . در قرن یازدهم حسن بن هیثم دانشمند عرب اتاقك تاریك را برای رصد ستاره ها و مطالعه در خسوف و كسوف مورد استفاده قرار می داد .

بعد ها این وسیله طی جنگهای صلیبی به اروپا راه یافت و توسط لئوناردو داوینچی نابغة‌ قرن شانزدهم كمراابسكیور Camera Obscura نام گرفت .

اتاقك تاریك عبارت بود از اتاقكی كه فقط بر روی یكی از سطوح آن روزنة ریزی تعبیه شده بود ، نو ر از روزنه عبو ركرده وتصویر نسبتا‏ٌ واضح و وارونه ای بر روی سطح مقابل روزنه تشكیل می داد . در واقع تصویر اتاقك تا ریك از نقاط بسیار ریز نوری تشكیل می شود .( نه خطوط و یا سطوح نوری) ، به همین دلیل در محاسبه و تعبیه قطر رو زنه دقت فراوانی می شود .

اگر قطر روزنه ریز تر از حد معمول باشد ، شعاعهای نوری در محل روزنه افتراق پیدا می كنند و با بزرگتر شدن روزنه ، نقاط نوری تداخل كرده و در نهایت وضوح تصویر از بین می رود . پس از اندك زمانی اتقك تاریك مورد استفاده عنقشان قرار گرفت ، بدین معنی كه آنها صفحاتی را روی سطح مقابل روزنه می چسباندند و تصویری را كه بر روی آن شكل می گرفت ، طراحی می كردند . تصویر بدست آمده به این روش ، از پرسپكتیو بسیار صحیحی بر خوردار بود ، اما برای این كار ، چون تصویر بسیار تاریك بود و نور كمی به داخل اتا قك می تابید لازم بود نقاشان مدت زیادی را در این اتاقك باقی بمانند تا چشمشان به تاریكی عادت كند و قادر به ددن تصویر شود .

بعدها در سال1550 ایتالیاییها روزنة اتاقك تاریك را به یك عدسی محدب مجهز كردند، با این كار روشنایی و وضوح تصویر بسیار بهبود یافت و زمینه برای تغییر تحولهای مهم

این وسیله فراهم شد . در قرن هفدهم كه به علت كم حجم شدن اتاقك تاریك قابل حمل شده بود ، آینة 45درجه ای به آن افزوده شد . آینه نور منعكس شده از موضوع را بر روی صفحه ای واقع در داخل اتاقك انتقال می داد و طراحان از تصویر بدست آمده استفاده می كردند . بعدها نوع كوچكتری از این اتاقكها به صورت تا شو ساخته شد كه آن را بر روی میز یا محل تختی می گذاشتند وعدسی آن را رو به موضوع قرار می داد ند. نور با عبور از عدسی و شكسته شدن توسط آینه به صفحة شیشه ای مالتی واقع در سطح بالای جعبه می رسید و تصویر بر روی این صفحه تشكیل می شد . این وسیله به سرعت در مناطق عمومی و پاركها به كار گرفته شد و تاچندی پیش نیز برخی از عكاسان دوره گرد از آنها استفاده می كردند .

این پدیده افراد زیادی را به فكر ثبت تصویر تشكیل شده در آن انداخت و فعالیت های مختلفی شروع شد . سرانجام در سال 1822 ژوزف نیسفورنیپس افسر بازنشسته فرانسوی موفق كه به ساخت داروی ثبوت شده بود ، اولین تصویر ثابت دنیا را بر روی كاغذ ثبت كرد . این اختراع به سرعت توسط افراد دیگر تكمیل شد ، اما به دلیل آنكه در آن ایام دستگاه آگراندیسوری وجود نداشت ، برای ثبت هر موضوعی اتاقكی مناسب با ابعاد آن می ساختند ، مثلا‏ُ برای عكاسی از یك واگن قطار از دوربین بسیار بزرگ موسوم به ”ماموتكمرا” سود می جستند .