تحقیق درباره توربوماشینها
تحقیق درباره توربوماشینها
دسته بندی | سایر گروه های فنی مهندسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 178 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 25 |
دریافت فایل
برای آن كه امتداد جریانی را منحرف كنیم یا سرعت آن را تغییر دهیم ، باید نیرویی به آن وارد كنیم . هنگامی كه یك پره متحرك امتداد جریانی را منحرف می كند و مومنتم آن را تغییر می دهد ، نیرویی از پره به سیال ـ یا بعكس از سیال به پره ـ وارد می شود . با حركت پره و جابجا شدن نیرو ، كار انجام می شود . اساس كار توربوماشین ها بر مبنای همین اصل است . پمپها ، دمنده ها و كمپرسورها بر روی سیال كار انجام می دهند و بر انرژی آن می افزایند . توربین های آبی ، گازی و بخاری انرژی سیال را می گیرند و به انرژی مكانیكی روی محور گردنده تبدیل می كنند . كوپلینگ سیالی و مبدل گشتاور ، متشكل از یك پمپ و یك توربین هستند و برای انتقال ملایم قدرت مكانیكی به كار می روند .
تبدیل انرژی در توربوماشین ها پیوسته است . درطراحی توربوماشین ها هم از تئوری بهره می گیرند و هم از آزمایش .
با كاربرد تئوری تشابه می توان از طرح ماشینی كه دارای ابعاد و سرعت دورانی مشخصی است و كارآمد بودن خود را در عمل نشان داده است استفاده كرده ، ماشین های مشابه دیگری با ابعاد و سرعت های متفاوت طراحی نمود .
در این گزارش ابتدا تشابه هندسی و تشابه كاری توربوماشین ها را تعریف كرده ، روابط تشابه را به دست می آوریم . سپس تئوری كسكیدها و به دنبال آن تئوری توربوماشین ها را ارائه می دهیم . آنگاه به ترتیب به بررسی توربین های عكس العملی ، پمپها و دمنده ها ، توربین های ضربه ای و كمپرسورهای سانتریفوژ می پردازیم . در انتها نیز پدیده كاویتاسیون را شرح خواهیم داد .
ماشینهای مشابه ، سرعت مخصوص