پاورپوینت نظریه رشد شناختی ویگوتسکی 💯

دانلود پاورپوینت نظریه رشد شناختی ویگوتسکی باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

پاورپوینت نظریه رشد شناختی ویگوتسکی

پاورپوینت-نظریه-رشد-شناختی-ویگوتسکیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل :  powerpoint (..ppt) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد اسلاید : 18 اسلاید

 قسمتی از متن powerpoint (..ppt) : 
 

بنام خدا
نظریه رشد شناختی ویگوتسکی:
نظریه معروف دیگر رشد یا تحول شناختی از آن دانشمند روسی لِو سمنویچ ویگوتسکی است.که به نظریه اجتماعی – فرهنگی رشد شهرت دارد.
اهمیت فرهنگ وزمینه های اجتماعی –تاریخی در تحول شناختی: جنبه فرهنگی تاریخی اجتماعی در رشد شناختی بااهمیت است.
تعیین کننده اصلی رشد شناختی:کنش متقابل میان یادگیرنده ومحیط اجتماعی اش.
خاستگاه روان آدمی اجتماع است وفرایندی که به آن شکل میدهد ارتباط است.
کارکرد های نخستین و عالی ذهنی:
در نظریه ویگوتسکی کارکرد های ذهنی :1-کارکرد های نخستین ذهنی 2-کارکرد های عالی ذهنی.
ویگوتسکی با بکاربردن اصطلاح کارکرد به فرایند های ذهنی مانند ادراک-حافظه- وتفکر اشاره میکند.
کارکرد نخستین ذهنی: 1-به طور طبیعی درانسان وحیوان وجود دارد 2-غیرارادی وناآگاه بودن ازیژگی مهم آنهاست.برای نمونه حافظه درشکل اولیه اش عبارت از شکل گیری خود به خودی یک تداعی بین دو رویداد که باهم رخ میدهد.مثال:گربه صدای بازکردن درقوطی را با غذاتداعی میکند.
کارکرد های عالی ذهنی:1- ویژه انسان هستند.2-براساس کارکرد های نخستین بوجودمی آیند.کارکردعالی ذهنی ازطریق تعامل بین فرد وزمینه های اجتماعی بوجود می آید.ویگوتسکی : هرکارکرد عالی ذهنی درابتدا یک کارکرد اجتماعی است وآنچه که به این فرایند کمک میکند عوامل اجتماعی فرهنگی است.
کارکرد های عالی ذهنی مانند: استدلال منطقی – توجه انتخابی زبان
تفاوت کارکرد عالی ذهنی با کارد های نخستین:1- تحت کنترل انسان انجام می شوند .2- دارای خاستگاه اجتماعی اند.3- به کمک ابزار های روانشناختی رخ میدهد(ابزار های روانشناختی مانند :مقایسه ویادیار (تدابیر کمک حافظه)
درونی سازی:
فرایند تبدیل تدریجی تجارب یا فعالییت های اجتماعی بیرونی به فرایند های عالی ذهنی درونی سازی نام گرفته است.این فرایند نه بطور مستقیم بلکه ازطریق یک واسطه – ابزار یا علامت صورت می پذیرد.
1-استفاده از واسطه یعنی تغییر دادن یک موقعیت محرکی در فرایند پاسخ دادن به آن نه بطور مستقیم بلکه ازطریق نوعی پیوند ابزار یا علامت.2-ابزار یک شی بیرونی که مورد دستکاری فرد قرار میگرد تا با آن برمحیط عمل کند.3-علامتبه بازنمای درونی یک شی یا نماد گفته می شود که دارای معنی خاص فرهنگی است.
دیدگاه ویگوتسکی از گفتار خود محورانه است.
پیاژه معتقد بود که کودکان درمرحله پیش عملیاتی افکار واحساسات خود را از طریق گفتار خود محورانه ابراز میکنند.وقتی که عملیات منطقی مرحله بعدی رشد فرا می رسد این گفتار خود محورانه ازبین میرود.ویگوتسکی می گوید:گفتار خود محورانه گفتار اجتماعی است که جریان درونی سازی به سوی گفتار درونی را نشان می دهد.
ویگوتسکی در رشد زبان سه مرحله را ازهم متمایز میسازد.1-گفتار اجتماعی 2- گفتار خود محورانه 3-گفتار درونی .
ابتدا گفتار اجتماعی یا گفتار بیرونی ظاهر می شود نقش این گفتار:کنترل رفتار دیگران.
درمرحله بعد گفتار خودمحورانه پدیدار می شود .کودکان باخودشان حرف میزنند تارفتارشان را کنترل کنند.
آخرین مرحله رشدزبان گفتار درونی .به اندیشه ورفتار انسان جهت میدهدودرهمه ی کارکرد های عالی ذهنی وجود دارد

 

دانلود فایل