پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه مهارت حل مسئله

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه مهارت حل مسئله

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری مهارت حل مسئله که در ان به مبانی نظری و پیشینه تحقیق می پردازیم.

✔️ بهترین کیفیت در سطح فروشگاه های اینترنتی

✔️ قابلیت ویرایش فایل

✔️ دانلود سریع با لینک مستقیم

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه مهارت حل مسئله

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری مهارت حل مسئله که در ان به مبانی نظری و پیشینه تحقیق می پردازیم.

مشخصات فایل

تعداد صفحات 52
حجم 120/327 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx

توضیحات کامل

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری مهارت حل مسئله عنوان این پژوهش می باشد که در ان به مبانی نظری و پیشینه تحقیق می پردازیم. 

 

 

حل مسأله، یک استراتژی آموزشی می باشد ک در یک یادگیری گروهی به کار برده می شود. محققان بسیاری، این استراتژی را به شیوه های متفاوت تعریف کرده اند که در زیر به چند مورد از مفاهیم حل مسأله از دیدگاه های مختلف می پردازیم. (آلتن ، 2003)، حل مسأله را پاسخی می داند که فرد به موقعیتهای سخت و مهم که نیازمند تفکر انتقالی است. (هیرنل ، 2000، به نقل از آلتن، 2003)، حل مسأله را مهارتی پایه و اساسی برای شناسایی یک مسئله می داند وی، حل مسأله را یک فرایند سیستماتیک می داند که برروی تحلیل موقعیت دشوار تمرکز می کند و معمولاً شامل مرحله تصمیم گیری است. 

 

یک رویکرد سیستماتیک در حل مسأله به فرد در شناخت بهتر خود و نشان دادن عکس العمل مناسب به موقعیت های دشوار کمک می کند. (دزوریلاونزو، 1999) مسئله گشایی را فرایندی می داند که به وسیله آن فرد می کوشد یک راه حل مناسب برای یک مشکل پیدا کند. آنها مسئله گشایی را، یک فرآیند خود محور می دانند که شامل استراتژیهایی برای غلبه بر مسئله است. این فرآیند شامل سه جزء است: 1- مسأله یا مشکل 2- یک راه حل  3- فرایند مسأله گشایی. 

 

 

 

اكثر تحقيقات انجام شده در مورد حل مساله اجتماعي و بطور كلي ادبيات پژوهشي موجود، مبتني بر مدل حل مساله اجتماعي اي است كه ابتدا توسط دي زوريلا و گلد فريد (1971) توصيف شده است و بعداً توسط دي زوريلاونزو (1999،1982) به اصطلاحاتي گسترش يافته اند. اين مدل فرض مي كند كه پيامدهاي حل مساله در جهان واقعي به طور  گسترده از طريق دو فرآيند نسبتاً مستقل از هم تبیين مي شود:
 الف ) جهت گيري مساله  ب ) مهارت حل مساله .

 

 

 

جهت گيري مساله قسمت انگيزشي فرآيند حل مساله است، در حاليكه مهارت حل مساله فرآيندي است كه در آن شخص سعي مي كند يك راه حل مؤثر سازگار با يك مساله ( مستقل ) ويژه را از طريق كاربرد منطق راهبردها و تكليف هاي حل مساله بيابد. جهت گيري مساله شامل يك بعد توجهي براي تشخيص مشكلات است، زماني كه طي زندگي روزمره رخ مي دهند، همچنين مجموعه اي از طرحواره هاي شناختي – هيجاني نسبتاً پايدار كه توصيف مي كند چگونه يك شخص به نوعي در مشكلات زندگي و علاوه بر آن در مورد توانايي كلي خود در مورد حل مساله، فكر و احساس مي كند. جهت گيري مساله مؤلف هيجاني فرآيند حل مساله است )كه مربوط به عمل يك سري از طرحواره هاي سازنده می باشد )  و به يك آگاهي و ادراك عمومي شخص از مسايل روزمره باز مي گردد .اين طرحواره ها مي توانند اجراي حل مساله را در موقعيت هاي بخصوص تسهيل كرده يا بازداري كنند. از سوي ديگر مناسب بودن راه حل، جستجو براي يافتن راه حل از طريق كاربرد تكنيكهاي اختصاصي حل مساله است كه در جهت افزايش احتمالي يافتن بهترين راه حل يا پاسخ مقابله اي در يك موقعيت ويژه، طراحي مي شوند.(دي زوريلا، 1992 ) .
 

 

 

 

 

فهرست مطالب

تعریف نظری مهارت حل مسئله

تعریف عملیاتی مهارت حل مسئله

فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت حل مسئله

2-6 حل مساله     17
2-7 حل مساله اجتماعي و روانشناسي باليني    18
2-8 فرآیند حل مساله شامل 5 گام است    20
2-8-1 ادراک خویشتن    20
2-8-2 تعریف مساله     20
2-8-3 تهیه فهرستی از راه حل های مختلف    20
2-8-4 تصميم گيري     21
2-8-5  امتحان كردن راه حل انتخابي     21
2-9  چهارچوب نظري    22
2-10 حل مساله و كاربرد آن    24
2-11  كاربردهاي حل مساله    25
2-12 فرایند 5 مرحله ای نزو    25
2-13 فرآيند حل مساله از ديدگاه گلد فريد    26
2-14 مفهوم حل مساله از ديدگاه هاي مختلف    27

يشينه تحقيقاتي 
پيشينه داخلی
پيشينه خارجی 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

☑️ پشتیبانی 24 ساعته 🟢