پاورپوینت هنر در تمدن اسلامى

پاورپوینت هنر در تمدن اسلامى

پاورپوینت هنر در تمدن اسلامى

پاورپوینت هنر در تمدن اسلامى

دسته بندی پاورپوینت
فرمت فایل ppt
حجم فایل 1.084 مگا بایت
تعداد صفحات 152
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)

قسمتی از متن پاورپوینت :

تعداد اسلاید : 152 صفحه

هنر در تمدن اسلامى اقوام و ملل جهان در آشنایى با هنر و بهره ورى از آن تقدّم و تأخّر دارند.
ایرانیان و رومیان، سده ها پیش از ظهور اسلام با هنر آشنا شده بودند و هر یك از این دو قوم، همزمان با ظهور اسلام، سنتهاى هنرى چند صد ساله داشتند.
نخستین عربهاى مسلمان، نگاه خود را بر آثار هنرى جهان هنگامى انداختند كه یك دسته از سپاهیان آنان در مشرق، كاخ رها شده پادشاه ساسانى را در تیسفون تصاحب كرد و دسته دیگر در بیزانس پیشروى كرد و صحراى سینا را در نوردید و به سال ١٨ق به مصر رسید و شهر اسكندریه را در اختیار گرفت. هنرهای اسلامی ویژگى منحصر به فرد اسلام و نیز عاملى كه موجب گسترش جهانى آن شد، آمیزشى است كه از عناصر قومى و جهانى در آن حضور یافته است.
اسلام، آغوش خود را به سوى همگان باز كرد و برابرى و برادرى عموم مؤمنان را در پیشگاه خداوند، از هر نژاد و ملتى كه بودند، اعلام کرد.
در نتیجه این روش، میراث هنر اسلامى عبارت بود از شیوه آمیخته صدر مسیحیّت و بیزانسى همراه با بازتابهایى از صورتهاى هنرى یونانی (هلنى) و رومى و مجموعه وسیعى از سنتهاى ایرانى. هنرهای اسلامی عربستان پیش از اسلام، از نظر هنرى سواى خط عربى كه بالقوّه آمادگى پذیرش زینتهاى هنرى را داشت، و بعدها، از سده سوم تا نهم هجرى، آن زینتها را یافت، از درون مایگى چندانى برخوردار نبود.
شعر و سرود بیشترین هنر عرب بوده است تا آن كه فتوحات مسلمانان آنان را با دیگر مظاهر هنر آشنا ساخت و موجب شد تا آن چادرنشینان ناگهان دیده بر كاخهاى ایرانیان و كلیساها و پرستشگاههاى یونانیان و رومیان با آن همه گوهرهاى درخشان و موزائیكهاى زرین و ظروف شیشه اى و سفالهاى نقاشى شده و عاجهاى كنده كارى شده و ابریشمهاى بافته شده گشودند. هنرهای اسلامی از پایان سده اول هجرى فرمانروایان مسلمان، در نواحى مسخر شده، ساخت مسجدها و كاخهاى با شكوه را آغاز كردند و كوشیدند تا آثارى بزرگتر و با شكوه تر از بناهاى دوران پیش از اسلام به وجود آورند.
بیشتر نخستین معماریهاى اسلامى در كشاكش روزگار شكل و هیئت اصلى خود را از دست داده است؛ زیرا سازندگان آنها كه استادكاران ایرانى، مصرى، شامى و رومى بوده اند عادت داشته اند كه شـیو ه هاى معـمول خـود را در سـاخـتن آن بنـاهـا به كار برند. هنرهای اسلامی هنرهای اسلامی از اوایل سده دوم هجرى به بعد كه كم كم سنتى معین و مشخص در هنر اسلامى به وجود آمد و رو به كمال گذارد، ناگزیر، آن ویژگى هاى قومى و ملّى را از بناهایى كه نیاز به تجدید داشتند مى گرفت و همه را بر سنّت هنر اسلامى منطبق مى ساخت. معمارى معمارى اسلامى در هیئت و شكل سه نوع بناى عمده به ظهور رسید:
۱- مساجد؛
۲- مدارس؛
۳- آرامگاه ها معمارى «مسجد جامع دمشق» که بین سالهای ۸٧ تا ٩۶ق و روزگار «ولید» بر جای پرستشگاه ژوپیتر (خداى خدایان روم) ساخته شد، و در شمار كهن ترین بناهاى اسلامى است؛ دیوارهایى پوشیده از موزائیك كارى شیشه اى به روش خاص بیزانس داشت. معمارى یك بناى دیگر آغاز عهد اسلامى، كاخ هشام بن عبدالملك (حك: ۱۲۵- ۱۰۵ق) است که (سراى زمستانى) خوانده مى شد و در بیابانى خالى از سكنه و سوزان در نزدیكى اریحا برافراشته شد و باغ «خربة المفجر» (جایی که آب برآید) آن را در میان گرفته بود و بیشتر آن، در زلزله سال 131ق ویران شد. بی شک باید ایرانیان كه به داشتن باغها و كاخها پرآوازه بودند، در ساخت خربة المفجر همكارى كرده باشند.
یك سال پس از مرمت گرمابه كاخ خربةالمفجر، خلافت امویان برافتاد و عباسیان كه از پشتیبانى ایرانیان برخوردار بودند، دارالخلافه را از دمشق به بغداد بردند و براى این مقصود صد هزار كارگر در مدت چهار سال كار كردند تا بغداد بتواند شكل یك پایتخت باشكوه را به خود بگیرد. معمارى بغداد به شكل دایره اى ساخته شد و مركز شهر را حصارى درمیان گرفته بود كه درون آن حصار، كاخهاى سبز گنبد خلفا همچون كاخهاى شاهنشاهان ایران برافراشته گردید.
ایرانیان در ساختن این شهر و فراهم آوردن اسباب و اثاثیه زیباى آن، نقش عمده داشتند.


توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.